تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشا به سعادت كسى كه عمرش طولانى و كردارش خوب باشد. چنين كسى عاقبتش خوب است؛ ز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835238381




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرا از مرگ مي ترسيم؟


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: بيست و دومين حديث از چهل حديث حضرت امام خميني(ره) درباره كراهت از مرگ، مغرور نشدن به رحمت پروردگار و ... است. اين حديث با روايتي از امام صادق عليه السلام شروع مي شود. آن حضرت مي فرمايد: " مردي نزد ابوذر آمد و پرسيد: چرا از مرگ كراهت داريم؟ ابوذر جواب داد: چون دنياي خود را آباد كرديد وآخرت را خراب. پس چون ( با مرگ) از محلي آباد به سوي مكاني خراب نقل مكان مي كنيد، ( از مرگ كراهت داريد) از او پرسيدند: وارد شدن ما بر خداوند چگونه است ؟ جواب داد: نيكوكارانتان مثل كسي كه از اهل خود غايب است و برآن ها وارد مي شود، و بدكارانتان مثل فراري اي است كه بر صاحبش برگردانده مي شود. از او پرسيدند: حال ما را نزد خداوند چگونه مي بيني؟ جواب داد: اعمال خود را با فرموده قرآن مقايسه كنيد ؛ هرآينه خداوند مي فرمايد: همانا نيكوكاران در نعمتها هستند وبدكاران در جهنم." حضرت ادامه داد : " آن مرد سوال نمود: رحمت خداوند كجاست؟ ابوذر پاسخ داد: رحمت خداوند به نيكوكاران نزديك است . " همچنين امام صادق عليه السلام فرمود كه مردي به ابوذر نوشت:" اي ابوذر براي من تحفه اي علمي بفرست. ابوذر جواب داد: همانا علم بسيار است؛ اما اگر تواني به كسي كه دوستش داري بدي نكن. آن مرد گفت: آيا ممكن است كسي به شخصي كه دوستش مي دارد بدي كند؟ ابوذر فرمود: آري! نفس تو محبوب ترين چيزها نزد توست. پس وقتي نافرماني خدا را مرتكب مي شوي به آن ( نفس خود) بدي كرده اي. " كراهت از مرگ مبناي كراهت مردم از مرگ متفاوت است و جناب ابوذر حال مردم متوسط را بيان كرده است. بايد دانست كه انسان فطرتاً و ذاتاً دوست دارد كه جاودان باشد و از فاني شدن متنفر است. برخي بزرگان همين مطلب را مبناي اثبات معاد دانسته اند و چون ما به باقي بودن و دائمي بودن عالم آخرت يقين و اطمينان نداريم، از مرگ گريزان هستيم.اگر يك دهم آنچه به اين عامل اطمينان داريم، به آخرت اعتماد داشتيم، دلهاي ما به آخرت تمايل و گرايش پيدا مي كرد. ترس و كراهت افراد متوسط الحال ( از جهت معنوي) به آخرت بدان دليل است كه دنياي خود را آباد كردند و آخرت خود را خراب، و اين به خاطر ضعف ايمان است؛ والاّ اشتغال دنيوي با پرداختن به آخرت منافات ندارد و اين كراهت و ترس به دليل نافرماني از پروردگار است؛ و الا در قيامت حساب و كتاب عادلانه، و حساب كننده عادل است. محاسبه در كتاب كافي روايتي از امام كاظم عليه السلام آمده است كه حضرت فرمود:" از ما نيست كسي كه هر روز نفس خود را محاسبه نكند. پس اگر عمل نيكي انجام داده است از خداي متعال توفيق زيادتر بطلبد و اگر عمل بدي مرتكب شده است از خداوند به خاطر آن آمرزش بجويد و به سوي خدا بازگردد." اگر در اين دنيا از خود حساب كشيدي در آخرت باكي از حساب كشيدن نداري ؛ همان طور كه اگر در اين عالم پيرو ولايت علي بن ابيطالب عليه السلام باشي در صراط نخواهي لغزيد، زيرا حقيقت صراط صورت باطني ولايت است؛ چنان كه در روايات و در زيارت جامعه كبيره در اين خصوص آمده است. پس هر كس اعمالش نيكو باشد از قبر و قيامت وحشتي ندارد. آنچه گفته شد درباره افرادي است كه از لحاظ ايمان در مرحله متوسط هستند؛ اما مومنان كامل از مرگ كراهت ندارند، بلكه در خوف و وحشت هستند. خوف آنها از عظمت خداوند است؛ چنان كه رسول خدا و اميرمومنان اين گونه بودند . البته دلهاي دوستان الهي نيز در مراتب كمال متفاوت است؛ همان طور كه برخي از آنها در شوق هستند وبرخي در خوف و حزن. در روايتي آمده است كه حضرت يحيي(ع) ، حضرت عيسي(ع) را ديد كه در حال خنده است. باعتاب به عيسي فرمود: گويا تو ازعذاب الهي احساس ايمني مي كني؟! عيسي پاسخ داد: گويا تو از رحمت خداوند نااميدي؟! پس خداوند به آنها وحي فرمود: هر كدام از شما كه بيشتر به من خوش گمان هستيد، نزد من محبوبتر مي باشيد. نتيجه اعمال ظاهر حديثي كه بيان شد مي رساند كه آباد كردن آخرت و يا خراب كردن آن تابع اعمال و رفتار ما است. در روايت است كه زمين بهشت، ساده است و مواد تعمير آن كارهاي انسان مي باشد و اين مطلب با برهان فلاسفه و كشف اهل شهود و معرفت است. برخي عرفا "جهنم" را زندان خداوند در آخرت عنوان كرده اند. در حديث است كه رسول خدا صلي الله عليه و آله در معراج، ملائكه را ديد كه به ساختن بنايي اشتغال دارند و گاه دست از كار مي كشند. از جبرئيل سبب اين كار را سوال كرد. او جواب داد: مواد اين بناها ذكرهاي امت است. هر گاه ذكر بگويند، موادي براي ملائك حاصل مي شود و مشغول بنا مي شوند و چون از ذكر باز بمانند، ملائك نيز دست از كار مي كشند. بر اساس اين روايت صورت بهشت و جهنم جسماني همان صورت كارهاي نيكو وكارهاي بد مردم است كه در آخرت به همان اعمال مراجعه مي كنند و در آيات شريفه به آن اشاره شده است.( كهف/49) آنچه به عنوان كلام ابوذر گفته شد، دستور محكمي است كه بايد به آن مواظبت نمود. وقتي ابوذر بر اساس كلام قرآن مردم را دو دسته عنوان كرد( خوبان و بدكاران) آن مرد( سوال كننده) از رحمت خداوند سوال نمود. ابوذر نيز گفت: رحمت خداوند به نيكوكاران نزديك است. به رحمت خدا نبايد مغرور شد اي دوست! بدان كه شيطان و نفس، گاه انسان را به هلاك ابدي مي كشاند كه از جمله ابزار اين كار، مغرور كردن شخص به رحمت پروردگار است. دليل اين مغرور شدن بي مورد آن است كه در امور دنيوي به رحمت خدا تكيه نمي كنيم و به اسباب ظاهري متكي مي شويم؛ اما همين كه آخرت مطرح مي شود به رحمت خدا تكيه مي كنيم و با اين كار به نافرماني خدا و رسولش مي پردازيم. اين شيوه اي غلط و مخالف سيره معصومين عليهم السلام است. آنها با اين كه بيش از ديگران به رحمت حق معتقد بودند، يك لحظه هم از انجام دادن وظايف كوتاهي نمي كردند. صحيفه سجاديه و دعاهاي حضرت سجاد عليه السلام شاهد اين ادعاست. پس ادعاي ما مبني بر رحمت خدا و اتكال به آن ناشي از غرور نفس و شيطان است. اين عزيز! همان طوركه ابوذرگفت علوم بسيارند، اماعلم نافع براي ما آن است كه خود اين اندازه بدي نكنيم و بفهميم كه آموزه هاي انبياء واولياء، كشف حقايقي است كه از آنها محروم هستيم . آنها درد و بيماري و دارو و درمان را بيان كرده اند، تو اگر خود را دوست مي داري، بايد از آن دستورات نگذري و خود را با دارويي كه آنها معرفي كرده اند درمان نمايي




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 401]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن