محبوبترینها
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826037582
شيخيه، بستر پيدايش يک انحراف بزرگ
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
شيخيه، بستر پيدايش يک انحراف بزرگ شيخيه، فرقهاي منشعب از شيعيان دوازدهامامي است که براساس تعاليم شيخ احمد احسائي (1166- 1241 ق)، در نيمه اول قرن سيزدهم پديد آمد. اساس اين مذهب، مبتني بر تركيب برخي از افکار عرفاني و عقايد غاليان با اخبار آل محمد(عليهم السلام) است. آموزههاي ويژه بنيانگذار اين فرقه، غير از آنكه مايه انشعاب داخلي فرقه شد، زمينهساز پيدايش دو فرقه منحرف «بابيت» و «بهائيت» نيز گرديد.شيخ احمد، مشهور به «احسايي»، فرزند زينالدين بن ابراهيم در رجب 1166 ق، در منطقه «احساء» در شرق عربستان چشم به جهان گشود و در ذيقعده سال 1241 ق به ديار باقي شتافت. احسايي، در سال 1186 ق براي تحصيل علم رهسپار عتبات شد. وي افزون بر فقه و اصول و حديث، در طب و نجوم و رياضي قديم و علم حروف و اعداد و طلسمات و فلسفه مطالعاتي داشته است. شيخ احمد در سال 1221 ق عازم زيارت مشهد رضوي شد و در راه بازگشت، در يزد توقفي كرد. اهل يزد، از او استقبال گرمي به عمل آوردند و وي به اصرار ايشان، در يزد مقيم شد و شهرت بسياري کسب کرد.1در اين زمان كه آوازه احسايي در ايران پيچيده بود، فتحعلي شاه قاجار از وي براي اقامت در تهران، دعوت به عمل آورد. احسايي ابتدا دعوت شاه را نپذيرفت؛ اما سرانجام به تهران رفت؛ ولي اصرار شاه را مبني بر مقيم شدن در تهران نپذيرفت و در سال 1223 ق به همراه خانوادهاش به يزد بازگشت.احسايي در سال 1229 ق در راه زيارت عتبات، به كرمانشاه وارد شد و با استقبال مردم و حاكم كرمانشاه روبهرو گشت. كه وي را به اقامت راضي كرد. اقامت او در كرمانشاه ده سال طول كشيد. شيخ احمد در سال 1241 ق راهي مكه شد؛ اما در دو منزلي مدينه درگذشت و در قبرستان بقيع دفن گرديد.2مقام علمي و اجازه روايتشيخ احمد، تا بيست سالگي در «احساء» علوم ديني متداول را فرا گرفت؛ اما از زندگي تحصيلي وي چيزي در دسترس نيست. برخي از شيخيمذهبان بر اين عقيدهاند که وي در مراحل بعد، استاد خاصي نداشت و استفادههاي او، از مجالس درس عالمان، تحصيل به معناي متعارف نبود؛ به ويژه آنكه او در جايي از آثارش، با كسي با عنوان استاد، استناد نكرده است.3احسايي در سال 1186 ق، مقارن با آشوبهاي ناشي از حملات عبدالعزيز حاكم سعودي به «احساء»، به كربلا و نجف مهاجرت كرد و در درس عالماني چون سيدمهدي بحرالعلوم و آقامحمدباقر وحيد بهبهاني، حضور يافت و در مدمت اقامت در عتبات، اجازههاي متعددي دريافت كرد.4مهمترين مشايخ اجازه روايي شيخ احمد احسايي عبارتند از: سيدمهدي بحرالعلوم، ميرزا محمدمهدي شهرستاني، آقا سيد علي طباطبايي (معروف به صاحب رياض)، شيخ جعفر كاشف الغطاء، و شيخ حسين آل عصفور.5احسايي، شاگردان بسيار داشت كه از ميان ايشان، سيدكاظم رشتي (1212 ـ 1259 ق)، پس از وفات احسايي در بسط و ترويج افكار او، كوشيد وجانشين وي بود.6شيخ احمد احسايي، گرچه به وارستگي و علم ستوده شده است، آرا و نظرياتش، از خطا مصون نبود و برخي از عالمان معروف آن عصر، با انتقاد جدي از انديشهها و لغزشهاي وي، او را «غالي»، «منحرف» و حتي «كافر» خواندند. در قزوين، ملا محمدتقي برغاني شيخ احمد را به دليل ديدگاه وي دربارة معاد جسماني تکفير کرد. شيخ احمد معتقد بود انسان با جسم اين جهان وارد قيامت نشده بلکه با جسم هورقليايي از قبر بيرون ميآيد.حكم تكفير شيخ، در ايران، عراق و عربستان، نشر يافت. شاخص انديشة غلو آميز او که باعث تکفير وي از سوي علماي ديگر بلاد شد، اين است که وي ائمة اطهار را علل اربعه كائنات (علت فاعلي، مادّي، صوري و غايي) معرفي ميكند.7چنين ديدگاه غلوآميزي، علاوه بر آنكه خود گناه بزرگي است، زمينه پيدايش افكار ديگري (مثل ادعاي الوهيت، تجلي ذات حق، و حلول حق تعالي در افراد و...) شده است.پيروان اين فرقه مجموعاً از مردم بصره، حلّه، كربلا، قطيف، بحرين و بعضي از شهرهاي ايران بودند.8سيد كاظم رشتي، جانشين احساييسيّد کاظم رشتي ـ از سادات مهاجر حجاز به رشت ـ در سال 1212 ق در رشت به دنيا آمد. او در جواني در يزد به شيخ پيوست و هميشه ملازم او بود. شيخ احمد احسايي پيش از وفات خود، سيّد كاظم رشتي را جانشين خود ساخت. پيروان وي نيز بيهيچ اختلافي، سيّد را به پيشوايي خويش پذيرفتند. طايفه شيخي كه در احترام قبور ائمة اطهار، غلو داشتند، در بالاي ضريح حسيني، نماز نميگذاردند و آن مكان را فوقالعاده تقديس ميكردند. مخالفان آنان، از روحانيان شيعه و پيروان آنان كه در بالاي سر ضريح امام حسين(عليه السلام) نماز ميخواندند، در مقابل «شيخي»، «بالاسري» ناميده شدند.دورة رياست سيّد رشتي، شانزده سال طول كشيد. طايفة شيخي، همهجا، طبق تعليمات شيخ احمد و سيّد كاظم، معالم دين خود را به جاي ميآوردند و خود را از ديگر فرقههاي شيعه ممتاز ميدانستند.سيد رشتي، زماني به جاي استاد نشست كه كمتر از سي سال سن داشت. وي، به سبب نطق و قلم و تصنيف و تأليف كتاب، عهدهدار انتشار افكار استاد خود شد. او، در تمام مدت پيشوايي خود، به ايران سفر نكرد و مركز خود را همان عتبات عاليات قرار داد و از آنجا، با هند و ممالك عثماني و حجاز، رابطه داشت. و در سال 1259 ق در کربلا از دنيا رفت.يکي از شاگردان وي، حاج محمد کريم خان قاجار (1225ـ 1288 ق) مؤسس فرقة شيخية کرمانيه است. سيّد عليمحمد شيرازي، معروف به «باب» نيز از شاگردان سيد کاظم رشتي است.برخي علماي آذربايجان نيز نزد شيخ احمد احسايي و سيّد کاظم رشتي شاگردي کرده و شيخية آذربايجان را تأسيس کردند. خانوادههاي ثقة الاسلام، حجة الاسلام و احقاق، سه طايفة معروف شيخية آذربايجان هستند. ميرزا موسي احقاقي و فرزندانش رياست شيخية آذربايجان را عهدهدار بودند و به نقد تفکرات شيخية کرمانيه و بابيه و بهائيت پرداختند. اکنون مرکز اين گروه کويت است و فرق چنداني با اماميه ندارند.بدعت ركن رابعاز موضوعات جنجال برانگيز در عقايد شيخيّه، اعتقاد به «ركن رابع» است.9 اكثراً، آن را به سيّد كاظم رشتي نسبت ميدهند. مقصود از ركن رابع، آن است كه ميان شيعيان، شيعة كاملي وجود دارد كه واسطة فيض ميان امام عصر(عليه السلام) و مردم است. آنان، اصول دين را چهار چيز ميدانند: توحيد، نبوت، امامت و ركن رابع. آنان، معاد و عدل را از اصول عقايد نميشمارند؛ زيرا، اعتقاد به توحيد و نبوّت، خود، مستلزم اعتقاد به قرآن است و چون در قرآن عدالت خدا و معاد ذكر شده است، لزومي ندارد اين دو اصل را در كنار توحيد و نبوّت قرار دهيم. همانگونه كه ملاحظه شد، اين عقيده، بر خلاف عقايد شيعه است و مسلمانان، به طور عموم، معاد را از اصول دين ميدانند. طرح «ركن رابع»، سبب اختلاف و انشعاب در شيخيّه گرديد و پس از اندكي، دستاويزي براي ادعاي جديد به نام «بابيّت» شد.ادعاي «بابيّت» از سوي يكي از شاگردان سيّد كاظم رشتي صورت گرفت كه خود، سرآغاز فسادي بزرگ ميان مسلمانان به شمار ميرود.ادعاي دروغين «بابيّت»، از زمان امامان(عليهم السلام) تا قرن حاضر، كم و بيش رواج داشته است، امّا هيچ يك از مدّعيان دروغين آن، به اندازهي ميرزا علي محمد باب، جامعة اسلامي را به انحراف نكشاند. علاوه بر آن ـ چنانكه خواهد آمد ـ ميرزا علي محمد باب، غير از ادعاي دروغين بابيّت، ادعاي ديگري مطرح كرد كه زمينهساز فرقة ديگري به نام «بهائيت» شد.پي نوشت ها:1. ر.ك: احسايي، عبدالله، شرح احوال شيخ احمد احسايي، ترجمه: محمد طاهر كرماني، ص 19 ـ 23.2. همان، ص 26 ـ 40.3. دائرة المعارف بزرگ اسلامي، ج 6، ص 662.4. همان، ص 663 به نقل از: اجازات الشيخ احمد الأحسايي، حسين علي محفوظ، ص 37 ـ 40.5. همان، به نقل از: انوار البدرين، علي بحراني، به كوشش محمد علي طبسي، ص 406 ـ 407؛ چند اجازه، احمد احسايي، ص 1 و 2، 7؛ دليل المتحيرين، سيد كاظم رشتي، ص 51 ـ 55.6. 19. ر.ك: ابراهيمي، ابوالقاسم، فهرست كتب مشايخ عظام، ص 115 و.... 7. 34. ر.ك: شرح الزيارة الجامعة الكبيرة، ج 3، ص 65، 296 ـ 298؛ ج 4، ص 47 و 48، 78.8. ر.ك: شريف يحيي الأمين، معجم الفرق الاسلامية، ص 149.9. ر.ك: بررسي عقايد و اديان، ص 463 ـ 466.
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 594]
صفحات پیشنهادی
شيخيه، بستر پيدايش يک انحراف بزرگ
شيخيه، بستر پيدايش يک انحراف بزرگ شيخيه، فرقهاي منشعب از شيعيان دوازدهامامي است که براساس تعاليم شيخ احمد احسائي (1166- 1241 ق)، در نيمه اول قرن سيزدهم ...
شيخيه، بستر پيدايش يک انحراف بزرگ شيخيه، فرقهاي منشعب از شيعيان دوازدهامامي است که براساس تعاليم شيخ احمد احسائي (1166- 1241 ق)، در نيمه اول قرن سيزدهم ...
از شيخی گری تا بابی گری(1)
نوشتار حاضر، انشعاب اين گروهها و پيدايش فرقهي بابيّه از اين ميان را بررسي ميكند ... كاظم رشتي - در دو قسمت از مقالهي ((شيخيه، بستر پيدايش بابيّت و بهائيّت)) آمده بود. ... شيخيه و سپس ادّعاهاي دروغين ميرزا علي محمد شيرازي ملقّب به ((باب)) - يكي از ... شيخيّه - كه از انحرافات عقيدتي، تبرّي جستهاند - اشاره ميشود و كيفيّت بستر ...
نوشتار حاضر، انشعاب اين گروهها و پيدايش فرقهي بابيّه از اين ميان را بررسي ميكند ... كاظم رشتي - در دو قسمت از مقالهي ((شيخيه، بستر پيدايش بابيّت و بهائيّت)) آمده بود. ... شيخيه و سپس ادّعاهاي دروغين ميرزا علي محمد شيرازي ملقّب به ((باب)) - يكي از ... شيخيّه - كه از انحرافات عقيدتي، تبرّي جستهاند - اشاره ميشود و كيفيّت بستر ...
" عوامل پيدايش مدعيان دروغين مهدويّت
" عوامل پيدايش مدعيان دروغين مهدويّت-چکيده انديشه مهدويت، در راه رسيدن به ... كليد واژه ها: متمهدان، مدعيان دروغين، بابيت، بهائيت، شيخيه، استعمار، نجات باوري. پيش در آمد شناخت و بازشناخت انديشه مهدويت، شناخت و بازشناخت بزرگ. ... انحراف زدايي از آموزه اصيل مهدويت و زنده نگه داشتن آن، يك ضرورت اجتناب ناپذير است؛ به ويژه اگر دست.
" عوامل پيدايش مدعيان دروغين مهدويّت-چکيده انديشه مهدويت، در راه رسيدن به ... كليد واژه ها: متمهدان، مدعيان دروغين، بابيت، بهائيت، شيخيه، استعمار، نجات باوري. پيش در آمد شناخت و بازشناخت انديشه مهدويت، شناخت و بازشناخت بزرگ. ... انحراف زدايي از آموزه اصيل مهدويت و زنده نگه داشتن آن، يك ضرورت اجتناب ناپذير است؛ به ويژه اگر دست.
عوامل پيدايش مدعيان دروغين مهدويّت (1)
كليد واژه ها: متمهدان، مدعيان دروغين، بابيت، بهائيت، شيخيه، استعمار، نجات باوري. ... انحراف زدايي از آموزه اصيل مهدويت و زنده نگه داشتن آن، يك ضرورت اجتناب ناپذير است؛ به ... آنها است وگرنه، واقعيت از تعامل و هم آوايي چند زمينه و بستر در يك مدعي خبر ميدهد. ... و مصري و اشراف و ملّاكان و تجار بزرگ محلي و منطقه اي (موثقي، 1374: ص224).
كليد واژه ها: متمهدان، مدعيان دروغين، بابيت، بهائيت، شيخيه، استعمار، نجات باوري. ... انحراف زدايي از آموزه اصيل مهدويت و زنده نگه داشتن آن، يك ضرورت اجتناب ناپذير است؛ به ... آنها است وگرنه، واقعيت از تعامل و هم آوايي چند زمينه و بستر در يك مدعي خبر ميدهد. ... و مصري و اشراف و ملّاكان و تجار بزرگ محلي و منطقه اي (موثقي، 1374: ص224).
آخرين تير ترکش استعمار در ايران
با زنده بودن اين مکتب بزرگ هرگز اجانب غارتگر به آرزوي غير انساني خود نمي رسند، ... بهايي گري به صورت يک جنبش اجتماعي در قرن سيزدهم هجري (نوزده ميلادي) در ايران ... ماکس وبر نظريه اي دارد که بر اساس آن رشد سرمايه داري در اروپا به علت پيدايش ... از شيخيه آغاز مي کنند؛ زيرا نخستين گسست اساسي از مکتب تشيع که بستر ظهور ...
با زنده بودن اين مکتب بزرگ هرگز اجانب غارتگر به آرزوي غير انساني خود نمي رسند، ... بهايي گري به صورت يک جنبش اجتماعي در قرن سيزدهم هجري (نوزده ميلادي) در ايران ... ماکس وبر نظريه اي دارد که بر اساس آن رشد سرمايه داري در اروپا به علت پيدايش ... از شيخيه آغاز مي کنند؛ زيرا نخستين گسست اساسي از مکتب تشيع که بستر ظهور ...
شگفتی انتخابات دهم: خانم کدیور مدافع حقوق شهروندی بهاییون!
مشخص نیست چه شده که خانم كديور، به يك باره تغيير عقيده داده است. ... ادیان و فرق ساختگی یکی از ترفندهای مرسوم دول استعمارگر برای به انحراف کشیدن جریان ... شکل گیری این فرقه ساختگی بیشتر آشنا می شویم: پیدایش فرقه بابیه: سید علی ... کاظم رشتی (جانشین شیخ محمد احسایی، رئیس فرقه شیخیه) درآمد و تحت تأثیر او بود.
مشخص نیست چه شده که خانم كديور، به يك باره تغيير عقيده داده است. ... ادیان و فرق ساختگی یکی از ترفندهای مرسوم دول استعمارگر برای به انحراف کشیدن جریان ... شکل گیری این فرقه ساختگی بیشتر آشنا می شویم: پیدایش فرقه بابیه: سید علی ... کاظم رشتی (جانشین شیخ محمد احسایی، رئیس فرقه شیخیه) درآمد و تحت تأثیر او بود.
جنبشي كه به بيراهه رفت
تاريخ كهن اين سرزمين مملو از اين موارد است و انقلاب مشروطيت يكي از آنهاست كه اگرچه ... نهضت مشروطيت و دلايل انحراف آن از ويژگي عبرتآموزي تاريخ بهرهمند شويم تا با .... از نمايندگاني از بزرگان اصناف، روحانيون برجسته و تجار بزرگ بود، مهمترين اقدام، ... همه نمايندگان اين متن را با شادماني تصويب كردند و به حضور شاه كه در بستر مرگ ...
تاريخ كهن اين سرزمين مملو از اين موارد است و انقلاب مشروطيت يكي از آنهاست كه اگرچه ... نهضت مشروطيت و دلايل انحراف آن از ويژگي عبرتآموزي تاريخ بهرهمند شويم تا با .... از نمايندگاني از بزرگان اصناف، روحانيون برجسته و تجار بزرگ بود، مهمترين اقدام، ... همه نمايندگان اين متن را با شادماني تصويب كردند و به حضور شاه كه در بستر مرگ ...
مهدي ستيزي(2)
يکي از بارزترين اعمال يهوديان تحريف احاديث و تفاسير اسلام و پيامبر بود که ... گاه تحت تأثير القائات شيطاني گروهها و فرقههاي انحرافي قرار نميگيرند و بستر رشد .... مارگلي يوت (اسلام شناسي بزرگ اروپايي) در مقالهي خود درباره مهدي عليه السلام در .... با بررسي چگونگي شکلگيري فرقههاي انحرافي مثل اسماعيليه، شيخيه، بابيه و ...
يکي از بارزترين اعمال يهوديان تحريف احاديث و تفاسير اسلام و پيامبر بود که ... گاه تحت تأثير القائات شيطاني گروهها و فرقههاي انحرافي قرار نميگيرند و بستر رشد .... مارگلي يوت (اسلام شناسي بزرگ اروپايي) در مقالهي خود درباره مهدي عليه السلام در .... با بررسي چگونگي شکلگيري فرقههاي انحرافي مثل اسماعيليه، شيخيه، بابيه و ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها