تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833378500
«فلسفه عبادات در اديان آسماني»
واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: خبرگزاري فارس: نشست «فلسفه عبادات در اديان آسماني» از سلسله نشستهاي فكري، فرهنگي و ديني به مناسبت ماه مبارك رمضان در دمشق برگزار شد. به گزارش خبرگزاري فارس، به نقل از اداره كل روابط عمومي و اطلاعرساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، اين نشست كه با حضور و سخنراني كشيش "معن بيطار" سرپرست انجمن كليساهاي انجيلي در سوريه و لبنان و كشيش كليساي پروتستان در شهر حماه و زهير غزاوي نويسنده و انديشمند فلسطيني مقيم سوريه همراه بود. اين نشست در ابتدا با تلاوت آياتي چند از كلامالله مجيد آغاز شد، سپس گروه تواشيح خواني "الصفاء" به سرپرستي محمود صوان به اجراي برنامه پرداختند و با سرودههاي ديني و مذهبي خود فضايي از معنويت را در سالن امام خميني "ره" ايجاد كردند. كشيش "معن بيطار" پس از مقدمهاي در خصوص تفاوت سخن گفتن از "عبادات" و "فلسفه عبادات" ، اظهار داشت: جهت پرداختن به "فلسفه عبادات" بايد از ظواهر و برپايي تعدادي فرايض ديني فراتر رفته و به ريشة فكري عبادات و فلسفة نهفته در آن توجه نمود لذا در اين بين با اين سئوال برخورد مي كنيم كه اصولاً بشر از چه هنگامي به عبادت روي آورد؟ با نگاهي به فلسفه عبادات در اديان به پاسخ اين سئوال خواهيم رسيد كه اصولاً انسان قبل از ظهور و پيدايش اديان الهي حس عبادت را داشته است امّا تفاوت اساسي عبادات موجود قبل و بعد از ظهور اديان آسماني مسئله "درك" و "عدم درك" وي از فعاليتهاي ديني خود بوده است و همين نكته يعني معيار "انديشيدن"، عبادات را از يك عمل روزمره به يك فلسفه تبديل ميكند. كشيش معن بيطار در پايان سخنان خود با بيان اين مطلب كه در ماه مبارك رمضان كه ماه ايجاد ارتباط بيشتر با خداوند مي باشد بايد انسانها از ابزار روزه گرفتن نهايت بهره را ببرند ، افزود : " ما بايد در انديشه ارتقاء خود باشيم ، بايد پرواز كنيم و از قيد و بندها رهايي يابيم، اين ارتقاء با كلمة " الله اكبر" مسلمانان در نماز شان تجلي يافته است ، يعني اينكه همه چيز را پشت سر خود بگذاريم و شهادت دهيم كه او بزرگترين هر آنچه در جهان هستي وجود دارد مي باشد ، ما با اين ارتقاء آنگاه خواهيم توانست در كنار يكديگر و با هر دين و عقيده اي كه هستيم به عبادات مشترك اديان دست يابيم ، بايد به اين قناغت و فهم برسيم كه چه مي شود اگر پس از فهم صحيح معاني نماز مسلمانان، ما نيز آن را به جاي آوريم ، ما بايد در انديشه خود اين مسئله را بپرورانيم كه توانايي پذيرش تمامي اديان و افكار و مذاهب را داشته باشيم و نه تنها هيچگاه در انديشه حذف ديگري نباشيم بلكه سعي كنيم جهت رسيدن به عبادات واقعي با يكديگر و در كنار هم گام برداريم". ديگر سخنران اين نشست زهير غزاوي نويسنده و پژوهشگر فلسطيني مقيم سوريه بود كه پس از تبريك ماه مبارك رمضان و انجام تعارفات معمول اظهار داشت: "در مورد فلسفه عبادات در اديان آسماني، اين سئوال مطرح مي گردد كه اصولاً فلسفه و دلايل خلقت در اين دنيا چه بوده است؟ پاسخ اين پرسش را قرآن كريم بطور آشكارا به ما داده است: " وَما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالإِنْسَ إِلاَّ لِيعْبُدُونِ"، پاسخ ديگري نيز از سوي عرفا و برخي انديشمندان وجود دارد كه معتقدند خداوند انسان را آفريد تا ذات باريتعالي را بدرستي بشناسند و صاحب معرفت شوند ، همچنين نظرية ديگري نيز وجود دارد كه به فيض الهي شهرت دارد كه به نوعي نظريه لاهوتي در مسيحيت به شمار مي رود ؛ برخي ديگر از نظريه پردازان به وجود هدف و غايت از آفرينش اشاره نموده و معتقدند كه اين عمل به هيچ وجه يك كار عبث و بيهوده نبوده است ، شكي نيست كه خدواند سبحان، شناخت و معرفت انسان نسبت به پروردگار را با مسئله خلقت وي مرتبط ساخته است چرا كه عبادت حالتي از خضوع و فروتني در برابر خالق معبود بشمار ميرود. دكتر غزاوي در خاتمه به مسئله "عشق به الله" و اينكه از جمله بالاترين مراحل عبوديت است، پرداخت و آن را سمبلي جهت رسيدن به ذات حق عنوان كرد، خاتمه بخش سومين نشست فكري ، فرهنگي و ديني شبهاي رمضاني جلسه پرسش و پاسخ بود كه توسط سخنرانان ، سئوالات مطرح شده پاسخ داده شدند، همچنين اجراي قطعاتي ديگر از تواشيح ديني توسط گروه "الصفا" و برگزاري مسابقة فكري و ديني ديگر بخشهاي اين نشست بود كه مورد استقبال شركت كنندگان در آن قرار گرفت. همچنين چهارمين نشست اين سلسله نشستها تحت عنوان "نقش انسجام اسلامي در حفظ مقاومت" روز سه شنبه مورخ 27 شهريور ماه در سالن اجتماعات امام خميني "ره" رايزني فرهنگي برگزار شد. اين نشست كه با حضور و سخنراني شيخ عبدالكريم عبيد از حزب الله لبنان در ميان بيش از يكصد و پنجاه نفر از دانشجويان لبناني مقيم سوريه و دهها تن از علاقمندان به موضوعات نشستهاي فكري، فرهنگي و ديني برگزار شد در ابتدا با تلاوت آياتي چند از كلام الله مجيد آغاز شد و سپس گروه سرودهاي مذهبي "حوراء" به سرپرستي حسين شمص به اجراي چند قطعه سرود اسلامي و ديني پرداختند. در ادامه حجت الإسلام و المسلمين شيخ عبدالكريم عبيد سخنان خود را حول محور "انسجام اسلامي و تأثير آن بر حفظ و استمرار مقاومت" آغاز كرد و با ذكر اين نكته كه: "با نگاهي تاريخي و اسلامي در مي يابيم كه در بسياري از آيات قرآن كريم و احاديث شريف نبوي ، تشويق به برادري ، اتحاد ، انسجام و همدلي بطور آشكار و صريح وجود دارد كه آية شريفه: "وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِيعاً وَلا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللهِ عَلَيكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَينَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً وَكُنْتُمْ عَلى شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْها كَذلِكَ يبَينُ اللهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ" از جمله اين شواهد ديني و عقيدتي بشمار مي رود" . شيخ عبدالكريم عبيد در بخش ديگري از سخنان خود ضمن اشاره به مسئله اعطاي انديشه و فكر از سوي علما و انديشمندان جهت پيشبرد صحيح مقاومت اسلامي، افزود: "در بين علما و رهبراني كه با رهنمودهاي مستمر خود راه بيداري و انسجام اسلامي را بر مردم آشكار نمود امام خميني "ره" بارزترين آنها بشمار مي رود و تمامي راز موفقيت وي در اين راه، همانا پيروي كامل از قرآن كريم مي باشد ، همين امر رمز و راز ولي امر مسلمين شدن امام خميني "ره" مي باشد ، مهم تر از آن اين مسئله بود كه ايشان اولين رهبري بود كه به فرامين الهي و احكام قرآني جامة عمل پوشاند و سپس به ديگران پيروي از مفاهيم قرآني را سفارش نمود . علم، عمل و اخلاص سه ويژگي بارز رهبران و امامان در طول تاريخ بوده است و اجراي فرامين الهي هدف اول و آخر آنها بوده و هست ، همانگونه كه مي دانيم از اين باب ، امام خميني "ره" تا هنگام رحلت در خانه اي كوچك و اجاره اي زندگي مي كرد و هيچ ثروت و مالي را از خود به ميراث نگذاشت بلكه انديشه و انقلابي اسلامي و عظيم را به ارمغان گذاشت كه استمرار انديشه و نهضت امام حسين "ع" بود ، از اينرو اين جمله مشهور را عنوان كرد كه "ما هر چه داريم از عاشورا است" ، ما نيز در لبنان ، مقاومت اسلامي خود را برگرفته از انديشه انقلاب اسلامي و در امتداد نهضت امام حسين "ع" مي دانيم". اين روحاني آزاده و سرشناس لبناني در خاتمه سخنان خود با اظهار اين نكته كه مقاومت لبنان اگر تنها جنبة ملي و ميهني داشت تداوم و استمرار نمي يافت ، گفت: " ايمان به خدا داشتن است كه عشق به وطن را بدنبال خواهد آورد و در نتيجه يك مقاومت پايدار و ماندگار را ايجاد خواهد كرد، مقاومت اسلامي در لبنان در جنگ سي و سه روزه به مصاف ابرقدرتها و استكبار جهاني و برخي از كشورهاي عربي رفت و توانست با توكل بر خداوند و بهره جويي از سه عنصر ياد شده در قبل يعني آمادگي داشتن، ايمان داشتن به خداوند و انسجام و وحدت اسلامي؛ طعم شكست را به دشمنان صهيونيست بچشاند". پايان بخش چهارمين نشست فكري ، فرهنگي و ديني رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در سوريه جلسه پرسش و پاسخ و تريبون آزاد بود كه با استقبال در خور توجه حاضران در نشست مواجه شد . همچنين رايزني فرهنگي كشورمان در دمشق ، در استمرار برپايي نشستهاي فكري ، فرهنگي وديني ، روز چهارشنبه مورخ 28/شهريورماه پنجمين نشست خود تحت عنوان "نقش قرآن كريم در تحكيم انسجام اسلامي" را برگزار شد. در اين نشست فرهنگي و فكري كه در سالن اجتماعات امام خميني(ره) رايزني فرهنگي و با حضور دهاتن از علاقمندان به مسائل فكري و ديني برگزتر شد پس از تلاوت آياتي چند كلام الله مجيد واجراي تواشيح و سرودهاي ديني توسط گروه "النور" به سرپرستي آقاي اياد الهبول؛ با سخنراني دكتر شيخ وليد فليون پژوهشگر مركزمطالعات اسلامي و سيد عبدالله نظام روحاني سرشناس سوري و رئيس دانشگاه اسلامي در اين كشور ادامه يافت. شيخ وليد فليون در ابتداي سخنان خود ، پس از تبريك ماه مبارك رمضان و تشكر از رايزني فرهنگي كشورمان در برپايي چنين نشستهاي ، اظهار داشت :"آنچه كه هر مسلماني به آن اذعان دارد اينست كه خداوند سبحان يگانه خالق است و قرآن تنها كتاب آسماني مسلمانان است از اينرو و بر اين اساس بايد مسلمانان نيز امتي واحد و يكپارچه باشند . رسول خدا(ص) در حديث شريف الثقلين خطاب به اين امت اسلامي فرموده است : تركت فيكم ما إن تمسكتم به لن تضلوا ، كتاب الله و عترتي أهل بيتي(ع)" . در حقيقت ، هنگامي كه قرآن كريم واژه "امت" را بكار مي گيرد سه معني را بدنبال دارد : يا اينكه داراي معناي عقيدتي و ديني است همچون آية شريفه : "كان الناس أمة واحدة" از اينرو و خداوند سبحان انبياء را براي هدايت و بشارت مردم مبعوث فرمود؛ ديگر اينكه خداوند در قرآن كريم مفهوم "امت" را براي جماعتي از انسانها بكار برده است همچون آيه كريمه : "و إن من أمة إلا خلا فيها نذير" و يا اينكه در جايي ديگر اين واژه را با معناي كل انسنهاي مورد نظر بكار برده است همچون : "إن هذه أمتكم أمة واحدة و أنا ربكم فاعبدون" . دكتر فليون در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به سير تاريخي و شرايط برخورد پيامبران با امتهاي مختلف از حضرت ابراهيم(ع) گرفته تا پيامبر اعظم(ص) ، اظهار داشت : "در تاريخ اسلامي مواضع و رويدادهاي افتخار آميزي از سوي امت اسلامي در خدمت به جهان اسلام و بشريت ملاحظه مي گردد، در مقابل متأسفانه برخي از رويدادها و تصاوير نيز وجود دارند كه همچون صفحه اي سياه در تاريخ اسلامي باعث از هم پاشيدگي امت گرديدند بگونه اي كه كتاب مقدس و آسماني را ناديده گرفته و آن را پشت سرگذاشتند ، اما امروز و در شرايط حساسي كه بسر مي بريم چه وضعيت و حالتي از امت بايد بروز نمايد؟ بدون شك كسب رضايت خداوند و اطاعت از اوامر و بگونه اي كه در امتداد فرامين و دستورات نبوي(ص) گام برداشته شود هدف غايي ونهايي مي باشد، در اين راستا ، نقش مؤسسات ديني بيش از پيش حساس تر و مهم تر شده است كه بايد امت اسلامي را بسوي وحدت صف كلمه رهنمون باشند و بسوي بناي دولت اسلامي ، جامعه اسلامي و امت مسلمان گام بردارند ، اين مؤسسات و شخصيتهاي ديني نبايد تنها به آموزه هاي ديني اكتفا كنند و ارتباط و همدلي بين مسلمانان را فراموش كنند ، آنها بايد اين قول شريف خدواند سبحان را نشر و گسترش دهند كه : " هُوَ الَّذِي أَيدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ (62) وَأَلَّفَ بَينَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنْفَقْتَ ما فِي الأَرْضِ جَمِيعاً ما أَلَّفْتَ بَينَ قُلُوبِهِمْ وَلكِنَّ اللهَ أَلَّفَ بَينَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ " امروز بر هر مسلماني واجب است كه عشق و دوستي با خداوند را در دلها زنده كند چرا كه عروة الوثقي است". اين پژوهشگر اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به برخي رويدادهاي تاريخي كه منجر به سست و گسيخته شدن وحدت امت اسلامي گرديد، افزود : "هر اندازه كه انسان مسلمان به كتاب الله و فرامين موجود در آن پايبند باشد به همان اندازه احساس سعادت و كامروايي در زندگي خود خواهد كرد، در اين بين نقش علما از اهميت فراواني برخوردار مي باشد و از آنجايي كه از سوي مردم بعنوان يك الگو شناخته مي شود لذا بايد مفاهيم برادري، همدلي ، ياوري و اخوت را دلهاي مؤمنين تقويت نمايد و در قلب هر مؤمني اين آيه شريفه را زنده نگه دارد : " وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِيعاً وَلا تَفَرَّقُوا " بايد در ميان صفوف مسلمان اين انديشه را با روز نمايد كه : " إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكانُوا شِيعاً لَسْتَ مِنْهُمْ فِي شَيءٍ" و شايد اين نشست صميمي جزئي از تلاشهاي شايسته اي باشد كه صله رحم و مفهوم گسترده آن را زنده نموده وگسترش دهد ، فراموش نكنيم كه مفهوم "رحم"به آن بخش كه جنين را حمل مي كند خلاصه نميشود و از مفهوم يك ارتباط فاميلي فراتر رفته و به ارتباطات فكري و هم انديشي مؤمنان با يكديگر گسترش مي يابد كه بهترين فرصت براي عملي ساختن وحدت صف و همدلي ماه نزول رحمت ، ماهي كه درهاي سشت برروي مؤمنان گشوده مي شود يعني ماه رمضان مي باشد در اين بين ما نبايد اين نكته را ناديده بيانگاريم كه امت اسلامي مورد تهاجم استكبار جهاني قرارگرفته است و اين امت ، تنها با تمسك جويي به قرآن كريم است كه خواهد توانست بعنوان يك قدرت شكست ناپذير در برابر تمامي تهديدات مقاومت نمايد". در ادامه پنجمين نشست فكري ، فرهنگي و ديني رايزني فرهنگي كشورمان در سوريه حجت الاسلام والمسلمين سيد عبد الله نظام پس از تبريك فرارسيدن ماه رحمت به حاضرين و ساير مسلمانان ، اظهار داشت :"قرآن كريم به مثابه قانون اساسي امت اسلامي بشمار مي رود لذا همة اموري كه باعث حفظ و تداوم حيات اين امت مي گردد در اين كتاب آسماني وجود دارد ، در اين بين سئوالي كه مطرح مي گردد دانست كه آيا رسول خدا(ص) تصميم به ساخت يك است را داشتند و يا تنها به افراد مؤمن اكتفا كردند ؟ بدون شك هدف همانان تشكيل يك "امت"بوده است با نگاهي به تعريف اين واژه در مي يابيم كه بناي يك امت نياز به دوچارچوب اجتماعي و عقيدتي دارد، دعوت به پرستش الله ، به پيروزي از فرامين رسول خدا (ص)، دعوت به اعمالي همچون نماز ، روزه ، حج ، امر به معروف ، نهي از منكر و ... همه اينها داراي قوانين و جزئياتي مي باشند كه آنها را خداوند سبحان به فرستاده خود رسول اعظم (ص) واگذار نمود، آنچه در قرآن كريم وجود دارد كليات موضوعاتي است كه بر شمرديم، امّا جزئيات آن از طريق دستور العملهاي است كه توسط پيامبر (ص) به مسلمانان ابلاغ شد". سيد عبد الله نظام درادامة سخنان خود با ذكر اين نكته كه بدليل انتقال مفاهيم توسط افراد مختلف ، اختلافاتي از حيث نوع عملكرد و دستور العملهاي پيامبر(ص) بوجود آمد. افزوده : "چون در نحوة اجراي آن دستورات ؛ آراء و نظريات مختلف بوجود آمد در نتيجه شاهد ظهور مذاهب كنوني در دين اسلام شديم، اما در اصل، ريشهه تمامي اين مذاهب باز مي گردد به زمان پيامبر و تنها بر حسب اختلافات روايت ها و نقل قول از اين و آن اختلافات بروز كردند ، اصولاً ما چيزي بنام جدل بر سر مسائل عقيدتي و اساسي بين مذاهب نداشته و نداريم، فهم و درك مردم از آيات قرآني و احاديث نبوي و اختلاف فهم در بين آنها ، باعث بوجود آمدن مسائل مذهبي كنوني گرديده است كه البته اين اختلاف يك امر طبيعي است كه در ساير مفاهيم اعم از علمي ادبي ، اجتماعي و ... ممكن است بوجود آيد ، اما همين امر طبيعي نبايد باعث تفرقه و از هم گسيخگي امت واحد اسلامي مي گردد چرا كه خداوند در قرآن كريم به مسلمانان امر فرموده : " آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَيهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللهِ وَمَلائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لا نُفَرِّقُ بَينَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَقالُوا سَمِعْنا وَأَطَعْنا غُفْرانَكَ رَبَّنا وَإِلَيكَ الْمَصِيرُ . اين روحاني سوري در بخش ديگري از سخنان خود ضمن طرح اين مسئله كه آيا خداوند سبحان نمي دانسته كه چنين مسائلي ممكن است بوجود آيد و يا اينكه در اصل مشيت بر اين بوده كه امت وارد چنين قضاياي اختلاف بر انگيز نگردد ؛ افزود:"بدون شك او كه اعلم عالمان است از ما نخواسته و تكليف نفرموده كه به شرح ذات حقيقي وي بپردازيم چرا كه اصولاً هيچ دين ومذهبي قادر به توصيف ذات باريتعالي به شكل اكمل نمي باشد وهمة اختلافاتي كه بروز مي نمايد تنها به دليل نقص عقلاني و درك نا كامل انساني ما مي باشد، لذا چه ضرورتي دارد كه وارد مسائلي شويم كه چيزي به جز تفرقه بدنبال نخواهد داشت ، قرآن كريم بطور آشكار و پنهان و در شرايط و آيات مختلف به انسجام اسلامي ووحدت امت تأكيد نموده است ، در آية شريفه : " وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِيعاً وَلا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللهِ عَلَيكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَينَ قُلُوبِكُمْ "اعتصموا خطاب به چه كسي ست؟ واضح است كه خداوند تمامي امت اعم از عالم ، فاضل، پيشه ور ، كارگر، زن و مرد و ... را مورد خطاب قرارداده است و (حبل الله) به معناي راه و كلام خداوند است و كسي در اين امر مستثنى از طي طريق كردن در اين راه نشده است. آيه شريفه : "وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَالْعَشِي يرِيدُونَ وَجْهَهُ وَلا تَعْدُ عَيناكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا وَلا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنا وَاتَّبَعَ هَواهُ وَكانَ أَمْرُهُ فُرُطاً" نشان دهندة اين نكته است كه اگر ما با برخي از روشهاي زندگي شخصي افراد موافق نباشيم اما بايد بر حسب اين آيه شريفه از وحدت و يكپارچگي امت دفاع نموده و در مشكلات با يكديگر شريك شده و در كنار يكديگر باشيم ، خلاصه اينكه خداوند سبحان خواهان انسجام ، تسامح ، برادري و تضامن بين مسلمانان مي باشد و در چندين نمونة قرآني ما را از اختلاف و جدال بر حذر داشته است ". سيد عبدالله نظام در بخش پاياني سخنان خود با ذكر اين نكته كه قرآن كريم در زمينه هاي ديني ، عملي و اخلاقي ، امت را به انسجام ووحدت دعوت نموده است، افزود: اين دعوت و تأكيد نياز به عملي شدن دارد كه بايد توسط مسلمانان انجام پذيرد، متأسفانه فرهنگ متداول كنوني اينست كه كلام مخلوق را بر كلام خالق پيشي مي بخشيم و بجاي اينكه ذكر كلام حق كنيم به كلام اين و آن متمسك مي شويم ، كه اين راه خالصانه براي خدمت به اسلام و امت مسلمان نمي باشد ، ما بايد تفسير موضوعي قرآن نگاه بياندازيم و از آن پيروزي كنيم و با جزئيات ، خود را از هدف اصلي كه استقرار حكومت عدل اسلامي است دور نكنيم ، ما نبايد در يك راه پر پيژ وخم و بدون سر انجام قرار گيريم كه اين امر نياز به اجتناب ورزيدن از تفكرات سطحي و گرايش به عمق نگري دارد". پس از سخنراني دكتر وليد فليون و حجت الاسلام والمسلمين نظام ، نشست بصورت تريبون آزاد و در قالب پرسش وپاسخ ادامه يافت سپس اجراي تواشيح و سرود توسط گروه "النور" و برگزاري مسابقه فكري و فرهنگي پايان بخش پنجمين نشست فكري، فرهنگي و ديني رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در دمشق بود. انتهاي پيام/ش
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 677]
صفحات پیشنهادی
«فلسفه عبادات در اديان آسماني»
«فلسفه عبادات در اديان آسماني»-خبرگزاري فارس: نشست «فلسفه عبادات در اديان آسماني» از سلسله نشستهاي فكري، فرهنگي و ديني به مناسبت ماه مبارك رمضان در دمشق ...
«فلسفه عبادات در اديان آسماني»-خبرگزاري فارس: نشست «فلسفه عبادات در اديان آسماني» از سلسله نشستهاي فكري، فرهنگي و ديني به مناسبت ماه مبارك رمضان در دمشق ...
روزه نماد مشترك اديان
در ديگر اديان همچون زرتشت، بودا و کنفسيوس، هر چند که آسمانی نيستند، روزه از بهترين و مقدس ترين عبادت ها برای تزکيه نفس به شمار میرود. ... در اديان الهی و زمينی است که فلسفه معنوی اش مبارزه بانفس اماره، ستايش خداوند و آماده سازی برای انجام کارهای ...
در ديگر اديان همچون زرتشت، بودا و کنفسيوس، هر چند که آسمانی نيستند، روزه از بهترين و مقدس ترين عبادت ها برای تزکيه نفس به شمار میرود. ... در اديان الهی و زمينی است که فلسفه معنوی اش مبارزه بانفس اماره، ستايش خداوند و آماده سازی برای انجام کارهای ...
حكمت حج فلسفه توحيد و خلقت انسان است
حكمت حج فلسفه توحيد و خلقت انسان است-محمد مهدي مظاهري روز يكشنبه در گفت و گو با ايرنا بابيان اينكه همه عبادات ظاهر و باطن دارد افزود:حج خودخواهي و تكبر را از قلب ها مي ... از اين رو يکي از حکمت هاي روزه اثبات تحقق اخلاص است و در همه ي اديان الهي از .
حكمت حج فلسفه توحيد و خلقت انسان است-محمد مهدي مظاهري روز يكشنبه در گفت و گو با ايرنا بابيان اينكه همه عبادات ظاهر و باطن دارد افزود:حج خودخواهي و تكبر را از قلب ها مي ... از اين رو يکي از حکمت هاي روزه اثبات تحقق اخلاص است و در همه ي اديان الهي از .
روزه در ادیان مختلف
روزه گرفتن در میان ادیان الهی، تاریخی بس طولانی دارد و از جمله عبادات دیرینی است كه .... 2-1- فلسفه روزه یهودکتاب عهد قدیم تاکید دارد که روزه هدف نیست بلکه وسیلهای ...
روزه گرفتن در میان ادیان الهی، تاریخی بس طولانی دارد و از جمله عبادات دیرینی است كه .... 2-1- فلسفه روزه یهودکتاب عهد قدیم تاکید دارد که روزه هدف نیست بلکه وسیلهای ...
خورشید زهد امام سخاوت امام تقوا و عبادت ...
زهد امام سخاوت امامتقوا و عبادت علم و دانش گستردهيکي از مسائل بسيار مهمي که ... و فلسفه اخلاق و هم در ساحت الهيات و فلسفه دين مطرح است، مساله رابطه دين و اخلاق است. ... اصلي خود، يادآور مي شويم که اديان آسماني، نه تنها مروج و مشوق خوبي ها و نيکي هاي ...
زهد امام سخاوت امامتقوا و عبادت علم و دانش گستردهيکي از مسائل بسيار مهمي که ... و فلسفه اخلاق و هم در ساحت الهيات و فلسفه دين مطرح است، مساله رابطه دين و اخلاق است. ... اصلي خود، يادآور مي شويم که اديان آسماني، نه تنها مروج و مشوق خوبي ها و نيکي هاي ...
روزه و روزه داري در ادیان
روزه گرفتن در میان ادیان الهی، تاریخی بس طولانی دارد و از جمله عبادات دیرینی است ... در روایات اسلامی آمده كه كتابهای بزرگ آسمانی همچون تورات، انجیل، زبور، صحف و قرآن .... این امر که فلسفه روزه صرفاً اجتناب از برخی نیازهای طبیعی و پرداختن به اموری ...
روزه گرفتن در میان ادیان الهی، تاریخی بس طولانی دارد و از جمله عبادات دیرینی است ... در روایات اسلامی آمده كه كتابهای بزرگ آسمانی همچون تورات، انجیل، زبور، صحف و قرآن .... این امر که فلسفه روزه صرفاً اجتناب از برخی نیازهای طبیعی و پرداختن به اموری ...
آیا دینی وجود دارد که منشأ و مصدرش الهی نباشد؟
... کنفوسیوس در واقع یک آیین خردمندی است در واقع یک نوع فلسفه است نه دین و در ... مطرح است لااقل در بعضی از تفسیرها اصلاً منبع الهی ندارد، اما ادیان الهی که حالا ما به ... لِيَعْبُدُون[3]» جن و انس آفریده نشده اند جز برای این که عبادت کنند؛ یعنی بندگی ...
... کنفوسیوس در واقع یک آیین خردمندی است در واقع یک نوع فلسفه است نه دین و در ... مطرح است لااقل در بعضی از تفسیرها اصلاً منبع الهی ندارد، اما ادیان الهی که حالا ما به ... لِيَعْبُدُون[3]» جن و انس آفریده نشده اند جز برای این که عبادت کنند؛ یعنی بندگی ...
بخش دوم و پاياني/بررسي فلسفه و ارزش جهاد و شهادت در اسلام
بخش دوم و پاياني/بررسي فلسفه و ارزش جهاد و شهادت در اسلام-بخش دوم و ... است و از ارسال پيغمبران و فرو فرستادن اديان آسماني جز اصلاح و تقوا و عمران و آبادي زمين و ... كار نيست، حتي بخش مخصوص عبادات را كه واجب فرموده است به خاطر اصلاح جانها و دلها و ...
بخش دوم و پاياني/بررسي فلسفه و ارزش جهاد و شهادت در اسلام-بخش دوم و ... است و از ارسال پيغمبران و فرو فرستادن اديان آسماني جز اصلاح و تقوا و عمران و آبادي زمين و ... كار نيست، حتي بخش مخصوص عبادات را كه واجب فرموده است به خاطر اصلاح جانها و دلها و ...
تاریخچه و فلسفه عید قربان
تاریخچه و فلسفه عید قربان-تاریخچه و فلسفه عید قربان قربانی یک عبادت مالی و ... بعد از آن این عمل در تمام ادیان سماوی به عنوان یک عبادت و ذریعه قرب و در مناسبات و ...
تاریخچه و فلسفه عید قربان-تاریخچه و فلسفه عید قربان قربانی یک عبادت مالی و ... بعد از آن این عمل در تمام ادیان سماوی به عنوان یک عبادت و ذریعه قرب و در مناسبات و ...
علل اختلاف بین ادیان و فرقه های مختلف اسلامی چیست ؟ (1)
(1)-علل اختلاف بین ادیان و فرقه های مختلف اسلامی چیست ؟ ... فلسفه پدیداری فرقههای مختلف: تمامی ادیان در درون خود فرقهها و شاخهها و گرایشهای گوناگون و بعضا ...
(1)-علل اختلاف بین ادیان و فرقه های مختلف اسلامی چیست ؟ ... فلسفه پدیداری فرقههای مختلف: تمامی ادیان در درون خود فرقهها و شاخهها و گرایشهای گوناگون و بعضا ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها