تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): آيا به شما بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، كمك مالى به برادر (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833794316




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ربوبیت مطلق الهی و اراده انسان


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
ربوبیت مطلق الهی و اراده انسان
ربوبیت مطلق الهی و اراده انسان نويسنده:محمد تقی مصباح یزدی دگر گونی هایی که همواره در پدیده ها رخ می دهند،حاکی از آن است که خداوند لحظه به لحظه شئون پدیده ها را تدبیر می کند و همه تغییرات،کمالات و یا کاستی هایی که در پدیده ها به وجود می آید- و در کل،تکاملی که در سیر عمومی جهان آفرینش دنبال می شود- از اراده و ربوبیت پروردگار عالم سر چشمه می گیرد. پیشینیان تصور می کردند که اجرام فلکی،ماه وخورشید ثابت مانده اند و پس از آفرینش آنها،هیچ گونه تغییر، تبدیل و تحولی در آنها پدید نیامده است.شاید برخی از ما تصور کنند که در کوه ها و اقیانوس ها از آغاز آفرینش آنها تا کنون ،هیچ گونه تغییری رخ نداده.البته این پندار باطلی است و واقعیت آن است که همه پدیده ها پیوسته در حال تغییر و تحول هستند و گاهی کمالی برای آنها پیدا می آید و گاهی نقصی.درکل- به جز اصل آفرینش-موجودات عالم شئونی دارند که خالق و پروردگار هستی آنها را رقم می زند.انسان نیز مشمول تدبیر و ربوبیت الهی است و در هر لحظه خداوند به تدبیر شئون او می پردازد و همواره محتاج او است.آنچه گفته شد در خصوص تدبیر و ربوبیت تکوینی خدا بر گستره هستی بود؛اما در این بین،اختصاصا انسان وجن مشمول ربوبیت تشریعی خداوند نیز هستند؛ چرا که علاوه بر تغییر و تحولات و تدبیرات جبری که مانند سایر موجودات در این دو موجود رخ می دهد، آنان از قدرت انتخاب و اختیار برخوردارند و بخشی از تحولاتشان با اراده خودشان تغییر می پذیرد. در این عرصه، تکامل و ترقی یا سقوط و انحطاط آنها به اراده و اختیار خودشان مستند است. در عین حال رفتارشان مشمول اراده و تدبیر الهی است و علاوه بر آن که خداوند مسیر هدایت و کمال را به آنها معرفی کرده تکامل یا انحطاطشان از دایره اراده و خواست خداوند خارج نیست و از این حیث نمی توان در هیچ شانی استقلالی برای غیر خدا قائل شد- و هر رفتاری حتی رفتار اختیاری انسان- به اراده وتدبیر خداوند مستند است و اراده انسان در طول ارداه الهی قراردارد.یکی از عجایب خلقت و نمو نه های عظمت الهی،این است که خداوند موجودی را بیافریند و در او قدرت تصمیم گیری قرار دهد؛ بدون اینکه در حوضه رفتار او ارده را از خودش سلب کند ؛از این رو بسیاری از اندیشمندان و موحدان در حل این مساله ناتوان مانده اند که چگونه خداوند ربوبیت مطلق دارد و همه امور و شئون انسان را تدبیر می کند و در عین حال، به انسان نیروی اختیار داده و تکامل یا انحطاط انسان به اختیار خودش مستند می باشد.برای آنان حل این معضل دشوار است که چگونه اختیار انسان با ربوبیت مطلق الهی منافاتی ندارد و باعث سلب اراده از خداوند در حوضه رفتار اختیاری انسان نمی شود؟با توجه به همین مشکل در روایات تاکید شده که افراد عادی زیاد در مورد این مساله فکر نکنند؛ چون ممکن است به دلیل نداشتن بنیه علمی کافی منحرف شوند.پاسخ اجمالی به اشکال مذکور این است که قاهریت،مشیت،اراده،اذن،قضا و قدر خداوند در مورد انسان، به معنای نفی اختیار نیست.چنان نیست که اینها جانشین اختیار انسان شوند؛یعنی این گونه نیست که یک کار یا به اراده ما انجام شود یا به اراده خدا،تا در صورت اخیر اراده خدا اراده مارا نفی کند.اراده خدا وانسان،درعرض هم نیستند و اراده خدا جانشین اراده انسان نمی شود، بلکه در طول یکد یگرند:مبادی و آثار کاری که با اراده انسان صورت می گیرد، یکجا تحت اراده خداست. کار ما با اراده خودمان،رابطه علی و معلولی دارد. ما باید اراده کنیم تا کاری انجام گیرد؛تا اراده نکنیم، کار تحقق نمی یابد؛ اما همین علت و معلول و نیز مبادی دیگر،همه متعلق اراده الهی هستند.علت قریب و مباشر این کار،اراده انسان است و اراده الهی در طول اراده انسان است.بنا بر این انسان موجودی است که با اراده خود سر نوشت ومسیر هدایت و شقاوت خویش را بر می گزیند. رفتار اختیاری، بهشت و جهنم را برای او رقم می زند وفرجام قطعی وی در گرو خواست و رفتار اوست.منبع:  معارف قرآن(خداشناسی-کیهان شناسی-انسان شناسی).
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 457]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن