تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812577816




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دودمانت را برباد مده


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: دودمانت را برباد مده
لقمه حرام
زهر، کشنده و مهلک انسان است، ولی غذای حرام دودمان را به هلاکت می رساند بسم الله الرحمن الرحیمدر این جهان روابطی وجود دارد که بر ما پوشیده است اما واقعیت دارد. از آنجایی که بسیاری از این روابط امور مادی و تجربی نیست، برای ما ملموس نمیباشد؛ مثلا این که خوردن لقمه حرام چه ارتباطی با مستجاب نشدن دعا دارد؟ مال حرامی که در زندگی وارد شده چگونه برکت را ازبین میبرد؟ و...از منابع متصل به عالم غیب، وجود چنین روابطی را به ما خبر دادهاند. از جمله اینکه آنچه میخوریم و اموالی که وارد زندگی ما میشود، فقط بر جسم ما تأثیر نمیگذارند. نکته عجیبتر اینکه تأثیر لقمه حرام، حتی محدود به خود شخص خورنده نیست.آیت حق، مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی میفرمایند:«زهر، کشنده و مهلک انسان است، ولی غذای حرام دودمان را به هلاکت می رساند.» (1) قبل از این که نکاتی را درباره لقمه حرام از روایات و از کلام بزرگان ببینیم، این تذکر لازم است که صحبت از لقمه حرام و غذای حرام میکنیم، هم از جهت تأثیر عجیب غذا بر جسم و روح است و هم از این جهت که «خوردن» مصداق بارزی از تصرف در یک چیز است، اما به هر حال اثرات منفی مال حرام مختص به خوردنیها نیست. تورّقی در قرآن کریمخداوند جلّ و علا در قرآن کریم میفرماید:وَ لاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَ الَكُمْ بَیْنَكُم بِالْبَـاطِلِ (2) همچنین به طور خاص، درباره طعام، ما را توجه میدهد که در آن دقت داشته باشیم:فَلْیَنظُرِ الاِْنسَـنُ إِلَى طَعَامِهِ (3) لذا انسان غذایى را میخورد، اعم از غذاهای مادی و معنوی، ابتدا دقیقاً باید در آن بنگرد که چه چیزى را مىخواهد بخورد؟ آیا براى روح و جانش مفید است یا مضرّ؟ حلال است یا حرام؟ و... در جایی دیگر از قرآن کریم، ارتباط عجیبی بین خوردن چیزهای پاک و انجام عمل صالح بیان شده است:کُلُوا مِنَ الطَّیِّبَـاتِ وَ اعْمَلُوا صَـالِحًا إِنىّ‏ِ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِیم‏ (4)؛ از چیزهاى پاكیزه بخورید و كار شایسته كنید، كه من به آنچه انجام مى‏دهید دانایم.لذا غذاى حلال و پاک است که سرچشمه عمل صالح مى شود. نگاهی به روایات1. عن ابی عبد اللَّه علیه السّلام قال: تَرْكُ لُقْمَةِ الْحَرَامِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ صَلَاةِ أَلْفَیْ رَكْعَةٍ تَطَوُّعاً (5)؛ ترك یك لقمه حرام نزد خدا، محبوبتر است از هزار ركعت نماز داوطلبانه (6)2. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) مَنْ سَرَّهُ أَنْ یُسْتَجَابَ دُعَاؤُهُ فَلْیُطَیِّبْ مَكْسَبَهُ (7)؛ امام صادق علیه السلام فرمودند:كسى كه از مستجاب شدن دعایش مسرور مى‏شود، كار و كسبش را پاك نماید. (8)3. از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده است: إِذَا وَقَعَتِ اللُّقْمَةُ مِنْ حَرَامٍ فِی جَوْفِ الْعَبْدِ لَعَنَهُ كُلُّ مَلَكٍ فِی السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ مَا دَامَتِ اللُّقْمَةُ فِی جَوْفِه (9)؛ هنگامی که لقمه حرامى در درون (شکم) بندهای واقع شود، تا وقتی که آن لقمه در شکم اوست، هر فرشته در آسمانها و زمین است او را لعن كند.4. و همچنین مى فرمایند: اَلْعِبادَةُ مَعَ أَکْلِ الحَرامِ کَالْبِناءِ عَلَى الرَّمْلِ (10)؛ عبادت کردن به همراه حرام خوارى مانند بنا ساختن بر روى رمل است. کلام و سیره بزرگان1. آیت الله العظمی بهاء الدینی میفرماید:«در وجود انسان یک منبع سرشار از نور و علم و معرفت است که دسترسی به آن ممکن نیست؛ مگر با ریاضاتی مشروع که مهمترین آنها پرهیز از گناه و لقمه حرام است...» (11) 2. آیت الله العظمی مظاهری:«...کسی که حرام می خورد، عبادت مقبول ندارد و نه عمل واجب از او پذیرفته می شود نه عمل مستحب. عبادت او روح ندارد و بی ارزش است... خوردن مال حرام و شبهه ناک اثرات سویی در زندگی انسان می گذارد، دنیا و آخرت انسان را تباه می کند و او را از معنویات دور می سازد... نماز، معراج مؤمن است و انسان با دو رکعت نماز می تواند به مقامات والای عرفانی دست یابد. ولی اگر مال حرام در زندگی کسی باشد، نماز او هیچ ارزشی ندارد. برای چنین کسی نماز سنگین و روزه ملال آور است...  فساد اخلاقی حاکم بر جامعه، ناشی از لقمۀ حرام است. جوانان لاابالی و بی بند و بار که فساد اخلاقی را ایجاد می کنند، ذاتاً انسان های بدی نیستند. آنان فرزندان همین جامعه هستند و حتی در بن بست ها هم خداخدا می کنند، اما لقمه حرام موجب شده است چنین شوند... اگر شکم کسی از حرام پر شود، رستگاری و سعادت او بسیار مشکل است و تا وقتی درآمد مردم حرام یا شبهه ناک است، تا وقتی در اداره ها، رشوه خواری، کم کاری و بیکاری وجود دارد، یعنی تا وقتی جوانان و نوجوانان لقمه حرام می خورند، وضعیت فساد اخلاقی به همین صورت خواهد بود.» (12) 3. آیت الله شیخ محمد کوهستانی درباره اثر غذای حرام می گفتند:«زهر، کشنده و مهلک انسان است، ولی غذای حرام دودمان را به هلاکت می رساند.»همچنین ایشان به مناسبتی در بین فرمایشهای خود فرمود:«حرفهای بیهوده و لغو تأثیری زیاد در روح دارد و روح را می میراند... من حرفهای بیهوده را کمتر از غذای حرام نمیدانم.» (13) 4. یکی از بازرگانان متمول اصفهان، ماهها و بلکه بیش از یک سال مرتب به مسجد «علامه شهید سید محمد باقر درچهای» میآمد و اظهار ارادت میکرد و مرتب به دست بوسی آقا نائل می شد - که شاید هم بدون نظر و از روی حقیقت بوده است؛ والله اعلم - او در طول این ایام، مرتب از آقا دعوت و تقاضا می کرد که: «شبی را لطف بفرمایید و منزل ما را برای چند دقیقه ای نورانی و مزین کنید.»آقا از شدت اصرار و التماس او و وساطت چند نفر از علماء، شرعی نمیدانست که برای همیشه جواب رد دهد. فقط می گفت: «باشد تا وقت مناسب»از قضا، شبی آقا به او وعده داد و طبق قرار هم به منزل آن بازرگان رفت؛ اما به محض ورود و نشستن، سفره شام را گسترده دیده، گفت: «قرار نبود که شام در منزل شما باشم و من عجله دارم و میخواهم برای مطالعه هرچه زودتر بروم.»اما بازرگان از فرصت استفاده کرد و سریع شام را حاضر کرد.آقا هم طبق معمول همه شب ها مختصری شام میل فرمود. اما پس از صرف شام و مختصری صحبتهای متفرقه و گفت و شنود و چند سؤال شرعی، بازرگان قبالهای را جلوی آقا گذاشت و گفت: «آقا، هر چند که زحمت میشود، ولی عنایت بفرمایید و این قباله را امضاء و ممهور به مهر مبارک کنید.»آقا وقتی قباله را خواند، دید که در آن، مطلب خلاف شرع نوشته شده و به فتوای آقا حرام بوده است. آن مرد با دادن آن شام میخواست از وجود آقا و امضاء و مهر او سوء استفاده کند.این مطلب برای آقا کاملاً روشن شد و ایشان دیگر حاضر نشد که حتی یک لحظه تأمل کند. پس فریاد زد: «چرا مرا دعوت کردید؟ چرا زقوم به گلوی من ریختید؟ چرا میخواهید مرا به جهنم بفرستید؟ چرا؟ چرا؟»مرحوم علامه در طول زندگیاش، از اوان طلبگی در اصفهان تا دوران تحصیل و تدریس در نجف و سپس در حدود چهل سال تدریس و حتی در زمان مرجعیت، چندین بار مشابه همین اتفاق برایش پیش آمد؛ اما او بلافاصله و پس از آگاهی از احتمال حرام بودن آن، به هر شکل غذا رابرگردانده و نگذاشته بود که جوف بدنش شود و آثار منفی غذای حرام، در روح و جسم او اثر بگذارد. تقریباً همه آن اتفاقها یک نکته را میرسانند و آن این است که علامه نمی خواست غذای حرام به بدنش وارد شود. (14) پی نوشت ها:(1) کتاب بر قله پارسایی(2) نساء/ 28(3) عبس/ 24(4) مؤمنون/ 51(5) الحكم الزاهرة با ترجمه انصارى، ص628، الكسب الحلال و الحرام...؛ عدة الداعی و نجاح الساعی، ص140، الدعاء مع أكل الحرام(6) آیین بندگى و نیایش (ترجمه عدة الداعی)، ص238، دعاى انسان حرام مخوار(7) الكافی، ج2، ص486، باب الثناء قبل الدعاء؛ بحارالأنوار، ج90، ص373، باب 24؛ عدة الداعی و نجاح الساعی، ص140، الدعاء مع أكل الحرام(8) آیین بندگى و نیایش (ترجمه عدة الداعی)، ص238، دعاى انسان حرام مخوار(9) بحار الانوار : ج۶۳ ، ص۳۱۴(10) بحار الانوار : ج۸۱ ، ص۲۵۸(11) سایت صالحین(12) www.almazaheri.ir(13) کتاب بر قله پارسایی(14) قصه های خواندی از چهره ای ماندنیرهنما، گروه حوزه علمیه تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 245]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن