واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
صبح جهان آرا منبع:مجله پرسمان توصیههایی از شیخ مجتبی قزوینی. آیت الله حاج شیخ مجتبی قزوینی خراسانی، در سال 1318ق . در قزوین متولد شد . تحصیلات مقدماتی را در شهر قزوین به پایان برد و بعد راهی نجفاشرف گشت و حدود 7 سال در آن سامان مقدس بماند و از اساتید و عالمان بزرگی چون سیدمحمد كاظمیزدی و میرزا محمدتقی شیرازی كسب فیض كرد . وی پس از بهرهمندی كامل از رشتههای مختلف علوم معقول و منقول و كمالپذیری باریاضات و عبادات، خود انسانی بزرگ و كامل گشت و در شمار كاملان و بزرگ عالمان اسلام درآمد و از سال 1347 ق . در حوزه علمیه مشهد، شروع به تدریس كرد و 40 سال در مركز علمی مشهد بدین مهم اشتغال داشت و پدرانه و با رفتاری مهربان به حال و احوال طلاب رسیدگی میكرد . زندگی بسیار سادهای داشت و از نیازهای خود چشم میپوشید و آن چه را میتوانستبه طلبهای تنگدستبرساند، میرسانید و با تواضع و افتادگی بسیار، با آنان سلوك میكرد . مرحوم قزوینی عنایتی خاص بر تلاش و كوشش و استفاده مردم از دانش پژوهان داشت . از این رو توازن در شیوه زندگی را برای شاگردان خود تجویز میكرد . یكی از شاگردان ایشان نقل میكند: «من شبها مطالعه میكردم . یك شب مطلب مشكل بود; من به زور خود را تا سحر بیدار نگاه داشتم و آب به صورت میزدم تا بیدار بمانم و مطلب حل شود; اما نشد . صبح شد و كسی نمیدانست كه من نخوابیدم . حالم خیلی بد بود . صبح منزل حاج شیخ رفتم . وقتخداحافظی حاج شیخ گفتند: بنشین! آن وقت فرمودند: من در درسها زحمت زیادی میكشیدم و خیلی فشار روی خودم میآوردم و حتی شب غذا نمیخوردم و دیر میخوابیدم . یك روز رفتم كه نان بگیرم، یكی از اساتید مرا صدا زد و گفت: آقا مجتبی! میخوا هی از وجودت مردم بهره ببرند یا نه؟ گفتم: بله . ایشان فرمودند: با این روش كه تو داری، مردی خواهی بود منزوی و علیل و كنجخانه افتاده و كسی از تو بهره نخواهد برد; مگر میخواهی ریاضتبكشی . بخواب! غذا بخور! چرا صبحانه نمیخوری؟ چرا غذایت نامرتب است؟ علم را كم كم بیاموز و خوب بیاموز; به طوری كه وقتی به جایی رسیدی، مردم و طلبهها از وجودت بتوانند استفاده كنند . حاج شیخ بعد از نقل این داستان گفتند: آقا جان شب نخوابیدن یعنی چه؟ من با خود گفتم حاج شیخ از كجا خبر دارند؟ كسی كه از بیداری من مطلع نبود . گفتم: چه كنم؟ فرمودند شب را بخواب» . شیخ دارای كرامات و چشم حقیقتبین بود; استاد محمد رضا حكیمی میگوید : «حاج شیخ از سفر قبله بازگشته بودند (یادم نیستسفر اول بود یا دوم) و روزی در خدمتشان بودم و دو به دو نشسته بودیم; فرمودند: در یكی از طوافها دیدم نوری از درون كعبه معظمه خارج شد، و به طرف مشاهد مشرفه (حرم مدینه، حرم نجف . .). رفت و آن جاها را نورافشانی كرد و دوباره به كعبه بازگشت .» . هم زمان با تدوین انتشار كتاب «متاله قرآنی» در شرح حال این فرزانه ربانی، توسط جناب آقای محمدعلی رحیمیان، با الهام از این كتاب، سیری در دیدگاهها، توصیهها و پاسخهای وی به برخی از پرسش ها از ایشان، شایسته است . پیر ما كایینه صبح جهان آرا بود همچو غم، گرم، كنار دل ما، با ما بودصفات ممتاز تحدی (ناتوان بودن بشر از آوردن مانند قرآن)، فقط به فصاحت و بلاغت نیست; اگر چه عرب از آوردن مثل فصاحت قرآن هم عاجز بودند; بلكه مورد تحدی همانا علوم و معارف و حكم است در مقابل كل بشر; لهذا قرآن مجید تحدی فرموده به همان صفاتی كه قرآن را به آن صفات در آیات بسیاری معرفی كرده، یعنی قرآن: «علم» است، در مقابل جهل بشر; «حكمت» است، در مقابل خیالبافی بشر; «نور» است، در مقابل ظلمت و توهمات بشری; «برهان» است، در مقابل هذیان بشر; «روح» است در مقابل بیحقیقتی گفتههای بشر; «بصائر» است، در مقابل كوری دل بشر; «هدایت» است، در مقابل گمراهی و ضلالتبشر . (1) قلب قرآن سوره مباركه «یس» ، قلب قرآن است; یعنی حیات قرآن و عصاره قرآن كریم . ایشان میفرمودند: «من هر كاری كه كردهام به بركت سوره یس كردهام» . به مناسبت این كه اشارهای به اهمیتخاص این سوره مباركه به میان آمد و ذكری از «قلب قرآن» شد، یادآوری میكنیم كه یكی از وقتهایی كه خواندن «سوره یس» و مداومتبر آن بسیار مفید و در احادیث نیز رسیده است، خواندن این سوره به هنگام خواب است . خوب است چهارده صلوات - باتوجه به ارواح و باطن معصومین (ع) - قبل از خواندن سوره و چهارده صلوات بعداز خواندن، به قصد قربتبفرستد، و ثواب این ذكر عظیم را به خود چهارده معصوم (ع) هدیه كند . (2) توفیق زیاداز ایشان سؤال شد: برای این كه توفیق زیاد شود، چه باید كرد؟ جواب دادند: قرآن زیاد بخوانید; تصمیم بگیرید روزی نصف جزء بخوانید . همچنین سؤال شد: كسی كه قبلا توفیقاتی داشته چه باید انجام دهد تا آن توفیقات برگردد؟ جواب دادند: زیاد استغفار كند; روزی هفتاد مرتبه استغفار كند; مناجاة التائبین را بخواند . (3) راه نجات بدان! راه نجات و رسیدن به مقاصد عالیه، تقوی و توسل به ائمه هدی، خاصه ولی عصر روحی و ارواح العالمین له الفداء - میباشد; مكرر این دو كلمه را برای شما توضیح دادهام . 1 . مواظبت و مراقبت كامل در فعل واجبات و ترك محرمات باید داشته باشید . 2 . نماز توسل به ولی عصر - عجل الله تعالی فرجه الشریف - در خود مفاتیح صفحه 45 مطلق است، و شرایط ندارد; هر وقت میشود خواند; مكرر با توجه تام بخوان! در هر امر مهمی بخوان تا نتیجه بگیری; «من دق بابا و لج ولج; كسی كه در خانه شخصی بزرگ را بكوبد و جدیت كند، داخل خواهد شد» و یك دعا از مفاتیح، با حال و توجه به معانی آن بخوان! 3 . این دو امر مهم را با سورهای از قرآن ترك نكن; امیدوارم آخرالامر به اهمیت این دستور برخوری و بفهمی . . . (4) ریشه امیدواری ریشه امیدواری دو امر مهم است: اول معرفت پروردگار متعال به ربوبیت و اوصاف كمال و جمال; چنان كه ذات مقدس، به توسط قرآن مجید و پیغمبر اكرم (ص) وائمه هدی (ع) بیان فرموده; نه چنان كه علماء بشر به آراء و عقول ناقص خود مشی كردند . دوم شناسایی خود، به عبودیت و فقر و عجز و احتیاج و بیچارگی و ناتوانی و قصور و تقصیر و تمام و كمال رجاء كه باعث نجات باشد و توسل و تشبثبه ولایت اهل بیت عصمت (ع) و عمل به دستورات و فرامین آن وجودات مقدس و شكی نیست كه هر مقام و كمالی را خواسته باشیم، باید متوجه و متوسل به مقامت ولایت ائمه (ع) باشیم; «من اراد الله بدا بكم و من وحده قبل عنكم و من قصده توجه بكم» . به خصوص در زمان غیبت، باید متوسل به ذیل عنایات ولی عصر (عج) باشیم و وجود مباركش را لیلا و نهارا متذكر و فراموش و غفلت نكنیم و بدانیم كه از جانب ذات اقدس ربوبی - جلت آلاؤه - ولی امر و واسطه بین خالق و خلق، اوست و فیوضات به بركت وجود مباركش به ما میرسد و آن چه بخواهیم، باید به بركت آن حضرت بخواهیم . (5) پینوشت: 1 . متاله قرآنی، رحیمیان، محمدعلی، ص117 . 2 . همان، ص278 . 3 . همان، ص275 . 4 . همان، ص265 . 5 . همان، ص272 .
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 207]