تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):اگر نزد خداوند عبادتى بهتر از شكرگزارى در همه حال بود كه بندگان مخلصش با آن عبادتش ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798553565




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

واژه‏شناسی


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
واژه‏شناسی
واژه‏شناسی نويسنده:محمد فولادیمنبع:مجله ديدار آشنا 33- دین اقلی اگر زندگی انسان را مشتمل بر دو بخش دنیا و آخرت بدانیم و این دو بخش كاملا مجزا و مستقل از یكدیگر لحاظ شوند به گونه‏ای كه عملكرد انسان در امور مربوط به دنیا، هیچ‏گونه تاثیری در سرنوشت اخروی او نداشته باشد، در این صورت، بشر در امور اخروی و رابطه‏اش با خدا، بایستی از دین دستور بگیرد و در امور دنیوی و زندگی این جهان مجاز است آن‏گونه كه خود می‏پسندد عمل كند. این همان دیدگاه سكولاریسم یا جدایی دین از عرصه‏های اجتماعی است و به دیدگاه «اقلی‏» معروف است. (1) این تلقی ناصواب و بر خلاف گوهر دین است. در واقع، اصطلاح دین اقلی، قلمرو دین را محدود به این جهان می‏كند و رابطه‏ای بین دنیا و آخرت لحاظ نمی‏كند. 34- دین اكثری بشر در تمام شؤون زندگی فردی و اجتماعی خود، از كیفیت غذاخوردن، لباس پوشیدن، خانه‏سازی و معماری، نشستن و برخاستن، راه رفتن و خوابیدن و ... تا تشكیل حكومت، تعیین وظیفه تك تك دولتمردان و چگونگی كشورداری و نیز بیان مطالب گوناگون علمی، باید از دین دستورالعمل دریافت كند. چنین نگرشی به دین كه انسان را مؤظف به برآورده كردن همه نیازهای خود می‏كند، نگاه «اكثری‏» به دین دارد. این تلقی از دین، كاملا ناصواب و به دور از حقیقت است. (2) در واقع در این تلقی، گسترده فعالیت دین در زندگی انسان مفید به هیچ قید و یا محدود به هیچ حدی نیست و شامل همه نیازهای انسان می‏شود كه باید دین آن را برآورده شود. ارزیابی تلقی از دین دیدگاه اولی تفریط و دیدگاه دوم افراط است. افراط و تفریط در هر امری ناصواب است. پاسخ صحیح در این زمینه این است كه زندگی اخروی انسان، دقیقا محصول و نتیجه رفتار و اعمال دنیوی اوست. انسان حقیقتی پویا و در حال شدن است كه ساختار وجودی و شیوه زندگی آن جهان‏اش را با خود و با اعمال و رفتار خویش رقم می‏زند و در مقام گزینش شیوه‏های رفتار، باید احكام الزامی دین را رعایت كند. این دیدگاه ناب اسلامی، نه دیدگاه افراطی (اكثری) و نه نگرش تفریطی «اقلی‏» را می‏پذیرد. در واقع، دین نه انسان را رها نموده و هیچ ارتباطی بین دنیا و آخرت وی ملحوظ نكرده و نه همه نیازهای ریز و درشت زندگی دنیوی او را تامین كرده است. بلكه آنچه در ارتباط با سعادت دنیوی و اخروی اوست در دین ملحوظ شده است. 35- رویكرد برون دینی رویكرد برون دینی، روشی است كه بدون مراجعه به دین و منابع دینی (قرآن و سنت) قلمرو دین را مشخص می‏كند كه در همین راستا، مساله «انتظار بشر از دین‏» مطرح شده است. «انتظار بشر از دین‏» به این معناست كه انسان چه نیازی به دین دارد. و توانایی دین در رفع نیاز آدمی تا كجاست. 36- رویكرد درون دینی این رویكرد روشی است كه معتقد است‏برای ارائه تعریف دین و شناخت گسترده آن و نیز شناخت توانمندی آن باید به قرآن و سنت مراجعه كرد. و برای شناخت دین و دامنه و قلمرو آن، باید به منابع اصیل دین مراجعه نمود ... البته در مواجهه با كسانی كه اسلام را قبول ندارند، نباید از روش نقلی و آیات و روایات سود بجوییم، بلكه باید روش عقلی را در نظر بگیریم، اما در مواجهه با كسانی كه به اسلام اعتقاد دارند، ولی ادعا می‏كنند كه اسلام نسبت‏به سیاست نظری ندارد، نباید از روش عقلی صرف مدد جوییم بلكه در پی كشف دیدگاه اسلام راجع به سیاست، باید به مبانی اسلام روی آوریم و ثابت كنیم كه اسلام چه نظری راجع به سیاست دارد. (3) 37- كاتولیك «كاتولیك‏» در زبان یونانی به معنای «عمومی‏» است. این مذهب را به این دلیل كاتولیك می‏گویند كه همه شعبه‏های دینی مسیحیت را شامل می‏شود. در حالی كه، امروزه در اصطلاح كاتولیك فقط در مورد پیروان كلیسای روم كه تحت ریاست «پاپ‏» قرار دارد به كار می‏رود. این مذهب، مهم‏ترین و بزرگ‏ترین آیین مسیحیت و پاپ پیشوای آن است. 38- ارتدوكس «ارتدوكس‏» در لغت‏یعنی «سنتی‏»، در قرن 15 میلادی، پس از تجزیه امپراتوری روم به روم شرقی و غربی و وجود دو پایتخت «رم و قسطنطنیه‏» در تشكیلات كلیسای كاتولیك نیز تجزیه حاصل شد و كلیسای شرق كه ارتدوكس نام گرفت، از كلیسای كاتولیك روم جدا شد. پیروان كلیسای ارتدوكس عقاید برزخ، مفهوم بی‏آلایش، برائت از گمراهی و عدم امكان اشتباه پاپ را قبول ندارند. كشیشان این فرقه ازدواج می‏كنند. رئیس روحانی آنان «بطریق‏» (خلیفه) نامیده می‏شود و مشاوران مذهب را «سن سینور» گویند. عبادات دینی ارتدوكس‏ها در هفت مورد تعمید، ادای شهادت، مسح روغن مقدس، تناول، توبه، مسح بیماران و ازدواج خلاصه می‏شود. 39- پروتستان فشار بیش از اندازه كلیسای كاتولیك و دستورهای بسیار سخت‏گیرانه آن باعث‏شد كه گروهی از روشنفكران از كلیسای روم فاصله بگیرند و راهی جدا از مذاهب كاتولیك و ارتدوكس بجویند. این گروه نخستین جریان معتبری بودند كه تاریخ مسیحیت‏به خود می‏دید. «لوتر» رهبر این نهضت‏بزرگ در سال 1488 میلادی، علیه دیدگاه روحانیت كاتولیك مبنی بر خرید و فروش گناه، بهشت و عفونامه‏های پدران روحانی، آشكارا به اعتراض برخاست. زبان مذهبی پروتستان‏ها انگلیسی است و مراسم آنان عبارت است از: تعمید، اعتراف غیر اجباری، تناول و افطار، تلاوت كتاب مقدس، حضور در كلیسا و قرائت دعاهای لوتر و ازدواج. 40- مذهب جعفری (شیعه اثنی عشری) شیعه اثنی عشری یا دوازده امامی پرجمعیت‏ترین فرقه شیعه است. شیعه دوازده امامی، خلافت و ولایت را پس از پیامبراكرم‏صلی الله علیه وآله متعلق به حضرت علی‏علیه السلام و بعد از آن حضرت، امامت را برای امام حسن‏علیه السلام و بعد از او، برای امام حسین‏علیه السلام تا این‏كه به حضرت مهدی (عج) منتهی شود، تلقی می‏كند. از نظر شیعه، امام دارای ویژگی‏هایی همچون وجوب عصمت، وجوب نصب امام از جانب خدا، می‏باشد. مبانی فقهی شیعه، براساس قرآن، سنت، عقل و اجماع استوار است و به روایات معتبری كه از سوی شیعه و سنی نقل شده مانند «حدیث ثقلین‏»، «یوم الانذار» و «منزلت‏» و... برای اثبات امامت علی‏علیه السلام استدلال می‏كند. احادیث معتبر شیعه در چهار كتاب مهم (كتب اربعه) جمع‏آوری شده است: كتاب «كافی‏» (7 جلد) از مرحوم كلینی; كتاب «تهذیب احكام‏» (10 جلد) و «استبصار» (4 جلد) از شیخ طوسی و كتاب «من لا یحضر، الفقیه‏» (4 جلد) از شیخ صدوق. 41- مذهب حنفی ابوحنیفه در كوفه به دنیا آمد و برای فراگرفتن دانش، كوشش فراوان كرد. وی یكی از شاگردان امام صادق‏علیه السلام بود و نیز نزد حماد بن ابی سلیمان از دانشمندان قرن اول و اوایل قرن دوم هجری، علوم دینی را فرا گرفت. مدتی «قاضی القضاة‏» كوفه بود. منصور دوانقی عباسی از وی خواست كه این منصب را در شهر بغداد بپذیرد، ولی او قبول نكرد. در نتیجه او به زندان رفت و در همانجا درگذشت. پایه و اساس فقه ابوحنیفه هفت اصل است: قرآن، سنت، اقوال صحابه، قیاس، امتحان، اجماع و عرف 42- مذهب مالكی بنیان‏گذار این مذهب، ابوعبدالله مالك بن انس است كه پیروان او را "مالكی" می‏گویند. مالك از فقهای مشهور است كه مهم‏ترین اثر او «الموطا» می‏باشد كه در آن، روایات و سنن را به ترتیب ابواب فقهی تنظیم كرده است. وی این كتاب را برای منصور عباسی نوشت و در تمام عمرش جز برای انجام اعمال حج از مدینه خارج نشد. وی استاد شافعی بود. مذهب مالكی در مدینه شكل گرفت و در حجاز، مغرب، اندلس، مراكش، الجزایر، تونس، لیبی، مصر، سودان، بحرین و كویت رواج یافت. 43- مذهب شافعی شافعی در فلسطین متولد شد. از شاعران زبردست عصر خویش بود و در سن بیست‏سالگی به مقام «فتوی‏» رسید. در آن زمان به مدینه سفر كرد تا از محضر امام مالك استفاده كند. سپس، به یمن رفت و با«علویان زیدی‏» همفكر شد. وی ابتدا از پیروان مالك بن انس بود و با سفرهای متعدد برای خود مذهبی خاص پدید آورد. وی نظر خود را با روایات درآمیخت و مذهبی بین دو مذهب حنفی و مالكی پدید آورد. 44- مذهب حنبلی احمد بن حنبل در سال 164 هجری در بغداد به دنیا آمد. وی فقیهی بود كه علاقه‏مند به سفر بود و برای فراگیری علوم اسلامی و حدیث‏به شام، یمن، كوفه و بصره سفر كرد. روایات پرباری را گردآوری كرد و در مجموعه‏ای به نام «مسند احمد حنبل‏» ثبت كرد. وی شاگرد شافعی بود. اما پس از مدتی از وی روی‏گردان و مذهبی مستقل بنا كرد و آن را بر پنج اصل: قرآن، سنت، فتاوی صحابه و قول بعضی از صحابه - اگر موافق كتاب و سنت‏باشد - و همه روایات موافق مرسل و ضعیف استوار كرد. (4) پی نوشت‏ها: 1 و 2- مصباح، نشریه مركز مطالعات و پژوهش‏های فرهنگی حوزه علمیه قم، گفت و گو با آیت الله مصباح، ص 9 و 8 3- نظریه سیاسی اسلام، استاد مصباح یزدی، ج 1، ص 38 الی 42 4- در خصوص مذاهب پنج‏گانه ر.ك.به: جوان، 8، سال هفتم، شماره مسلسل 146، سال تحصیلی، 80-79، ص 24





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 524]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن