تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ ات گفته شود، درباره ديگران مگوى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821005485




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آیا توصیفی که از بهشت و جهنم در قرآن آمده است


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: ) آیا توصیفی که از بهشت و جهنم در قرآن آمده است دقیقا مصداق است یا تشبیه و توصیف است؟ یعنی آیا دقیقا عذاب های جهنم به همین شکل آتش و سوزاندن و شراب های آتشین و... هستند و نعمت های بهشتی به صورت باغ و میوه های متنوع و شراب و حور و...؟ پذیرفتن اینکه اینها دقیقا مصادیق آنها باشند کمی برای حقیر دشوار است مخصوصا در مورد نعمت های بهشتی. آیا نمی توان گفت که اینها تشبیهات و توصیفاتی است که قرآن برای درک و هضم مردمان آن زمان و چه بسا این زمان آورده باشد؟ 2)در پاسخ به برخی سوالات خواندم که ورود به آتش و جهنم برای مومنین نیست.پس دلیل اینکه در قرآن از زبان مومنان بیان شده است یا در ادعیه و مناجات داریم که مومنان نیز از عذاب آتش و دوزخ به خداوند پناه می برند چیست؟ به عنوان نمونه همین آیه : ربنا اتنا فیالدنیا حسنه و فی الآخره حسنه و قنا عذاب النار - که از زبان مومنان نقل شده است با تشکر و آرزوی موفقیت برای تمام عزیزانی که در این سایت مفید و ارزنده فعالیت می کنند.پاسخ : با سلام و عرض تحیت. دوست محترم! بله، ما هم با شما موافقیم که قرآن در اوصاف بهشت و همچنین در ویژگی‌های جهنم، مطالبی فرموده كه برای همگان قابل ادراك است، و با بیان نمونه‌هایی كه در این جهان وجود دارد مطلب را نزدیك به ذهن کرده است؛ و گرنه نظام آخرت با نظام دنیایی تفاوت اساسی دارد و واژه‌ دنیایی توان تفسیر كنه آن را ندارد؛ آن سان كه جنین در رحم مادر توان درك واقعیت‌های خارج از رحم را ندارد. تعبیر "مثل" در قرآن اشاره به همین مطلب است. قرآن می‌فرماید: "مَثَلُ الْجَنَّهِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ" ـ (رعد/35) ـ و "مثل الجنه التِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِیها أَنْهارٌ مِنْ ماءٍ غَیْرِ اسِنٍ..."(محمد/15) بلكه در جای دیگری به صراحت می فرماید که هیچ كس بر نعمتهای بهشتی آگاه نیست: "فَلاتَعْلَمُ نَفْسٌ ما أخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّهِ أَعْیُنٍ جَزاءً بِما كانُوا یَعْمَلُونَ" یعنی هیچ كس نمی‌داند كه پاداش نیكوكاریش چه نعمت‌ها و لذتهای روشنی بخش دل و دیده است و در عالم غیب برای او چه ذخیره شده است.(سجده/17) برای مطالع بیشتر به کتاب "معاد در قرآن"، تألیف آیت الله جوادی آملی، ج5، ص339 مراجعه کنید. دوست گرامی سؤالات دیگرتان رابه صورت جداگانه برایمان ارسال کنید. در هر نامه یک سؤال. با آرزوی توفیق. موسسه ذکر ـ قم. باستانی.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5304]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن