تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):صله رحم، اعمال را پاكيزه، اموال را بسيار، بلا را برطرف و حساب (قيامت) را آسان مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805513287




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تفاوت در احكام


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
تفاوت در احكام
تفاوت در احكام منبع:مجله پرسمان پيامبر صلى‏الله‏عليه‏وآله احكام را براى همه مسلمان‏ها يكسان بيان كرد؛ چرا مسلمانان در عمل به احكام، اختلافات زيادى دارند؟منشأ اختلاف در دين اسلام و پديد آمدن فرقه‏هاى مختلف - كه فرقه‏هاى شيعه و سنى از بزرگ‏ترين آنهاست - مى‏تواند دلايل گوناگونى داشته باشد كه برخى عبارتند از: الف) انديشه‏هاى كلامى‏بى‏شك نظرات متفاوت درباره مسائل كلامى، موجب انشعاب در دين اسلام گرديده است؛ چنان كه مسيحيت نيز بر اثر اين عامل، به فرقه‏هاى كاتوليك، پروتستان و ارتدوكس منشعب گرديده است.موضوعاتى همچون نيل به مفاهيم قرآن با لحاظ فهم و درك ائمه عليهم‏السلام، معنا و مفهوم حسن و قبح ذاتى، عصمت و مصونيت از خطا درباره ائمه اطهار عليهم‏السلام باعث اختلاف شيعه و سنى شده است.ب) انديشه‏هاى سياسى‏مهم‏ترين نقطه جدايى ميان شيعه و سنى در طول تاريخ، اين است كه شيعه معتقد است جانشين رسول الله صلى‏الله‏عليه‏وآله در امر حكومت، تنها ائمه عليهم‏السلام مى‏باشند؛ اما اهل تسنن بر خلاف آن قائلند.ج) انديشه‏هاى فقهى و حديثى‏فقه شيعه، مبتنى بر منابع چهارگانه كتاب، سنت، عقل و اجماع است؛ اما منابع اهل سنت متكى بر كتاب، سنت، قياس و استحسان است. از نظر شيعه، تمامى احاديث منقول از صحابه و تابعين را نمى‏توان پذيرفت؛ زيرا برخى از آنها ساختگى‏اند و برخى از اصحاب فاقد عدالت گرديده‏اند؛ اما اهل تسنن بر اين باورند كه بايد سخنان تمامى صحابى پيامبر صلى‏الله‏عليه‏وآله را پذيرفت. اين عوامل، دست به دست هم داده، باعث اختلاف در مسائل شرعى گرديده است؛ مانند آداب وضو، نماز، روزه و... . بى‏ترديد جمود بر احاديث ساختگى، قياس و استحسان و غفلت از مفاهيم صحيح آيات قرآنى و احاديث معتبر، به اختلافات فوق دامن زده است.تمامى اديان، در درون خود فرقه‏ها، شاخه‏ها و گرايش‏هاى گوناگون و متفاوتى دارند. طرح تفصيلى اين موضوع در دو دين بزرگ يهودى و مسيحى، در اين جا امكان نداشته، تنها به ذكر علل پيدايش فرقه‏هاى مختلف در اسلام اشاره مى‏شود؛ اما قبل از آن، تذكر دو نكته ضرورى است:1. اين عوامل گاهى در پيدايش يك جريان با يكديگر تداخل مى‏كنند و برخى اوقات، هر علتى موجب پديد آمدن گروه خاصى‏گشته و در مواقعى، علتى در مؤسس آن جريان نقش چشمگير داشته و علت ديگرى در پيرو و پذيرنده آن مؤثر بوده است.2. دو مسئله شاخص و ريشه‏اى، منشأ و بسترساز پيدايش فرق گوناگون در اسلام گشته‏اند؛ يكى در نخستين زمان وفات رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏وآله و مربوط به مسئله خلافت و امامت است و ديگرى مرتبط با ماجراى حكميت در جريان جنگ صفين است.1 عوامل پيدايش فرقه‏هاى اسلامى:1. ضعف فكرى و فرهنگى‏اصولاً محدوديت قواى ادراكى انسان و عدم توانايى او براى حل قطعى همه مسائل اعتقادى، از مهم‏ترين علل اختلاف انسان‏هاست. در مواردى كه مسئله به روشنى قابل حل نيست، هر كس با حدس و گمان به ديدگاهى مى‏رسد كه ممكن است با حدس و گمان ديگران متفاوت باشد. در اين صورت است كه اختلاف نظرها آشكار مى‏شود. حضرت رسول صلى‏الله‏عليه‏وآله در مدت كوتاه رسالتش فرصت بيان همه مطالب را براى مردم نيافت؛ از اين رو، لازم بود از سوى رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏وآله جانشينى همچون او كه معصوم باشد، كار را به عنوان امامت مسلمين و مبين معارف قرآن و سنت نبوى ادامه دهد؛ ولى چنين نشد. يكى از علل پيدايش غُلات را در همين امر مى‏توان جست‏وجو كرد.22. تعصبات قبيله‏اى‏پس از وفات پيامبر صلى‏الله‏عليه‏وآله، مردم به جاى اين كه در مراسم خاك‏سپارى شركت كنند، هر گروهى مدعى شد كه حق خلافت از آن اوست . بنابر شواهد تاريخى، هيچ يك از انصار و مهاجران در تعيين جانشين پيامبر صلى‏الله‏عليه‏وآله از قرآن و سنت رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏وآله يا از مصلحت امت سخن نگفتند؛ بلكه سخن در اين بود كه جانشينى پيامبر، حق گروه انصار است يا مهاجر و چون در ميان انصار، دو قبيله اوس و خزرج بودند، اين دو نيز به رقابت برخاستند و به دليل همين مخالفت، مهاجران غالب شدند.33. مادى‏از منابع تاريخى و روايى معلوم مى‏شود كه همواره گروهى با جعل مطالب و اخبار غلوآميز و انتشار آن، كوشيده‏اند تا توجه عده‏اى را به خود جلب كرده، از مواهب و بخشش‏هاى مادى آنان بهره‏مند شوند؛ مانند مغيره بن سعيد كه در تمام عمر خود در تلاش بود تا مرام جديدى ايجاد كرده، گروهى متشكل پديد آورد تا به اهداف مادى و دنيايى خود برسد.4برخى مى‏خواستند در محيط اسلامى راهى براى مباح كردن گناهان و ترك واجبات و فراهم ساختن بساط عيش و عشرت توأم با توجيه شرعى پيدا كنند تا توده‏هاى ناآگاه مسلمان به آنان ايمان آورده، آنگاه به كمك همين توده‏هاى ناآگاه، تشكيلاتى به وجود آورده، به اهداف خود كه همان بسط اباحه‏گرى بوده، دست يابند. برخى از مورخان، يكى از علل پيدايش فرقه غلات را همين امر دانسته‏اند.54. سياسى‏سياست بازانى كه بيشتر به اهداف غلط خود مى‏انديشند، براى نيل به مقصود خود از حربه‏هاى گوناگونى‏استفاده مى‏كنند و يكى از اين حربه‏هاى قوى و كارآمد ايجاد فرقه‏هاى گوناگون مذهبى است. اينان با به وجود آوردن چنين فرقه‏هايى، يك سلسله مسائل و آموزه‏هاى دور از ذهن و عقل را وارد جريان مخالف خود مى‏كردند تا به آن آسيب وارد كرده، آن را در مقابل چشم ديگران ناميمون جلوه دهند؛ مانند برخى از اخبار در مورد ائمه عليهم‏السلام كه به دور از حقيقت و واقعيت است.6پيدايش فرقه كيسانيه كه پيروان مختار بن ابى عبيده ثقفى تلقى شده‏اند، براى تضعيف ديدگاه و حركت مختار از سوى مخالفانش بوده است.75. گسترش حوزه جغرافيايى اسلام‏با گسترش حوزه جغرافيايى اسلام به وسيله فتوحات مسلمانان، به تدريج پيروان اديان و عقايد ديگر، وارد حوزه حكومت اسلامى‏شدند. گروهى از اين افراد كه مسلمان شده بودند، به طرح مسائل و مشكلات خود براى مسلمانان پرداختند و آنها كه بر دين خود باقى مانده بودند، در اين مسائل با مسلمانان مجادله مى‏كردند: اين مسئله، در اواخر حكومت بنى‏اميه و اوائل حكومت عباسيان به دليل ترجمه فلسفه يونان شدت بيشترى گرفت و باعث پيدايش برخى از فرقه‏ها شد. بر اساس گزارش دكتر حسين عطوان، قدريه ديدگاه‏هاى خود را از تأثيرپذيرى يهوديان و مسيحيان مسلمان شده شامى صورت مى‏دادند.86. منع حديث‏منع حديث، يكى ديگر از عوامل پيدايش فرقه‏هاى گوناگون اسلام بود؛ زيرا با جلوگيرى از ضبط و تدوين حديث كه در واقع ترجمان اصلى و مفسر حقيقى وحى به شمار مى‏رفت، اسرائيلياتى وارد آموزه‏هاى دينى شد و موجب پيدايش هرج و مرج در اعتقادات، اعمال، اخلاق، آداب و حتى جوهره و كنه دين شد و اين، موجب پيدايش بدعت‏هاى يهودى و مسيحى در آموزه‏هاى اسلام گرديد9 و اين موضوع را به خوبى مى‏توان از تفاسير قرآن فهميد. پى‏نوشت:1. نگا: فى علم‏الكلام، احمد محمود صبحى، بيروت دارالنهضه، چاپ اول، 1405 ق، ج 1، صص 32 - 34.2. نگا: بحارالانوار، محمدباقر مجلسى، بيروت مؤسسه الوفاء، چاپ دوم، 1983 م، ج 25، ص 288، روايت 44.3. نگا: جانشينى حضرت محمد صلى‏الله‏عليه‏وآله، ويلفردمادولونگ، ترجمه احمد نمايى، جواد قاسمى و... مشهد، بنياد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى، چاپ اول، 1377 ش، صص 47 - 65 و قيام حسين عليه‏السلام، دكتر سيد جعفر شهيدى، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، بهمن 1359، صص 26 - 36.4. نگا: ابن ابى الحديد، شرح نهج‏البلاغه، تحقيق : محمد ابوالفضل ابراهيم بيروت، دار احياء الكتب العربيه، چاپ دوم، 1385 ق، ج 8، ص 21 و شهرستانى ابوالفتح، الملل و النحل، بيروت، دار المعرفه للطباعه و النشر، چاپ دوم، بى تا، ص 83.5. نگا: الاشعرى، سعد بن عبدالله ابن خلف، المقالات و الفرق، تصحيح محمدجواد مشكور، تهران، مركز انتشارات علمى و فرهنگى، چاپ دوم، 1360 ش، صص 51 - 52).6. نگا: الذهبى، ابى عبدالله محمد بن احمد بن عثمان، ميزان الاعتدال فى نقد الرجال، تحقيق على محمد البجاوى، دار احياء الكتب العربيه ، چاپ اول، 1382 ق، ج 2، ص 45.7. نگا: صفرى فروشانى، نعمت‏الله، غاليان، مشهد، بنياد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى، چاپ اول، 1378 ش، صص 83 - 89.8. نگا: فرقه‏هاى اسلامى در سرزمين شام در عصر اموى، دكتر حسين عطوان، ترجمه حميدرضا شيخى، مشهد، بنياد پژوهش‏هاى اسلامى آستان قدس رضوى، چاپ اول، 1371 ش، صص 31 - 33 و نيز نگا: تاريخ الجدل، محمد ابو زهره، قاهره، دارالفكر العربى، صص 76 - 81 و نيز الميزان، علامه سيد محمدحسين طباطبايى (ره )، موسسه الاعلمى للمطبوعات، ج 5، ص 276.9. نگا: معالم المدرستين، علامه سيد مرتضى عسگرى، قم، لكنه اصول الدين و المجمع العلمى الاسلامى، چاپ ششم، 1416 ق (1996 م )، ج 2، ص 57.10. در اين باب نگا: پژوهشى در باب اسرائيليات در تفاسير قرآن، دكتر محمدتقى ديارى، تهران، دفتر پژوهش و نشر سهروردى، چاپ اول، 1379 ش، مجموع كتاب. اين موارد بخشى از علل پيدايش فرقه‏ها در اسلام بود.
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 247]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن