تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، حرص به دنيا، بخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830372623




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رحمت عمومي و دائمي - واژه شناسی قرآن کریم 5


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: رحمت عمومی و دائمیواژه شناسی قرآن کریم 5
خانه خدا
 قصد داشتیم كلمات «بسم الله الرحمن الرحیم» را مورد بررسی قرار دهیم كه بخاطر طولانی شدن مطلب و اینكه شاید شما هم مثل من حوصله خواندن یك مطلب طولانی را نداشته باشید آن را به سه بخش تقسیم كردیم: در دو بخش قبلی كلمه «بسم » و «الله » را مورد بررسی قرار دادیم و امروز قصد داریم دو كلمه «رحمن» و «رحیم» را مورد بررسی قرار دهیم.رحمان و رحیم ، دو صفتند كه از ماده رحمت اشتقاق یافته‏اند ، و رحمت صفتى است انفعالى ، و تاثر خاصى است درونى ، كه قلب هنگام دیدن كسى كه فاقد چیزى و یا محتاج به چیزى است كه نقص كار خود را تكمیل كند، متاثر شده، و از حالت پراكندگى به حالت جزم و عزم در مى‏آید، تا حاجت آن بیچاره را بر آورد ، و نقص او را جبران كند ، چیزیكه هست این معنا با لوازم امكانیش در باره خدا صادق نیست، و به عبارت دیگر، رحمت در خدای تعالى هم به معناى تاثر قلبى نیست، بلكه باید نواقص امكانى آن را حذف كرد ، و باقى مانده را كه همان اعطاء، و افاضه، و رفع حاجت حاجتمند است، به خدا نسبت داد . كلمه (رحمان) صیغه مبالغه است كه بر كثرت و بسیارى رحمت دلالت مى‏كند، و كلمه (رحیم) بر وزن فعیل صفت مشبهه است، كه ثبات و بقاء و دوام را میرساند، پس خداى رحمان معنایش خداى كثیر الرحمة، و معناى رحیم خداى دائم الرحمة است.كلمه (رحمان) صیغه مبالغه است كه بر كثرت و بسیارى رحمت دلالت مى‏كند ، و كلمه (رحیم) بر وزن فعیل صفت مشبهه است ، كه ثبات و بقاء و دوام را میرساند ، پس خداى رحمان معنایش خداى كثیر الرحمة ، و معناى رحیم خداى دائم الرحمة است ، و بهمین جهت مناسب با كلمه رحمت این است كه دلالت كند بر رحمت كثیرى كه شامل حال عموم موجودات و انسانها از مؤمنین و كافر مى‏شود ، و به همین معنا در بسیارى از موارد در قرآن استعمال شده ، از آن جمله فرموده : (الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى (طه:٥) ، مصدر رحمت عامه خدا عرش است كه مهیمن بر همه موجودات است ) و نیز فرموده : قُلْ مَنْ كَانَ فِی الضَّلالَةِ فَلْیَمْدُدْ لَهُ الرَّحْمَنُ مَدًّا (مریم:٧٥) ، بگو آن كس كه در ضلالت است باید خدا او را در ضلالتش مدد برساند ) و از این قبیل موارد دیگر. و نیز بهمین جهت مناسب‏تر آنست كه كلمه ( رحیم ) بر نعمت دائمى ، و رحمت ثابت و باقى او دلالت كند ، رحمتى كه تنها بمؤمنین افاضه مى‏كند ، و در عالمى افاضه مى‏كند كه فنا ناپذیر است ، و آن عالم آخرت است ، همچنانكه خدای تعالى فرمود : (وَكَانَ بِالْمُؤْمِنِینَ رَحِیمًا (الاحزاب٤٣) ، خداوند همواره ، به خصوص مؤمنین رحیم بوده است)، و نیز فرموده : (إِنَّهُ بِهِمْ رَءُوفٌ رَحِیمٌ (التوبه ١١٧) ، بدرستى كه او به ایشان رئوف و رحیم است ) ، و آیاتى دیگر ، و به همین جهت بعضى گفته‏اند : رحمان عام است ، و شامل مؤمن و كافر مى‏شود ، و رحیم خاص مؤمنین است . كلمه رحمان 169 مرتبه و كلمه رحیم 207 مرتبه در قرآن كریم تكرار شده است. منبع: سید محمد حسین طباطبایی، المیزان، ج1 ، ص 29فرآوری: مرتضی رستمی-گروه دین و اندیشه





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 969]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن