تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1821100449
مشتركات قرآن و نهج البلاغه(1)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
مشتركات قرآن و نهج البلاغه(1) نويسنده:سيّد جواد مصطفوي قرآن كتاب هدايت و روشنگري است و نهجالبلاغه نيز تالي تلو قرآن كريم ميباشد. محتواي اين گوهر گرانبها، همواره به دنبال يك هدف مشترك ميباشند. مطالب و موضوعاتي كه در قرآن و نهج البلاغه به طور مساوي و با يك مضمون بيان شده است عبارتند از: 1ـ حمد و ستايش خداوند قرآن مجيد و نهج البلاغهي شريف، بعد از تسميه با كلمة «الحمدلله»آغاز ميشوند كه عين اين كلمه بيست و دو مورد در قرآن و سي و يك مورد در نهجالبلاغه آورده شده است؛ به علاوه تركيبهاي ديگري كه مفيد اين معني باشد، بيشتر از اين مقدار است تا دستوري باشد براي مردم كه در ابتداي خطابة خود، منعم و رازق خويش را ستايش كنند و متذكّر عظمت و جلال او در ضمن صفاتي كه بعد از اين كلمه بيان ميشود، بشوند؛ چنانكه علي ـ عليه السَلام ـ ميفرمايد: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ الْحَمْدَ مِفْتاحاً لِذِكْرِهِ.»[1] يعني سپاس سزاوار خداوندي است كه سپاسگزاري را كليدي جهت يادآوري خود قرار داد. و چون علماي بيان الف و لام كلمه «الحمدلله»را استغراقيه و لام جر را مفيد اختصاص دانستهاند، معني اين كلمه اين است: «به طور كلي هر گونه ستايش مختص خداوند است». از بيان شيخ توسي در تفسير تبيان پيرامون آيات اول سوره انعام، استفاده ميشود كه صفاتي كه بعد از كلمه الحمدلله ذكر ميگردد، علّت امر به تحميد بندگان و مانند «دعوي الشييء ببينة و برهان»است. شيخ جليل بعد از ذكر آية «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّمواتِ وَ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ الظُّلُماتِ وَ النُّورَ»[2] ميگويد: «اخبر الله تعالي في هذه الآية ان المستحق للحمد من خلق السموات و الارض»[3] يعني خداوند متعال در اين آيه خبر ميدهد كه سزاوار ستايش كسي است كه آسمانها و زمين را آفريده و تاريكيها و نور را قرار داده است. و ملاّ عبدالله ـ مؤلّف حاشية معروف در منطق ـ نيز به اين معني تصريح كرده و آن را از لطايف كلام شمرده است و نيز در علم معاني و بيان خلاصة اين مطلب را به اين عبارت بيان ميكند: «تعليق الحكم الوصف يشعر بعلية مأخذ الاشتقاق.»بنابراين ميتوان گفت معني آية «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي فَضَّلَنا عَلي كَثِيرٍ مِنْ عِبادِهِ الْمُؤْمِنِينَ»[4] اين است كه چون خداوند ما را بر بسياري از بندگان با ايمانش برتري داد، سزاوار است كه او را ستايش كنيم. معني آية شريفة «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَنْزَلَ عَلي عَبْدِهِ الْكِتابَ»[5] اين است كه چون خداوند قرآن را بر بندهاش محمد ـ صلي الله عليه و آله ـ فرو فرستاد، سزاوار ستايش است. همچنين در جملة نهج البلاغه «اَلْحَمْدٌلِلَّهِ النّاشِرِ فِي الْخَلْقِ فَضْلَهُ وَ الْباسِطِ فيهِمْ بِالْجُودِ يَدَهُ»[6] معني اين است كه چون خداوند احسانش را بر مردم پراكنده و همه را مشمول بخشش خود قرار داده است، سزاوار ستايش است. به طوري كه در قرآن و نهجالبلاغه تفحّص و استقصا نموديم، حمد و ستايش الهي در شش مورد آورده شده است. 1ـ در موقع بيان نعمتي از نعم الهي مانند سه مثال سابق. 2ـ هنگام ذكر صفات الهي مانند آيهيي كه از شيخ توسي در تفسير تبيان بيان شد. 3ـ زمان تذكر نعمت و احساني كه از جانب خداوند به انسان ارزاني شده است مانند آية «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي وَهَبَ لِي عَلَي الْكِبَرِ إِسْماعِيلَ»[7] 4ـ موقعي كه بلا و مصيبتي از انسان دفع شود، مانند: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَذْهَبَ عَنَّا الْحُزْنَ؛ (فاطر/ 34) سپاس خدايي را سزاست كه اندوه را از ما برد.» 5ـ در اوقات مخصوصي از شبانه روز مانند آية: «وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ الْغُرُوبِ؛ (ق/ 39)» 6ـ ستايش در همه اوقات به صورت صنعت تأبيد مانند: «الْحَمْدُ لِلَّهِ كُلَّما وَقَبَ لَيْلٌ وَ غَسَقَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ كُلَّما لاحَ نَجْمٌ و خَفَقَ؛ (خطبة 48)»سپاس خداوندي را سزا است تا هر زمان كه شب فرا رسد و تاريكي فراگير شود و هرگاه كه ستاره هويدا و پنهان گردد. 2ـ دين پسنديدة خدا، اسلام است «إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ؛(آل عمران/ 19) همانا دين نزد خدا اسلام است.» «وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِينَ؛ (آل عمران/ 85) كسي كه غير از اسلام ديني را بجويد، هرگز از او پذيرفته نخواهد شد و او در آخرت از زيانكاران است.» «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً؛ (مائده/ 3) امروز دين شما را كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را دين شما انتخاب كردم.» «ثُمَّ اِنَّ هذَا الْاِسْلامَ دينُ اللِه الَّذِي اِصْطَفاهُ لِنَفْسِهِ وِ أِصْطَنَعَهُ عَلي عَيْنِهِ؛ (خطبة 189) اين اسلام، دين خدا است و آن را براي خود برگزيده و به نظر عنايت خويش پرورده است.» «فَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْاِسْلامِ ديناً تَتَحَقَّقْ شِقْوَتُهُ وَ تَنْفَصِمْ عُرْوَتُهُ وَ تَعْظُمْ كَبْوَتُهُ وَ يَكُنْ مَا بُهُ اِلَي اَلْحُزْنِ الطَّويلِ وَ الْعَذابِ الْوَبيلِ؛ (خطبة 160) كسي كه غير از اسلام ديني جويد، بدبختي و تيره، روزيش ثابت ميگردد و رشتة او گسيخته ميشود و بر او سخت ميافتد و بازگشت او به اندوه بسيار و عذاب دردناك است.» بيان: دين در لغت به معني جزا و پاداش است، مانند آياتي كه كلمه دين در آنها مضاف اليه يوم گشته است، چون «مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ»[8]؛ به معني اطاعت و انقياد است مانند آية «ما كانَ لِيَأْخُذَ أَخاهُ فِي دِينِ الْمَلِكِ»[9]. ولي اكنون كه ميگوييم دين، به معني قوانين و مقررات خاصي است كه ازجانب خداوند توسط يكي از پيغمبران بري سعادت بشر نازل گشته است؛ چنانكه در آية شريفه: «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدي وَ دِينِ الْحَقِّ»[10] در اين معني به كار رفته است. اما اسلام به معني دخول در سلامت است زيرا شخص به بركت اسلام، عقايد و حيثبات خود را در دنيا و آخرت در حصار محكم و استوار الهي از گزند و شرور، سالم نگه ميدارد؛ يا به معني تسليم و انقياد است و اين معني از آيات بسياري استيناس[11] ميشود مانند: «فَإِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا وَ بَشِّرِ الُْمخْبِتِينَ؛ (حج/ 34) خدايتان خداي يگانه است، مطيع او شويد و فروتنان را مژده بده.» و به ملاحظة همين معني شريعتهاي گذشته را قرآن مجيد، اسلام نام نهاده است مانند: «إِذْ قالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعالَمِينَ وَ وَصَّي بِها إِبْراهِيمُ بَنِيهِ وَ يَعْقُوبُ يا بُنِيَّ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفي لَكُمُ الدِّينَ فَلا تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ؛ (بقره/ 131) زماني كه پروردگار ابراهيم به او گفت: اسلام آور. گفت: به پروردگار جهانيان اسلام آوردم و ابراهيم همين طريقه را به پسران خويش و يعقوب سفارش كرد اي فرزندان من خدا اين دين را براي شما برگزيد، نميريد مگر آنكه مسلمان باشيد.» 3ـ پيغمبر اسلام در زمان فترت، مبعوث شد «يا أَهْلَ الْكِتابِ قَدْ جاءَكُمْ رَسُولُنا يُبَيِّنُ لَكُمْ عَلي فَتْرَةٍ مِنَ الرُّسُلِ؛ (مائده/ 19) اي اهل كتاب فرستادة ما در دوران فترت پيغمبران، به سوي شما آمد كه حق را براي شما روشن كند.» «اَرْسَلَهُ عَلي حينِ فَتْرَةٍ مِنَ الرُّسُلِ وِ طُولِ هَجْعَةٍ مِنَ الْاُمَمِ؛ (خطبة 88 و 157) خداوند پيغمبرش را در زمان فترت رسولان و خواب طولاني امٌتها فرستاد.» بيان: «فترت»در لغت به معني انقطاع و سستي در كار است و در آية شريفه به اتّفاق جميع مفسّرين مراد انقطاع وحي و فاصلهيي است كه بين آمدن پيغمبران حاصل ميشود و در اينجا مقصود فاصلهيي است كه بين حضرت عيسي و پيغمبر خاتم ـ صلّي الله عليه و آله ـ رخ داد كه حدود 600 سال بوده است و ذكر اين مطلب در آيه براي امتنان و اتمام حجّت خداوند بر بندگان است تا نگويند چرا بعد از اين مدت طولاني براي ما راهنما و پيغمبري نفرستادي. چنانكه اين معني از ذيل آيه شريفه و خطبة مباركه نيز ظاهر ميگردد. 4ـ قرآن را با ترتيل قرائت كنيد در سوره مزمل خداوند متعال بعد از آنكه به پيغمبر اكرمش امر به قيام ليل ميكند، ميفرمايد: «وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلاً؛ (مزمل/ 4) و قرآن را با ترتيل بخوان.» علي ـ عليه السّلام ـ در خطبة «همام»كه صفات متقين را ذكر ميكند، ميفرمايد: «اَمَّا اللَّيْلُ فَصافّونَ اَقْدامَهُمْ تالينَ لِاَجْزاءِ الْقُرانِ يُرَتِّلُونَهُ تَرْتيلاً؛ (خطبة 184) چون شب شود براي نماز برپا ميايستند، آيات قرآن را با ترتيل ميخوانند.» بيان: «ترتيل»را مفسرين شمرده شمرده و بدون شتاب خواندن، معني ميكنند به طوري كه كلمات و حروف از يكديگر جدا و متمايز باشد. ولي با تأييد روايات ديگر ميتوان گفت كه مقصود از «ترتيل»خواندن با انديشه و تأمّل است كه در صورت عجله و تند خواندن ميسّر نميشود. 5ـ خلقت انسان، بيهوده نيست «أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً وَ أَنَّكُمْ إِلَيْنا لا تُرْجَعُونَ؟؛ (مؤمنون/ 115) مگر پنداشتيد كه ما شما را بيهوده آفريدهايم و به سوي ما بازگشت نميكنيد؟» «فَاِنَّ اللهَ سُبْحانَهُ لَمْ يَخْلُقْكُمْ عَبَثاً وَ لَمْ يَتْرُكْكُمْ سُدًي؛ (خطبة 85) خداوند شما را بيهوده نيافريده و مهمل رها نكرده است. » در قسمت دوم اين رساله بيان ميكنيم كه قرآن و نهجالبلاغه منظور از خلقت انسان را چه ميداند. پی نوشت[1] ـ خطبة 156. [2] . سورة انعام، آية 1. [3] . تفسير تبيان، شيخ توسي، ج 4، ص 76، چاپ مكتب الاعلام الاسلامي، 1409 ه. . [4] . سورة نمل، آية 15. [5] . سورة كهف، آية 1. [6] . خطبة 99. [7] . سورة ابراهيم، آية 39. [8] . سورة فاتحة الكتاب، آية 4. [9] . سورة يوسف، آية 76. [10] . سورة فتح، آية 28. [11]. استيناس، انس گرفتن، مأنوس شدن. منبع: رابطه نهجالبلاغه با قرآن
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 497]
صفحات پیشنهادی
مشتركات قرآن و نهج البلاغه(1)
مشتركات قرآن و نهج البلاغه(1) نويسنده:سيّد جواد مصطفوي قرآن كتاب هدايت و روشنگري است و نهجالبلاغه نيز تالي تلو قرآن كريم ميباشد. محتواي اين گوهر گرانبها، همواره ...
مشتركات قرآن و نهج البلاغه(1) نويسنده:سيّد جواد مصطفوي قرآن كتاب هدايت و روشنگري است و نهجالبلاغه نيز تالي تلو قرآن كريم ميباشد. محتواي اين گوهر گرانبها، همواره ...
مشترکات قرآن و نهج البلاغه
مشترکات قرآن و نهج البلاغه-مشتركات قرآن و نهج البلاغه(1) قرآن كتاب هدایت و روشنگری است و نهجالبلاغه نیز تالی تلو قرآن كریم میباشد. محتوای این گوهر گرانبها، ...
مشترکات قرآن و نهج البلاغه-مشتركات قرآن و نهج البلاغه(1) قرآن كتاب هدایت و روشنگری است و نهجالبلاغه نیز تالی تلو قرآن كریم میباشد. محتوای این گوهر گرانبها، ...
مشتركات قرآن و نهج البلاغه(4)
مشتركات قرآن و نهج البلاغه(4) نويسنده: سيّد جواد مصطفوي 23ـ هر كسي در گرو ... كه گروگان نزد مرتهن[1] حبس ميشود تا آنچه لازم است، راهن[2] بپردازد و سپس گروگان آزاد ...
مشتركات قرآن و نهج البلاغه(4) نويسنده: سيّد جواد مصطفوي 23ـ هر كسي در گرو ... كه گروگان نزد مرتهن[1] حبس ميشود تا آنچه لازم است، راهن[2] بپردازد و سپس گروگان آزاد ...
مشتركات قرآن و نهج البلاغه(2)
مشتركات قرآن و نهج البلاغه(2) نويسنده: سيّد جواد مصطفوي 6ـ شكر نعمت، نعمتت افزون ... زيرا رتبة تقدير، مقّدم و رتبة ايصال[1]، مؤخّر است و از قرآن و نهجالبلاغه استفاده ...
مشتركات قرآن و نهج البلاغه(2) نويسنده: سيّد جواد مصطفوي 6ـ شكر نعمت، نعمتت افزون ... زيرا رتبة تقدير، مقّدم و رتبة ايصال[1]، مؤخّر است و از قرآن و نهجالبلاغه استفاده ...
لطایف زهرالربیع | شیخ نعمت الله جزایری | دانلود کتاب
امکان و جواز فهم قرآن ( قسمت اول ) (1) اين ديدگاه به اخباريان ... مشتركات قرآن و نهج البلاغه-قرآن كتاب هدايت و روشنگري است و نهجالبلاغه نيز تالي ... از بيان شيخ توسي ...
امکان و جواز فهم قرآن ( قسمت اول ) (1) اين ديدگاه به اخباريان ... مشتركات قرآن و نهج البلاغه-قرآن كتاب هدايت و روشنگري است و نهجالبلاغه نيز تالي ... از بيان شيخ توسي ...
عبرت و تربيت در قرآن و نهجالبلاغه (قسمت اول)
عبرت و تربيت در قرآن و نهجالبلاغه (قسمت اول)-از كارآمدترين روشهاى تربيتى كه ... حال در پاسخ به اين سؤال كه چه عاملى اين حالت را در فرد به وجود مىآورد، بايد گفت دو عامل: 1. ... نيز با گذشته خود و با اقوام و ملتهاى ديگر شباهتها و مشتركات فراوانى دارند.
عبرت و تربيت در قرآن و نهجالبلاغه (قسمت اول)-از كارآمدترين روشهاى تربيتى كه ... حال در پاسخ به اين سؤال كه چه عاملى اين حالت را در فرد به وجود مىآورد، بايد گفت دو عامل: 1. ... نيز با گذشته خود و با اقوام و ملتهاى ديگر شباهتها و مشتركات فراوانى دارند.
بیت المال در نهج البلاغه
بیت المال در نهج البلاغه نويسنده: محمد رحمانی مقدّمهاین نوشتار، نگاهى اجمالى به موضوع «بیت المال» در نهج البلاغه دارد. ... اموال عمومى، به اقسام گوناگونى مانند مشترکات عمومى و مباحات اوّلیه و مجهول المالک و درآمدهاى عمومى، ... تا آنجا که در برخى روایات، از «تنگدستى» به «روسیاهى در دنیا و آخرت»[1] و «مرگ ...... نگاهى به آسیبهاى فهم قرآن ...
بیت المال در نهج البلاغه نويسنده: محمد رحمانی مقدّمهاین نوشتار، نگاهى اجمالى به موضوع «بیت المال» در نهج البلاغه دارد. ... اموال عمومى، به اقسام گوناگونى مانند مشترکات عمومى و مباحات اوّلیه و مجهول المالک و درآمدهاى عمومى، ... تا آنجا که در برخى روایات، از «تنگدستى» به «روسیاهى در دنیا و آخرت»[1] و «مرگ ...... نگاهى به آسیبهاى فهم قرآن ...
پژوهشي در باره خطبههاي جمعه و عيدين امام علي عليه السلام (2)
(1) اين خطبه هم در کتابهاي متعددي همچون: تنبيه الخواطر، بحارالأنوار، مستدرک ... (15) اين خطبه در شماره دويست و هفت کتاب نهج البلاغه ي جزء خطبههاي امام علي عليه .... و آله، امامت، فرايض ديني، غدير، دنيا، مرگ و قيامت، تقوا، نفاق، قرآن، اعياد اسلامي و دعا. ... که در خطبهها تکرار گرديده و جزء مشترکات همه خطبهها گرديدهاند، همين موارد ياد شده است.
(1) اين خطبه هم در کتابهاي متعددي همچون: تنبيه الخواطر، بحارالأنوار، مستدرک ... (15) اين خطبه در شماره دويست و هفت کتاب نهج البلاغه ي جزء خطبههاي امام علي عليه .... و آله، امامت، فرايض ديني، غدير، دنيا، مرگ و قيامت، تقوا، نفاق، قرآن، اعياد اسلامي و دعا. ... که در خطبهها تکرار گرديده و جزء مشترکات همه خطبهها گرديدهاند، همين موارد ياد شده است.
وحدت از منظر قرآن و سنّت
وحدت از منظر قرآن و سنّت نويسنده: دكتر حسيني قزويني شايد به ذهن بعضى خطور كند .... تا ضمن آشنائى با افكار همديگر، و مشتركات ميان مذاهب، تفاهم بيشترى داشته باشند. ..... لكنّا على غير ما كنّا لهم عليه» (( شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد ج 1 ص 307 ...
وحدت از منظر قرآن و سنّت نويسنده: دكتر حسيني قزويني شايد به ذهن بعضى خطور كند .... تا ضمن آشنائى با افكار همديگر، و مشتركات ميان مذاهب، تفاهم بيشترى داشته باشند. ..... لكنّا على غير ما كنّا لهم عليه» (( شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد ج 1 ص 307 ...
حمايت از قرآن در سايه عمل به دستورات اين كتاب آسماني محقق مي شود - واضح
حمايت از قرآن در سايه عمل به دستورات اين كتاب آسماني محقق مي شود-به گزارش ايرنا، حجت ... وي همچنين خدا، قبله و قرآن را از مشتركات جهان اسلام دانست واظهار داشت: مسلمانان جهان در ... و حواشي آيات عظام، ص 26، مساله 84(21) محقق حلي، شرايع الاسلام، ج 1، كتاب . ... اميرمؤمنان علي عليه السلام نيز در نهج البلاغه از اين نعمت بزرگ الهي، به منت .
حمايت از قرآن در سايه عمل به دستورات اين كتاب آسماني محقق مي شود-به گزارش ايرنا، حجت ... وي همچنين خدا، قبله و قرآن را از مشتركات جهان اسلام دانست واظهار داشت: مسلمانان جهان در ... و حواشي آيات عظام، ص 26، مساله 84(21) محقق حلي، شرايع الاسلام، ج 1، كتاب . ... اميرمؤمنان علي عليه السلام نيز در نهج البلاغه از اين نعمت بزرگ الهي، به منت .
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها