واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: دوستی مانند هر چیز دیگری در زندگی محدود به حدودی است . امام صادق (ع) نیز می فرماید: ((دوستی حد و مرزی دارد و کسی که این حدود را رعایت نکند او را به کمال دوستی نسبت ندهید)), (بحارالانوار, ج 71, ص 173). ما در اینجا با استفاده از روایات ائمه به بعضی از آنها اشاره می کنیم : 1. نخستین مرز دوستی این است که آشکار و نهانتان با دوست یکی باشد. و از همدلی کافی برخوردار باشند. بنابراین میان دوستان چاپلوسی و دروغ و نفاق نباید وجود داشته باشد و دل و زبانشان یکی است . بنابراین اظهار دوستی و همدلی و هم احساسی با دوست صمیمی مادام که به چاپلوسی نمی رسد و از واقعیت درونی فرد حکایت می کند, نیکو و پسندیده است. 2. دومین مرز دوستی این است که آراستگی و خوبی او را آراستگی و خوبی خود بداند و عیب و نقص او را عیب و نقص خود تلقی نماید. بنابراین دوست راستین و صمیمی کسی است که اگر پیشرفتی کرد و مقامی یافت دست دوست را هم بگیرد و حتی برای پیشرفت آنها از برخی منافع خود بگذرد. 3. سومین مرز این است که میزان مال و جاه در دوستی و پیوند برادری تغییری ایجاد نکند. زیرا گاهی بعضی افراد, دوستان فقیر هستند و تا زمانی که فقیرند دم از دوستی می زنند. 4. چهارمین مرز این است که : تا می تواند از کمک کردن به دوست خود دریغ نورزد. 5. پنجمین مرز آن که : در مشکلات و سختیها دوست خود را تنها نگذارد. ارزش دوست در وقت آسایش و رفاه معلوم نمی شود بلکه هنگام مشکلات و گرفتاریها روشن می شود. بنابراین کسی که از این مرزها و حدود دوستی به خوبی پاسداری کند و به کمال دوستی می رسد چه نیکوست بلکه لازم و ضروری است که رابطه ی صمیمانه داشت و برای گرفتن مشورت از وی در مواردی که نیازمند به آن هستیم اسرار و رازهای زندگی مشخص خود را با او در میان گذاشت . البته به شرطی که او را امتحان کرده و از صداقت وی مطمئن شده و قابل اعتماد باشد هر چند باید به این اصل هم توجه کافی باید مبذول شود که تمام اعتماد را نباید حتی به نزدیک ترین دوست کرد زیرا چه بسا به هر دلیلی روزی آن فرد نتواند یا نخواهد با شما به ادامه ی دوستی و رابطه ی صمیمانه بپردازد و بعضی حوادث مختلف زندگی شما را در برابر یکدیگر قرار داد بنابراین همانطور که در بعضی توصیه های دینی ما نیز آمده است تمام اسرار را به دوست خود نگوئید.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 340]