تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833194222
سن مسؤولیت كیفری در حقوق اسلام(1)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
سن مسؤولیت كیفری در حقوق اسلام(1) نویسنده: عبدالرضا اصغری چكیده: بلوغ (سن مسؤولیت)، امری تكوینی است، نه تشریعی و تعبدی؛ لذا در فرایند رشد طبیعی و در رابطه با عوامل اقلیمی، وراثت و مانند آن ظهور پیدا میكند. در قرآن كریم به سن خاصی در تحقق بلوغ اشاره نشده است و فقط به معیارهایی همانند «بلوغ حلم»، «بلوغ نكاح» و «بلوغ اشد» اشاره شده است. در سنت، گرچه به سنهای مختلف اشاره شده است، ولی نه به عنوان یك معیار، بلكه به عنوان طریق به تحقق معیار بلوغ كه «احتلام در پسران و حیض در دختران» باشد. به بیان دیگر، در سنت، معیار بلوغ، احتلام و حیض است و سن یا سنهای معین، طریقیت بر آن معیار میباشد. در مسؤولیت كیفری، علاوه بر بلوغ، رشد كیفری نیز شرط است. مقدمه تاریخ پیدایش انسان نشان میدهد كه این موجود خاكی و بااستعداد، از بدو خلقت، در معرض لغزش و انحراف و جنایت قرار داشته است. تعیین كیفرهای الهی و بشری نیز در جهت پیشگیری از اینگونه لغزشهاست. قرآن كریم داستان لغزش اولین انسان (آدم علیهالسلام ) و همسرش در تناول میوه ممنوعه و مجازات آنها؛ یعنی تبعید از عالم بهشت به عالم خاكی(1) و نیز داستان ارتكاب اولین جنایت بشری؛ یعنی قتل هابیل توسط قابیل(2) را به صورت زیبایی نقل كرده است. بنابراین، سابقه لغزش و جرم و به دنبال آن، ایجاد مسؤولیت و تحمل مجازات در زندگی بشری به درازای عمر بشر است. تجربه بشری نیز ثابت كرده است تا انسان بر روی كره خاكی است، به اقتضای ابعاد وجودی وی و تضاد و تنازع موجود در زمین و عالم دنیا، در جوامع بشری، جرم و انحرافات نیز وجود دارد. در طول تاریخ، تأمین امنیت فردی و اجتماعی و برقراری نظم و برپایی عدالت و پالایش جامعه از ناهنجاریها و پیشگیری عام از جرم در جامعه و پیشگیری خاص از تكرار آن، ملازم مبارزه با جرم و كنترل آن، به خصوص از طریق مجازات مجرم بوده است. اما در این زمینه، جامعه بشری همیشه شاهد افراط و تفریطهایی بوده است؛ به طوری كه اصول حاكم بر جرایم و مجازاتها كه امروزه به عنوان اصول بدیهی و غیر قابل انكار پذیرفته شده، در جوامع مختلف رعایت نمیشود؛ چنان كه جامعه بشری، شاهد مجازات كودكان و مجانین بوده است. دین اسلام در آغاز ظهورش در 1400 سال و اندی قبل، كودكان و مجانین را مبرّا از مسؤولیت كیفری دانسته است و غرب نیز با انقلاب فرانسه، به این قاعده دست یافت. در این مقاله به بررسی حدود مسؤولیت كودكان بزهكار و سن تفكیك كودكی از بزرگسالی و سن مسؤولیت كیفری از دیدگاه حقوق اسلام خواهیم پرداخت؛ چرا كه اولاً، حقوق اسلام به عنوان منبع اساسی قانون مجازات جمهوری اسلامی ایران است و قانون اساسی نیز در اصل چهارم،(3) بر این مطلب تصریح كرده است. ثانیا، سن مسؤولیت كیفری، از مسائل فقهی مورد اختلاف فقهای عظام میباشد و شایسته است مورد بحث قرار گیرد و نظریه درست به قانونگذار ارائه شود. ثالثا، این مسأله، از مسائل زیربنایی بسیاری از احكام مدنی و جزایی است و رابعا، وجود سیاهه جرایم و انحرافات كودكان بزهكار از یك طرف و اهمیّت اصلاح و تربیت آنان از طرف دیگر، ایجاب میكند كه مسؤولیت كیفری كودكان از دیدگاه اسلام، مورد بررسی قرار گیرد و قواعد، ضوابط و مقرّرات سنجیده، مفید و مؤثری تدوین شود و شیوههای مؤثر و روشهای كارآمدی در برابر بزهكاری كودكان در سنین مختلف، به قانونگذار ارائه شود. در ادامه، سن مسؤولیت كیفری را از سه منظر: «قرآن»، «سنت» و «فقها»، مورد بررسی قرار خواهیم داد. سن مسؤولیت كیفری در قرآن احكام اسلامی از منابع چهارگانه: قرآن (كتاب)، سنّت، عقل و اجماع استخراج میشود كه قرآن، از اساسیترین منابع فوق است؛ چون علاوه بر این كه خود، منبع مستقل احكام است، اعتبار بعضی از منابع مزبور؛ مثل سنت نیز منوط به معارض نبودن با قرآن میباشد. بعد از دقت و امعان نظر در آیات مربوط به بلوغ، نتایج ذیل به دست میآید: 1. وقتی در واژههایی كه بیانگر بلوغ انسان است، دقت كنیم، درمییابیم كه بلوغ و رسیدن كودك به مرحله تكلیف، یك امر طبیعی، تكوینی و جنسی است كه در فرهنگ قرآن از آن با تعابیری همچون «بلوغ حلم»، «بلوغ نكاح» و «بلوغ اشد» توصیف شده است. برای توضیح بیشتر، به بعضی از آیاتی كه تعابیر فوق در آنها تصریح شده است، اشاره میكنیم: آیه اوّل: «وقتی كه كودكان شما به حد بلوغ و احتلام رسیدند، باید مانند سایر بالغان با اجازه وارد شوند (و از شما برای ورود اجازه بگیرند) خدا آیات خود را برای شما بدین روشنی بیان میكند كه او دانا و حكیم است.»(4) آیه دوم: «... كودكانی كه هنوز به حد احتلام نرسیدهاند، در (شبانهروز) سه مرتبه (برای ورود) اجازه بگیرند: پیش از نماز صبح، پس از نماز عشا و هنگام ظهر، آنگاه جامه از تن برمیگیرید كه این سه وقت، هنگام خلوت شماست.»(5) آیه سوم: «یتیمان را تا سر حد بلوغ نكاح آزمایش كنید، پس اگر آنان را رشدیافته دیدید، اموال آنان را در اختیارشان قرار دهید.»(6) آیه چهارم: «به مال یتیم نزدیك نشوید، مگر به طریقهای بهتر تا آن كه به حد اشد (كه همان تكامل جنسی و رشد است) برسد.»(7) 2. ملاك و معیار اصلی عبور از دوره كودكی و رسیدن به دوره بزرگسالی (دوره مردانگی و زنانگی)، احتلام و قدرت و توانایی جنسی و عمل زناشویی و تحقق بلوغ اشد (یعنی توانایی جنسی و فكری) است. لذا نمیتوان برای بلوغ، سن خاصی را معین كرد؛ چرا كه رسیدن به مراحل حُلم، نكاح و اشد، از امور تكوینی به حساب میآید و تشخیص مسائل و امور تكوینی و طبیعی، عُرف است، نه شرع. از این رو، تعیین سن خاص در امور تكوینی، خارج از وظیفه شارع است و از این جهت مشاهده میشود كه در قرآن، هیچ سخنی از سن دختر و پسر به عنوان سن بلوغ به میان نیامده است، بلكه به جای آن، معیارهای كلی ارائه شده است. 3. بنابراین، میتوان گفت: سن بلوغ و تكلیف و به دنبال آن، سن مسؤولیت كیفری از دیدگاه قرآن، رسیدن پسر به حد احتلام و دختر به حد حیض است. البته یادآوری میشود كه در تحقق مسؤولیت كیفری، علاوه بر بلوغ جنسی، نیاز به بلوغ فكری (رشد) نیز هست و بدین سان، در تحقق مسؤولیت كیفری، دو شرط لازم است: «رسیدن به حد بلوغ» و «رسیدن به رشد و بلوغ فكری». در غیر این صورت، شخص، مسؤولیت كیفری ندارد و نمیتوان او را در قبال اعمالش مسؤول دانست و ایشان را مجازات نمود. 4. سن از نظر قرآن، در تحقق بلوغ، نه موضوعیت دارد و نه به عنوان اَمارهای از امارات ذكر شده است. سن مسؤولیت كیفری در سُنّت پس از قرآن كه كلام وحی است، سخنان رسول امین (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) به عنوان عدل كلام وحی از نظر اعتبار، و یكی از منابع در قانونگذاری اسلامی محسوب میشود و از اعتبار و رجحانیت بالایی برخوردار است و احادیث وارده از امامان معصوم علیهمالسلام به عنوان مفسّران وحی، از منابع تشریع و قانونگذاری نیز به حساب میآید. لذا نتایج حاصل از این منبع موّاج و پرفیض در خصوص مسؤولیت كیفری، از اهمیّت بالایی برخوردار است. سن مسؤولیت كیفری در روایات رسیده از پیامبر اكرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) بعد از تأمل و تدقیق در روایات رسیده از پیامبر عظیمالشأن (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میتوان نتیجه گرفت: 1. درباره بلوغ و مسؤولیت كیفری كودكان در كلام رسول اكرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) مطابقت، انسجام، تنسیق و هماهنگی با آیات وارده در خصوص بلوغ، به خوبی قابل مشاهده است؛ زیرا در كلام معروف رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) كه میفرماید: «رفع القلم عن ثلاثة: عن الصبی حتی یحتلم و عن المجنون حتی یفیق و عن النائم حتی یستیقظ»(8)، ملاحظه میشود كه كودكی، تا زمانی كه احتلام محقق میشود، ادامه دارد و تا رسیدن به این حالت، كودكان، مرفوعالقلم هستند؛ یعنی در برابر اَعمال خویش، تكلیف ندارند و در نتیجه، از مسؤولیت كیفری نیز معاف میباشند. در حدیث دیگری از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) خطاب به حضرت علی علیهالسلام آمده است كه پایان «یُتْم» (كودكی)، تحقق احتلام است(9) و به محض این كه كودك محتلم شد، دیگر یتم و كودك محسوب نمیشود. 2. در كلام پیامبر اكرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) احتلام به عنوان ملاك اصلی رسیدن به حد بلوغ معین شده است و سخنی از سن برای تحقق بلوغ، به میان نیامده است. 3. در كلام وحی و بیان رسول اكرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) درباره تحقق حد بلوغ و خروج كودكان از مرحله كودكی، معیار واحدی ارائه شده است و آن، احتلام در پسران و حیض (دیدن عادت ماهانه) در دختران میباشد. البته برای تحقق مسؤولیت كیفری كودكان، علاوه بر شرط رسیدن آنها به حد بلوغ، شرط رسیدن كودكان به مرحله رشد نیز لازم است. پي نوشت ها : 1. بقره/ 3334. 2. مائده/ 3034. 3. «كلیه قوانین و مقررات مدنی، جزایی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید بر اساس موازین اسلامی باشد. این اصل، بر اطلاق یا عموم همه اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاكم است و تشخیص این امر بر عهده فقهای شورای نگهبان است.» 4. «و اذا بلغ الاطفال منكم الحلم فلیستأذنوا كما استأذن الذین من قبلهم كذلك یبیّن اللّه لكم آیاته و اللّه علیم حكیم» (نور/ 59). 5. «... و الذین لمیبلغوا الحلم منكم ثلاث مرّات من قبل صلاة الفجر و حین تضعون ثیابكم من الظهیرة و من بعد صلاة العشاء ثلاث عورات لكم» (نور/ 58). 6. «و ابتلوا الیتامی حتی اذا بلغوا النكاح فان آنستم منهم رشدا فادفعوا الیهم اموالهم» (نساء/ 6). 7. «و لاتقربوا مال الیتیم الاّ بالتی هی احسن حتی یبلغ اشده» (انعام/ 152). 8. حر عاملی، وسائل الشیعه، ج1، ص320، (باب 4، حدیث 11). 9. «یا علی، لایُتْمَ بعد احتلام.» (همان، ص315، حدیث 9). منبع:www.lawnet.ir ادامه دارد... /ع
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 370]
صفحات پیشنهادی
سن مسؤولیت كیفری در حقوق اسلام(1)
سن مسؤولیت كیفری در حقوق اسلام(1) نویسنده: عبدالرضا اصغری چكیده: بلوغ (سن مسؤولیت)، امری تكوینی است، نه تشریعی و تعبدی؛ لذا در فرایند رشد طبیعی و در ...
سن مسؤولیت كیفری در حقوق اسلام(1) نویسنده: عبدالرضا اصغری چكیده: بلوغ (سن مسؤولیت)، امری تكوینی است، نه تشریعی و تعبدی؛ لذا در فرایند رشد طبیعی و در ...
قانون از دیدگاه اسلام و غرب (1)
قانون از دیدگاه اسلام و غرب (1)-قانون از دیدگاه اسلام و غرب قسمت اولاز دیدگاه اسلام هم قانونگذارى باید به خداوند انتساب داشته ... سن مسؤولیت كیفری در حقوق اسلام(1) ...
قانون از دیدگاه اسلام و غرب (1)-قانون از دیدگاه اسلام و غرب قسمت اولاز دیدگاه اسلام هم قانونگذارى باید به خداوند انتساب داشته ... سن مسؤولیت كیفری در حقوق اسلام(1) ...
اسلام و حقوق کودک
سن مسؤولیت كیفری در حقوق اسلام(1) در این مقاله به بررسی حدود مسؤولیت كودكان بزهكار و سن تفكیك كودكی از بزرگسالی و سن مسؤولیت كیفری از دیدگاه حقوق اسلام ...
سن مسؤولیت كیفری در حقوق اسلام(1) در این مقاله به بررسی حدود مسؤولیت كودكان بزهكار و سن تفكیك كودكی از بزرگسالی و سن مسؤولیت كیفری از دیدگاه حقوق اسلام ...
منابع حقوق اسلام
منابع حقوق اسلام الف) منابع اصلي 1- کتاب (قرآن)قرآن که در علم فقه و اصول از آن ، با عنوان کتاب ياد مي شود ، مهمترين دليل ... سن مسؤولیت كیفری در حقوق اسلام(3) ...
منابع حقوق اسلام الف) منابع اصلي 1- کتاب (قرآن)قرآن که در علم فقه و اصول از آن ، با عنوان کتاب ياد مي شود ، مهمترين دليل ... سن مسؤولیت كیفری در حقوق اسلام(3) ...
نويسنده: علي حيدري تحول حقوق كودك در اسلام و مقايسهي آن با ...
اين مكتب در مباني خود حتي حقوق كودك را به نحوهي مراوده والدين قبل از بچه دار شدن ارتباط .... 1 همچنين قرآن كريم در آيهي 32 سورهي مائده با توجه به مذموم بودن قتل هر انسان بي ... در متون فقهي اسلامي اصل بر عدم مسئوليت كيفري كودكان است(البته سن شرعي ...
اين مكتب در مباني خود حتي حقوق كودك را به نحوهي مراوده والدين قبل از بچه دار شدن ارتباط .... 1 همچنين قرآن كريم در آيهي 32 سورهي مائده با توجه به مذموم بودن قتل هر انسان بي ... در متون فقهي اسلامي اصل بر عدم مسئوليت كيفري كودكان است(البته سن شرعي ...
دفاع اجتماعي يا نظري كوتاه در باره حقوق كيفري(2)
وجود اين اصل در اين قانون كيفري جالب توجه است؛ زيرا چنانكه مي دانيم در قوانين كيفري ابتدايي، مجازات فقط كفاره برون ذاتي ..... سن مسؤولیت كیفری در حقوق اسلام(1) ...
وجود اين اصل در اين قانون كيفري جالب توجه است؛ زيرا چنانكه مي دانيم در قوانين كيفري ابتدايي، مجازات فقط كفاره برون ذاتي ..... سن مسؤولیت كیفری در حقوق اسلام(1) ...
دسته بندی اطفال بزهكار در نظام كیفری بریتانیا
دسته بندی اطفال بزهكار در نظام كیفری بریتانیا-در حقوق انگلستان صغر سن در كنار ... 1- در عوامل توجیه كننده طرف مقابل حق دفاع و مقاومت ندارد ولی در عوامل معذور كننده فرد می ... در اسلام نیز در مورد سن هفت سال به عنوان حداقل سن مسؤولیت نظراتی ارائه شده ...
دسته بندی اطفال بزهكار در نظام كیفری بریتانیا-در حقوق انگلستان صغر سن در كنار ... 1- در عوامل توجیه كننده طرف مقابل حق دفاع و مقاومت ندارد ولی در عوامل معذور كننده فرد می ... در اسلام نیز در مورد سن هفت سال به عنوان حداقل سن مسؤولیت نظراتی ارائه شده ...
سند حقوق و مسئوليت هاي زن از نظر اسلام تدوين شد
سند حقوق و مسئوليت هاي زن از نظر اسلام تدوين شد-لاله افتخاري روز پنج شنبه در كنگره علمي جايگاه زن ... خانواده و راهبردهاي کاربردي:رهنمودي براي دستگاه هاي فرهنگي(1) ... در متون فقهي اسلامي اصل بر عدم مسئوليت كيفري كودكان است(البته سن شرعي .
سند حقوق و مسئوليت هاي زن از نظر اسلام تدوين شد-لاله افتخاري روز پنج شنبه در كنگره علمي جايگاه زن ... خانواده و راهبردهاي کاربردي:رهنمودي براي دستگاه هاي فرهنگي(1) ... در متون فقهي اسلامي اصل بر عدم مسئوليت كيفري كودكان است(البته سن شرعي .
مسئوليت كيفري ناشي از عمليات ورزشي (5)
مسئوليت كيفري ناشي از عمليات ورزشي (5)-مسئوليت كيفري ناشي از عمليات ورزشي (5) نویسنده ... وضوح معلوم است كه صرف نظر از سن ، مهارت ، جايگاه و ساير ويژگيها صرفا ناظر به ورزشكار است. ... 1 . اطلاق بند 3 ماده 59 قانون مجازات اسلامي ( حوادث ) منصرف از آن است. 2. ... ناصر كاتوزيان ، حقوق مدني الزام هاي خارج از قرارداد، ج 1 ، ص 286 .
مسئوليت كيفري ناشي از عمليات ورزشي (5)-مسئوليت كيفري ناشي از عمليات ورزشي (5) نویسنده ... وضوح معلوم است كه صرف نظر از سن ، مهارت ، جايگاه و ساير ويژگيها صرفا ناظر به ورزشكار است. ... 1 . اطلاق بند 3 ماده 59 قانون مجازات اسلامي ( حوادث ) منصرف از آن است. 2. ... ناصر كاتوزيان ، حقوق مدني الزام هاي خارج از قرارداد، ج 1 ، ص 286 .
طبقه بندي اطفال بزهكار در نظام كيفري انگلستان
از لحاظ تاريخي حقوق انگلستان اين تفكيك را در قتل به رسميت مي شناخت، بدين ... كه از جمله مي توان به موارد زير اشاره كرد: 1- در عوامل توجيه كننده طرف مقابل حق دفاع و مقاومت ... در اسلام نيز در مورد سن هفت سال به عنوان حداقل سن مسؤوليت نظراتي ارائه شده است، ... حداقل سن مسئوليت كيفري در كشورهاي مختلف دنيا متفاوت است به طوري كه در ...
از لحاظ تاريخي حقوق انگلستان اين تفكيك را در قتل به رسميت مي شناخت، بدين ... كه از جمله مي توان به موارد زير اشاره كرد: 1- در عوامل توجيه كننده طرف مقابل حق دفاع و مقاومت ... در اسلام نيز در مورد سن هفت سال به عنوان حداقل سن مسؤوليت نظراتي ارائه شده است، ... حداقل سن مسئوليت كيفري در كشورهاي مختلف دنيا متفاوت است به طوري كه در ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها