تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816597918




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علت ایجاد تحجر


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
علت ایجاد تحجر
علت ایجاد تحجر عدم توجه به روح عبادت ، تحجر را پديد مي آوردمقام معظم رهبری (مد ظله العالی) می فرمایند:اگر در حال عبادت، توجه نبود و روح عبادت - که همان عبوديت و انس به خدا و تسليم در مقابل اوست - مورد توجه قرار نگرفت، آن وقت خطرهاي گوناگوني در سر راه انسان قرار مي گيرد، که تحجر يکي از آنهاست.بعضي از همين خوارجي که در اين ايام اسمشان را زياد شنيديد، آن چنان عبادت مي کردند و آيات قرآن و نماز را باحال مي خواندند، که حتي اصحاب اميرالمؤمنين (ع) را تحت تأثير قرار مي دادند! در همان ايام جنگ جمل، يکي از ياران اميرالمؤمنين عبور مي کرد، ديد که يکي از آنها عبادت مي کند و نصف شب، اين آيات را با صداي خوشي مي خواند: «امن هو قانت اناء الليل»(1). منقلب شد و پيش اميرالمؤمنين آمد. حتي انسانهاي هوشمند و زيرک و آگاه - که اصحاب نزديک اميرالمؤمنين (ع) غالبا اين طور بودند - نيز اشتباه مي کردند . بي مورد نيست که اميرالمؤمنين (عليه السلام) فرمود: هيچ کس نمي توانست اين کاري را که من کردم، بکند و اين فتنه را بخواباند. اين کار، واقعا شمشير و آگاهي و آن ايمان علي به خودش و راه خودش را مي خواست . حتي گاهي خواص متزلزل مي شدند. اميرالمؤمنين (ع) به آن صحابه ي خود فرمود - طبق اين نقلي که شده است - فردا به تو خواهم گفت . فردا وقتي که جنگ تمام شد و کمتر از ده نفر از مجموعه ي خوارج زنده ماندند و بقيه در جنگ کشته شدند، حضرت به عنوان وسيله يي براي عبرت و موعظه ي ياران و اصحاب خودش، در بين کشته ها راه افتاد و با بعضي از آنان به مناسبتي حرف زد . به يکي از کشته ها که به پشت افتاده بود، رسيدند. حضرت گفت، اين را برگردانيد؛ برگرداندند. شايد فرمود، او را بنشانيد؛ نشاندند. بعد به همين کسي که از ياران نزديکش بود، فرمود: او را مي شناسي؟ گفت: نه، يا اميرالمؤمنين. فرمود: او همان کسي است که ديشب آن آيات را مي خواند و دل تو را ربوده بود!اين، چه قرآن خواندني است؟! اين، چه نوع عبادت کردني است؟! اين، دوري از روح عبادت است. اگر انسان با روح عبادت و نماز و قرآن آشنا باشد، مي فهمد که وقتي موجوديت و حقيقت و لب اسلام - که در علي بن ابي طالب مجسم است - در يک طرف قرار گرفته است، همه ي شبهه ها را از خودش دور مي کند و به او مي پيوندد. اين دوري از قرآن و دوري از دين است که کسي نتواند اين موضوع را تشخيص بدهد و نتيجتا به روي علي (ع) شمشير بلند کند. پس، يک طرف قضيه، همين تحجرها و نينديشيدنها و اشتباهات عمده و بزرگ است که ما در طول دوران خلافت بني اميه و بني عباس، آن را مشاهده مي کنيم . بعضيها آدمهاي مقدس مآب و متدين و اهل عبادت و اهل زهد بودند و در کتابها اسمشان در شمار عباد و زهاد و اخلاقيون و آدمهاي حسابي ثبت شده است؛ اما اشتباه مي کردند؛ اشتباهي به عظمت اشتباه جبهه ي حق با باطل . بزرگترين اشتباهها اين است. اشتبهاههاي کوچک، قابل بخشش است. آن اشتباهي که قابل بخشش نيست، اين است که کسي جبهه حق را با جبهه ي باطل اشتباه کند و نتواند آن را بشناسد . منبع:حديث ولايت، جلد چهارم، ص 138-136/ن
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 240]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن