تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در عمل مؤمن يقين ديده مى شود و در عمل منافق شك.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835101534




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زيانکارترين افراد از نظر قرآن


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: زيانکارترين افراد از نظر قرآن چگونه بفهميم کاري که انجام مي دهيم نيک است يا بد؟ زيان واقعى و خسران مضاعف آنجا است که انسان سرمايه‏هاى مادى و معنوى خويش را در يک مسير غلط و انحرافى از دست دهد و گمان کند کار خوبى کرده است، نه از اين کوشش ها نتيجه‏اى برده، نه از زيانش درسى آموخته، و نه از تکرار اين کار در امان است.
استرس خوب، بد، زشت
اين گمراهي و زيان در عمل، از پيروي نفس اماره و انديشه و عقيده حاصل مي شود؛ اما اگر انسان، عملي را بر طبق نداي انديشه، عقيده و فطرت درست انجام داده باشد، هيچ گاه به گمراهي نرفته و مي تواند کار نيک را از بد و ناپسند تشخيص دهد. چنانچه خداي متعال مي فرمايد: « اى کسانى که ايمان آورده‏ايد! اگر از (مخالفت فرمان) خدا بپرهيزيد، براى شما وسيله‏اى جهت جدا ساختن حق از باطل قرار مى‏دهد (روشن‏بينى خاصّى که در پرتو آن، حق را از باطل خواهيد شناخت) و گناهانتان را مى‏پوشاند و شما را مي آمرزد و خداوند صاحب فضل و بخشش عظيم است ».در ابتدا دو آيه شريفه 103 و 104 سوره کهف را از نظر مي گذرانيم:« بگو: آيا به شما خبر دهيم که زيانکارترين (مردم) در کارها، چه کسانى هستند؟ آنها که تلاش هايشان در زندگى دنيا گم (و نابود) شده با اين حال، مى‏پندارند کار نيک انجام مى‏دهند!». به طور کلي نيک پنداشتن کارهاي بد و ناپسند، خطاي در انديشه است و مي تواند عوامل گوناگوني داشته باشد که در زير به آن اشاره مي شود: پس روى خود را متوجّه آيين خالص پروردگار کن! اين فطرتى است که خداوند، انسانها را بر آن آفريده دگرگونى در آفرينش الهى نيست اين است آيين استوار ولى اکثر مردم نمى‏دانند1.پيروي از خواسته هاي نفساني: نتيجه پيروي از خواسته هاي نفس اماره و نداشتن تقوا، آن است که انسان کارهاي بد و ناپسند خود را زيبا و نيکو مي پندارد. به عبارت ديگر؛ اگر انسان بر طبق فطرت، - که هميشه به خوبي ها سوق داده، و انسان را از مخالفت پروردگار بر حذر مي دارد-، در جستجوى حقيقت برآيد، کار نيک را از بد و ناپسند تشخيص مي دهد؛ خداوند در قرآن کريم مي فرمايد: «اى کسانى که ايمان آورده‏ايد! اگر از (مخالفت فرمان) خدا بپرهيزيد، براى شما وسيله‏اى جهت جدا ساختن حق از باطل قرار مى‏دهد (روشن‏بينى خاصّى که در پرتو آن، حق را از باطل خواهيد شناخت) و گناهانتان را مى‏پوشاند و شما را مي آمرزد و خداوند صاحب فضل و بخشش عظيم است ‏».[1]قرآن مي فرمايد: «پس روى خود را متوجّه آيين خالص پروردگار کن! اين فطرتى است که خداوند، انسانها را بر آن آفريده دگرگونى در آفرينش الهى نيست اين است آيين استوار ولى اکثر مردم نمى‏دانند!».[2]يعني فطرت انسان را به سوي خدا مي خواند اما ممکن است انسان با انجام گناه همين نداي دروني را خداي متعال در قرآن کريم مي فرمايد: «ما طايفه «عاد» و «ثمود» را نيز (هلاک کرديم)، و مساکن (ويران شده) آنان براى شما آشکار است شيطان اعمالشان را براى آنان آراسته بود، از اين رو آنان را از راه (خدا) بازداشت در حالى که بينا بودند».[3] و در آيات ديگري از قرآن کريم هم به اين زينت دادن و خوب جلوه دادن شيطان تصريح شده است. 2. انديشه و عقيد? باطل: گاهي نيکو دانستن کاري که در واقع بد و ناپسند بوده، از آنجا ناشي مي شود که انسان به درستي پيرامون آثار و عواقب آن انديشه، تعقل و فکر نمي کند. و اين يکي از مکايد و حيله هاي شيطان ملعون است که عمل اشخاص را در نظرشان زينت مي دهد و حق و باطل را به هم مي آميزد و همگان را گمراه مي کند، و راه نجات از ان هم تحقيق و بررسي در جهت و عاقبت عملي است که در صدد آن هستيم.  پي نوشت ها : [1] .انفال، 29. [2] .روم، 30.[3] .عنکبوت، 38بخش قرآن تبيانمنبع : سايت احسن الحديث  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 567]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن