تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن در گرفتارى صبور است، و منافق در گرفتارى بى تاب.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805710935




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تأمل در سوره جمعه


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
تأمل در سوره جمعه
تأمل در سوره جمعه سوره ي جمعه، بيان يک حقيقت به شکل بسيار هنرمندانه و ظريف مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) می فرمایند: سوره ي جمعه، هر هفته در نماز جمعه تکرار مي شود. آدم در اين جاها مي فهمد که چرا سوره ي جمعه بايد هر هفته تکرار بشود و مردم اينها را بشنوند. ببينيد چه طور اين حقيقت، به شکل بسيار هنرمندانه و ظريفي بيان شده است. اول، گستره ي دعوت الهي را بيان مي کند: «هوالذي بعث الاميين رسولا منهم يتلوا عليهم اياته و يزکيهم و يعلمهم الکتاب و الحکمه و ان کانوا من قبل لفي ضلال مبين. و اخرين منهم لما يلحقوا بهم» (1). يعني خدا اين پيامبر را فقط براي همين عده يي که هستند، نفرستاده است؛ بلکه براي ديگراني هم که هنوز به اينها ملحق نشده اند- يعني شماها، يعني نسلهاي آينده- فرستاده است. آيا پرتاب اين دعوت الهي و کشش آن، به نسلهاي بعد هم خواهد رسيد؟ در مقابل دعوت نبوي، اين همه موانع وجود دارد. پيامبر در زمان خودش، اين همه متحمل زحمت شد، تا توانست چهار نفر را مسلمان بکند. آيا در آينده، کسان ديگري مسلمان خواهند شد؟ اين که خيلي سخت است. آخر آيه، جواب اين پرسش است: «و هوالعزيز الحکيم» (2). او عزيز است. عزيز، يعني غالب و آن کسي که در نهايت، حرف او تحقق پيدا مي کند. «الغالب الذي لا يغلب» (3). عزيز، خود داراي حکمت است؛ يعني کارهايش محکم است. قطعاً کشش اين دعوت و رسالت، به نسلهاي طولاني خواهد رسيد- که مي بينيد رسيده- والحمدلله روز به روز هم زيادتر مي شود. مضمون «انا اعطيناک الکوثر» (4) ، همين است. کوثر، يعني افزاينده؛ روز به روز زياد مي شود. آيه ي بعد مي فرمايد: «ذلک فضل الله يؤتيه من يشاء و الله ذالفضل العظيم» (5). اين، فضل خداست. درست است که دعوت عام است؛ اما اين چنين هم نيست که هر انساني اگر در مقابل اين دعوت قرار گرفت، آن لياقت را پيدا نمايد که از آن تأثر پيدا کند و آن را بپذيرد. نه، اين متعلق به همه نيست. البته از طرف خدا راه باز است؛ ولي انسانها اسير شهوات مي شوند و نمي کنند. همه ي اينها نويد آينده است و اين که اين دين پيشرفت خواهد کرد؛ ليکن هشداري در اين جا هست. اين، آن نکته يي است که مي خواهم شما در سوره ي جمعه به آن توجه کنيد. کشش دعوت براي آينده، هيچ محل بحث نيست- قطعي است- اما موظاب باشيد که حال حاضر را از دست ندهيد. نسل هاي آينده سر فراز خواهند شد؛ اما نسل مباشر فعلي دوره ي کنوني- که حالا سر افراز شده- خودش در معرض يک آفت است. اسلام مي خواهد اين نکته را به مسلمانان در هر زمان تفهيم بکند. هر زمان هر نسلي که احساس مسلماني کرد، بايد از اين هشدار الهي بترسد؛ منتها اين نکته را مستقيم نمي گويد. قرآن در اين جا، با شکل بسيار ظريف و با يک تمثيل، آن را بيان مي کند؛ تمثيل به بني اسرائيل: «مثل الذين حملوا التوريه ثم لم يتحملوها» (6). تورات را بر ذهن و دل و ايمان آنها سوار کرديم؛ اما بعد از گذشت زماني، اين بار معنوي و اين هدايت الهي را پرتاب کردند و خودشان را از آن محروم نمودند. آن وقت نتيجه اين مي شود که ظاهر، ظاهر هدايت است؛ اما باطن، باطن بي خبر از هدايت. نام، نام موحد؛ باطن، باطن مشرک. نام، نام مسلمان؛ باطن، باطن کافر. «کمثل الحمار يحمل اسفارا» (7). مانند چهار پايي که رويش کتاب گذاشته باشند، اما از مضمون آن هيچ اطلاعي ندارند. اين، همان هشدار به نسل هاي ايمان آورده ي مسلمان است. از اين بايستي ترسيد. پي نوشت ها: 1-جمعه 2 و 3 2-جمعه 3 3-بحارالانوار، ج 84، 4-کوثر: 1 5-جمعه: 4 6-جمعه: 4 7-جمعه: 5 منبع:www.khamenei.ir/ن
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 293]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن