تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ كس نيتى را در دل پنهان نمى‏كند، مگر اينكه خداوند آن نيت را (در رفتار و كردا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837636304




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مرجعیت گلواژه آرامش و امنیت(1)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
مرجعیت گلواژه آرامش و امنیت
مرجعیت گلواژه آرامش و امنیت(1) نويسنده:حسن ابراهیم‏زادهمنبع:مجله ديدار آشنا مرجعیت موهبتی است الهی كه ریشه در تاریخ اسلام و تشیع دارد . دستور به افتاء از سوی پیامبر اكرم‏صلی الله علیه وآله و ائمه اطهارعلیهم السلام به برخی از صحابه و یاران، مقوله‏ای است انكارناپذیر كه ده‏ها روایت از فرق و مذاهب مختلف اسلام مؤید آن است . نهاد مرجعیت در طول تاریخ، نهادی مستقل، برخاسته از مردم، با مردم و مورد حمایت همه جانبه مردم بوده و هست . این نهاد نه تنها نهادی موروثی و طبقاتی نبوده و هر كس از هر طبقه و هر قشری پس از گذراندن مراحل علوم متداول حوزوی و احراز صلاحیت علمی و معنوی بر آن دست می‏یازد، بلكه از زاویه‏ای دیگر نوعی انتخاب آزاد از سوی مردم به شمار می‏رود . در بینش اسلامی مردم آزادند كه میان اجتهاد و تقلید یكی را برگزینند و این نخستین گام آزادی در مقوله اجتهاد و تقلید است . آنان كه آزادانه تقلید را برمی‏گزینند نیز آزادند كه از میان مراجع مطرح در زمان خود، یكی را برگزینند . گستره این آزادی تا بدانجا است كه حتی مقلد مخیر است در برخی از فتاوا، كه چارچوبه فقه به آن اجازه می‏دهد به فتوای مرجع دیگری غیر از مرجع تقلید خود رجوع كند . از منظری دیگر، پذیرش مرجعیت از سوی مردم، پذیرشی است‏خردمندانه; چرا كه خرد اقتضا می‏كند كه هر فرد در صورت نیاز به هر علم و حرفه‏ای به خبره و كارشناس آن رجوع كند و متعبدانه فرامین و نظرات خبره هر كاری را پذیرا باشد . از سوی دیگر، چنین پذیرشی شالوده زندگی «مدنی‏» است و مدنیت و زندگی اجتماعی جز بر پایه تقسیم كار و علوم و حرفه‏های گوناگون پابرجا نخواهد بود; چرا كه عمر كوتاه و گستره علوم چنین اجازه‏ای به فرد نمی‏دهد كه در همه علوم و فنون به تبحر برسد . از این‏رو، فرد مجبور است در بسیاری از علوم و حرفه‏ها به دیگری رجوع كند . پایه‏های مقوله «اجتهاد و تقلید» علاوه بر مستندات دینی و روایی، از نظر عقلی چنان مستحكم و ریشه‏دار است كه نیازی به تبیین فلسفه وجودی آن نیست . آنچه این قلم در پی آن است نقش مرجعیت‏شیعی به عنوان عنصری محوری در عزت و افتخار سرزمین‏های اسلامی، به ویژه ایران زمین در حوزه‏های گوناگون سیاسی، اقتصادی، نظامی و . . . است . تاریخ مرجعیت‏شیعی، بویژه در یك صد سال اخیر گویای این واقعیت است كه نهاد مرجعیت نه تنها نقش محوری در بالندگی و پویایی فقه شیعی و پاسخ به نیازهای علمی به موازات پیشرفت‏های صنعتی داشته، بلكه «بیت مرجعیت‏» نماد استقلال و عزت، پایگاه آزاد مردان و پناهگاه محرومان و مستضعفان به شمار رفته و می‏رود . برای سرافرازی این نهاد مقدس همین بس، كه مراجع تقلیدی همچون شیخ فضل‏الله چوبه دار را بر به اهتزاز درآوردن بیرق بیگانگان بر بام خود ترجیح داده و هیچ گاه به مردم و ملت‏خود خیانت نكرده و پای هیچ قرارداد ننگین را امضا نكرده‏اند . حركت‏های غرورآفرین نهاد مرجعیت، بویژه در تاریخ معاصر در سازماندهی نظامی بر علیه اشغال‏گران، استعمار و استبدادستیزی، ساماندهی سیاسی، ایجاد مردم‏سالاری دینی، دفاع از استقلال اقتصادی، دفاع از فرهنگ‏ها و سنت‏های اسلامی و بومی و ایجاد امنیت اجتماعی برای آحاد مردم به گونه‏ای است كه حتی دشمنان منصف نیز در برابر آن سرتعظیم فرود می‏آورند . مرجعیت و مبارزه با اشغال‏گران به دنبال امضای عهدنامه ننگین گلستان و جداشدن بخش‏هایی از سرزمین‏های اسلامی، دولت روس تجاوز خود را به سایر مناطق كشور ایران آغاز كرد و درصدد برآمد تا تبریز و شهرهای دیگر شمالی كشور را از ایران جدا كند . در این‏جا بود كه مراجع و علما، مردم را به دفاع از سرزمین ایران ترغیب نمودند . بخشی از فتوای جهاد آیت‏الله سید علی طباطبایی چنین است: «. . . عموم مكلفان و مسلمانان، خواه دور از مرزها باشند یا مرزنشین، به كفار نزدیك باشند یا دور، كه موافق حكم الهی و شرع حضرت رسالت پناه به جد و جهد تمام به اندازه توانایی و قدرت به دفع كفار لئیم بپردازند و واجبی را كه تمام واجبات و مستحبات بسته به آن است، متروك نسازند . . .» (1) فرازی از فتوای آیت الله كاشف الغطا در این مقطع زمانی نیز چنین است: «. . . ای اهل ایران، از عراق و فارس و آذربایجان و خراسان آماده شوید به جهاد كفار لئیم و برآورید تیغ‏ها از نیام برای حفظ كیان اسلام; و درآیید در مسلك یاوران پروردگار ملك علام و جهاد كنید به دفع كفار، از شریعت‏سید انام - علیه و آله الصلوة و السلام - و طریق المؤمنین و سیدالوصیین‏علیه السلام‏» (2) در این مقطع زمانی حضرت آیت‏الله مجاهد، كه به همراه آیت‏الله محمدجعفر استرآبادی، شهید مولی محمدتقی برغانی، میرزا عبدالوهاب قزوینی و ملا احمد نراقی لباس رزم به تن كرده بود و در صفوف مدافعان ایران زمین در جبهه حضور داشت، فتوایی چنین صادر كرد: «هنگامی كه دشمنان كافر بر مسلمانان حمله‏ور شوند و سرزمین‏های اسلامی را برای فتح و تسخیر و سلطه یافتن زیر پا نهند، بر مسلمانان جهاد با آنان و دفع آنان و حفظ ساحت اسلام واجب است .» (3) فتوای فقها و مراجع شیعی تنها در مورد دفاع از سرزمین‏های شیعه‏نشین در مقابل متجاوزین محدود نمی‏شود . در هنگام حمله ارتش فاشیست ایتالیا به لیبی، آخوند خراسانی، شیخ عبدالله مازندرانی و شریعت اصفهانی در سال 1329 ق فتوایی صادر كرده‏اند كه بخشی از آن چنین است: «. . . اكنون ارتش ایتالیا، طرابلس را اشغال كرده، مناطق مسكونی را از میان برده و مردان و زنان و كودكانشان را كشته است . وظیفه جهاد خود را در راه خدا انجام دهید و متحد گردید و از صرف مال خود در این راه دریغ نورزید .» (4) آیت‏الله سید محمدكاظم یزدی نیز فتوایی بدین مضمون صادر كرد: «واجب است مسلمانان به دفاع از طرابلس در مقابل ایتالیا و از ایران در قبال روس بپردازند .» (5) در پی اشغال بوشهر توسط نیروهای اشغال‏گر و حركت دو هزار نیروی انگلیسی به سوی لارستان، آیت‏الله سید عبدالحسین لاری فتوایی را صادر كرد كه به حركت مردمی بر علیه این نیروها و وادار كردن آنان به عقب‏نشینی از سرزمین‏های ایران انجامید . بخشی از این فتوا چنین است: «. . . حسب الاحكام ملك علام و حجج اسلام و امام علیه‏السلام و الامقام و محكمات قرآن «یا ایها النبی جاهد الكفار و المنافقین‏» ، «ومن یتولهم منكم فانه منهم‏» اعلان به هر جا و هركس از فرق شش‏صد كرور مسلمین داخله و خارجه، حتی بر حبیبان و نسوان، واجب فوری است جهاد و دفاع در برابر این كفار و اعوان این كفار .» (6) مرجعیت و مبارزه با استعمار خارجی انگلستان، كه به بهانه حمایت از كمپانی هند شرقی نیروهای خود را به هندوستان گسیل و آن سرزمین را به مستعمره خود تبدیل كرد، پس از قرارداد تالبوت كه شاه امتیاز انحصار توتون و تنباكو را به مدت پنجاه سال به شركت انگلیسی تالبوت سپرد، دویست هزار نیرو را وارد ایران نمود و با ایجاد مراكز فساد، ساختن كلیسا و تاسیس محله‏های فرنگی‏نشین بر آن بود تا ایران را نیز به بهانه حمایت از شركت انگلیسی تالبوت به سرنوشت هندوستان دچار سازد . علمای بسیاری چون مجاهد سیدعلی‏اكبر فال اسیری در شیراز و میرزا جواد مجتهد تبریزی در آذربایجان و حاج شیخ محمدتقی (آقا نجفی) و شیخ محمدعلی و ملا باقر فشاركی، در برابر قرارداد شاه ایستادند كه شاه توسط عمال خود به تبعید علما پرداخت . میرزای شیرازی مرجع تقلید وقت‏شیعیان جهان با یك سطر سرزمین ایران را از حلقوم استعمار پیر انگلیس بیرون كشید . متن آن فتوا چنین بود: «بسم الله الرحمن الرحیم . الیوم استعمال تنباكو و توتون، بای نحو كان، در حكم محاربه با امام زمان - صلوات الله و سلامه علیه - است .» (7) پس از اشغال عراق توسط انگلیس و ملحق كردن این سرزمین به مستعمرات خود، علما و مراجع در گام نخست‏بر آن شدند تا با استفاده از راه‏كارهای مسالمت‏آمیز و قانونی عراق را از حلقوم انگلیس بیرون كشند . این حركت مراجع و علما به تبعید برخی از علما و فرزندان مراجع چون محمدرضا شیرازی فرزند آیت‏الله شیرازی به هندوستان منجر شد . دو فتوای مراجع تقلید وقت، مجوز رسمی برای آغاز نهضت مسلحانه مردم عراق بر علیه استعمارگران انگلیسی را صادر و به بیرون كردن آن‏ها انجامید . فتوای میرزا محمدتقی شیرازی چنین است: «مطالبه حقوق بر عراقیان واجب است و بر آنان است در ضمن درخواست‏های خویش، رعایت آرامش و امنیت را بنمایند و در صورتی كه انگلستان از پذیرش درخواست‏هایشان خودداری ورزد، جایز است‏به قوه دفاعی متوسل شوند .» (8) بخشی از فتوای سید ابوالحسن اصفهانی در این خصوص نیز چنین است: «. . . بر همه ما واجب و لازم است كه سرزمین عراق را كه مشاهده ائمه‏علیهم السلام و مراكز دینی ما در آن جا است از تسلط كفار حفظ نموده و از نوامیس دینی آن دفاع كنیم . من شما را بر این موضوع دعوت كرده، ترغیب می‏نمایم . خداوند ما و شما را برای خدمت‏به اسلام و مسلمین موفق فرماید .» (9) مرجعیت و مبارزه با استبداد داخلی مبارزه مرجعیت‏با استبداد داخلی در تاریخ معاصر از جایگاه ویژه‏ای برخوردار است، نهاد مرجعیت در این دوران، همواره به عنوان پناهگاه محرومان و مستضعفان و كسانی بوده است كه مورد ستم دولتمردان دولت‏های جور قرار می‏گرفتند . عدم كفایت‏سیاسی شاهان قاجار، از دست رفتن مناطقی از ایران زمین، ظلم و جور خوانین وابسته به قاجار و تلاش برای سركوب مشروطیت در ایران از سوی محمدعلی شاه، موجب صدور فتوای مرجع بزرگ آخوند خراسانی، به همراه دو مرجع تقلید دیگر شیعیان و در نتیجه رویگردانی مردم از سلسله قاجار می‏شود . فتوای این مراجع بزرگ چنین است: «به عموم ملت‏حكم خدا را اعلام می‏داریم: الیوم، همت در دفع این سفاك جبار و دفاع از نفوس و اعراض و اموال مسلمین از اهم واجبات و دادن مالیات به گماشتگان او از اعظم محرمات است .» (10) حضرت آیت‏الله سید عبدالحسین موسوی لاری نیز در خصوص انحلال استبداد داخلی چنین فتوا می‏دهد: «واجب است تبدیل سلطنت امویه قاجاریه به دولت‏حقه اسلامیه‏» (11) هنگام حاكمیت انگلیس‏ها در عراق، مرجعیت‏شیعی در راستای ساماندهی سیاسی و نامشروع دانستن عوامل مرتبط به بیگانگان فتاوایی صادر كردند . یكی از این فتاوا، فتوای آیت‏الله محمدمهدی خالصی است . متن بسیار كوتاه این فتوا چنین بود: «داخل شدن در پست‏های دولتی حرام است و به مثابه همكاری با كافران می‏باشد .» (12) حركت ضد استبدادی و ضد دیكتاتوری مرجعیت‏شیعی تا بدانجا بود كه شهید محمدباقر صدر در اقدامی شجاعانه، كه سرانجام جان خود را نیز بر سر حركت‏های ضد استبدادی خود از دست داد، فتوای حرمت وارد شدن به حزب بعث را صادر كرد: «بسم الله الرحمن الرحیم . به اطلاع عموم مسلمانان می‏رساند كه پیوستن به حزب بعث تحت هر عنوانی شرعا حرام است و هرگونه همكاری با آن به منزله یاری ظالم و كافر و دشمنی با اسلام و مسلمین است .» (13) ادامه دارد . . . پی‏نوشت: 1و3 . سیدحمید میرخندان، سید محمد مجاهد، پیشاهنگ جهاد، ص 95 - 97/ص 99 4و5 . محمد اصغری‏نژاد، میرزا محمدتقی شیرازی، سروش استقلال، ص 61/ص 62 6 . سید علی‏رضا سیدكباری، سیدعبدالحسین لاری، پیشوای تنگستان، ص 84 7 . سیدابوالحسن مطلبی، نور علم، دوره چهارم، شماره هفتم و هشتم 8 . محمد اصغری‏نژاد، میرزا محمدتقی شیرازی، سروش استقلال، ص 97 9 . محمد اصغری‏نژاد، سید ابوالحسن اصفهانی، شكوه مرجعیت، ص 81 10 . محمدرضا سماك امانی، آخوند خراسانی، آفتاب نیمه شب، ص 70 11 . سید علی‏رضا سیدكباری، سید عبدالحسین لاری، پیشوای تنگستان، ص 84 12 . محمد اصغری نژاد، محمدمهدی خالصی، خصم استثمار، ص 100 13 . حسن ابراهیم‏زاده و محمد عابدی، پیكار با منكر، ص 207
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 230]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن