واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
جوانان و انس با قرآن(2) نويسنده: حسن منتظري منبع:سایت اندیشه قم كلامي از امام خميني (ره) درباره انس جوانان با قرآن حسّ مسئوليت نسل جوان و كوششهاي بيشائبة آنان در راه دفاع از اسلام و نواميس قرآن مجيد در خور تقدير و اميدواري است.[1] من در اينجا به جوانان عزيز كشورمان به اين سرمايهها و ذخيرههاي عظيم الهي و به اين گلهاي معطر و نوشكفته جهان اسلام، سفارش ميكنم كه قدر و قيمت لحظات شيرين زندگي خود را بدانيد.[2] من با تأييد خداوند متعال و تمسك به مكتب پرافتخار قرآن، به شما فرزندان عزيز اسلام، مژده پيروزي نهايي ميدهم... رمز پيروزي، اتكال به قرآن و اين روش مقدس كه شهادت را استقبال ميكردند، بود.[3] الگودهي قرآن به جوانان اگر جوانان ما وجود خود را در پرتو قرآن قرار دهند و در پي كسب معارف قرآن و پس معرفت الهي باشند، در مييابند كه منظور از انس با قرآن فقط تلاوت ظاهري قرآن نيست و در دستورات اسلامي فقط توصيه به تلاوت قرآن نشده، بلكه توصيه مكرر به بهرهمندي از معارف گرانبهاي قرآن هم شده است. يكي از مباحثي كه در قرآن اهتمام خاصي به آن داده شده است، الگودهي به جوانان از جهات مختلف است كه همين نشان دهنده اهميت جواني و توجه ويژه خداوند به جوانان است. در اين راستا به اختصار، فقط به عناوين برخي ازاين الگوها اشاره ميشود: ـ الگوي مبارزه با اعتقادات باطل و افكار خرافي و فاسد: حضرت ابراهيم ـ عليه السّلام ـ بود كه عمر جواني خود را در اين راه و در مسير مبارزه با بتپرستان و هدايت آنها صرف نمود. ـ الگوي هدفداري: حضرت ابراهيم ـ عليه السّلام ـ بود كه به هيچ وجه حاضر نشد با آن فشارهاي شديد بتپرستان دست از هدف مقدس خود بردارد، و نيز حضرت موسي ـ عليه السّلام ـ در برابر بنياسرائيل و.... ـ الگوي ايثار و از جان گذشتگي: حضرت علي ـ عليه السّلام ـ جواني كه ليلة المبيت در بستر پيامبر به جاي او، براي حفظ جان مبارك پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ ، هر خطري را به جان ميخرد. ـ الگوي ايثار و اهداي مال: حضرت علي ـ عليه السّلام ـ كه با سه فرزند و همسرش تا سه روز افطار خود را به مسكين و يتيم و اسير ميدهند. ـ الگوي كسب علم و دانشپژوهي: حضرت موسي ـ عليه السّلام ـ كه در جواني شاگردي حضرت خضر ـ عليه السّلام ـ را مينمايد و همواره به دنبال كسب علم و افزايش دانش است. ـ الگوي مبارزه با خواهشهاي نفساني: حضرت يوسف كه در اوج جواني، در خانه عزيز مصر در برابر خواستة شيطاني زليخا تسليم نميشود و خود را آلوده نميكند. ـ الگوي طهارت و پاكدامني: حضرت مريم ـ سلام الله عليها ـ كه در تمام جواني خود لحظهاي عفت و طهارت جسم و روح خود را به گناه آلوده نميكند و بالاخره با تولد حضرت عيسي ـ عليه السّلام ـ نشانة اعجاز الهي ميشود. ـ الگوي عفت و حيا: دختران جوان حضرت شعيب ـ عليه السّلام ـ كه در جريان برخورد با حضرت موسي ـ عليه السّلام ـ با نهايت حجت و حيا و متانت با موسي ـ عليه السّلام ـ سخن گفتند. ـ الگوي تسليم و رضا در برابر خواست خداوند: حضرت اسماعيل ـ عليه السّلام ـ كه اوج نشاط جواني وقتي كه پدر ميخواهد امر الهي را اجرا كند و اسماعيل ـ عليه السّلام ـ را ذبح كند، اسماعيل تسليم محض شد، و با افتخار از امتحان بيرون ميآيد. ـ الگوي همكاري و شاگردي و تواضع: شاگردي حضرت اسماعيل ـ عليه السّلام ـ در برابر حضرت ابراهيم ـ عليه السّلام ـ در ساخت بناي كعبه و جاروكشي و نظافت عاشقانه خانه كعبه توسط اسماعيل ـ عليه السّلام ـ. ـ الگوي عفو و گذشت: گذشت و جوانمردي حضرت يوسف ـ عليه السّلام ـ در برابر برادران، وقتي كه در اوج عظمت و قدرت، درسن جواني، در دربار عزيز مصر بود، از اذيتها و خطاهاي آنها چشمپوشي نمود. ـ الگوي پسر حضرت نوح ـ عليه السّلام ـ : عبرتگيري از سرگذشت شوم پسر حضرت نوح ـ عليه السّلام ـ كه با افراد فاسد و بد همنشين شد و سرانجام در عذاب الهي فرو رفت و هلاك شد. مراتب انس با قرآن همانگونه كه اشاره شد، انس با قرآن فقط در تلاوت قرآن يا خريد و نگهداري قرآن خلاصه نميشود، و اگر فقط اينگونه باشد، قطعاً از آثار ارزشمند انس با قرآن بهرهمند نمي شويم. مهمترين مراتب انس با قرآن كه از جهات ظاهري و باطني و عملي ميباشد عبارتند از: 1. نگهداري قرآن در منزل و همراه داشتن قرآن؛ 2. احترام به قرآن و تعظيم و حفظ حرمت و جايگاه والاي آن؛ 3. نگاه كردن به آيات قرآن؛ 4. گوش فرادادن به تلاوت آيات قرآن؛ 5. تلاوت قرآن در حد امكان و مقدور؛ 6. تدبر و تفكر در معاني، مفاهيم و معارف قرآن؛ 7. عمل به دستورات و راهنماييهاي قرآن. به نظر ميرسد مهمترين مرحله انس با قرآن را خصوصاً براي جواني كه خميرماية سرمايه عمرش را ميخواهد شكل دهد، بحث عمل به قرآن است كه اگر اينگونه شد، انس با قرآن اثرات و بركات واقعي خود را نشان خواهد داد. حضرت علي ـ عليه السّلام ـ ميفرمايد: حافظ قرآن و عمل كننده به آن (در قيامت) همدم و همنشين فرشتگان شايسته حق ميباشند. و پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ ميفرمايند: اهل قرآن در بالاترين درجه انسانها قرار دارند، قبل از درجة انبياء مرسلين.[4] بديهي است كه اهل شدن در صورتي است كه انسان رنگ و بوي قرآن را در تمام وجود خودش درآورد و خود را مظهر و آينه تمامنماي قرآن نمايد. آثار انس با قرآن با توجه به مطالب گذشته به اختصار به آثار و ثمرات انس با قرآن خصوصاً در جواني اشاره مينماييم: 1. ايجاد نورانيت در قلب جوان؛ 2. ايجاد رابطه دوستي وانس و محبت با خداوند متعال؛ 3. كسب رضايت الهي نسبت به جوان عابد مأنوس با قرآن؛ 4. بهترين ابزار جهت مقابله با هواهاي نفساني و وسوسههاي شيطاني؛ 5. بهترين پشتوانه در مبارزه با طاغوتها و دشمنان دين؛ 6. كسب معرفت و خودشناسي؛ 7. نيل به سعادت و كمالات معنوي و فضايل اخلاقي؛ 8. ايجاد آرامش و اطمينان و يقين در قلب و روح؛ 9. شفاي جسم و روح در پرتو قرآن؛ 10. كسب توفيقات روز افزون در پيشبرد اهداف مادي و معنوي و كسب علم و تقوا. پی نوشت ها: [1] . صحيفه نور، ج 1، ص 195. [2] . همان، ج 20، ص 241. [3] . همان، ج 6، ص 48. [4] . ثواب الاعمال، رديف 291، ص 184.
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 217]