تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 28 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس چيزى را در دل پنهان نداشت، جز اين كه در لغزش هاى زبان و خطوط چهره او آشكار شد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1854104869




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روحانيت و موقعيت جديد (3)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
روحانيت و موقعيت جديد (3)
روحانيت و موقعيت جديد (3)   نويسنده: دكتر عليرضا شجاعي زند*   تحول در مخاطبان   تحولات پديد آمده در سطح مخاطبان روحانيت به دليل قرار داشتن در مسير و معرض فرايندهاي دگرگون سازي نظير جهاني شدن و عرفي شدن و همچنين مواجه بودن با تحولات عميق ساختاري در جامعه ي ايران، شگرف و گسترده بوده است. ما در اينجا براي رعايت ايجاز و لزوم اكتفا به مهم ترين موارد مرتبط با موضوع بحث، به بيان چهار مورد از ميان آنها بسنده مي كنيم: الف ) تحصيل كردگي   مخاطبان پيام ديني، در قياس با گذشته اولاً جوان ترند و ثانياً تحصيل كرده و داراي ذخاير اطلاعاتي بيشتر. در اينكه بتوان آنها را به سبب تحصيلات بالاتر و اطلاعات و دسترسي بيشتر، بصيرتر از مخاطبان گذشته دانست، البته ترديد است؛ اما در اينكه استعداد و انگيزه و شرايط بهتري براي فراگيري و پيگيري پيام هاي ديني و غير آن دارند، هيچ ترديدي نيست. اين مي تواند براي روحانيت در موقعيت جديد، مثبت ارزيابي شود؛ در عين حال واجد برخي جهات منفي است؛ زيرا همان مشخصات مي تواند آنها را به نيرويي فرّار و مورد توجه رقبا بدل سازد و لذا توان و طاقت بسيار بالايي براي كنترل و همراهي با آنان طلب مي كند. ب) پُر مشغلگي   ويژگي ديگر مخاطبان امروزيِ پيام هاي ديني، پُرمشغله بودن و ناآرامي رواني آنهاست كه با شتاب گرفتن برنامه هاي توسعه و افزون شدن مطالبات و ندرت مواهب و رقابتي شدن فعاليت ها، به سراغ انسان مدرن و بيش از آن، به سراغ انسان شبه مدرني آمده است كه مي خواهد فاصله ي چند قرنه ي خود را با ملل پيش افتاده، در زماني بسيار كوتاه طي كند؛ لذا با كمبود شديد وقت كه به زيان فعاليت هاي ديني است، مواجه شده است. با اينكه شوق برانگيز ترين مطلوب بشر در تمامي اعصار «فراغت»بوده است(7) و بهترين شرايط براي نيل بدان نيز به كمک علم و تكنولوژي در دنياي مدرن فراهم آمده است، اما آرامش خاطر و فارغ البالي لازم براي بهره مندي از آنچه قرون متمادي به دنبال آن بوده، اينک مفقود شده است.(8) مطالبه ي هشت ساعت كار روزانه در دو قرن پيش، شعاري بس مترقي و آرماني بس بلند محسوب مي شد و به ايدئولوژيست هاي آرمان گرا، در شوق نزديک شدن به آن، انگيزه مي بخشيد؛ اما همان آرمان پيشين، براي بخش قابل توجهي از مردم جهان كه از آن حد عبور كرده و بر ساعات فراغت خويش، بيش از پيش افزوده اند، رشكي به دل نمي زند و موهبتي محسوب نمي شود. فراغت يا بخش سوم حيات (9) كه بهترين مجال براي كسب كمال و شكوفا شدن انسان در تحقق ظرفيت هاي وجودي است و بيشترين بهره و ثمره را بايد از آن به دست آورد، اينک به بازار مكاره ي سوداگران اقتصادي و فرصتي براي سرگرمي و اِغواي هر چه بيشتر انسان بدل شده است و گزينه هاي دلفريبي را در مقابل مخاطبان روحانيت قرار داده و كار را براي روحانيان دشوار ساخته است. ج) اقتضائات شغلي   اثر ديگر اين عامل را در ايجاد تعارض ميان اقتضائات شغلي و اهتمامات ديني مردمان اين روزگار مي توان يافت كه به تبعِ پيروي از قالب هاي مدرن، بر آنان عارض گرديده، فُرغت و جديت لازم در پرداختن به اين امور را از ايشان و حتي از متهمين به دين سلب كرده است و باعث گرديده تا مثلاً مناسک يوميه ي ديني ايشان از فهرست برنامه هاي آن روز بيرون افتد و به وقت اضافي و ميان پرده هاي مستعجل رانده شود. اين پديده بيشتر ناشي از درهم ريختگي اولويت ها و تداخل برنامه هاست و به غير از تعارضات نقشي است كه پيش از اين در ذيل تحولات ساختاري و با عنوان «تمايز يافتگي شخصيتي» بدان پرداختيم. وقوع آن را نيز بايد در ساخت هاي ناهمراه با حيات ديني كه واقعيت جاري جوامع مدرن و تابع امروزي است، انتظار داشت. با اينكه به دليل برخي همراهي هاي رسمي در ايران، از شدت اين چالش كاسته شده، اما چون هنوز با مساعدت هاي ساختي همراه نگرديده است، همچنان به مثابه ي يک مانع ساختاري بر اهتمام ديني مخاطبان روحانيت تأثيرگذار است. د) تنوع دينداري   تكثر و تمايز پديد آمده در زندگي، يكي از اسباب تنوع يافتنِ دينداري است. به نظر مي رسد اذعان به تنوع دينداري، قابل دفاع تر از دسته بندي دوشقي انسان ها به ديندار و بي دين است. اين مدعا را هم شواهد تجربي تأييد مي کنند و هم آموزه هاي ديني بر آن صحه مي گذارند؛ضمن اينكه نگاه دوشقي و نامتساهل در دينداري، به نفع دين هم نيست؛ زيرا بدين ترتيب از جمع خودي، به نفع جمعيت رسماً و مُصراً ملحد مي كاهد. به رسميت شناختنِ تنوع دينداري و در جمعِ خود پذيرفتن و خودي شمردن كساني كه به تبع تكثر موجود و بعضاً ناگزير، از الگوهاي ديگري در دينداري تبعيت مي كنند، حتي الگوهايي كه بعضاً از چارچوبه هاي پذيرفته ي ديني بيرون مي افتد، اولاً از عمل كردن به نفع رقيب جلوگيري مي ند و ثانياً باب تعامل و تأثيرگذاري بر مخاطبان بيشتري رابه روي روحانيت مي گشايد. پی نوشت ها :   * عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت مدرس تهران 7 ـ افلاطون به نقل از سقراط گفته است :«فراغت و آسودگي، بهترين غنيمتي است كه از ثروت حاصل مي آيد » (افلاطون ، 1356 ، ص 1408). همين اهتمام و توجه به موضوع فراغت و آسايش را در كتاب سياست ارسطو مي توان يافت، تا جايي كه به طرح نظريه ي سرشت سه گانه ي بشري و توجيه نظام برده داري از سوي او منجر شده است (ارسطو ، 1364 ، صص 93 ، 170 ، 301 ، 317 ، 318 و 331). تأكيداتي از اين دست را در آراي نيچه (حقيقي ، 1381 ، ص 126-128). هابز (هابز ، 1380 ، ص 539 -540). ماركس (پوپر ، 1369 ، ص 889-892) و هولوسيوس از اصحاب دائرة المعارف (دورانت ، 1370 ، ج9 ، ص767) هم مي توان يافت. 8 ـ برگرها و كلنر مي گويند : تنوع و تكثر و تشديد روابط و افزايش پيچيدگي و تغييرات دايمي، آرامش را از آدمي گرفته، نوعي پريشاني خاطر پديد آورده است (نک به : برگرها و كلنر ، 1380 ، ص180). 9 ـ اگر در زندگي روزانه ي انسان در دوره ي ميانسالي تأمل شود آن ، حاوي سه بخش است : بخش نخست، تلاش براي معاش است، بخش دوم استراحت براي تجديد قوا و بخش سوم كه فارغ از آن دو بخشِ ضروري ، همگاني و بدون تعطيل زندگي است و به همين رو از آن به عنوان «فراغت»ياد شده است. به رغم تلقي ِ بطالت و سرگرمي از اين بخش كه باعث شده از اهميت آن نزد عوام كاسته شود، فراغت، مهم ترين بخش زندگي است؛ چرا كه مميزه ي انسان از حيوان است و مجالي است براي شكوفا شدن جوهره ي وجودي او. تجليات انسانيِ قابل مشادهده در بخش هاي ديگر نيز از سرريز و سرايت دستاوردهاي همين بخش نشأت مي گيرد.   منبع:فصلنامه شيعه شناسي شماره 27 ادامه دارد...  
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 468]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن