تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805478594




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مرجعیت گلواژه آرامش و امنیت (2)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
مرجعیت گلواژه آرامش و امنیت (2)
مرجعیت گلواژه آرامش و امنیت (2) نويسنده:حسن ابراهیم‏زادهمنبع:مجله ديدار آشنا مرجعیت و استقلال اقتصادی مرجعیت‏شیعی همواره مدافع منافع ملی و استقلال اقتصادی ایران زمین به شمار می‏رفته است . مراجع در طول تاریخ ایران زمین همواره از تولیدات داخلی استفاده می‏كردند به گونه‏ای كه حتی مرحوم مجلسی‏رحمه الله در مقام شیخ‏الاسلامی از پارچه‏ها و كرباس داخلی استفاده و علمایی چون مرحوم بافقی به جای مصرف قند بیگانگان، از كشمش استفاده می‏كرده است . تحریم قند و چای بیگانگان از سوی آیت‏الله سید عبدالحسین لاری با هدف فشار بر اشغال‏گران خارجی را می‏توان، هوشمندی نهاد مرجعیت در استفاده از اقتصاد به عنوان اهرمی سیاسی بر علیه بیگانگان به شمار آورد . اعلامیه ماندگار حجت‏الاسلام آقانجفی، حاج آقانورالله اصفهانی، آیت‏الله فشاركی به همراه ده تن دیگر از علمای اصفهان در دفاع از منسوجات و تولیدات داخلی، نشان از اهتمام مقام مرجعیت و علمای اسلام در دفاع از استقلال اقتصادی ایران زمین و حمایت از تولیدكنندگان داخلی دارد . متن اعلامیه به این شرح است: «این خدام شریعت مطهره با همراهی جناب ركن‏الملك متعهد و ملتزم شرعی شده‏ایم مهماامكن [تا آن‏جا كه ممكن است] بعد ذلك تخلف ننماییم . فعلا پنج فقره است: اولا قبالجات و احكام شرعیه از شنبه به بعد باید روی كاغذ ایرانی بدون آهار نوشته شود . اگر بر كاغذهای دیگر نویسنده مهر ننموده، اعتراف نمی‏نویسیم . قباله و حكمی هم كه روی كاغذ دیگر نوشته بیاورند، [اگر] تاریخ آن بعد از این قرار باشد، امضا نمی‏نماییم . حرام نیست كاغذ غیر ایرانی و كسی را مانع نمی‏شویم . ماها به این روش متعهدیم . ثانیا، كفن اموات، اگر از غیر كرباس و پارچه اردستانی پارچه‏های ایرانی باشد، متعهد شده‏ایم بر آن میت نماز نخوانیم، دیگری را برای اقامه صلات بر آن میت‏بخواهند [و] ما را معاف دارند . ثالثا، ملبوس مردانه جدید كه از این تاریخ به بعد دوخته و پوشیده می‏شود، قرار دادیم مهماامكن هر چه بدلی آن در ایران یافت می‏شود، لباس خودمان را از آن منسوج نماییم . منسوج غیر ایرانی را نپوشیم و احتیاط نمی‏كنیم و حرام نمی‏دانیم لباس‏های غیر ایرانی را، اما ماها ملتزم شده‏ایم حتی المقدور بعد از این تاریخ ملبوس خود را از نسخ [بافت] ایرانی بدوزیم . تابعین ماها نیز كذلك [همین طور خواهند كرد ]. و متخلف، توقع احترام از ماها را نداشته باشد . آنچه از سابق پوشیده داریم و دوخته ممنوع نیست استعمال آن . رابعا مهمانی‏ها بعد ذلك و لواعیانی باشد، چه عامه چه خاصه، باید منحصر باشد به یك پلو و یك خورش و یك افشره [آب میوه] . اگر زاید بر این كسی تكلف دهد، ماها را به محضر خود وعده نگیرد . خودمان نیز به همین روش مهمانی می‏نماییم . هرچه كم‏تر و مختصرتر از این تكلف كردند، موجب مزید امتنان ماها خواهد بود . خامسا، وافوری و اهل وافور را احترام نمی‏كنیم و به منزل او نمی‏رویم، زیرا كه آیات باهره «ان المبذرین كانوا اخوان الشیاطین‏» [تبذیركنندگان برادران شیاطین به شمار می‏آیند . (اسراء: 27)] «ولا تسرفوا انه لایحب الشیاطین‏» [اسراف نكنید كه خداوند اسرافكاران رادوست ندارد . (انعام: 141)] «ولا تلقوا بایدیكم الی التهلكه‏» [بادستان خود، خود را هلاك نكنید . (بقره : 195] و حدیث لا ضرر و لاضرار فی الاسلام، حكمی كه زیان‏آور باشد، در اسلام جعل نشده است .» [من لایحضره الفقیه، ج 3، ص‏53] ضرر مالی و جانی و عمری و نسلی و دینی و عرضی و شغلی آن، محسوس و مسری است و خانواده‏ها و ممالك را به باد داده . بعد از این هر كه را فهمیده‏ایم وافوری است، به نظر توهین و خفت می‏نگریم . حجت‏الاسلام آقانجفی، ثقه‏الاسلام حاجی‏آقا نورالله، حسین بن جعفر فشاركی، شیخ مرتضی دیزی، ركن الملك، محمدتقی مدرس، سید محمدباقر بروجردی، حاجی میرزامحمدمهدی جویباره‏ای، حاجی سید ابوالقاسم زنجانی، محمدجواد قزوینی . (1) مرجعیت و دفاع از عزت و غیرت دینی دفاع مرجعیت از عزت و غیرت دینی و ملی این سرزمین، در حقیقت دفاع از آموزه‏های قرآنی و اخلاقی بوده است . نقبی به تاریخ ایران زمین گویای این واقعیت است كه هرگاه عزت و غیرت مردم مسلمان ایران جریحه‏دار شده است، نهاد مرجعیت‏بوده كه پا به میدان نهاده و همه هستی خود را فدای مكتب اسلام و مردم ایران نموده‏است . در عصر فتحعلی شاه، دست‏گیری زنان گرجی، كه ایرانیان آنان را به همسری برگزیده و از آنان دارای فرزند بودند، توسط سفارت روس و به دستور وزیر مختار گریبادوف، غیرت «میرزا مسیح مجتهد» عالم طراز اول تهران را به جوش آورد و پیگیری آزادی آنان از سفارت روس شد . گریبادوف بر بازگرداندن زنان به خارج از ایران پافشاری كرد . از این‏رو، میرزا مسیح مجتهد فتوای دستور آزادی زنان از سفارت به هر قیمتی را صادر كرد . مردم غیرتمند تهران، به فتوای عالم خود روز چهارشنبه ششم شعبان 1244/11 فوریه 1829 كسب و كار خود را تعطیل و در مسجد جامع شهر جمع شدند و سپس به طرف سفارت روس حركت كردند . در این حركت، نوجوانی چهارده ساله توسط گلوله‏های نیروهای سفارت روس كشته شد . مردم وی را به مسجد بازگردانند و به گرد وی مشغول عزاداری شدند و سپس به سوی سفارت‏خانه باز گشتند . فتحعلی شاه باخبر شد و نیروهایی را برای حفاظت از سفارت روس گسیل داشت . مردم از سد نیروهای فتحعلی شاه گذشتند و نبردی سنگین بین مردم، كه به سلاح‏های سرد مسلح بودند، با نیروهای روسی كه به سلاح‏های گرم و مرگبار مسلح بودند در گرفت . مردم غیرتمند با دادن هشتاد شهید، 38 تن از نیروهای سفارت روس از جمله گریبادوف را از دم تیغ گذراندند و زنان را كه مظهر ناموس ملت‏به شمار می‏رفتند آزاد كردند . در این واقعه تنها مالتسوف دبیر اول سفارت روس توانست از معركه جان سالم بدر برد . فتحعلی شاه برای فرو نشاندن خشم دولت روس، هیات‏هایی را به روس فرستاد و میرزا مسیح مجتهد را تبعید كرد . (2) ترویج‏بی‏غیرتی و توطئه كشف حجاب توسط رضاخان، كه در حقیقت انكار ضروریات دین اسلام بود، موجب رویارویی مراجع تقلید و علمای تشیع گردید و واكنش آیت‏الله حاج حسین قمی در برابر این جمله بود: «امروز اسلام فدایی می‏خواهد . بر مردم است كه قیام كنند» (3) قیام مردم غیرتمند مشهد در برابر توطئه كشف حجاب، به قیام مسجد گوهرشاد از سوی مردم و به گلوله بسته شدن مردم در حرم امام رضاعلیه السلام و شهادت صدها تن از مردم انجامید . حضرت آیه‏الله خوانساری نیز در مقابل دولت‏سرسپرده بیگانگان فتوایی بدین گونه صادر كرد: «حرمت كشف حجاب به نحوی كه امروزه در پایتخت تداوم دارد، علاوه بر آن‏كه حرمت قطعیه دارد، از علمایی مثل صاحب جواهر - اعلی الله مقامه - كه اول متبحر در فقه است، بر آن دعوی ضروری دین شده است كه منكرش كافر و نجس است و جلوگیری از آن هم از بابت نهی از منكر بر تمام افراد واجب است و تمام هم مقصر و مسؤولند در اهمال نسبت‏به این فریضه‏» (4) مرجعیت و رویارویی با كفر جهانی آغاز دوران مرجعیت امام خمینی‏قدس سره، مصادف با دوره‏ای بود كه این بار همه استعمارگران و استثمارگران به همراه دست نشاندگان داخلی در ائتلافی نامقدس تنها راه دستیابی به منافع و منابع جهان اسلام را در نابودی اسلام و تحقیر و توهین به مقدسات و كشتن روح ایمان و اعتقاد در نهاد مسلمانان جستجو می‏كردند . دورانی كه مبارزه با اسلام با ابزارهای نوین دنبال و مرجعیت در مقابل پدیده‏ای روبرو می‏شود كه نامی جز "كفر جهانی" نمی‏توان بر آن نهاد . با پیروزی جبهه موحدان به رهبری امام خمینی‏قدس سره، كفر جهانی به شیوه‏های نوین‏تری وارد عمل می‏شود اینجاست كه تمام جهان كفر با بهره‏گیری از شعارها و نهادهای بین‏المللی، وجود مقدس پیامبراكرم‏صلی الله علیه وآله را نشانه می‏رود . امام خمینی بدون در نظر گرفتن معادلات جهانی و پیامدهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی برای ایران، تنها در جهان كفر و الحاد دستور قتل توهین كننده به پیامبراكرم‏صلی الله علیه وآله را صادر می‏كند . متن فتوای حضرت امام كه در تاریخ 25 بهمن 1367/7 رجب 1409 صادر شد بدین شرح است: باسمه تعالی انالله و ناالیه راجعون «به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان می‏رسانم ، مؤلف كتاب آیات شیطانی كه علیه اسلام و پیامبر و قرآن تنظیم و چاپ و منتشر شده است همچنین ناشرین مطلع از محتوای آن ، محكوم به اعدام می‏باشند . از مسلمانان غیور می‏خواهم تا در هر نقطه كه آنان را یافتند، سریعا آن‏ها را اعدام نمایند تا دیگر كسی جرات نكند به مقدسات مسلمین توهین نماید . و هركس در این راه كشته شود شهید است ان شاءالله . ضمنا اگر كسی دسترسی به مؤلف كتاب دارد ولی خود قدرت اعدام او را ندارد او را به مردم معرفی نماید تا به جزای اعمالش برسد .» والسلام علیكم و رحمته الله و بركاته . روح الله الموسوی الخمینی (5) به جرات می‏توان گفت كه فتوای حضرت امام‏قدس سره با در نظرگرفتن موقعیت زمانی و مكانی و نیز ساختار بین‏المللی با هیچ یك از فتوای مراجع تقلید قابل مقایسه نیست . این فتوا جهان كفر را تا پشت دروازه‏های خود به عقب راند . جهان كفری كه امروز نیز با طرفندها و شیوه‏ها نوین‏تر و با چهره‏های موجه‏تری به رویارویی با اسلام و مرجعیت‏برخواسته است . مرجعیت گلواژه امنیتمرجعیت تنها نهاد پاسخ‏گو به پرسش‏های فقهی و دینی مردم و نیز پاسخ‏گو به شبهات شبهه‏آفرینان و رایت استقلال و نماد غیرت و غرور به شمار نمی‏رود بلكه از منظری دیگر، نهاد مرجعیت كمربند امنیت جامعه و مایه آرامش برای احاد مردم است . وجود چنین نهادی از شكل‏گیری جریان‏های انحرافی و التقاطی و نیز محفل‏های خشونت طلب جلوگیری می‏كند . نهاد مرجعیت، نهادی است كه از اجتهاد به رای در جامعه كه موجب تشت و اختلاف در برداشت‏ها و رفتارها می‏گردد، جلوگیری می‏كند و جامعه را به سوی جامعه‏ای منسجم، هم‏تافته و سامان یافته سوق می‏دهد . بی شك كسانی كه درصدد تضعیف نهاد مرجعیت گام بر می‏دارند، نه تنها درصدد محروم كردن جامعه از رایت استقلال، نماد استبداد ستیزی، سد پولادین در برابر هجوم بیگانگان، سنبل استقلال سیاسی و اقتصادی و تندیس غیرت دینی و غرور ملی گام برمی‏دارند، بلكه برآنند تا جامعه را به سوی تشتت، از هم گسیختگی و حاكمیت‏خشونت‏سوق دهند . كسانی به خاطر مطامع سیاسی و مقطعی خود در آستانه انتخابات خبرگان صراحتا اعلام كردند «همه مردم مجتهدند» ، آنانی كه به خاطر نگرش سطحی خود و خلط مباحث چنین نگاشتند «فتوای فقیهان معاصر كه از علوم انسانی جدید بی‏بهره‏اند، در مسائل اجتماعی و اقتصادی و سیاسی سخت مشكوك است و به كار زندگی در قرون ماضیه می‏آید» (6) آنانی كه با مطلق‏كردن خردگرایی و خردورزی بر اجتهاد به رای جوانان صحه گذاشتند و با تحریك قشر جوان مبنی بر انتخاب سرنوشت از سوی خود، درصدد جداكردن جوانان از مرجعیت‏شیعی برآمدند سرانجام، آنانی كه مقلدین مراجع را به زشت‏ترین واژه‏ها خطاب كردند، دانسته و یا نادانسته مروج و مبلغ خشونت و تنش و فروپاشی امنیت و آرامش جامعه هستند . هر چند كه در شعار، خود را ضدخشونت و مخالفین خود را مروجان اسلام خشونتی بنامند . این طیف با چنین رویكردی دانسته و نادانسته به مردم و بویژه جوانان را به سوی اجتهاد به رای و استنباط و اخذ احكام از قرآن و متون روایی فرامی‏خوانند . بدیهی است تمام آیات و روایات ناظر بر احكام عبادی نبوده و نیست، مردم و جوانان در برخورد با آیات و روایات جمادی و عملی كردن آنان در متن زندگی خود، به برداشت‏هایی دست می‏یازند كه محملی برای گروه‏های محفلی و مجوزی برای قتل و ترور در جامعه خواهد بود مگرنه این كه شكل‏گیری گروه‏های چون ، گروه مهدی هاشمی، گروه فرقان، گروه مهدویت، و حتی ترور سعید مجاریان را نمی‏توان اجتهاد به رای برخی جوانان احساسی برشمرد كه با گریز از دایره مرز تقلید، خود به استنباط آیات و روایات پرداختند . به راستی چه كسانی مروج خشونتند؟ از تضعیف مرجعیت و ولایت‏فقیه چه هدفی دنبال می‏كند؟ و خشونت طلبان و مخالفان واقعی امنیت و آرامش در جامعه چه كسانی هستند؟ ! پی‏نوشت: 1 . حسن ابراهیم‏زاده، پیروی خضر خرد، ص 91 و92 2 . ر . ك: غلامرضا گلی‏زواره، میرزامسیح مجتهد، فتوای شرف، ص 110، 133 3 . محمدباقر پورامینی، حاج‏آقا حسین قمی، قامت قیام، ص 106 4 . حسن ایدرم، سیدمحمدتقی خوانساری، بر چشمه‏ساران حضور، ص 106 5 . صحیفه امام، ج 21، ص 263 6 . عبدالكریم سروش، مجله كیان، شماره 45، ویژه‏نامه دین مدارا و خشونت، ص 37
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 221]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن