تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804809533




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توصيه‌هاي آيت‌الله جوادي آملي ‏


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
توصيه‌هاي آيت‌الله جوادي آملي ‏
توصيه‌هاي آيت‌الله جوادي آملي ‏     توصيه هاي جوادي آملي -تهذيب نفس، سير به سوي«مكانت برتر» است نه مكان بالاتر و مسافت و مسير آن در نهان و نهاد آدمي است نه در بيرون هستي او. ‏ ‏-ترك رذايل و اجتناب از آن،«تخليه»، يعني خالي كردن نفس از رذايل اخلاقي است و بر«تحليه» يعني آراستن نفس به زيور فضايل اخلاقي مقدم است.(1) ‏ -سير و سلوك عبد به سوي خدا سيري عمودي است نه افقي و منظور از عمودي در اينجا عمودي در هندسه الهي است نه در هندسه طبيعي؛ يعني به مكانت برتر راه يافتن است نه به مكان برتر رفتن. ‏ -انسان بايد توجه كند كه ناقص است و بايد كامل شود و مسافر است و به زاد وراحله و راهنما نياز دارد و بديهي است كه اگر كسي غافل باشد و نداند مسافر است در جاي خود مي‌ماند.(2) ‏ -غفلت از خدا و آيات او با تهذيب روح سازگار نيست؛ چراكه انسان غافل ناخواسته به دام گناه مي‌افتد. ‏ ‏-عبادت آنگاه در تهذيب روح و تزكيه جان مؤثر است كه عبادت‌كننده به مضامين آن، عارف و معتقد باشد، اما اگر عبادت‌كننده در متن عبادت غفلت كند ديگر راهي براي تزكيه او نيست. وقتي آينه شفاف دل را غبار بپوشاند چيزي را نشان نخواهد داد. ‏ -اهل معرفت چون گناه را سم مي‌دانند، توبه، كفارات و حسنات و انجام كارهاي خير را پادزهر معرفي كرده‌اند كه زهر را شست‌وشو مي‌كند و ازبين مي‌برد. ممكن نيست انسان مسموم بتواند به مقصد خود راه پيدا كند، به همين‌جهت قبلاً به كفاره، توبه، حسنات و... آن زهرها شسته مي‌شود و انسان مطهر و منزه از سم به خداي صمد راه پيدا مي‌كند.(3) ‏ ‏-بدترين دشمن سعادت و رستگاري آدمي، نفس خودبين و هوس‌مدار اوست. قبل از مبارزه با دشمن بيرون، بايد در سايه تهذيب نفس، درون را رام كنيم و اين همان جهاد اكبر است.(4) ‏ -نصحيت‌پذيري و حق‌گرايي نشانه انتخاب راه درست، حق‌مداري و روح پاك است. اگر نصيحت‌پذيري يا حتي شنيدن نصيحت براي ما دشوار باشد و به ذائقه ما تلخ آيد، نشانه آن است كه بيماريم، همان‌طور كه اگر از ميوه يا غذاي شيرين احساس تلخي كرديم.(5) ‏ ‏-در بازار انسان‌فروشي، شيطان فقط گم‌شده‌ها را مي‌خرد و كاري با انسان‌هاي صالح ندارد. هر قطره اشكي كه از چشم بنده صالح فرو مي‌ريزد، سيلي بنيان‌كن براي شيطان و هر قدم خيري كه عبد صالح برمي‌دارد، تيري به سينه و چشم اوست.(6) ‏ ‏-كسي كه توفيق تهذيب روح پيدا كرد بايد بداند كه نعمت الهي نصيبش شده و بايد حق و قدر اين نعمت را با استمرار مجاهده يا شيطان درون حفظ كند.(7) ‏ -شيطان، بزرگترين دشمن انسان است. در برابر او كه مانع و رهزن سير آدمي به سوي خداست، صف‌آرايي كنيد و با همه ساز و برگ نظامي خود به جنگ او برويد، اگر چنين كرديد جان شما تزكيه مي‌شود و درجاتتان بالاتر مي‌رود.(8) ‏ ‏-دنيا ابزار سرگرمي است و هرچه انسان را از خدا باز مي‌دارد مايه سرگرمي اوست و انسانِ دنيازده، مهذّب نيست؛ خواه اين دنيا«مال» دولتمند باشد يا«علم» دانشمند.(9) ‏ -مهمترين و بزرگترين مانعي كه بر سر راه انسان سالك قرار دارد، تعلّق به دنياست. تا دل غبارروبي نشود و مانع برطرف نگردد، خورشيد كمال نمي‌تابد و گوهر وصل نمي‌درخشد.(10) ‏ -راه قطع علايق از غيرخدا، راهي است كه پيمودن آن مايه تزكيه نفس و نزاهت روح است و انصراف از آن مايه تيرگي روح، هر علاقه‌اي كه به غيرخدا باشد غباري بر روح است و جان غبارآلود، راهي به حريم خدا ندارد.(11) ‏ -كسي‌كه حقيقت و ارزش خود را بشناسد، مي‌داند كه ارزش جانِ آدمي به معارف الهي است. دلي كه معرفت خدا و اولياي او در آن نيست«گِل» است نه«دل»، و آن‌كس كه داراي چنين گوهري نباشد، انسان نيست.(12) ‏ پی نوشت ها :   1. عبدالله جوادي آملي، مراحل اخلاق در قرآن، ج11، ص21. ‏ 2. همان، ص23. ‏ ‏3. همان، ص69. ‏ ‏4. همان، ص73. ‏ ‏5. همان، ص88. ‏ ‏6. همان، ص97. ‏ ‏7. همان، ص99. ‏ ‏8. همان، ص104. ‏ ‏9. همان، ص123. ‏ ‏10. همان، ص124. ‏ ‏11. همان، ص133. ‏ ‏12. همان، ص214. ‏   منبع: نشريه گلبرگ- ش117 ‏.  
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 358]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن