تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833414446
جنگ و صلح در احادیث (3)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
جنگ و صلح در احادیث (3) نویسنده : ابوالفضل سلطان محمدی 3 - 6. وجوب جهاد علیه باغیاندرباره وجوب جهاد علیه بغات باید این مرزبندی را قائل شد که اگر شورشیان علیه حکومت عادل شورش کنند، جهاد علیه آنان تا تسلیم و یا شکست آنان واجب است مگر این که شورش علیه حاکم جائر باشد که در این صورت مبارزه با آنان جایز نیست. این مرزبندی وجوب و عدم وجوب جهاد علیه باغیان از حدیث ذیل به دست میآید.... عن السکونی، عن جعفر بن محمد عن ابیه(ع) قال: ذکرت الحروریّة عند علی بن ابیطالب(علیه السلام) قال: إن خرجوا من جماعة او علی إمام عادل فقاتلوهم، وان خرجوا علی إمام جائر فلا تقاتلوهم، فأنّ لهم فی ذلک مقالاً.(52)مجلسی درباره کیفیت جهاد با بغات مینویسد:...و أمّا مدبرهم و جریحهم واسیرهم فذو الفئة منهم یُتبَع ویجهَز علیه ویقتل بخلاف غیره.(53)4 - 6. غنائم جنگی باغیاناز آن جا که باغیان از اهل قبله محسوب میشوند حکم اسیر و غنائم جنگی آنان متفاوت از غنائم کفار است، لذا بنابر نظریّه مشهور فقها اموال و ناموس آنان محترم بوده و اسیرشان به تصرف و تملّک درنمیآید، فقها از جمله علامه مجلسی درباره حکم غنائم جنگی باغیان به سیره علی(علیه السلام) در جنگ جمل استناد کردهاند، مجلسی در این باره مینویسد:أعلم انّه اختلف فی احکام البغاة فی مقامین؛ الاول فی کفرهم... والثانی: فیما اغتنمه المسلمون من اموال البغاة، فذهب الأصحاب إلی انّه لا یقسم اموالهم مطلقا... وأمّا ما لم یحوها العسکر من اموالهم فنقلوا الاجماع علی عدم جواز تملّکها وکذلک ما حواه العسکر إذا رجعوا إلی طاعة الأمام، وانّما الخلاف فیما حواه العسکر مع إصرارهم.(54)در احادیث شیعی علت اتخاذ این موضع از سوی علی(علیه السلام) در قبال باغیان مبنی بر عدم اجرای حکم کفار درباره آنان، مصونسازی موجودیت شیعیان در شرایط تقیّه و زندگی در حکومتهای جور بوده است در بیان این سیره روایات متعددی رسیده است.... عن عبداللَّه بن سلیمان قال: قلت لأبی عبداللَّه(علیه السلام) : إنّ الناس یروون أنّ علیّاً(علیه السلام) قتل اهل البصرة وترک اموالهم، فقال: إنّ دار الشرک یحلّ ما فیها ودار الاسلام لا یحلّ ما فیها.فقال: إنّ علیّاً انّما منّ علیهم کما منّ رسول اللَّه(صلی الله علیه و آله و سلم) علی أهل مکّة وانّما ترک علی(علیه السلام) اموالهم لأنّه کان یعلم أنّه سیکون له شیعة وأنّ دولة الباطل ستظهر علیهم فأراد أن یقتدی به فی شیعته، وقد رأیتم آثار ذلک هو ذا یُسارُ فی الناس بسیرة علی(علیه السلام) و لو قتل علی(علیه السلام) اهل البصرة جمیعاً وأخذ اموالهم لکان ذلک له حلالاً لکنّه منّ علیهم، لیمنّ علی شیعته من بعده.(55)7. منافقانکسانی که در ظاهر ایمان میآورند، ولی در باطن بر کفر خود باقی هستند منافق نامیده میشوند.یطلق المنافق علی معان: منها ان یظهر الاسلام و یبطن الکفر ، و هو المعنی المشهور.(56)منافقان هر چند در واقع از گروههای مخالف اسلام و حکومت اسلامی محسوب میشوند لکن در احکام فقهی با مسلمانان یکسان هستند و حکم به طهارت و اسلام ظاهری آنها میشود و میت آنان حکم میت مسلمان را دارد. سیاست تألیف قلوب ، بخشی از سیاست داخلی حکومت اسلامی است که در جهت جذب منافقان و تقویت اسلام آنان تشریع شده است. مجلسی درباره مشارکت آنان با احکام ظاهری مینویسد:... إنّ المنافقین کانوا مشارکین للمؤمنین فی الأحکام الظاهرة.(57)عن سلیم بن قیس قال امیرالمؤمنین(علیه السلام) فی مثالب عمر: هو صاحب عبداللَّه بن اُبّی بن سلول حین تقدّم رسول اللَّه(صلی الله علیه و آله و سلم) لیصلّی علیه أخذ بثوبه من ورائه، وقال: لقد نهاک اللَّه أن تصلّی علیه، ولا یحلّ لک أن تصلّی علیه، فقال له رسول اللَّه(صلی الله علیه و آله و سلم) : إنّما صلّیت علیه کرامةً لأبنه، وإنّی لأرجو أن یسلم به سبعون رجلاً من بنی امیّة وأهل بیته، وما یدریک ما قلت؟ إنّما دعوت اللَّه علیه.(58)8. فرماندهیفرماندهی در نظام سیاسی اسلام در سطوح مختلف مورد توجه واقع شده است.مستفاد از آموزههای حدیثی درباره شرایط و صفات فرمانده کل قوا همان صفات ریاست عامه است که برای تصدّی امر ولایت لازم و ضروری است، ولی در ردههای پایینتر، مهمترین عناصر لازم در امر فرماندهی، شجاعت، و عدالت و آگاهی از فنون نظامی است.مسائل مهم فرماندهی از قبیل جایگاه فرماندهی شرایط و صفات فرماندهان، کیفیت سلوک و معاشرت فرماندهان با سربازان، و مسائلی از این قبیل از جمله موضوعاتی است که در روایات اهل بیت(علیهم السلام) مطرح شده است که در این قسمت از بحث به بررسی آنها میپردازیم.1 - 8. جایگاه فرماندهی کل قوا و لزوم حفاظت از ویدر اخبار و احادیث همان طوری که بر مباحث نظری مربوط به رهبری از قبیل شرایط و صفات حاکم اسلامی، وظایف و اختیارات گسترده او تأکید فراوان شده و محور مباحث سیاسی قرار گرفته است، این اهتمام در مقام فرماندهی نیز مشاهده میشود و در برخی احادیث بر محوریت حاکم و حفظ و نگهداری او در سمت فرماندهی کل قوا توجه و توصیه ویژهای مبذول شده است. حکایت ذیل که مشتمل بر سخنان امیرالمؤمنین(علیه السلام) در عصر خلافت خلیفه دوم است نشان دهنده جایگاه برتر فرمانده کل قوا و لزوم حفاظت از وی در شرایط تهدید و خطرهای احتمالی میباشد.من کلامه [علی](علیه السلام) لعمر بن الخطاب وقد استشاره فی غزوة الفرس بنفسه: إنّ هذا الأمر لم یکن نصره ولا خذلانه بکثرة ولا بقلّة، وهو دین اللَّه الّذی أظهره وجنده الذی أعدّه وأمدّه، حتّی بلغ [ما بلغ] وطلع حیث طلع ونحن علی موعود من اللَّه، واللَّه منجز وعده وناصر جنده، ومکان القیّم بالأمر مکان النظام من الخَزَر، فان انقطع النظام تفرّق وذهب ثم لم یجتمع بحذافیره أبداً، والعرب الیوم وإن کانوا قلیلاً فهم کثیرون بالأسلام عزیزون بالاجتماع، فکن قطباً واستدر الرحی بالعرب، وأصلهم دونک نار الحرب، فانّک إن شخصت من هذه الأرض انتقضت علیک العرب من اطرافها وأقطارها، حتّی یکون ما تدع وراءک من العورات أهمّ إلیک ممّا بین یدیک، إنّ الأعاجم ان ینظروا إلیک غداً یقولوا: هذا أصل العرب فأذا اقتطعتموه استرحتم، فیکون ذلک أشدّ لکلبهم علیک وطمعهم فیک، فأمّا ما ذکرت من مسیر القوم إلی قتال المسلمین فأنّ اللَّه سبحانه هو أکره لمسیرهم منک، وهو أقدر علی تغییر ما یکره، وأمّا ذکرت من عددهم فأنّا لم نکن نقاتل فیما مضی بالکثرة، وانّما کنّا نقاتل بالنصر والمعونة.(59)2 - 8. شرایط و صفات فرماندهان نظامیدر فرماندهان نظامی علاوه بر شرایط عمومی تقوا، علم و مدیریت که رعایت شان مطلوب است مهمترین شرطی که در روایات بر آن تأکید شده، صفت شجاعت است. با تأمل در آن چه از سخنان امیرالمؤمنین(علیه السلام) در وصف مالک اشتر رسیده میتوان به برجستهترین صفات و شرایط فرمانده نظامی پی برد.و قال [علی](علیه السلام) وقد جائه نعی الأشتر: مالک و ما مالک، لو کان جبلاً لکان فِنداً، لا یرتقیه الحافر، ولا یرقی علیه الطائر.(60)3 - 8. وظایف فرماندهان نظامی در قبال مردمحضرت علی(علیه السلام) زمانی که لشکری را به جنگ اعزام میکردند به فرماندهان توصیه مینمودند که از ظلم به شهروندان و تجاوز به حقوق و اموال و حریم خصوصی مردم خودداری کنند، و بر رفتار نیروهای تحت فرمان خود نظارت و اشراف داشته باشند و دست بیخردان سپاه را از ظلم و تجاوز به مردم باز دارند.حدیث اول:کتب [علی](علیه السلام) إلی أمراء الأجناد: بسم اللَّه الرحمن الرحیم من عبداللَّه علی امیرالمؤمنین اما بعد:فأنّی ابرء الیکم وإلی اهل الذمّة من معسرة الجیش، إلّا من جوعة إلی شبعة، ومن فقر إلی غنی، أو عمی الی هدی، فأنّ ذلک علیهم، فاعدلوا الناس عن الظلم و العدوان، وأن خذوا علی أیدی سفهائکم، واحترسوا أن تعملوا أعمالاً لا یرضی اللَّه بها عنّا فیردُّ علینا وعلیکم دعائنا ، فأنّ اللَّه تعالی یقول: «قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ فَقَدْ کَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ یَکُونُ لِزاماً»(61)؛ فأنّ اللَّه إذا مقت قوماً من السماء هلکوا فی الأرض ، فلا تدّخروا لأنفسکم خیراً للجند حسن السیرة و للرعیّة معونة، و لدین اللَّه قوّة، وابلوه فی سبیله ما استوجب علیکم، فأنّ اللَّه قد اصطنع عندنا وعندکم ما نشکره بجهدنا، وإنّ مصیره ما بلغت قوّتنا، ولا قوّة إلّا باللّه.(62)4 - 8. سیره نظامی پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در گزینش فرماندهان نظامیدر انتخاب فرمانده لشکر و جانشین او حدیثی از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده که بر اساس آن فرماندهان سپاه اسلام از سوی آن حضرت انتخاب میشدند و در صورت کشته شدن نخستین فرمانده ، جانشین او را نیز تعیین نموده و او را به سپاهیان معرفی میکرد ، البته چون سرنوشت جنگ و حوادث مربوط به آن از قبل قابل پیشبینی نیست و احتمال کشته شدن فرماندهان و جانشینان آنها از جمله این حوادث به شمار میآید، لذا پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) انتخاب فرماندهان دیگر را در شرایط اضطراری بر عهده خود مسلمانان قرار میداد ، حدیث ذیل در این زمینه قابل توجه است:وکانت غزوة موتة فی جمادی من سنة ثمان، بعث جیشاً عظیماً، وأمّر علی الجیش زید بن حارثة، ثم قال:فان اُصیب زید فجعفر، فأن اُصیب جعفر فعبداللَّه بن رواحة، فأن اصیب فلیرتض المسلمون واحداً فلیجعلوه علیهم؛ وفی روایة أبان بن عثمان، عن الصادق(علیه السلام) : أنّه استعمل علیهم جعفراً فأن قتل فزید، فان قتل فابن رواحة... .(63)9. سیره نظامی معصومین(علیهم السلام) در این جا به تناسب بحث جهاد به سیره نظامی دو تن از معصومان «پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و امیرالمؤمنین(علیه السلام)» که توفیق تشکیل حکومت را یافتند و در مدت کوتاهِ زمامداری خود از لحاظ نظری و عملی، اصول و روشهای مطلوب حکومتداری را به مسلمانان آموختند اشاراتی خواهیم کرد.1 - 9. سیره نظامی پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در مطالعه سیره نظامی پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) موارد زیر جلب توجه میکند:1 - 1 - 9. شعارهای پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در جنگ بدر و احد... قال علی(علیه السلام) : کان شعار رسول اللَّه(صلی الله علیه و آله و سلم) فی یوم بدر: یا منصور أمّت، وکان شعارهم یوم أُحد للمهاجرین یا بنی عبداللَّه، وللخزرج یا بنی عبدالرحمن، و للأوس یا بنی عبیداللَّه.(64)ادامه دارد ... پي نوشت :52) بحارالانوار، ج 33، ص 429، ح 636؛ علل الشرایع، ج 2، ص 603.53) بحارالانوار، ج 32، ص 330، بیان.54) بحارالانوار، ج 32، ص 330 - 327، بیان.55) بحارالانوار، ج 33، ص 443 - 442، ح 653؛ علل الشرایع، ج 1، ص 154.56) بحارالانوار، ج 69، ص 109 - 108، بیان.57) بحارالانوار، ج 27، ص 250، بیان.58) بحارالانوار، ج 78، ص 376، ح 26.59) بحارالانوار، ج 40، ص 194 - 193، ح 79؛ نهج البلاغة (عبده)، ج 1، ص 283؛ بحارالانوار، ج 40، ص 255 - 254؛ ارشاد مفید، ص 101 - 99.60) بحارالانوار، ج 42، ص 173، ح 34؛ نهج البلاغة، (عبده)، ج 2، ص 249.61) فرقان (25)، آیه 77.62) بحارالانوار، ج 72، ص 356 - 355، ح 70.63) بحارالانوار، ج 21، ص 55، ح 8؛ إعلام الوری بأعلام الهدی، ص 65 - 64؛ بحارالانوار، ج 21، ص 59 - 58؛ شرح ابن ابی الحدید، ج 3، ص 47 - 42.64) بحارالانوار، ج 97، ص 35، ح 25؛ نوادر الراوندی، ص 33.منبع: فصلنامه علوم سیاسی ، شماره 34/ن
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 656]
صفحات پیشنهادی
جنگ و صلح در احادیث (3)
جنگ و صلح در احادیث (3) نویسنده : ابوالفضل سلطان محمدی 3 - 6. وجوب جهاد علیه باغیاندرباره وجوب جهاد علیه بغات باید این مرزبندی را قائل شد که اگر شورشیان علیه ...
جنگ و صلح در احادیث (3) نویسنده : ابوالفضل سلطان محمدی 3 - 6. وجوب جهاد علیه باغیاندرباره وجوب جهاد علیه بغات باید این مرزبندی را قائل شد که اگر شورشیان علیه ...
جنگ و صلح در احادیث (2)
جنگ و صلح در احادیث (2)-جنگ و صلح در احادیث (2) نویسنده : ابوالفضل سلطان محمدی 3. انواع جهاددر فقه شیعی، جهاد به دو نوع ابتدایی و دفاعی تقسیم میشود. در جهاد ...
جنگ و صلح در احادیث (2)-جنگ و صلح در احادیث (2) نویسنده : ابوالفضل سلطان محمدی 3. انواع جهاددر فقه شیعی، جهاد به دو نوع ابتدایی و دفاعی تقسیم میشود. در جهاد ...
جنگ و صلح در احادیث (5)
جنگ و صلح در احادیث (5)-جنگ و صلح در احادیث (5) نویسنده : ابوالفضل سلطان محمدی 2 ... (84)3 - 12. ممنوعیت استفاده از سلاحهای شیمیاییسپاه اسلام در جنگ به دنبال ...
جنگ و صلح در احادیث (5)-جنگ و صلح در احادیث (5) نویسنده : ابوالفضل سلطان محمدی 2 ... (84)3 - 12. ممنوعیت استفاده از سلاحهای شیمیاییسپاه اسلام در جنگ به دنبال ...
جنگ و صلح در احادیث (6)
جنگ و صلح در احادیث (6)-جنگ و صلح در احادیث (6) نویسنده : ابوالفضل سلطان محمدی 11 - 12. ... احادیث و روایات: پیامبر اکرم (ص):تقواى الهى داشته باشيد و اصلاح كنيد ميان خودتان را زيرا خداوند در روز قيامت ..... بازشناسي مصادر كتاب الغيبه طوسي (3) ...
جنگ و صلح در احادیث (6)-جنگ و صلح در احادیث (6) نویسنده : ابوالفضل سلطان محمدی 11 - 12. ... احادیث و روایات: پیامبر اکرم (ص):تقواى الهى داشته باشيد و اصلاح كنيد ميان خودتان را زيرا خداوند در روز قيامت ..... بازشناسي مصادر كتاب الغيبه طوسي (3) ...
جنگ و صلح در احادیث (4)
جنگ و صلح در احادیث (4)-جنگ و صلح در احادیث (4) نویسنده : ابوالفضل سلطان محمدی 2 - 1 - 9. تاکتیک نظامی پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در جنگ احدداشتن روحیه تهاجمی سربازان حتی در شرایط سخت و شکست یکی از روشهای موفق ... .(67)3 - 1 - 9.
جنگ و صلح در احادیث (4)-جنگ و صلح در احادیث (4) نویسنده : ابوالفضل سلطان محمدی 2 - 1 - 9. تاکتیک نظامی پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در جنگ احدداشتن روحیه تهاجمی سربازان حتی در شرایط سخت و شکست یکی از روشهای موفق ... .(67)3 - 1 - 9.
جنگ و صلح در احادیث (1)
حصول اهداف انسانی و اسلامی جنگ و صلح زمانی میسور است که این. ... (3) حدیث دوم: من خطبة لأمیرالمؤمنین(علیه السلام) أمّا بعد: فأنّ الجهاد باب من ابواب الجنّة فتحه اللَّه لخاصّة ...
حصول اهداف انسانی و اسلامی جنگ و صلح زمانی میسور است که این. ... (3) حدیث دوم: من خطبة لأمیرالمؤمنین(علیه السلام) أمّا بعد: فأنّ الجهاد باب من ابواب الجنّة فتحه اللَّه لخاصّة ...
از جنگ مقدس تا صلح مقدس
معرفي مقالهآنچه در ذيل مي آيد ترجمه ي مقاله اي است با عنوان «از جنگ مقدس تا صلح ... 3. جنگ عادلانه شايد، جنگ مقدس هرگز: سپس نويسنده به سراغ اسلام و قرآن آمده است و ...
معرفي مقالهآنچه در ذيل مي آيد ترجمه ي مقاله اي است با عنوان «از جنگ مقدس تا صلح ... 3. جنگ عادلانه شايد، جنگ مقدس هرگز: سپس نويسنده به سراغ اسلام و قرآن آمده است و ...
قبض و بسط دولت جنگ و صلح
قبض و بسط دولت جنگ و صلح-اقتصاد > اقتصاد کلان - . ... احادیث و روایات: امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است. ... شاخص اندازه دولت مرکزی در سال های دوره انقلاب و جنگ(1358-1367) به 3/27 درصد رسید در حالی که ...
قبض و بسط دولت جنگ و صلح-اقتصاد > اقتصاد کلان - . ... احادیث و روایات: امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است. ... شاخص اندازه دولت مرکزی در سال های دوره انقلاب و جنگ(1358-1367) به 3/27 درصد رسید در حالی که ...
جنگ و صلح از دیدگاه قرآن (2)
جنگ و صلح از دیدگاه قرآن (2)-جنگ و صلح از دیدگاه قرآن (2) نویسنده : کاظم قاضی زاده «أُذِنَ ... احادیث و روایات: امام علی (ع):بدانيد كه هر كس در راه حق از دنيا برود، به بهشت و هر كس در .... 3. کسانی که برای تحقق اخراج مسلمانان اعلام حمایت و پشتیبانی نمودند.
جنگ و صلح از دیدگاه قرآن (2)-جنگ و صلح از دیدگاه قرآن (2) نویسنده : کاظم قاضی زاده «أُذِنَ ... احادیث و روایات: امام علی (ع):بدانيد كه هر كس در راه حق از دنيا برود، به بهشت و هر كس در .... 3. کسانی که برای تحقق اخراج مسلمانان اعلام حمایت و پشتیبانی نمودند.
در موزه صلح هيروشيما/قاليباف : جنگ افروزي پيشه انسانهاي ...
در موزه صلح هيروشيما/قاليباف : جنگ افروزي پيشه انسانهاي غير متمدن است شهردار تهران صبح امروز پس از بازديد از موزه صلح شهر هيروشيما به ... احادیث و روایات: پیامبر اکرم (ص):نيت خوب صاحب خويش را به بهشت مى برد. .... [تعداد بازديد از اين مطلب: 3] ...
در موزه صلح هيروشيما/قاليباف : جنگ افروزي پيشه انسانهاي غير متمدن است شهردار تهران صبح امروز پس از بازديد از موزه صلح شهر هيروشيما به ... احادیث و روایات: پیامبر اکرم (ص):نيت خوب صاحب خويش را به بهشت مى برد. .... [تعداد بازديد از اين مطلب: 3] ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها