تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آنگاه که روزه مى ‏گیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه ‏دار باشند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806773811




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همای صفا به بهانه‏ی درگذشت استاد جلال الدین همایی


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
همای صفا به بهانه‏ی درگذشت استاد جلال الدین همایی
همای صفا به بهانه‏ی درگذشت استاد جلال الدین همایی نويسنده:میرصادق سیدنژادمنبع:مجله دیدار آشنا ولادت استاد همایی استاد سیدجمال الدین همایی در 13 دی ماه 1278 ش در اصفهان و در كانون گرم خانواده‏ای دانش پرور و اهل فضل و ادب چشم به جهان گشود . پدر وی «طرب شیرازی‏» و پدر بزرگش «همای شیرازی‏» هر دو از شاعران به نام و گران سنگ دوره‏ی خود به‏شمار می‏آیند . استاد همایی درباره‏ی تولد خویش می‏نویسد: «ولایت من حوالی سحرگاه شب چهارشنبه غره‏ی رمضان 1317 ق مطابق 13 دی ماه (جدی) 1278 ش ... در محله‏ی پاقلعه (از محلات جنوب شرقی اصفهان) در خانه‏ی موروثی پدر (اتفاق) افتاده است ... نام اصلی كه پدر بر بنده نهاده و در پشت كلام الله مجید ثبت كرده جلال‏الدین است و نام خانوادگی همایی . آغاز تحصیل استاد همایی درس خواندن را از چهار - پنج‏سالگی نزد پدر ومادر فرهیخته‏ی خویش آغاز كرد . قرائت قرآن، ادعیه‏ی وارد شده، گلستان و غزلیات حافظ را از مادر آموخت . آن گاه او را به مكتب سپردند، تا اصول دین و اخلاق و آداب اسلامی را فراگیرد . وی در این‏باره می‏گوید: «در نزدیكی منزل ما زنی بود صالح و خداپرست‏به نام «نبات بیگم‏» مشهور به «ملاباجی‏» . وی ... با محبت و مهربانی، اصول و فروع دین و آداب وضو و نماز و روزه و ... را به من آموخت . البته این دروس را درخانه نیز پیش پدر و مادرم فراگرفته بودم و او همان یاد گرفته‏ها را تكمیل می‏كرد . من درمدت قلیلی در مكتب ملاباجی عم جزء سی‏ام قرآن راتمام كردم و به خاطر دارم كه پس از اتمام آن مادرم شخصا به مكتب آمد و یك كله قند شهری بایك دست لباس زنانه با بشقابی نقل بادام به ملاباجی هدیه كرد . (1) استاد همایی شش - هفت‏ساله بود كه به همراه برادر بزرگش به مكتب میرزاعبدالغفار پاقلعه‏ای رفت . وقتی در همان روز اول به اشاره‏ی استاد با صدای رسا و صحیح اولین شعر دیوان حافظ را خواند، مورد تشویق استاد قرار گرفت . وی به پدر استاد همایی نوشت: «قدر این كودك را بدانید» . در سال 1326 به مدرسه‏ی حقایق و پس از یك سال اقامت درآن‏جا به مدرسه‏ی «قدسیه‏» روانه شد . در آن‏جا حساب و هندسه‏ی جدید و اندكی تاریخ و جغرافیا آموخت . درهمین دوره به منظور آموزش خط، علاوه بر حضور در خدمت مرحوم میرزا حسن قدسی از محضر ملامحمدتقی كاتب خوش‏نویسی آموخت و از اواخر سال 1328 استاد همایی به مدرسه «نیماورد» نقل مكان كرد و تا سال 1348 به مدت بیست‏سال در آن مدرسه مشغول تحصیل علوم اسلامی شد . نیل به درجه‏ی اجتهاد بر اثر سخت كوشی مستمر طولی نكشید كه استاد همایی به دریافت چند فقره اجازه‏ی روایت و اجتهاد از علمای بزرگ عصر نایل آمد كه از آن جمله است: اجازه‏ی روایت از آیت الله حاج شیخ مرتضی آشتیانی; اجازه‏ی روایت از آیت الله شیخ محمدحسین فشاركی كه از فقهای بزرگ و مدرسان بنام حوزه‏ی اصفهان بوده‏اند، اجازه‏ی روایت و اجتهاد از آیت الله سیدمحمد نجف آبادی (م 1358 ق) ; اجازه‏ی اجتهاد از آیت الله حاج میرزا عبدالحسین سید العراقین خاتون آبادی (م 1350 ق) ; اجازه‏ی اجتهاد از آیت الله میرزا ابوطالب محتشمی كه از علمای كم نظیر در زمینه‏ی تسلط به علوم اسلامی بودند . تدریس در مدارس جدید تدریس در مدارس جدید را استاد همایی در حدود سال 1300 ش آغاز كردند . ابتدا در مدرسه‏ی صارمیه - كه اولین دبیرستان شش كلاسه‏ی اصفهان بود - به تدریس فلسفه و ادبیات فارسی و عربی پرداخت . در سال 1307 ش از اصفهان به تهران آمد و به طور رسمی در وزارت معارف مشغول به كار شد و به منظور تدریس راهی تبریز شد و تا سال 1310 در این شهر به تدریس فلسفه و ادبیات مشغول بود . پس از آن دوباره به تهران منتقل شد و در مدرسه‏ی دارالفنون، دبیرستان شرف مظفری و دبیرستان نظام به تدریس ادبیات پرداخت . در سال 1314 به دانشگاه راه یافت و سال‏ها در دوره‏ی دكتری دانشكده‏ی حقوق و ادبیات تدریس كرد و دوبار جهت تدریس در دانشگاه بیروت و لاهور فراخوانده شد و مدتی نیز عضو فرهنگستان ایران بود . سرانجام پس از 45 سال تدریس در سال 1345 ش بازنشسته شد و از آن به بعد تا آخر عمر به تالیف و تكمیل تحقیقات پرداخت . فعالیت‏های علمی و ادبی استاد جلال الدین همایی علاوه بر تدریس و تحقیق و تالیف در كارهای علمی مهمی كه در زمان حیات ایشان انجام می‏یافت در حد امكان شركت داشتند، به عنوان مثال استاد همایی در سال‏های 1319 و 1320 درتهیه‏ی مطالب و تراجم احوال و تنظیم و تالیف قسمتی از حرف «الف‏» لغت نامه‏ی ارزشمند دهخدا به مرحوم علی اكبر دهخدا كمك كردند و در سال 1321 به عضویت فرهنگستان درآمدند . پس از ایجاد مؤسسه‏ی «تحقیق در ادبیات و زبان خارجی‏» كه در سال 1341 باهدف فراهم ساختن زمینه‏ی همكاری بین دانشمندان و محققان رشته‏های مختلف ادبیات و زبان‏های ایرانی راه اندازی شده بود، استاد همایی در كمیسیون دستور زبان و كتاب‏شناسی و انجمن ادبی شركت فعال داشتند كه از جمله‏ی آن‏هاست: شركت در كنگره‏ی فردوسی، ابن سینا، مولوی، رودكی، و ابوریحان بیرونی . آثار و تالیفات استاد همایی استاد جلال الدین همایی در طول عمر پربركت‏خود علاوه بر تالیف ده‏ها جلد اثر مهم علمی به تصحیح و تحقیق بیش از ده جلد كتاب ارزشمند كه هریك به عنوان اثری ماندگار در عرصه‏ی فرهنگ و ادب اسلام و ایران مطرح هستند، پرداخته است كه از جمله‏ی آن‏هاست: مثنوی ولد نامه، التفهیم لاوائل صناعة التنجیم، نصیحة الملوك، مصباح الهدایة و مفتاح الكفایة، طرب خانه و دیوان حكیم مختاری غزنوی . گذشته از این تالیف بیش از پانزده كتاب درسی و نگارشی ده‏ها مقاله‏ی ارزشمند در زمینه‏ی ادبیات تاریخ، عرفان، تراجم و دستور زبان، بخشی از كارهای علمی استاد فرزانه علامه همایی است . تاریخ ادبیات ایران استاد همایی اولین كتاب مربوط به تاریخ ادبیات ایران را كه مشتمل بر بیش از 583 صفحه بود در سال 1308 چاپ كردند . استاد همایی در صدد بودند تا تاریخ ادبیات ایران را از زمان‏های قدیم تا عصر حاضر در پنج مجلد به این شرح تالیف نمایند: جلد اول: از ازمنه‏ی قدیم تا انقراض ساسانیان مشتمل بر سه دوره‏ی هخامنشی اسكندری، اشكانی و ساسانی; جلد دوم: از انقراض ساسانیان تا حمله‏ی مغول; جلد سوم: از حمله‏ی مغول تا انقراض صفویه; جلد چهارم: از انقراض صفویه تا دوران مشروطیت ایران; جلد پنجم: از عهد مشروطیت ایران تا زمان حیات استاد; اما متاسفانه شرایط و توان و عمر استاد اجازه نداد كه این كار به پایان برساند . فقط جلد اول و قسمتی از جلد دوم را تدوین و سپس منتشر كرد . غزالی نامه در این اثر استاد همایی شرح حال و آثار و عقاید و افكار ادبی و مذهبی و فلسفی و عرفانی امام ابو حامد محمد بن محمد بن غزالی رامورد بحث و بررسی قرار دهند . مولوی نامه در این اثر كه مشتمل بر دوجلد و بیش از 1100 صفحه است، استاد همایی تلاش كرده است تا افكار و اندیشه‏های مولوی را هرچه بیشتر تبیین نماید . مقاله اول: عقاید و افكار مولوی در آداب و رسوم اخلاقی و اجتماعی; مقاله دوم: عقاید و افكار مولوی در معتقدات مذهبی و مسائل فقهی شرعی; مقاله سوم: عقاید و افكاركلامی و فلسفی مولوی; مقاله چهارم: عقاید عرفانی یا عشق و عرفان در مسلك مولوی . تصحیح و تنقیح التفهیم ابوریحان یكی از كارهای ارزشمند استاد همایی تصحیح آثار ارزشمند گذشتگان بود . از جمله آثار گران قدری كه وی پس از تصحیح و تحقیق منتشر ساخت كتاب «التفهیم لاوائل صناعة التنجیم‏» ابوریحان بیرونی است . ویژگی‏های استاد همایی - تقید به احكام الهی - سخت كوشی علمی توصیه به جوانان استاد همایی به جوانان می‏گفت: «بالاخره باید جوان و پیر قدر خودشان را بدانند . كاری بكنید كه این عمر شما جز در راه سعادت و مصلحت‏خودتان و ملت و كشورتان نباشد . من یك چیزی رادلم نمی‏خواهد بشنوم كه به جوان‏ها این تلقین بشود كه‏ای آقا، ماكه به گذشتگان نمی‏رسیم، ما كه به استادان نمی‏رسیم . نه من این را نمی‏پسندم . ملتی رو به ترقی است كه نسل آینده‏ی آن از گذشته بهتر است . سعی كنید این طور باشید . پشت دروازه‏ی «نمی‏شود» و پشت دروازه‏ی «یاس‏» ننشینید . فقط یك كلمه از من بشنوید: آقا، از خودگذشتگی می‏خواهد و عشق . باید به علم عشق داشته باشید .» (2) وفات استاد همایی قوای جسمانی استاد همایی به دنبال عمری تلاش بی وقفه‏ی علمی، اعم از تدریس و تالیف، كم كم رو به ضعف نهاد; به گونه‏ای كه در سی سال آخر عمر از «برونشیت‏» مزمن رنج می‏برد . اما از اواسط پاییز سال 1358 بیماری استاد همایی شدت بیشتری پیدا كرد، به گونه‏ای كه خود ایشان بارها در این ایام به فرزندانش یادآور شده بود كه «من چند روزی از ماه رمضان مهمان شماهستیم‏» حتی روزی قبل از وفات ایشان ماده تاریخی (3) برای خود می‏سازد و آن را در كنار یادداشت‏هایش قرار می‏دهد و سال وفات خود را با این عبارت بیان می‏كند: «زآشیانه‏ی تن شد رهاهمایی‏» كه به حساب ابجد سال 1400 ق می‏شود . سرانجام استاد همایی ساعت 9 شب شنبه بیست و هشتم تیرماه 1359 ش (مطابق 6 رمضان 1400 قمری) بر اثر عارضه‏ی قلبی چشم از جهان فرو می‏بندد . طبق وصیت استاد پیكر او را فردای همان روز به زادگاهش اصفهان منتقل می‏كنند و در تكیه‏ی «لسان الارض‏» به خاك می‏سپارند . آخرین شعر استاد همایی آخرین شعر استاد همایی «پایان شب سخن سرایی‏ نام دارد كه در ضمن آن وصف حال خودش را در روزهای پایانی زندگی توصیف می‏كند، آن‏گاه به فرزندان و نوادگانش اندرزهایی می‏دهد . این شعر كه در قالب مثنوی و در هفتاد بیت‏سروده شده است، به وصیت‏نامه‏ی منظوم استاد همایی معروف است . در بخشی از آن فرزندانش را به بردباری در ماتمش فرا می‏خواند و می‏گوید: از من به بهشت دور باشید گر چهره به ماتمم خراشید/آن گاه همه‏ی آن‏ها را به هم رازی و دم‏سازی و جلب رضای مادر تشویق می‏كند / به نوادگانش توصیه می‏كند دركسب علم و معرفت‏بكوشند و جوانی را به بیهودگی نگذرانند / در پایان با دعا به فرزندانش آن‏ها را به خدا می‏سپارد و از درگاه ربوبی برای خود طلب مغفرت و آمرزش می‏كند/یا رب به در تو آمدم شرمنده از بارگناه سر به زیرافكنده /من بنده‏ی عاصیم تو مولای كریم عفو از تو روا بود، گناه از بنده .پی‏نوشت‏ها: 1 . همایی نامه، صص 8 و 9 . 2 . كارنامه‏ی همایی، صص 80 و 79 . 3 . ماده تاریخ به شعری می‏گویند كه مجموع حروف بیت‏یا مصراع آن به حساب ابجد با تاریخ واقعه‏ای تطبیق كند . اقتباس از فرهنگ معین، ج 3، ص 3886 .
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 682]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن