تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1849889750




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اصطلاح‏شناسى نگاه و نكاح‏


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
اصطلاح‏شناسى نگاه و نكاح‏
اصطلاح‏شناسى نگاه و نكاح‏ زينت‏«زينت»، در زبان عربى، معنايى گسترده‏تر از لفظ «زيور» دارد. زيور، فقط به زينت‏هايى گفته مى‏شود كه جزء بدن شخص به شمار نمى‏روند (مانند انواع زيورهاى طلا و جواهر)؛ ولى كلمه زينت هم در چنين زيورهايى به كار مى‏رود و هم به آرايش‏هايى گفته مى شود كه به بدن شخص متصل بوده و گويى جزئى از آن است (همانند سرمه و خضاب). علاوه بر اين، خود زيبايى‏هاى طبيعى هم زينت به شمار مى‏روند؛ بنابراين، شامل اندام زيباى او نيز مى‏گردد.از آيه 31 سوره «نور» به دست مى‏آيد كه زينت دو نوع است؛ زينت پنهان و زينت نمايان كه آشكار كردن اولى براى بانوان ممنوع و ديگرى جايز شمرده شده است. تمامى فقيهان اتفاق نظر دارند كه زينت به معناى اندام و زيبايى‏هاى بدن، جزء زينت‏هاى پنهان محسوب مى‏شوند و بانوان بايد آنها را در برابر مرد نامحرم بپوشانند. در زينت به معناى زيور آلات و آرايش، ميان آنان اختلاف نظر وجود دارد كه آيا جزء زينت پنهان محسوب مى‏شوند يا از زينت نمايان به حساب مى‏آيند؛ براى مثال، در مورد حلقه ازدواج و النگو، برخى معتقدند كه پوشاندن آنها واجب است؛ ولى عده‏اى بر اين باورند كه لازم نيست.ريبه و تلذذ«ريبه» در لغت، به معناى شك يا شك همراه خوف و ترس است و در اصطلاح، ترس از ارتكاب گناه و حرام است كه از آن به «خوف فتنه» نيز تعبير مى‏شود و منظور از «تلذذ»، همان لذت جنسى است. اگر نگاه به ديگرى، با يكى از اين دو مشخصه همراه باشد، از نظر شرع مقدس، حرام است. گاهى انسان تنها به جهت لذّت بردن به زن نگاه مى‏كند؛ بى‏آن كه بترسد به گناه كشيده شود و گاهى نگاه از روى لذّت نيست؛ بلكه ترس آن است كه به دنبال آن گناهى انجام گيرد و مقدمه ارتكاب حرام گردد. اين دو نوع نگاه، حرام است. گاهى ممكن است كه نگاه به زن، همراه با دو عنوان ياد شده باشد؛ كه در اين صورت، گناه آن شديدتر است.لباس شهرت‏لباس شهرت، لباسى است كه پوشيدن آن براى شخص، به جهت جنس پارچه يا رنگ يا كيفيت دوخت يا مندرس بودن و مانند آن، معمول نبوده، خلاف شأن او به حساب آيد؛ به طورى كه اگر آن را در برابر ديگران بپوشد، توجه آنان را به خود جلب كرده، انگشت‏نما مى‏شود؛ در گذشته به پوشيدن لباس نظاميان از سوى فقيهان يا به عكس، مثال مى‏زدند؛ اما اكنون و در اين عصر، اين مثال‏ها مصداق ندارند و مثال آن، شايد پوشيدن لباس رزم يا پرستارى، در مجلس عروسى باشد. بايد دانست كه زمان، مكان و منطقه، در تعيين مفهوم لباس شهرت، نقش بسزايى دارند.حجاب‏«حجاب»، در لغت، به معناى پرده، حاجب و پنهان كردن است و در اصطلاح، «پنهان شدن زن از ديد مرد بيگانه است». آن چه دين اسلام بر زنان لازم دانسته، همان پوشش است كه در متون دينى و در كلام فقيهان، از آن به ستر، پوشش، ساتر و پوشاننده، تعبير شده است.حجاب و پوشش پيش از اسلام، در ميان برخى از ملت‏ها - مانند ايران باستان، قوم يهود و شايد در هند - مطرح و از آن چه كه در قانون اسلام آمده، سخت‏تر بوده است. اين دستور در دين اسلام، حدود سال‏هاى چهارم و پنجم تشريع گرديده است.حجاب، يكى از احكام ضرورى اسلام به شمار مى‏آيد و شيعه و سنى بر آن، اتفاق نظر دارند. خداوند متعال در اين باره، سه آيه در شهر مدينه، نازل كرده و در دو مورد آن، به مسئله پوشش بانوان اشاره كرده است. علاوه بر اين، احاديث بسيارى درباره اهميت و چگونگى حجاب نقل شده است. حضرت على عليه‏السلام مى‏فرمايد: «پوشيدگى زن، برايش بهتر است و زيبايى‏اش را پايدارتر مى‏سازد».مهر السنه‏«مهر السنه»، مقدار مهرى است كه نبى اكرم صلى‏الله‏عليه‏وآله براى همسران خود و حضرت زهرا عليهاالسلام قرار داده است و مقدار آن، پانصد درهم است كه هر درهم، معادل 6.12 نخود نقره سكه‏دار است كه در مجموع، برابر 6300 نخود (يا 5.262 مثقال) مى‏شود و قيمت آن در هر زمان، تابع نرخ همان زمان است.مهر المسمّى‏«مهر المسمّى»، مهريه‏اى است كه مقدار آن در هنگام عقد ازدواج، معين شده و از آن نام برده شده است.مهر المثل‏«مهر المثل»، عبارت است از مهريه زنان هم رديف؛ از نظر حسب، نسب، سن، عقل و ثروت. مهرالمثل، در برخى موارد، تحقق مى‏يابد؛ به عنوان مثال، اگر در عقد ازدواج، براى زن مهريه‏اى معلوم نشود و يا مهريه‏اى حرام قرار داده شود، پس از زفاف (نزديكى)، براى او مهر المثل تعيين مى‏شود.عقد موقت‏ازدواج در فقه، بر دو قسم است؛ دائمى و موقت. عقد دائم آن است كه مدت زناشويى در آن تعيين نشود و عقد موقّت آن است كه مدت زناشويى در آن تعيين شود. براى مثال، اگر زن را به مدّت يك ساعت، يك روز، يك ماه، يك سال و بيشتر عقد كنند، به اين عقد، متعه و صيغه گفته مى‏شود و بايد دانست كه در دين اسلام، چيزى به نام صيغه خواهر و برادرى با نامحرم وجود ندارد و اين امر مشروع نيست.باكره‏باكره، از واژه بكره، گرفته شده است كه به معناى اول روز است و در اصطلاح به زنى گفته مى‏شود كه بكارتش با نزديكى از بين نرفته باشد و مقابل كلمه ثيب است و با توجه به اين كه اين حالت در مرحله اول و پيش از ثيب بودن است، بك و باكره گفته مى‏شود.تدليس‏«تدليس»، در لغت، به معناى فريب دادن و نشان دادن چيزى برخلاف واقع است و در اصطلاح، عبارت است از توصيف زن يا مرد به طورى كه موجب اشتباه و فريب خوردن طرف ديگر در امر ازدواج شود؛ مانند نگفتن عيب‏هاى او يا ذكر كردن صفاتى كه او ندارد به عنوان مثال بگويند كه همسر (نامزد)، دكتر يا مهندس و... است و او چنين نباشد؛ به طورى كه اگر اين اوصاف گفته نمى‏شد و يا عيوب او بيان مى‏گرديد، طرف مقابل، راضى به ازدواج نمى‏شد.منبع: ماهنامه پرسمان
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 311]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن