تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):تلاوت کننده سوره حدید و واقعه و الرحمن در آسمانها و زمین اهل بهشت خوانده می شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805685627




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حقيقت ايمان و كفر


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
حقيقت ايمان و كفر
حقيقت ايمان و كفر نويسنده:معصومه اسماعيلىمنبع:جوان ايمان به معناى خداآگاهى مقرون به گرايش، تسليم و خضوع در پيشگاه حق است، بينش و باور دو تحفه آسمانى و دو بال عروج از ملك به ملكوت مى باشد.واژه كليدى ايمان، از دوران پيدايش اسلام تاكنون محور بحث ها و گفت وگوهاى بسيارى بوده است. عامل اساسى قرار گرفتن «ايمان» در كانون توجه متكلمان اسلامى، پرداختن كتاب آسمانى آنان به اين مقوله بوده، به گونه اى كه حجم بالايى از مندرجات اين كتاب مقدس به آن اختصاص يافته است، قرآن به عنوان خاستگاه اصلى مباحث كلام اسلامى در آيات بسيارى به مساله ايمان آثار و فوايد آن و توصيف مومنان پرداخته است.پرسش و پاسخ درباره ايمان محدود به زمان رسول خدا (ص) نبود و اين رويه در زمان خلافت اميرمومنان على (ع) نيز ادامه يافت به طورى كه سخنان بسيارى از آن حضرت در اين زمينه نقل شده است.در روند پيدايش بحث هاى كلامى، اين پرسش در ميان متكلمان اسلامى طرح شد كه: حقيقت ايمان چيست؟در قرآن به صراحت از حقيقت ايمان سخنى به ميان نيامده است لذا متكلمين مسلمان، نظريه هاى متفاوتى را ارايه نموده اند، شايسته است كه قبل از پرداختن به بيان نظريه ها، به واژه شناسى لغوى «ايمان» و متعلق آن پرداخته شود.ايمان بر وزن «افعال» از ماده (ا-م- ن) و به معناى: تصديق كردن، گرويدن، ايمن گردانيدن، اذعان نمودن، امان دادن، اقرار كردن و ضدكفر به كار رفته است.تفتازانى در شرح مقاصد بر آن است كه ماده «امن» در باب افعال، دو معناى تعديه و صيرورت را افاده مى كند، اگر ايمان مقرون به «باء» باشد معناى اقرار و اعتراف را مى رساند. «آمن الرسول بما انزل اليه» (بقره‎/۲۸۵) و اگر مقرون به «لام» باشد معناى اذعان، تصديق و قبول را افاده مى نمايد «و ما انت بمومن لنا و لوكنا صادقين» (يوسف‎/۱۷)، و اگر ايمان متعدى بنفسه باشد معناى «ايمن گرديدن» را افاده مى كند.از مهمترين پرسش هاى اوليه پيرامون ايمان، اين مساله است كه ايمان به چه چيزهايى تعلق مى گيرد.از نگاه متكلمان،ايمان به الله، توحيد، عدل، پيامبر و هر چيزى كه معرفت آن واجب است تعلق مى گيرد. در آيات الهى قرآن از موارد زير به عنوان متعلق ايمان ياد شده است: عالم غيب خداوند سبحان و اسماء و صفات حسناى او، ايمان به پيامبر اسلام و رسالت جهانى وى، ايمان به پيامبران و رسالت آنان، ايمان به معاد و روز رستاخيز.اختلاف درباره حقيقت ايمان، به زمان پيدايش اعتزال مربوط مى شود به دورانى كه حملات خوارج بر حكمرانان اموى، حكمين و پيروانشان شدت گرفت و شعارشان تكفير حضرت على (ع)، معاويه و عثمان و همه مخالفانشان بود، آن ها ادعا كردند ميان كفر و اسلام هيچ فاصله اى نيست و هر كس اظهار اسلام كند ولى به آنچه اسلام آورده، عمل نكند كافر است.خوارج، در آغاز با انگيزه سياسى به اين بحث دامن زدند اما بتدريج و با آرام شدن بحران هاى سياسى در جامعه اسلامى، اين مباحث صبغه كلامى به خود گرفت و زمينه نظريه پردازى كلامى از سوى محققان شد.در برابر تندروى هاى خوارج، فرقه «مرجئه» ظهور كرد كه پيروان آن معتقدند ايمان عبارت از تصديق به قلب و اقرار به زبان است و گناهان هر اندازه هم كه باشند به آن زيانى نمى رسانند. به همين ترتيب آراى فرق اسلامى در زمينه حقيقت ايمان در نهايت اختلاف است كه نگارنده در ذيل فقط به بررسى نظريه فرقه هاى معتزله، اشاعره و اماميه مى پردازد.۱- معتزلهاكثر معتزليان بر اين عقيده اند كه ايمان، تصديق و اقرار و عمل است و مسلمان داراى صفت ايمان نمى شود مگر اين كه شرايط مذكور در او گردآمده باشد، از اين رو آنان گناهكاران را مومن نمى دانند و چنين كسى را در مرتبه اى ميان كفر و ايمان قرار مى دهند. (منزلة بين المنزلتين).آن ها به آياتى استناد مى كنند كه گوياى اين مطلب است كه دين عبارتست از به جاى آوردن واجبات و ترك محرمات، از جمله:«و من يبتغ غير الاسلام دينا فلن يقبل منه و هو فى الاخره من الخاسرين» (آل عمران‎/۸۵)و هر كه جز اسلام دينى ديگر جويد، هرگز از وى پذيرفته نشود و وى در آخرت از زيانكاران است و نيز در اثبات، عقيده خود به برخى احاديث استناد كرده اند مانند اين كه پيامبر (ص) فرموده است: «لايزنى الزانى و هو مومن و لايسرق السارق و هو مومن» (اصول كافى: ۲/۲۸۵)۲- اشاعرهمتكلمين اشعرى ايمان را عبارت مى دانند از تصديق پيامبر اكرم (ص) در آنچه از جانب خداوند آورده است به اجمال و تفضيل، ايمان تفضيلى به آموزه هاى روشن پيامبر مانند توحيد و حشر و ايمان اجمالى به تعاليم پيامبر كه به صورت اجمال ذكر شده است، متكلمينى مانند تفتازانى و ايجى اين نظريه را ارايه نموده اند.اين گروه در تاييد عقيده شان به برخى آيات كه به زعم آن ها گوياى اين مطلب است استدلال كرده اند از جمله آيه ۲۲ سوره مجادله و آيه ۱۰۶ سوره نحل و آيات ديگر.۳- اماميهاينان معتقدند كه ايمان عبارتست از تصديق به يگانگى خداوند و صفات و عدل او، اعتراف به رسالت پيامبر (ص) و تصديق بر امامت دوازده امام معصوم (ع).بيشتر طايفه اماميه برآنند كه ايمان همان تصديق قلبى است، اقرار زبانى جزيى از حقيقت آن نيست و عمل نيز از اركان آن بشمار نمى آيد و ايمان متوقف بر آن نيست.خواجه نصيرالدين طوسى- متكلم بزرگ شيعى- معتقد است كه ايمان عبارتست از تصديق به قلب و لسان معا و براى اين كه هر كدام از آن ها به تنهايى كافى نيست دليل سمعى مى آورد.علامه حلى (ره) نيز (انوار الملكوت، ص ۱۷۹) مى گويد: ايمان تصديق است و دليل آن هم نقل اهل سنت و نقل شرع است پس فعل طاعات، جزء ايمان نيست.شيخ مفيد (ره) در اوايل المقالات مى نويسد: اماميه بر اين عقيده اتفاق نظر دارند كه اسلام غير از ايمان است و هر مومنى مسلمان است در حالى كه هر مسلمانى، مومن نيست... اما معتزله و بسيارى از خوارج برخلاف اين عقيده هستند و گمان كرده اند كه هر مسلمانى مومن است و هيچ فرقى بين اسلام و ايمان در دين نيست.بسيارى از متكلمان معاصر شيعى، ضمن اعتقاد به كفايت تصديق قلبى در تحقق ايمان، اقرار زبانى و عمل جوارحى را خارج از جوهره آن دانسته اند، ولى با اين حال اقرار زبانى را شرط اصلى پذيرش شخص به عنوان مسلمان در جامعه اسلامى مى دانند كه آثارى همچون: قبول شهادت و خبر او حرمت خون، عرض، حيثيت و ناموس او و صحت نكاح منوط به آن است.همچنين، هرچند عمل خارج از گوهر ايمان است، اما عنصر بايسته و لازمه ضرورى آن مى باشد، همانگونه كه ايمان علت ناقصه كردار نيك مى باشد عمل صالح هم به نوبه خود در ارتقاء ايمان تاثيرگذار است. پيامد منطقى نظريه «تعامل دو سويه ايمان و عمل»- كه در آيات و روايات نيز تاييد شده - «تشكيكى بودن» ايمان است يعنى ايمان داراى مراتب متفاوت به حسب شدت و ضعف است، در اين راستا مراتبى براى ايمان برشمرده اند:مرتبه اول، باور و تصديق قلبى است كه دستاوردش خروج از كفر و پيوستن به ايمان است.مرتبه دوم، اقرار زبانى و تصديق قلبى است كه پيامدش پذيرفته شدن شخصى به عنوان عضوى از جامعه اسلامى است.مرتبه سوم، افزون بر تصديق قلبى و اقرار زبانى، عمل به واجبات و ترك محرمات است كه نتيجه آن، نجات، سعادتمندى و رهايى از عذاب اخروى است.مرتبه چهارم، افزون بر مراحل قبلى، عمل به مستحبات و ترك مكروهات است كه حاصل آن نيل به درجه مقربان و صديقان است.البته مراتب ديگرى براى ايمان متصور است مانند عدم فكر به گناه و عدم غفلت از حضور در محضر پروردگار و...ظاهر بسيارى از آيات و روايات مويد اين مطلب مى باشد كه ايمان داراى درجات و مراتب مى باشد مانند: «مومنان كسانى هستند كه چون نام خدا برده شود خوف بر دل هايشان افزون گردد و چون آيات خدا بر آنان خوانده شود، ايمانشان افزون گردد و بر پروردگارشان توكل مى كنند.» (انفال /۲)و يا «چون سوره اى نازل شود بعضى مى پرسند: اين سوره به ايمان كدام يك از شما افزود؟ آنان كه ايمان آورده اند به ايمانشان افزوده شود و خود شادمانى مى كنند.» (توبه‎/۱۲۴)از رسول گرامى اسلام (ص) نقل شده كه فرمودند: بالاترين مرتبه ايمان يك درجه است هر كه به آن درجه رسد رستگار و پيروز شده و آن اين است كه باطن آدمى به آن حد از پاكى برسد كه اگر آشكار شود پروايى نداشته باشد و اگر پوشيده ماند از كيفر خدا بر آن نترسد. (بحار: ۷۱‎/۳۶۹)امام صادق (ع) نيز فرموده اند: ايمان مانند نردبانى است كه ده پله دارد و پله هاى آن يكى پس از ديگرى پيموده مى شود. (اصول كافى: ۲/۴۵)
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 557]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن