تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833267549
علوم قرآنى و سير تاريخى نگارشهاى آن
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
علوم قرآنى و سير تاريخى نگارشهاى آن نويسنده: حسين جوان آراستهمنبع:درسنامه علوم قرآني علوم قرآنى، به مجموعهاى از علوم اطلاق مىگردد كه براى فهم و درك قرآن مجيد به عنوان مقدمه فراگرفته مىشوند. به بيان ديگر، مباحثى كه قبل از تفسير قرآن و فهم آيات الهى، آشنايى با آنها براى هر مفسر و محققى لازم است، مجموعه مباحث علوم قرآنى را تشكيل مىدهند. زرقانى در تعريف آن مىگويد: مباحثى است متعلق به «قرآن» از جهت نزول قرآن، ترتيب، جمع، كتابت، قراءت، تفسير، ناسخ و منسوخ و نظاير اينها (1) . روشن است كه چنين تعريفى از علوم قرآنى حد و مرز مشخصى را براى مسائل قابل طرح در اين علم بيان نمىكند و از اين روست كه بعضى، شمار انواع اين علوم را پنجاه، برخى هشتاد و عدهاى چهارصد و يا حتى بيشتر از آن ذكر نمودهاند (2) . در حقيقت، دليل عمده اين اختلاف، نحوه نگرش آنان به قرآن از جوانب مختلف و شيوه تقسيمبندى مباحث آن به صورتهاى متفاوت بوده است. به عنوان مثال، بدرالدين محمد بن عبدالله زركشى در البرهان فى علوم القرآن فهرست انواع علوم قرآنى را در 47 قسمت تنظيم نموده (3) ; در حالى كه جلال الدين سيوطى نيز، كه به پيروى از زركشى تقسيمات خود را به «نوع» تعبير نموده، رقم انواع را به هشتاد رسانيده است. (4) اهتمام و عنايت مسلمانان از صدر اسلام و اشتياق شديد آنان به قرآن به عنوان وحى آسمانى و معجزه جاودانى باعث شد تا از همان قرن نخست بزرگانى از صحابه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و پس از آنان علما و دانشمندان اسلامى در زمينههاى مختلف تفسير و مسائل مربوط به قرآن توجه ويژهاى را نشان دهند. به اعتقاد دانشمندان علوم قرآنى، در ميان صحابه پيامبر صلى الله عليه و آله على بن ابىطالب عليهما السلام از پيشگامان و طلايهداران تفسير و علوم قرآنى بوده و حتى شخصيتى چون ابن عباس تفسير قرآن را از ايشان آموخته است. (5) جلال الدين سيوطى مىگويد: در ميان خلفا كسى كه بيشترين مطلب را در زمينه علوم قرآنى روايت كرده، على بن ابىطالب است. (6) عبدالله بن عباس، عبدالله بن مسعود و ابى بن كعب بن قيس نيز از جمله كسانى هستند كه جايگاه رفيع در تفسير و قراءت قرآن داشتهاند و ديگران قرآن را از آنان فرامىگرفتند. دوره تدوين تفسير و مباحث قرآنى از قرن دوم آغاز مىگردد و از اين زمان بهبعد دانشمندان فراوانى در خدمت تاليفات قرآنى قرار مىگيرند. ما در اين مختصر، ابتدا بهذكر نام برخى از نويسندگان علوم قرآنى كه هر يك در تدوينعلمى از علوم قرآنى پيشگام بودهاند، پرداخته آنگاه سيرى اجمالى در نگارشهاى علوم قرآنى خواهيمداشت. پيشگامان تدوين علوم قرآنى يحيى بن يعمر (م89ق.) كتابى در قراءت نگاشته است. (7) حسن بصرى (م110ق.) نويسنده نزول القرآن و عدد آى القرآن. عبد الله بن عامر يحصبى (م118ق.) نويسنده كتب اختلاف مصاحف الشام و الحجاز و العراق و المقطوع و الموصول. عطاء بن ابىمسلم ميسرة الخراسانى (م135ق.) اولين نويسنده در ناسخ و منسوخ. محمد بن سائب كلبى (م146ق.) آغازگر تدوين احكام القرآن. (8) ابان بن تغلب(م141ق.)نخستين مؤلف در علم قراءت، معانى قرآن و غريب القرآن. خليل بن احمد فراهيدى (م170ق.) مبتكر و مؤلف در نقط و رسم. (9) على بن عبدالله سعدى در تاليف اسباب النزول و محمد بن جنيد (م281ق.) در امثال القرآن گوى سبقت را از ديگران ربودهاند. (10) محمد بن يزيد واسطى (م306 يا 309ق.) پيشقدم در تدوين كتابى با عنوان اعجاز قرآن بوده كه امروزه از ميان رفته است. (11) برخى از قرآنشناسان، على بن مدينى و ابوعبيد قاسم بن سلام را، كه هر دو از دانشمندان قرن سومند، به ترتيب، پيشگام در تدوين اسباب النزول و ناسخ و منسوخ دانستهاند. (12) سير تاريخى نگارشها در سدههاى مختلف قرن اول:يحيى بن يعمر (م 89ق.) به او كتابى در قراءت را نسبت دادهاند. قرن دوم:حسن بصرى (م 110ق.)، عبدالله بن عامر يحصبى (م 118ق.)، عطاء بن ابىمسلم ميسرة الخراسانى (م 135ق.)، ابان بن تغلب (م 141ق.)، محمد بن سائب كلبى (م 146ق.)، حسين بن واقدى مروزى (م151ق.)، خليل بن احمد (م170ق.). قرن سوم:يحيى بن زياد، معروف به فراء (م 207ق.) مؤلف معانى القرآن و كتب ديگر، محمدبنجنيد (م 281ق.) صاحب امثال القرآن، محمد بن مسعود عياشى داراى تاليفات بسيار و از جمله، تفسيرى معروف به نام خودش، قاسم بن سلام (م 224ق.) مؤلف الناسخ و المنسوخ، القراءات و فضائل القرآن. قرن چهارم:محمدبن يزيد واسطى (م 306 يا 309ق.) مؤلف اعجاز قرآن، ابوعلى كوفى (م346ق.) صاحب فضائل القرآن، ابن جرير طبرى (م 310ق.) صاحب تفسير معروف، ابوبكر بن قاسم انبارى (م 328ق.) نويسنده عجائب علومالقرآن، سيد شريف رضى (م 406ق.) نويسنده تلخيص البيان فى مجازات القرآن. ابننديم در كتاب الفهرست خويش نام بسيارى از دانشمندان و كتب آنان را كه تازمان او، يعنى قرنچهارم، در زمينههاى قرآنى وجود داشته است، ذكر نموده كه خود گوياى كثرت تاليفات در زمينههاى مختلف است و ما تنها به ذكر ارقام و اعداد آن اكتفا مىكنيم. تفسير، حدود 45 كتاب . معانى القرآن، بيش از 20 كتاب. لغات القرآن، 6 كتاب. قراءات، بيش از 20 كتاب. النقط و الشكل للقرآن، 6 كتاب. متشابه القرآن، 10 كتاب. ناسخ القرآن و منسوخه، 18 كتاب. (13) از قرن پنجم به بعد مباحث قرآنى به صورت گستردهتر مورد عنايت دانشمندان قرار گرفت و تاليفات قرآنى رو به افزايش نهاد. گفتنى است كه اصطلاح علوم قرآنى، آن گونه كه فعلا رايج است، با آن چه در سدههاى نخستين مصطلح بود، متفاوت است. علوم قرآنى، در گذشته بر مباحث تفسيرى قرآن نيز اطلاق مىشد. در واقع، علم تفسير، علمى از علوم قرآنى بوده است، همانند علم اعجازقرآن، علم تاريخقرآن، علم ناسخ و منسوخ و... ، اما به تدريج كثرت و تنوع مباحث سبب شد ميان مباحث علوم قرآنى و علم تفسير نوعى مرزبندى به وجود آيد. (14) زرقانى مىگويد: معروف ميان نويسندگان فن علوم قرآنى اين است كه اولين زمان ظهور اين اصطلاح، قرن هفتم است; ولى در دارالكتب المصرية به كتابى از على بن ابراهيم بن سعيد، مشهور به حوفى (م430ق.) برخوردم به نام البرهان فى علوم القرآن در سى مجلد، كه پانزده مجلد آن فعلا موجود است. بنابراين، ما مىتوانيم تاريخ اين فن را آغاز قرن پنجم بدانيم. (15) وى پس از بحثى در تاريخچه علوم قرآنى چنين نتيجه گيرى مىكند: علوم قرآنى، به صورت يك فن از اواخر قرن چهارم به دست ابراهيم بن سعيد حوفى به وجود آمد و در قرن ششم و هفتم هجرى در دامان ابن جوزى (م597ق.) و سخاوى (م641ق.) و ابوشامه (م665ق.) پرورش يافت. در قرن هشتم به همت زركشى و در قرن نهم با تلاش كافيجى و جلال الدين بلقينى به كمال خويش رسيد. آنگاه در پايان قرن نهم و آغاز قرن دهم، سيوطى تكسوار اين ميدان، آن را به جنبش و اهتزاز درآورد. (16) تدوين جامع انواع علوم قرآنى، از قرن هشتم با تاليف كتاب البرهان فى علوم القرآن اثر زركشى آغاز مىگردد. جامعيت كتاب وى در زمينه انواع علوم قرآنى تا آن زمان بىسابقه بود، به گونه اى كه سيوطى ضمن انتقاد از پيشينيان خود به جهت عدم تدوين كتابى جامع در زمينه انواع علوم قرآنى، پس از مطالعه البرهان اظهار سرور و شادمانى نموده خود نيز به تاليف كتابى مبسوط در همين زمينه مصمم مىگردد. (17) كتاب الاتقان فى علوم القرآن، نوشته جلال الدين سيوطى (م911ق.)، از جمله مهمترين منابع علوم قرآنى است. يكى از منابع مهم سيوطى در اين اثر، خود كتاب البرهان بوده است. پس از الاتقان رشد و بالندگى نگارش و تدوين علوم قرآنى تا مدتها متوقف گرديد، بيشتر نگارشهاى علوم قرآن، تنها در زمينههايى خاص صورت گرفته از شدت آهنگ گرايش به علوم قرآنى كاسته شد. خوشبختانه در قرن اخير دانشمندان فراوانى در زمينههاى مختلف علوم قرآنى تاليفات گرانسنگى عرضه نمودهاند كه به بعضى از آنها اشاره مىشود: علامه مجاهد محمد جواد بلاغى، در مقدمه تفسير خويش آلاء الرحمن. محمد عبد العظيم زرقانى، مناهل العرفان فى علوم القرآن. دكتر صبحى صالح، مباحث فى علوم القرآن. ابو عبد الله زنجانى، تاريخ القرآن. دكتر محمود راميار، تاريخ قرآن. دكتر سيد محمد باقر حجتى، پژوهشى در تاريخ قرآن كريم. آية الله العظمى خوئى، البيان فى تفسير القرآن. علامه طباطبائى، قرآن در اسلام. محمد هادى معرفت، التمهيد فى علوم القرآن. دكتر داود العطار، موجز علوم القرآن. سيد جعفر مرتضى عاملى، حقائق هامة حول القرآن الكريم. گزيده مطالب1. علوم قرآنى، علومى مربوط به قرآنند كه مباحثى نظير نزول قرآن، جمع قرآن، قراءت قرآن، اعجاز قرآن (مانند ناپذيرى)، تحريف ناپذيرى قرآن، محكم و متشابه و ناسخ و منسوخ را شامل مىشوند. 2. نخستين نگارشها در زمينه قرآن، از اواخر قرن اول هجرى آغاز گشته است. 3. علوم قرآنى در آغاز، معنايى عام و فراگير داشته و شامل تفسير و تجويد نيز مىشده است. 4. شروع اصطلاح علوم قرآنى به معناى رايج كنونى و تدوين كتب آن، به قرن پنجم هجرى باز مىگردد. 5. اولين كتاب جامع در زمينه علوم قرآنى، البرهان فى علوم القرآن، اثر گرانسنگ زركشى در قرن هشتم است. 6. برخى از كتب مرجع و مهم علوم قرآنى عبارتند از: الاتقان فى علوم القرآن، مناهل العرفان، البيان فى تفسير القرآن، التمهيد فى علوم القرآن و تاريخ قرآن. (18) پىنوشتها1. مناهل العرفان، ج1، ص27. 2. ر.ك: موجز علوم القرآن، ص18. 3. البرهان فى علوم القرآن، ج1، ص102. 4. الاتقان فى علوم القرآن، ج1، ص20. 5. البرهان فى علوم القرآن، ج 2، ص 157. 6. الاتقان فى علوم القرآن، ج 2، ص 87. 7. التمهيد، ج 1، ص7; محمد على مهدوى راد، «سيرنگارشهاى علوم قرآن»، بينات، ش3 (پاييز 1373). 8. محمدعلى مهدوى راد، همان; مقدمه التمهيد فى علوم القرآن. 9. مقدمه البرهان، ج1، ص48. 10. محمد ابراهيم جناتى، «سيرتاريخى تفسير و علوم قرآن» كيهان انديشه، ش 28. 11. دكتر على اصغر حلبى، آشنائى با علوم قرآن، ص132. 12. مناهل العرفان، ج1، ص31. 13. ر.ك: الفهرست، ص52 - 59. 14. امروزه علم تجويد نيز، كه پيش از اين در شمار علوم قرآنى بود، به صورت علم مستقلى مطرح است. 15. مناهل العرفان، ج 1، ص 35. 16. همان، ص39. 17. الاتقان، ج1، ص 7 و 16. 18. تاريخ قرآن، عنوان و موضوع كتابهايى است كه برخى از نويسندگان آنها عبارتند از: ابوعبدالله زنجانى، دكتر محمود راميار و دكتر سيد محمدباقر حجتى.
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 386]
صفحات پیشنهادی
علوم قرآنى و سير تاريخى نگارشهاى آن
علوم قرآنى و سير تاريخى نگارشهاى آن نويسنده: حسين جوان آراستهمنبع:درسنامه علوم قرآني علوم قرآنى، به مجموعهاى از علوم اطلاق مىگردد كه براى فهم و درك قرآن مجيد به ...
علوم قرآنى و سير تاريخى نگارشهاى آن نويسنده: حسين جوان آراستهمنبع:درسنامه علوم قرآني علوم قرآنى، به مجموعهاى از علوم اطلاق مىگردد كه براى فهم و درك قرآن مجيد به ...
سير تاريخى تدوين تفاسير روايى شيعه
سير تاريخى تدوين تفاسير روايى شيعه نويسنده:اسدالله جمشيدى مقدمه مقصود از ... عينى براى برخى آيات، نحوه قرائت، معناى واژگان قرآنى و برخى موارد ديگر است . ... (7) نگارش روايات تفسيرى و تفاسير روايى توسط اصحاب امامان عليهم السلام ادامه يافت . ..... آنكه علم تاويل و تفسير آن كسى داند كه سالهاى دراز در درياى علوم غوطه خورده باشد ...
سير تاريخى تدوين تفاسير روايى شيعه نويسنده:اسدالله جمشيدى مقدمه مقصود از ... عينى براى برخى آيات، نحوه قرائت، معناى واژگان قرآنى و برخى موارد ديگر است . ... (7) نگارش روايات تفسيرى و تفاسير روايى توسط اصحاب امامان عليهم السلام ادامه يافت . ..... آنكه علم تاويل و تفسير آن كسى داند كه سالهاى دراز در درياى علوم غوطه خورده باشد ...
كتابشناسى تاريخ قرآن
همانگونه كه خود مؤلّف خاطرنشان ساخته ، جنبه كلامى آن همرتبه و همسنگِ جنبه تاريخى آن است ... اين كتاب در زمره مجموعه كتابهاى تاريخ قرآن است كه در چند دهه اخير به نگارش درآمدند . ... اين كتاب كه در بعضى دانشكده هاى علوم قرآنى ، كتاب درسى محسوب مى گردد ، شامل بيست بخش و عنوان اصلى است . ... چهارمين بحث ، سير تدريجى احكام قرآن نام دارد .
همانگونه كه خود مؤلّف خاطرنشان ساخته ، جنبه كلامى آن همرتبه و همسنگِ جنبه تاريخى آن است ... اين كتاب در زمره مجموعه كتابهاى تاريخ قرآن است كه در چند دهه اخير به نگارش درآمدند . ... اين كتاب كه در بعضى دانشكده هاى علوم قرآنى ، كتاب درسى محسوب مى گردد ، شامل بيست بخش و عنوان اصلى است . ... چهارمين بحث ، سير تدريجى احكام قرآن نام دارد .
انتقال فلسفه و علوم از جهان اسلام به اروپا(1)
از نظر تاريخى، سير حكمت و علوم طبيعى و رياضى و نجوم و مانند آن به اروپا را بايد از دو ... اين طريق بيشتر به انتقال حكمت اشراقى به اروپا كمك نمود و حوزه هاى مسيحى را ...
از نظر تاريخى، سير حكمت و علوم طبيعى و رياضى و نجوم و مانند آن به اروپا را بايد از دو ... اين طريق بيشتر به انتقال حكمت اشراقى به اروپا كمك نمود و حوزه هاى مسيحى را ...
از نقد سند تا نقد متن (1)
خوانندگانى كه به دقّتْ مطالعه مى فرمايند, اگر به لغزش هايى در نگارش فارسى بر خوردند, ... از علوم نقليِ محض است كه پيشينيان, همراه علوم قرآنى و تفسير و سيره نبوى و فقه, .... قوانينِ روايتِ شفاهى (مانند كاست و فزود كمّى, تغيير كيفى و ابداعِ تاريخى) است. ... هاى قبلى نيستند, مانند «باب فضل جهاد و سير» كه پس از «كتاب شهادات» مى آيد.
خوانندگانى كه به دقّتْ مطالعه مى فرمايند, اگر به لغزش هايى در نگارش فارسى بر خوردند, ... از علوم نقليِ محض است كه پيشينيان, همراه علوم قرآنى و تفسير و سيره نبوى و فقه, .... قوانينِ روايتِ شفاهى (مانند كاست و فزود كمّى, تغيير كيفى و ابداعِ تاريخى) است. ... هاى قبلى نيستند, مانند «باب فضل جهاد و سير» كه پس از «كتاب شهادات» مى آيد.
اصول تفسير متون مقدس در (في ظلال القرآن)
ويا اساساً اين ديدگاه رهاورد (زندگى در فضاى قرآنى) است, كه در جريان رويارويى عملى با ... يافت, وهمين نكته سبب گرديد كه حتى دسته بندى آيات در نگارش دوّم فى ظلال دگرگون شود. ... پيش فهم يا پيش دانسته هاى مفسربرآمد هرنوع شناخت جديد چه در شكل فهم وچه .... (تقدير) الهى و تدبير او را در وقايع غزوه وتمام سير تاريخى بشر آشكار نمايد, ...
ويا اساساً اين ديدگاه رهاورد (زندگى در فضاى قرآنى) است, كه در جريان رويارويى عملى با ... يافت, وهمين نكته سبب گرديد كه حتى دسته بندى آيات در نگارش دوّم فى ظلال دگرگون شود. ... پيش فهم يا پيش دانسته هاى مفسربرآمد هرنوع شناخت جديد چه در شكل فهم وچه .... (تقدير) الهى و تدبير او را در وقايع غزوه وتمام سير تاريخى بشر آشكار نمايد, ...
حوزه هاى مشترك دانش فقه و تفسير
اين دو, گرچه دوشاخه مستقل ازعلوم نقلى اسلامى هستند, امّا ارتباطات تاريخى و موضوعى آن دو,چ. ... آميختگى و مخلوط شدن علوم مذمومه با علوم شرعيه, تحريف نامهاى شايسته و تبديل و ... به عبارت ديگر, همان عنوان است كه سير تكاملى كرده, در عهد لاحق به عنوان (فقيه) ... بسيار مهم تر و اساسى تر مى نمايد; زيرا جنبه برون زمانى-مكانى قرآنى, با احاديث ...
اين دو, گرچه دوشاخه مستقل ازعلوم نقلى اسلامى هستند, امّا ارتباطات تاريخى و موضوعى آن دو,چ. ... آميختگى و مخلوط شدن علوم مذمومه با علوم شرعيه, تحريف نامهاى شايسته و تبديل و ... به عبارت ديگر, همان عنوان است كه سير تكاملى كرده, در عهد لاحق به عنوان (فقيه) ... بسيار مهم تر و اساسى تر مى نمايد; زيرا جنبه برون زمانى-مكانى قرآنى, با احاديث ...
فضايل امام على(ع) ازنظر ابوالفتوح رازى
اين دستنوشتههاى متعدد و چاپهاى متنوع نشان اعتماد كامل اهل تحقيق و توجه خاص به ... در نهايت اختصار است و حاوى هيچگونه معلومات تاريخى نيست ولى چون به قلم دو نفر از ... مهم و شامل فوائد تفسيرى بسيار از قبيل علوم قرائت، فقه، روايت، لغت، اشتقاق، كلام، ... ايشان دستبه نان و طعام دراز كردند و از آن طعام بخوردند و سير شدند، و از آن صاع ...
اين دستنوشتههاى متعدد و چاپهاى متنوع نشان اعتماد كامل اهل تحقيق و توجه خاص به ... در نهايت اختصار است و حاوى هيچگونه معلومات تاريخى نيست ولى چون به قلم دو نفر از ... مهم و شامل فوائد تفسيرى بسيار از قبيل علوم قرائت، فقه، روايت، لغت، اشتقاق، كلام، ... ايشان دستبه نان و طعام دراز كردند و از آن طعام بخوردند و سير شدند، و از آن صاع ...
بازتاب تفكر اصلاحى در تفاسير جديد
بازتاب تفكر اصلاحى در تفاسير جديد نويسنده:سيد حسين هاشمى چگونگى سير تفسير در هر ... زمينه هاى جنبش اصلاحىجنبش اصلاحى در قرن چهارده مانند هرپديده تاريخى و ... تندى به سمت پيشرفتهاى چشمگير خود در علوم طبيعى و رشد صنايع حركت مى كرد. ... جامعه نگرىقرآن پژوهان دوره اصلاحگرى, همواره در جست وجوى دريچه اى قرآنى براى ...
بازتاب تفكر اصلاحى در تفاسير جديد نويسنده:سيد حسين هاشمى چگونگى سير تفسير در هر ... زمينه هاى جنبش اصلاحىجنبش اصلاحى در قرن چهارده مانند هرپديده تاريخى و ... تندى به سمت پيشرفتهاى چشمگير خود در علوم طبيعى و رشد صنايع حركت مى كرد. ... جامعه نگرىقرآن پژوهان دوره اصلاحگرى, همواره در جست وجوى دريچه اى قرآنى براى ...
ابن عاشور و تفسير التّحرير و التّنوير(1)
آنگاه ديدگاه ابن عاشور را نسبت به مقوله هاى علوم قرآن مانند اعجاز، نسخ، متشابه بررسى .... مؤلف انگيزه نگارش تفسيرش را در مقدمهاى كوتاه چنين توضيح مىدهد: آرزوى ديرينه ... اسباب نزول - قراءات - قصههاى قرآن - نام سورهها و آيهها - معانى جملههاى قرآنى. ... گونه واژهها سخن مىگويد و به پيشينه تاريخى و معناى آنها اشاره مىكند تا سير تغيير ...
آنگاه ديدگاه ابن عاشور را نسبت به مقوله هاى علوم قرآن مانند اعجاز، نسخ، متشابه بررسى .... مؤلف انگيزه نگارش تفسيرش را در مقدمهاى كوتاه چنين توضيح مىدهد: آرزوى ديرينه ... اسباب نزول - قراءات - قصههاى قرآن - نام سورهها و آيهها - معانى جملههاى قرآنى. ... گونه واژهها سخن مىگويد و به پيشينه تاريخى و معناى آنها اشاره مىكند تا سير تغيير ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها