تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 25 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1853172635




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وظايف اصلي دولت ديني در عرصه فرهنگ (4)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
وظايف اصلي دولت ديني در عرصه فرهنگ (4)
وظايف اصلي دولت ديني در عرصه فرهنگ (4)   نويسندگان:مسلم اميري طيبي/علي اصغرخندان     4. مديريت آموزشي ، پژوهشي و فرهنگي   مولانا در جريان داستان کودک حلوافروش ، مطابق با جهان بيني عرفاني ، به اين جمع بندي و نتيجه گيري مي رسد:   آب کم چو تشنگي آور به دست تا بجوشد آيت ازبالا و پست مطابق با اين جهان بيني ، حتي در عالم تکوين و پديده هاي خارجي نيز ، هر گونه بخشش و عطاي الهي مطابق با نياز و استحقاق رقم مي خورد ؛ و از اين رو ، براي نيل به عطاياي بيشتر، بايد نياز و احساس نياز را در خود تقويت کرد. تطبيق اين اصل بر عرصه تعليم و تربيت روشن است و به نتايج مبارکي مي انجامد. بر اين اساس اين اصل ، مخاطب (چه خود ما ، چه متربي خاص و چه توده مردم اجتماع) بيش و پيش از هر گونه تعليم و تربيتي ، بايد خود را نيازمند آن بداند. اگر مخاطب مراحل تعليم و تربيت را - هر چند به صورت حداکثري - طي کند ( چه در کميت و حتي چه در کيفيت)، اما در درون خود احساس نيازي به آن نداشته باشد، تمام آن مراحل تعليم و تربيت را بي فايده ارزيابي خواهد کرد، اما اگر نظام متولي تعليم و تربيت ، هيچ محتواي خاصي را به مخاطب نمايد، همين نيازمندي ، اساس و بستر مناسبي براي فرايند پوياي تعليم و تربيت کيفي خواهد شد. بنابراين : آب کم جو تشنگي آورد به دست تا بجوشد آبت از بالا و پست تطبيق جزئي تر قانون مذکور در عرضه آموزش ، پژوهش و فرهنگ به اين قرار است: مديريت آموزشي: در عرصه ي آموزش بايد بيشترين تأکيد بر پرسش و سؤال (Quastion) باشد. منظور از سؤال ، پرسشي است پاسخ آن در منابع علمي موجود ، قابل بازيابي است. آموزش موفق ، آموزشي است که سؤال هاي مخاطب را شناسايي کرده يا سؤال هايي ايجاد نموده و به خوبي پاسخ دهد؛ به اين معنا که در مديريت آموزش بايد از يک سو، طبق نيازسنجي واقع بينانه ، پرسش هاي اصلي و مهم مخاطبان ، شناسايي شود و از سود ديگر ، طي نيازآفريني خير خواهانه ، پرسش هاي زيادي فراروي مخاطبان ترسيم گردد و اهميت آن پرسش سنجي ها و اهميت پاسخ به آنها با او گوشزد شود ، به گونه اي که مخاطب نسبت به پاسخ مورد نظر ، احساس نياز کند و آن را گمشده خويش بشمارد که :«الحکمه ضاله المومن».(1) مديريت پژوهشي: در عرصه پژوهش بايد بيشترين تأکيد بر مشکل و مسئله problem باشد و مراد از مسئله، پرسشي است که پاسخ آن، (يا مشکلي است که راه حل آن) در منابع علمي موجود قابل بازيابي نيست؛ از اين رو، نيازمند تحقيق و توليد علم جديد مي باشيم. پژوهش موفق، پژوهشي است که مسائل جامعه را شناسايي کرده و به خوبي پاسخ دهد. مديريت پژوهشي وقتي موفق است که مخاطب (پژوهشگر) خود را عميقاً با مسائل و معضلات مورد نظر درگير کند و حل آن مسائل را به عنوان نياز واقعي مخاطب يا جامعه به او نشان دهد. پيش از تطبيق قانون مذکور در عرصه فرهنگ، تذکر نکته اي ضروري است و آن اينکه در عرصه آموزش و پژوهش مي توان حالتي را تصور کرد که حتي در صورت تبيين و تفهيم کامل سؤال ها و مسئله ها، علاقه اي به پاسخ سؤال ها و حل مسائل در مخاطب وجود نداشته باشد؛ يعني مخاطب بگويد: مي دانم سؤال مورد نظر خيلي مهم است، ولي علاقه اي به اين سؤال و پاسخ آن ندارم، يا مي دانم اين مسئله خيلي مهم است، ولي من علاقه اي به حل آن ندارم! نظام آموزش رسمي کشور، وقتي موفق است که علاقه به دينداري را در مخاطب خود تقويت کند و زمينه هايي براي کشف حقايق و زيبايي هاي ديني - و نه کسب آنها - ايجاد کند و از تعاليم مستقيم و اجباري آموزه هاي ديني، پيش از زمينه سازي قبلي و آمادگي مخاطب، اجتناب نمايد. همچنين نظام پژوهش رسمي کشور، وقتي موفق است که علاقه به حل مشکلات جامعه اسلامي را در مخاطب خود تقويت کند و زمينه هايي را براي درک لذت و حلاوت مسئله حل شده (نه صرف سرگرمي) ايجاد نمايد و از تحقيق و پژوهش هاي صوري، که پژوهشگر فقط به اجرا و انجام آن و نه اثربخشي و سرانجام آن مي انديشد، پرهيز کند. مديريت فرهنگي: با توجه به مطالب مزبور، مديريت فرهنگي را مديريت گرايش ها، عواطف و علايق جامعه تعريف مي کنيم. استاد مطهري مي گويد: خنده و گريه، مظهر شديدترين حالات احساسي انسان است. آن وقتي که کسي بتواند مالک خنده و گريه مردمي شود، به حقيقت مالک قلب آنها شده و با عواطف آنها بازي مي کند. (2) ذيل تعريف مزبور از مديريت فرهنگي، بيان چند نکته ضروري است: اول آنکه اين تعريف در فرهنگ الحادي و الهي يکسان است؛ البته در فرهنگ الحادي، عواطف، علايق حيواني و هوا و هوس ها محوريت دارد و در فرهنگ الهي، محوريت با عواطف و علايق انساني و ارزش هاي متعالي است. نکته بعد اينکه مديريت گرايش ها با ديگر ارکان فرهنگي بي ارتباط نيست. اين ارتباط در بيشترين حد خود، ميان گرايش ها و باورهاي جامعه از يک سو و ميان گرايش ها و رفتارهاي جامعه از سوي ديگر وجود دارد؛ البته در اين ميان، مجموعه اطلاعات و معلومات افراد جامعه نيز در رتبه بعد قرار دارد. به بيان جامع، مديريت فرهنگي عبارت است از: مديريت تمام ارکان چهارگانه رفتار، گرايش، باور و اطلاعات، اما برجسته کردن رکن گرايش ها به اين دليل است که اولاًًً، عنصر اطلاعات را خيلي مهم نمي دانيم؛ ثانياً، رکن باور را از حيث مديريت پذيري در سطح پايين ارزيابي مي کنيم؛ ثالثاً، رکن رفتار را با وجود اهميت تام و تمام، ثمره مديريت فرهنگي مي دانيم. به عبارت ديگر، مديريت گرايش، عواطف و علايق مردم، وقتي موفق خواهد بود و به فرهنگ سازي منجر خواهد شد که عاطفه و علاقه خاص ايجاد شده در مخاطب، او را به انجام اعمال و رفتارهاي خاص مورد نظر مديران فرهنگي وادارد و مخاطب نيز نسبت به آن عمل، مداومت و محافظت داشته باشد.تفصيل اين نکته را در مطلب بعد ملاحظه خواهيد کرد.   پی نوشت ها :   1-نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتي، حکمت 80. 2-مرتضي مطهري، علل گرايش به ماديگري، ص 94.     منبع:نشريه معرفت سياسي،شماره2. ادامه دارد...  
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 480]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن