واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: پیامبر به کدام طریق وضو میگرفتند با سند ؟ چر ا وضو در زن و مرد در شتشوی دستها فرق دارد؟ باتشکر پاسخ : با سلام دوست عزیز در ابتدا ذكر یك مطلب به عنوان مقدمه و به صورت كلى لازم است: به اعتقاد شیعه امامیه، هیچ كس جز نبى اكرم(ص) حق تشریع، تفسیر و تبیین احكام الهى را ندارد. پیامبر اكرم (ص) از طریق اتصال به منبع غیب، از احكام الهى مطلع مىشدند و مأمور به تبلیغ این احكام بودند. پس از پیامبر اسلام طبق نص و تصریح ایشان، ائمه (ع) براى تبیین احكام الهى (و نه تشریع آن) منصوب شدهاند. از جمله طبق حدیث مورد اتفاق جمیع فرق مسلمین: ان تارك فیكم الثقلین كتاب اللهو عترتى ما ان تمسكتم بها لن تضلوا ابداً دو شىء گرانبها میان شما باقى مىگذارم: كتاب خدا و اهل بیتم، مادامى كه به این دو چنگ بزنید گمراه نخواهید شد. اگر ائمه (ع) حكمى یا كیفیت عملى را بیان مىكنند، صرفاً بیان حكم الهى و نحوه عمل و سیره رسول اكرم (ص)است و از پیش خود چیزى را تشریع نمىكنند. منشأ پیدایش برخى تفاوتها در كیفیت نماز و وضو، به دو عامل اساسى برمىگردد: 1- دور شدن از عصر حضور پیامبر اكرم (ص) و پیدایش سؤالات جدید: با رحلت رسول اسلام، دوران دسترسى به كسى كه مبیّن حكم الهى بود به سیر رسید. با گذشت زمان و دور شدن از عصر نبىاكرم و پیدایش مسائل و سؤالات جدیدى در زمینههاى مختلف (از جمله در زمینه مسائل مربوط به نماز و وضو)اهل سنت- كه راه دسترسى به بیانگر حكم الهى را بسته مىدیدند- براى یافتن پاسخ سؤالات خود، با اجتهاد و سلیقه خود به پاسخ آنها پرداختند. اما از دیدگاه شیعه ائمه معصومین، مفسر و بیانگر حكم الهى بعد از نبىاكرم و بنا به سفارش ایشان بودند. آنان تا حدود 250 سال پس از رحلت نبىاكرم، نیز دسترسى به مبیّن و مفسر احكام الهى داشتند و ائمه (ع)، آنچه را كه حكم الهى بود تبیین مىكردند مثلًا در مسائلى چون: آیا مىتوان با كفش نماز خواند؟ آیا اگر بر روى زمین و محل سجده نمازگزار، چیزى غیر از اجزاى زمین (مثل فرش) فاصله شود، مىتوان بر آن سجده كرد یا نه؟ ایا خواندن سورههایى كه سجده واجب دارد در قرائت نماز جایز است و، در حالى كه اهل سنت در این امور به فهم و رأى خود استناد كردهاند. 2- تغییرات و تشریعاتى كه از سوى خلفا، پس از رحلت رسول اكرم (ص) صورت گرفت- مانند مسأله تكتف (دست بسته نماز خواندن)، عموماً از زمان عمر خلیفه دوم مرسوم شد. به عنوان نمونه وقتى اسیران فارس را نزد وى آوردند، آنان مقابل عمر دستبسته ایستادند. وى علت این عمر را جویا شد، گفتند ما مقابل امیران و بزرگان خود به جهت احترام اینگونه مىایستیم. عمر از این نحوه اظهار ادب خوشش آمد و گفت خوب است ما هم در مقابل خداوند در نماز اینگونه بایستیم. در مسأله وضو آمده است كه وضوى همه مسلمانان تا خلافت عثمان صورت واحدى داشته و مانند وضوى كنونى شیعه بوده است. این مسأله با آیه قرآن نیز تطبیق دارد كه مىفرماید: وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ در این آیه خداوند امر به مسح سر و پاها نموده است، در حالیكه اهل تسنن پاها را مىشویند، علت تغییر وضو این بود كه عثمان در اواسط دوران خلافت خود نسبت به چگونگى وضوى پیامبر گرفتار تردید شد، او سپس وضوى پیامبر را به شكلى كه اكنون در میان اهل سنت مرسوم است اعلام نمود. این قضیه مورد مخالفت بسیارى از صحابه پیامبر واقع شد، لكن حكومت اموى بنا به اغراض سیاسى در نقاط مختلف اسلامى شیوه عثمان را تبلیغ كردند و جوى به وجود آوردند كه برخى از صحابه جرأت مخالفت با روش دستگاه حاكم را نداشت ودر نتیجه این گونه وضو گرفتن رواج یافت. براى آگاهى بیشترمی توانید به كتاب وضوءالنبى من خلال ملابسات التشریع، علىالشهرستانى، نشر مشعر مراجعه كنید . موفق باشید. مؤسسه فرهنگی احیاء ثقلین – تهران .
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 869]