واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: قرآن كريم در آيات بسياري به اهميت مال پرداخته و به انواع برخوردهاي انسان با مال اشاره كرده است، در آيه اي آن را زينت و آرايش چند روزه زندگي دنيا معرفي كرده و در جايي ديگر هشدار داده كه مبادا مال، باعث غفلت و از ياد بردن خدا شود، در برخي آيات مردم را تشويق و دعوت مي كند كه از مال پاكيزه و حلال استفاده كنند و به حرام روي نياورند. قرآن مجيد در سوره مؤمنون آيه 51 درباره لقمه حلال و عمل صالح مي فرمايد: « يا ايهاالرسل كلوا من الطيبت و اعملوا صلحااني بما تعملون عليم اي رسولان از غذاهاي پاكيزه و حلال تناول كنيد و به نيكوكاري و اعمال صالح بپردازيد كه من به هر آن چه انجام مي دهيد آگاهم». «با توجه به اينكه نوع تغذيه در روحيات انسان مسلما موثر است و غذاهاي مختلف آثار اخلاقي متفاوتي دارد ارتباط اين دو جمله روشن مي شود كه مي فرمايد: «از غذاهاي پاكيزه بخوريد» و «عمل صالح انجام دهيد»...، در اين آيه از سه جهت براي انجام عمل صالح كمك گرفته شده است، از جهت تأثير غذاي پاك بر صفاي قلب و از جهت تحريك حس شكرگزاري و از جهت توجه دادن به اينكه خدا شاهد و ناظر اعمال آدمي است.» خداوند در ذيل داستان اصحاب كهف دقت آنها را به لقمه حلال و پاكيزه بيان كرده و مي فرمايد: «فابعثوا احدكم بورقكم هذه الي المدينه فلينظر ايها ازكي طعاما فليأتكم برزق منه؛ شما درهم هايتان را به شهر بفرستيد تا مشاهده شود كه كدام طعام پاكيزه تر و حلال است تا روزي خود فراهم آريد.» «اصحاب كهف بعد از بيداري با اينكه قاعدتا بسيار گرسنه بودند و ذخيره بدن آنها در اين مدت طولاني مصرف شده بود ولي باز به كسي كه مأمور خريد غذا مي شود توصيه مي كنند هر غذائي را نخرد بلكه بنگرد و در ميان فروشندگان كدامين نفر غذايش از همه پاك تر است آن را انتخاب كند...، ظاهرا اين جمله مفهوم وسيعي دارد كه هرگونه پاكي ظاهري و باطني را شامل مي شود و اين توصيه اي است كه به همه رهروان راه حق كه نه تنها به غذاي روحاني بينديشند بلكه مراقب پاكي غذاي جسمانيشان نيز باشند پاك از هرگونه آلودگي، حتي در بحراني ترين لحظات زندگي نيز اين اصل را فراموش نكنند...» در روايات اسلامي تأكيد فراواني روي غذاي حلال و تأثير آن در استجابت دعا و صفاي قلب شده است، در روايتي مي خوانيم شخصي خدمت پيامبر آمد و عرض كرد: «دوست دارم دعاي من به اجابت برسد.» پيامبر فرمود: «غذاي خود را پاك كن و غذاي حرام در معده خود وارد نكن.» امير مؤمنان علي(ع) مي فرمايد: «بدان براي هر عملي نباتي است و هيچ نباتي از آب بي نياز نيست و آب ها گوناگونند هر آبي كه پاك است، آن نبات هم پاك و ميوه اش شيرين خواهد بود و هر آبي كه پليد است، آن نبات هم پليد و ميوه او تلخ است. خود عمل حاكي است كه از چه آبي روييده است.» اين كلام زيباي امام به همه ما پيام مي دهد كه اگر آب و طعامي كه استفاده مي شود از راه حلال باشد قطعا عملي كه انجام مي گيرد نيز عمل صالح و خيري خواهد بود كه نتيجه و همينطور عكس آن نيز صادق است. اما مطلب مهمي كه بايد بدان اشاره گردد اين است كه اعمال صالح خود را كه اثر لقمه حلال است به وسيله حرامخواري نسوزانيم، پيامبر گرامي اسلام در اين مورد مي فرمايند: «روز قيامت اقوامي هستند كه با داشتن حسناتي مانند كوه هاي مكه، امر مي شود ايشان را به آتش ببرند گفته شد: يا رسول الله(ص) آيا نمازگزار بوده اند؟ فرمود آري نماز مي خواندند و روزه مي گرفتند و پاره اي از شب را به عبادت مشغول بودند لكن هرگاه بر اينان چيزي از دنيا پيدا مي شد خود را بر آن مي افكندند يعني رعايت جهت حلال و حرام را نمي كردند.» لقمه حلال باعث نورانيت دل، دستيابي به حكمت، استجابت دعا و آمرزش خداوند مي شود، از طرفي لقمه حرام افزايش گناه و معصيت، افول معنويت، عدم تأثير موعظه ها، اوامر و نواهي را در پي دارد و به قول مولوي: علم و حكمت زايد از لقمه حلال عشق و رأفت زايد از لقمه حلال
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 584]