تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833091632
حقوق اقلیت ها در حکومت نبوی (2)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
حقوق اقلیت ها در حکومت نبوی (2) نویسنده : روح الله شریعتی 2. حقوق اقلیتها در عرصه اقتصاداز حقوق به رسمیت شناخته شده اقلیتهای ساکن کشور اسلامی، حقوق آنان در عرصه اقتصاد است، مانند: حقّ مالکیت، ارتباطات اقتصادی، حقّ کسب و پیشه و حق رفاه نسبی. بدیهی است که بدون وجود برخی از این حقوق امکان زندگی و آسایش افراد فراهم نمیشود و به همین دلیل اقلیتهای غیرمسلمانی که ساکن کشور اسلامی هستند نیز از این حقوق برخوردارند. برخی از آنها عبارت است از:حقّ مالکیت : هر کس مالک اموال و اشیایی است که به طور مشروع به ملکیّت او درآمده است و در صورت عدم حجر حق هرگونه تصرّفی را در آنها دارد و دیگران از تصرّف در اموال وی منع شدهاند. این حقوق هیچ ارتباطی با دین و کیش فرد ندارد، بلکه هر کس که حقّ سکونت در کشور اسلامی را دارد از حقّ مالکیت برخوردار است. البته کفّار و افرادی که در جنگ با کشور اسلامی به سر میبرند اموالشان حکم غنیمت را دارد. به هر حال افراد ساکن کشور اسلامی که با دولت اسلامی پیمانی بستهاند اموالشان در پناه حاکمیت بوده و از امنیت کامل برخوردارند. چنانچه حضرت امیرعلیه السلام فرمودهاند: «لا تَمَسّنَّ مالَ اَحَدٍ مِنَ النَّاسِ مُصَلٍّ ولا مُعاهِدٍ(17)؛ هر گز به مال فردی از مردم نمازخوان یا معاهد (غیرمسلمانی که در پناه حکومت اسلامی زندگی میکند) دست نزنید». این نهی امام علیعلیه السلام عام است و هرگونه تصرّفی را شامل میشود.ملاک مشروعیت تملّک بعضی از اموال برای اقلیتها دستورهای دین خودشان است و بنابراین ممکن است چیزی در دین اسلام به ملکیت مسلمانی در نیاید چون مال محسوب نمیشود، مانند شراب و خوک، در حالی که همان چیز به ملکیت فردی از اهل کتاب درآید. البته چنانچه در کشور اسلامی زندگی میکنند لازم است از خرید و فروش این اشیا در بازار مسلمانان و به طور علنی خودداری کنند. برای اینگونه موارد در فقه اسلامی قواعدی ویژه پیش بینی شده است که برخی از آن قواعد حکم دینی آنان را برای خودشان لازم الاتباع میگرداند پس ملکیّت و خرید و فروش اشیای فوق از اقلیتها به شرط عدم اظهار در بین مسلمانان بلااشکال است و مالکیت آنان نیز در این موارد با همان شرط به رسیمت شناخته میشود. بنابراین اگر یکی از مسلمانان ظرف شرابی از آنان را بریزد در حالی که او آن را مخفی میداشته، دادگاه، مسلمان را به پرداخت خسارت وارده وادار میکند؛ همچنین است غصب یا اتلاف و ایراد خسارت به این اشیا. این در حالی است که همین اشیا اگر در اختیار مسلمانی باشد چون ملکیّت مسلمان بر آنها پذیرفته نیست ، اتلاف یا ایراد خسارت به آنها هیچ ضمانتی را در پی نخواهد داشت.(18) پیامبر اکرم نیز در معاهده مدینه تعرض به اموال معاهدان را ممنوع کردند و این حکم شامل همه اشیایی است که نزد آنان مال محسوب میشود و در همین راستا همه را امّت واحدهای خواندهاند.نکته دیگر اینکه به چنگ آوردن اموال افرادی که با کشور اسلامی در جنگند از طریق حیله، نیرنگ یا دزدی مشروع نیست، چنانچه فقها دزدی از کافر را مشروع نمیدانند. در تاریخ نیز آمده است که در جریان جنگ خیبر قبل از فتح قلعه، چوپان یهودیان خیبر اسلام آورد و گله گوسفندان را نزد پیامبر آورد تا به ایشان تسلیم کند. پیامبر در حالی که همه سربازان گرسنه بودند قبول نکرده و به وی سفارش کردند که این گله در دست تو امانت است و باید به صاحبانش برگردانی؛(19) در حالی که اموال دشمنان پیامبر که با ایشان در جنگ بودند به شمار میرفت.حقّ ارتباطات اقتصادی با مسلمانان : با به رسمیت شناختن مالکیت و اموال اقلیتها روابط اقتصادی با آنان نیز چنانچه با اصول و قواعد اسلام تعارضی نداشته باشد مجاز است. در تاریخ اسلام چنین ارتباطاتی بین آنان و مسلمانان و حتی رهبران اسلام به چشم میخورد؛ برای مثال نقل شده است که پیامبر از فردی یهودی مبلغی قرض گرفته بودند. بعد از مدتی او در کوچه جلو پیامبر را گرفت و طلب خویش را خواست. حضرت فرمودند: الآن چیزی ندارم به تو دهم. گفت من از شما جدا نمیشوم تا طلب مرا بدهی. فرمود: پس من با تو همینجا مینشینم. او با پیامبر همانجا نشستند. هنگام نماز مسلمانان به دنبال پیامبر آمدند تا برای نماز به مسجد بروند. وقتی به قضیه پی بردند اجازه خواستند فرد یهودی را رد کنند. اما پیامبر فرمود: پروردگارم مرا مبعوث نکرده که به معاهد (کافری که با حکومت اسلامی پیمانی دارد) یاغیر معاهدی ظلم کنم. مسلمانان حاضر، یهودی را تهدید کردند که پیامبر را رها کند. پیامبر به آنان فرمود: با او کاری نداشته باشند. نمازگزاران نزد پیامبر آمدند و پیامبر همانجا نماز ظهر و سپس نماز عصر، مغرب و عشا را خواندند و تا ظهر روز بعد بر همین منوال گذشت. سرانجام او ایمان آورد و گفت: من اوصاف پیامبر آخرالزمان را در تورات خوانده بودم خواستم ببینم که بر شما تطبیق میکند یا خیر؟ و ادامه داد که همه اموال من در اختیار شماست.(20) همچنین در سیره پیامبر آمده است که هدایای مقوقس را پذیرفتند.(21)روایت شده است که فردی از امام صادق علیه السلام پرسید: من از فردی یهودی یا مسیحی طلب داشتم، در حضور من شراب فروخت و پولش را خواست عوض بدهی به من دهد، آیا میتوانم بگیرم؟ امام فرمودند: آری.(22)3. حقوق امنیتی اقلیتهامهمترین حقی که لازم است اقلیتها از آن برخور دار باشند حقّ امنیت است. این حق در سطوح مختلف لازمه زندگی انسان است و فقدان آن چیزی جز اضطراب ، جنگ ، خون ریزی و سلب آرامش را به دنبال ندارد. پیامبر در پیمانی که با یهود و دیگر ساکنان مدینه بستند تأکید داشتند که داخل مدینه همه در امنیت کامل هستند و هیچ کس حقّ تعرض به کسی را ندارد؛(23) یعنی میتوان گفت که از دیدگاه پیامبر اقلیتهای دینی نسبت به دیگران از حق امنیت ویژهای برخوردارند؛ زیرا حتی جنگ با آنان در صورتی که تمایل به همزیستی با مسلمانان را داشته باشند ممنوع است. با این توضیح در قاعدهای کلی میتوان گفت در صورت بروز جنگ با کفار ابتدا تنها دعوت آنان به اسلام لازم است، اگر نپذیرفتند جنگ مجاز است؛ ولی در مورد اقلیتها در صورت عدم پذیرش دعوت ، چنانچه حاضر به انعقاد پیمان همزیستی باشند جنگ با آنها ممنوع است و در صورتی که فرمانده لشکر اسلام قراردادی منعقد نکرد و به جنگ دست زد لازم است دیه کشته شدگان به خانواده شان پرداخت شود. پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله خالد بن ولید را با لشکری به مقابله با دشمنان فرستاد. خالد به گروهی از اهل کتاب برخورد کرد و پس از عدم پذیرش اسلام با آنان جنگید و عدهای را کشت. پیامبر از این امر ناراحت شد و دستور داد که دیه کشتهها از بیت المال به خانوادههایشان پرداخت شود.(24)نکته دیگر اینکه هیچ مسلمانی حقّ تعرض به مال، جان یا ناموس اقلیتها را ندارد و در صورت تعرض مجازات میشود، زیرا امنیت آنان بر عهده حکومت اسلامی است و این پیمان امنیتی از سوی حکومت قابل نقض نیست. به همین دلیل فقها بر اساس روایات معتقدند قرارداد همزیستی با اهل کتاب، از طرف آنان با نقض آن یا رفتن به کشور دیگری قابل نقض است، ولی از سوی حکومت قابل نقض نیست. این حکم در مورد اقلیتهایی است که به طور دایم در کشور اسلامی حضور دارند.شایان ذکر است که از دیدگاه پیامبر اکرم، افرادی نیز که به طور موقت به کشور اسلامی پناه آوردهاند؛ گرچه یک فرد معمولی و شهروند عادی به آنان پناه داده باشد، هیچ کس حق نقض پیمان و پناه آنها را ندارد حتی حاکم اسلامی. فراتر این که پناه دهنده نیز پس از آنکه فرد به امید صداقت وی به او پناه آورد نمیتواند پناه خود را صوری خوانده او را بکشد، بلکه باید با امنیت کامل وی را به مأمن و کشور خویش بازگرداند؛ همچنان که امام صادقعلیه السلام در تفسیر این جمله پیامبر «یسعی بذمّتهم ادناهم» فرمودهاند:اگر لشکری از مسلمانان گروهی از کفار را محاصره کردند، مردی از کفار گفت امان دهید تا فرمانده شما را ملاقات کنم و با او مناظره کنم، سپس یکی از افراد عادی وی را پناه داد، حتی بر بزرگان مسلمان حفظ امان او واجب است و نمیتوانند متعرض او گردند.(25)برای نمونه ابوالعاص داماد پیامبر که مشرک بود به مدینه آمد و به همسرش زینب پناه برد و زینب قبل از اینکه ماجرا را به پیامبر اطلاع دهد بین مسلمانان با صدای بلند گفت که ابوالعاص در پناه من است. پیامبر به مسلمانان فرمودند: به خدایی که جان محمد در دست اوست اطلاعی از ماجرا نداشتم تا الآن که هر آنچه شما شنیدید من هم شنیدم به درستی که کمترینِ مسلمانان میتواند کسی را در پناه خود قرار دهد.(26)از حضرت امیرعلیه السلام نیز نقل شده است که درباره علت وضع جزیه یا مالیات اقلیتها فرمودند: « تا اموال آنان همچون اموال ما و خون آنان همچون خون ما در امان حکومت باشد».(27)به طور کلی تعرض به فردی که در پناه و امنیت حکومت اسلامی یا یکی از مسلمانان به طور موقت یا دایم قرار میگیرد ممنوع است و به فرموده امیرالمؤمنین: « من ائتمن رجلاً علی دمه ثم خان به فانّی من القاتل بریء و ان کان المقتول فی النار(28)؛ هر کس جان فردی را در امان خویش قرار داد و سپس عهد خود را نقض کرد (او راکشت) من از قاتل بیزارم گرچه مقتول نیز در آتش باشد».4. حقوق اقلیتها در عرصه دین و فرهنگیکی دیگر از حقوقی که اهل کتاب در کشور اسلامی دارا هستند حقّ به رسمیتشناسی دین آنان است. بر این اساس آنان حق دارند به طور علنی و رسمی بر دین خود باقی بوده، اعمال عبادی خویش را انجام دهند، معبدی داشته باشند و احوال شخصیهشان طبق دین متعلق به خودشان رتق و فتق شود. این حق را پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله برای اقلیتهای دینی که در مدینه یا اطراف آن زندگی میکردند قائل بودند و به حق آنان احترام میگذاشتند. پیامبر از همان آغازی که به مدینه هجرت کردند یهود مدینه را در پیمان همزیستی شرکت دادند و آنان و مسلمانان و کلیّه هم پیمانان را یک امّت خواندند(29) و محدودیت خاصی برای دین یهودیان در مدینه قائل نشدند ، همچنان که مسلمانان در مسجد مدینه نماز میخواندند یهودیان نیز آزادانه در معابد خویش به عبادت میپرداختند و هیچ مسلمانی حق تعرض به معابد آنان و اعتراض به حضور علنی آنان به عنوان غیرمسلمان نداشت. تا زمانی که این اقلیتها بر پیمان خود با پیامبر استوار بودند و آن را نقض نکردند پیامبر نیز هیچگونه تعرضی به آنان نداشتند. بعدها مسیحیان نجران و برخی از مناطق دیگر نیز به هم پیمانان مسلمان افزوده شدند. حتی زمانی که گروهی از مسیحیان نجران برای بررسی و تحقیق درباره اسلام به مدینه آمدند پیامبر آنان را در مسجد به حضور پذیرفت و به آنان اجازه داد تا در همانجا عبادت کنند و مسیحیان به سوی مشرق ایستادند و عبادت خویش را به جا آوردند.(30) این به معنای پذیرش حقوق اقلیتها در عرصه مذهبی و دینی است.به دنبال به رسمیتشناسی دین اقلیتها، پیامبر از طرف خداوند مأمور شد که اهل کتاب را که در برخی از معتقدات با مسلمانان اشتراکاتی داشتند به اتحاد با مسلمانان فراخواند. این امر نتیجهای جز اتحاد خداپرستان علیه مشرکان در پی نداشت؛ چنانچه در قرآن مجید آمده است: قُلْ یا اَهْلَ الْکِتابِ تَعالوا إلَی کَلِمَةٍ سَوَاءِ بَیْنَنا وَ بَیْنَکُم ألاّ نَعْبُد إِلاَّ اللَّهَ و لاَ نُشْرِکَ بِهِ شَیْئاً وَ لاَیَتَّخِذُ بَعْضُنَا بَعْضاً اَرْبَاباً مِنْ دُونِ اللَّهِ فإن تَوَلَّوا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُون(31)؛ بگو ای اهل کتاب، بیایید بر سخنی که بین ما و شما یکسان است بایستیم (توافق کنیم) که جز خدا را نپرستیم و برای او شریک نگیریم و بعضی از ما بعضی دیگر را به جای او به خدایی نگیریم. پس اگر (از این پیشنهاد) اعراض کردند بگویید شاهد باشید که ما مسلمانیم (نه شما).آزادی داشتن معبد نیز در اسلام پذیرفته شده و بر همین اساس معابد اهل کتاب در اقصی نقاط کشور اسلامی وجود داشته و دارد. مورخان نقل کردهاند که لشکریان اسلام در جنگها هیچ تعرضی به معابد اهل کتاب نداشتند.نکته شایان ذکر این است که پیامبر به اقلیتها اجازه میدادند که در مسائل اعتقادی و دینی به مناظره و حتی جدال با ایشان بپردازند(32) و پیامبر مأمور بود که در صورت لزوم به بهترین وجه جدال کند؛ البته حضرت غالباً از جدال پرهیز میکردند. در زمان ائمّه نیز تاریخ گواهی میدهد که حتی بت پرستان و مشرکان با ائمّه و اصحاب ایشان مناظره و احتجاج میکردند و ائمّه نیز با آرامی و سعه صدر جواب میدادند.5. حقوق اقلیتها در عرصه اجتماعاجازه اسلام به اقلیتهای غیرمسلمان برای سکونت در کشور اسلامی مستلزم به رسمیت شناختن حقوق و آزادیهای اجتماعی آنان است. بر این اساس اگر حق اشتغال ، مسکن ، روابط اقتصادی و اجتماعی و بالاتر از اینها امنیت جانی و مالی در منطقهای از فرد سلب شود به هیچ وجه توان ادامه سکونت در آنجا را نخواهد داشت و مجبور به ترک آن منطقه خواهد بود. پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله با تسامح و گذشت فراوانی حقوق اجتماعی اقلیتها، همچون حق آزادی رفت و آمد و اختیار مسکن، حق اشتغال، حق آزادی عقیده و فکر، حق استقلال در احوال شخصیه، حق تعلیم و تعلّم ، حق روابط اجتماعی با دیگران، حق احترام به شخصیت اجتماعی آنان، حق فرد به عنوان شهروند حق احسان و نیکی به آنان را به رسمیت میشناختند. در اینجا به برخی از مهمترین آنها میپردازیم.احترام به شخصیت انسانی فرد : احترام به اقلیتها از بعد شخصیت انسانی آنان در اسلام مورد تأکید قرار گرفته است، یعنی احترام به آنان به عنوان یک انسان یا بشر فارغ از کیش ، نژاد، جنس و تفاوتهای دیگر. امام علیعلیه السلام در دستورالعمل حکومتی خود به مالک اشتر مینویسد:أَشْعِرْ قَلْبَکَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِیَّةِ وَ الْمَحَبَّة لَهُمْ وَ اللُّطْف بِهِمْ وَ لاتَکُونَنَّ عَلَیْهِمْ سَبُعاً ضارِیاً تَغْتَنِمُ أَکْلَهُمْ فَإنَّهُمْ صِنْفانِ: اِمَّا اَخٌ لَّکَ فِی الدِّینِ وَإِمّا نَظیرُ لَکَ فِی الْخَلْقِ(33)؛ شعار قلبت را مهربانی به رعیت و دوستی به آنان و لطف به آنها قرار ده و همچون درندهای بر آنها مباش که خوردنشان را غنیمت شمرد. پس به درستی که آنان دو گروهند: یا برادر دینی تواند و یا در خلقت شبیه به تو.سیره پیامبر ، گویای احترامی بالاتر از این به اقلیتهاست ، به طوری که ایشان حتی به جسد اقلیتها نیز احترام میگذاردند. منقول است که جنازهای را از کنار پیامبر عبور میدادند، ایشان به احترام آن به پاخاستند. اصحاب گفتند: جنازه فردی یهودی بود. حضرت به آنان فهماندند که از این مطلب مطلعند و فرموند: « ألیست نفساً (34)؛ آیا جنازه انسانی نبود». این امر نشان میدهد که پیامبر خدا برای انسان، فارغ از کیش و مرام وی، احترام قائل بودند و به همین دلیل است که گاه برای ایمان نیاوردن کفار خود را به زحمت میانداختند و اندوه میخوردند.احسان و نیکی : یکی از سفارشهای پیامبراکرم صلی الله علیه وآله به مسلمانان نیکی به افراد بدون در نظر گرفتن خصوصیات فردی و شخصیتی آنهاست. خداوند در قرآن مجید پس از سفارش به عدالت، به احسان و نیکی دستور میدهد: «إِنّ اللَّهَ یأمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الإحْسَانِ».(35) امر الهی در این آیه کلی بوده و هر فردی اعم از مسلمان و غیرمسلمان را شامل میشود. علاوه بر این، آیات دیگری، شبیه آیه هشتم سوره ممتحنه، نیکی و احسان به غیرمسلمانان را تجویز کرده است: « خدا شما را از کسانی که در دین با شما نجنگیده و... باز نمیدارد که با آنان نیکی کنید...». در روایتی از پیامبر اکرم چنین آمده است: « کار نیک را برای اهلش و غیر اهلش انجام ده، چنانچه به اهلش نرسید تو اهل (انجام) آن بودهای».(36)گفتنی است که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله قبل از بعثت به لقب «محمد امین» معروف بودند(37) مشرکان و مسافران گاه اموال قیمتی خویش را نزد پیامبر به امانت میگذاشتند ، چون ایشان را به امانت، راستگویی و درستی میشناختند. این احسان پیامبر به آنان در حالی بود که آنها دین پیامبر را قبول نداشتند و در شب هجرت برای قتل و ترور ایشان توطئه کردند؛ اما ایشان علی علیه السلام را مأمور کردند که چند روزی در مکه بماند و امانتها را به صاحبانش تحویل دهد.حقّ احترام به فرد به عنوان یک شهروند : این حق از حقوق لازم الرعایه برای اقلیت است که هم حاکم و هم شهروندان مسلمان موظفند به آن احترام گذارند. پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله ظاهراً به مأموران مالیاتی خود سفارش بیشتری در رفتار با اقلیتها میکردند؛ همچنان که به عبداللَّه ارقم، که مأمور جمع آوری جزیه از اهل کتاب بود، فرمودند:اَلا مَن ظلم معاهداً اوکلّفه فوق طاقته او انتقصه اواخذ منه شیئاً بغیر طیب نفسه فأنا حجیجه یوم القیامة(38)؛ آگاه باش هر کس که به کافر معاهدی ظلم کند یا او را به امری فوق توان و طاقتش وادار نماید یا نقصانی به او وارد کند یا بدون رضایت خاطر از وی چیزی بگیرد من در روز قیامت طرف او هستم [علیه او به پا میخیزم].براساس این حدیث ، پیامبر نه تنها ایراد هر گونه فشار بر اقلیتها، اعم از روحی، جسمی، مالی و... را منع کردهاند بلکه تصریح کردهاند که اگر مسلمانی چنین عملی را مرتکب شود خود را به مقابله با ایشان در روز قیامت واداشته است.نکته قابل تأمل این که پیامبر اسلام در 1430 سال پیش اقلیتها را عضوی از جامعه و دارای حقوقی دانسته و به مأموران خود توصیه جدی بر عدم سختگیری و داشتن رفتار توأم با تسامح و گذشت با آنان کردهاند، در حالی که حکومتهای امروزیِ مدّعی حقوق بشر چنین رفتار بشردوستانهای را با اقلیتها ندارند و اینگونه نیست که مأموران خود را از مجازات در قبال کوتاهی در اعطای حقوق اقلیتها بترسانند.بعلاوه در این حدیث پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله دست حاکمان را از وضع هر گونه قانونی که به اجحاف و نارضایتی اقلیتها بینجامد بسته است و رضایت آنان در پرداخت مالیاتها و... را لازم دانسته است. همچنین به تمامی افراد اعم از حاکم و مأموران و کارگزاران و افراد دیگر هشدار داده است که از هر گونه ایراد نقص در آبرو، مال و... به اقلیتها بپرهیزند. در مجموع میتوان گفت که اگر تنها به این حدیث پیامبر درباره اقلیتها عمل شود همه حقوق آنان ادا خواهد شد.حق استقلال در احوال شخصیه : یکی دیگر از حقوق اجتماعی اقلیتها که در اسلام به رسمیت شناخته شده حق استقلال در احوال شخصیه آنان است؛ یعنی آنان در کشور اسلامی آزادند که براساس دین خود در موضوعاتی مانند: ازدواج، طلاق، ارث و وصیت عمل کنند و حتی دادگاه اسلامی نیز موظف است اختلافات ناشی از این موضوعات را طبق دین آنان رتق و فتق کند.البته اگر انجام برخی از این اعمال به طور علنی در بین مسلمانان شایع و عادی گردد مخالف نظم یا عفت عمومی یا اخلاق حسنه خواهد بود، از این رو حاکم میتواند این موارد معدود و نادر را منع کند.حق رفت و آمد و داشتن مسکن، حق اشتغال و حق تعلیم و تربیت و...: در این گونه موارد همچون شهروندان مسلمان با آنان رفتار میشود.حق رفاه نسبی : در اسلام اقلیتها از حقوق دیگری مانند حق برخورداری از رفاه نسبی نیز بهرهمند هستند، چنانچه منقول است که حضرت امیرعلیه السلام از کوچهای میگذشتند پیرمردی را دیدند که تکدی میکند، پرسیدند چرا چنین است.اصحاب گفتند او فردی مسیحی است. حضرت فرمودند: « تا توان داشت از ا و کار کشیدید حال که ناتوان شده او را رها کردهاید؛ از این پس از بیت المال به او روزی دهید».(39)پیامبر اکرم نیز در مواردی از بیت المال به غیرمسلمانان کمک میکرد؛ برای مثال عبداللَّه بن سهل از طرف ایشان مأمور جمع آوری سهم مسلمانان از محصولات خیبر شد. در همین ایام جسد او را در مزارع خیبر یافتند. خبر به پیامبر خدا صلی الله علیه وآله رسید، جریان را پیگیری کردند. اولیای دم از قاتل اطلاع دقیقی نداشتند و تنها حدسهایی میزدند. پیامبر به سران یهود نامه نوشتند که جسد مسلمانی در سرزمین شما پیدا شده باید دیه آن را بپردازید. در پاسخ قسم یاد کردند که ما در کشتن او نقشی نداشتهایم و از قاتل نیز اطلاعی نداریم پیامبر بر آنان سخت نگرفت و دستور دادند که دیه مقتول از بیت المال مسلمانان پرداخت گردد.(40)حق برخورداری از روابط اجتماعی سالم و آزاد با دیگران : پیامبر و مسلمانان روابط اجتماعی مناسبی با اقلیتها داشتند؛ هیچگاه آنان را طرد نکردند وهمچون مسلمانان در نشست و برخاستها، آداب و معاشرت و... با آنها رفتار میکردند. معروف است که تعدادی یهودی به خانه پیامبر آمدند. در بدو ورود به جای «سلام علیکم» گفتند: « السام علیکم؛ ننگ و نفرین بر شما» پیامبر نیز در جواب فرمودند «و علیکم».(41) عایشه پس از ملاقات با حالت اعتراض به حضرت گفت: لعنت بر آنان باد، چرا جواب آنان را ندادید. پیامبر فرمود: چرا من نیز گفتم «بر شما باد»؛ یعنی پیامبر با احترام همان سخن ایشان را به خودشان برگرداند و سخنی اضافه نفرمودند. از علیعلیه السلام نیز که دست پروده پیامبر است نقل شده که در سفری با فردی یهودی همسفر بود به سه راهی رسیدند که راهشان از یکدیگر جدا میشد. حضرت چند قدمی او را مشایعت کردند. او گمان کرد حضرت راه را اشتباه کرده است تذکر داد، حضرت به او فهماند که اشتباه نکرده است و فرمود: دستور پیامبر ماست که حق همسفر را ادا کنیم و شما همسفر من بودید. او از این رفتار خرسند شد و پس از چندی که فهمید همسفر او خلیفه و امام مسلمانان است به اسلام ایمان آورد.(42)پي نوشت:17) نهج البلاغه، نامه 51.18) ر.ک: محقق حلی، شرایع الاسلام، ص 762.19) جعفر سبحانی، فروغ ابدیت، ج 2، ص 247.20) ر.ک: محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج 16، ص 216، حدیث 5.21) طبری، پیشین، ج 2، ص 645.22) محمد بن حسن حرعاملی، وسائل الشیعه، ج 6، ص 171.23) ر.ک: ابن هشام، پیشین، ج 2، ص 148.24) محمد بن حسن عاملی، وسائل الشیعه، ج 19، ص 161؛ سیره ابن کثیر، ج 3، ص 592.25) محمد بن حسن عاملی، پیشین، ج 11، ص 49 (باب 20، ابواب الجهاد، حدیث 2).26) طبری، پیشین، ج 2، ص 471.27) عبداللَّه بن یوسف زیلعی، نصب الرایة، ج 3، ص 381.28) همان، حدیث 6.29) ر.ک: ابن هشام، پیشین، ج 2، ص 149.30) ر.ک: جعفر سبحانی، فروغ ابدیت، ج 2، ص 433، به نقل از: سیره حلبی، ج 3، ص 239.31) آل عمران (3) آیه 64.32) ر.ک: ابن هشام، پیشین، ج 2، ص 292 - 293.33) نهج البلاغه، نامه 53.34) محمدباقر مجلسی، پیشین، ج 78، ص 273.35) نحل (16)، آیه 90.36) محمد محمدی ریشهری، میزان الحکمه، ص 1933.37) طبری، پیشین، ج 2، ص 29038) قاضی ابو یوسف، کتاب الخراج، ص 135.39) محمد بن حسن عاملی، وسائل الشیعه، ج 11، ص 49.40) ابن هشام، پیشین، ج 3، ص 369.41) المسند الجامع، تحقیق از بشار عواد و دیگران، ج 20، ص 204.42) محمد بن یعقوب کلینی، پیشین، ج 2، ص 670.منبع:مجله علوم سیاسی ، پاییز 1385 - شماره 35/ن
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 797]
صفحات پیشنهادی
حقوق اقلیت ها در حکومت نبوی (2)
حقوق اقلیت ها در حکومت نبوی (2) نویسنده : روح الله شریعتی 2. حقوق اقلیتها در عرصه اقتصاداز حقوق به رسمیت شناخته شده اقلیتهای ساکن کشور اسلامی، حقوق آنان در ...
حقوق اقلیت ها در حکومت نبوی (2) نویسنده : روح الله شریعتی 2. حقوق اقلیتها در عرصه اقتصاداز حقوق به رسمیت شناخته شده اقلیتهای ساکن کشور اسلامی، حقوق آنان در ...
حقوق اقلیت ها در حکومت نبوی (1)
حقوق اقلیت ها در حکومت نبوی (1)-حقوق اقلیت ها در حکومت نبوی (1) نویسنده : روح الله ... عقب نشینی نخواهد کرد و در وفای به عهد هیچ فریب و حیلهای به کار نخواهد برد.2.
حقوق اقلیت ها در حکومت نبوی (1)-حقوق اقلیت ها در حکومت نبوی (1) نویسنده : روح الله ... عقب نشینی نخواهد کرد و در وفای به عهد هیچ فریب و حیلهای به کار نخواهد برد.2.
حقوق اقليتها در اسلام
حقوق اقليتها در اسلام نويسنده:ندا طباطبايي منبع:روزنامه رسالت مقدمه از همان آغاز طلوع اسلام و تشکيل جامعهمسلمين و بهوجود آمدن جوامع ... حقوق اقلیت ها در حکومت نبوی (2) ...
حقوق اقليتها در اسلام نويسنده:ندا طباطبايي منبع:روزنامه رسالت مقدمه از همان آغاز طلوع اسلام و تشکيل جامعهمسلمين و بهوجود آمدن جوامع ... حقوق اقلیت ها در حکومت نبوی (2) ...
ویژگیهای حکومت امام علی علیه السلام
حقوق اقلیت ها در حکومت نبوی (2)-حقوق اقلیت ها در حکومت نبوی (2) نویسنده : روح ... این نهی امام علیعلیه السلام عام است و هرگونه تصرّفی را شامل میشود. .... الله علیه وآله ...
حقوق اقلیت ها در حکومت نبوی (2)-حقوق اقلیت ها در حکومت نبوی (2) نویسنده : روح ... این نهی امام علیعلیه السلام عام است و هرگونه تصرّفی را شامل میشود. .... الله علیه وآله ...
كتابهای دكتر علی شریعتی همچنان خوانده میشوند
حقوق اقلیت ها در حکومت نبوی (2) حقوق اقلیت ها در حکومت نبوی (2) نویسنده : روح الله شریعتی 2. ... این نهی امام علیعلیه السلام عام است و هرگونه تصرّفی را شامل میشود ...
حقوق اقلیت ها در حکومت نبوی (2) حقوق اقلیت ها در حکومت نبوی (2) نویسنده : روح الله شریعتی 2. ... این نهی امام علیعلیه السلام عام است و هرگونه تصرّفی را شامل میشود ...
آموزش قرآن در سیره پیامبر(ص)2
حقوق اقلیت ها در حکومت نبوی (2) ... آموزش قرآن در سیره پیامبر(ص) . آموزش و پرورش قرآني در سيره ي معصومين (عليهم السلام) آموزش و پرورش قرآني در سيره ي معصومين ...
حقوق اقلیت ها در حکومت نبوی (2) ... آموزش قرآن در سیره پیامبر(ص) . آموزش و پرورش قرآني در سيره ي معصومين (عليهم السلام) آموزش و پرورش قرآني در سيره ي معصومين ...
رعايت حقوق اقليت هاي مذهبي(اهل ذمه)
رعايت حقوق اقليت هاي مذهبي(اهل ذمه)-رعایت حقوق اقلّیتهای مذهبی (اهل ذمّه)معاویه ... در این میان زنان و مردان غیر مسلمان که در حمایت حکومت اسلامی بودند نیز آسیب دیدند. ... هشام (متوفای 211 هـ)- حیلة الابرار، ج 2، ص 390 : بحرانی (متوفای 1107هـ)- تاریخ ... در اين سلسله مطالب به بررسي نحوه معاشرت با اقليتهاي ديني و حقوق متقابل اقليتها و .
رعايت حقوق اقليت هاي مذهبي(اهل ذمه)-رعایت حقوق اقلّیتهای مذهبی (اهل ذمّه)معاویه ... در این میان زنان و مردان غیر مسلمان که در حمایت حکومت اسلامی بودند نیز آسیب دیدند. ... هشام (متوفای 211 هـ)- حیلة الابرار، ج 2، ص 390 : بحرانی (متوفای 1107هـ)- تاریخ ... در اين سلسله مطالب به بررسي نحوه معاشرت با اقليتهاي ديني و حقوق متقابل اقليتها و .
شش ابداع کهکشانی (2)
... اینترنت وصل شوید. ▫ روش جدید : اینترنت در همه جا و با همه وسایل در دسترس است، از لپ تاپ ها و تلفن های هو. ... حقوق اقلیت ها در حکومت نبوی (2) · پودر بِرَن · حكومت واحد ...
... اینترنت وصل شوید. ▫ روش جدید : اینترنت در همه جا و با همه وسایل در دسترس است، از لپ تاپ ها و تلفن های هو. ... حقوق اقلیت ها در حکومت نبوی (2) · پودر بِرَن · حكومت واحد ...
آسیب شناسی حکومت اسلامی در سیره نبوی (2)
آسیب شناسی حکومت اسلامی در سیره نبوی (2)-آسیب شناسی حکومت اسلامی در سیره نبوی (2) ... فقر و فاصله طبقاتی و نقض حقوق شهروندان و از جمله حقوق اقلیتها.
آسیب شناسی حکومت اسلامی در سیره نبوی (2)-آسیب شناسی حکومت اسلامی در سیره نبوی (2) ... فقر و فاصله طبقاتی و نقض حقوق شهروندان و از جمله حقوق اقلیتها.
معماي هسته اي ايران براي آمريكا
vazeh.com 04:13:57 05:55:28 12:59:19 20:01:07 20:21:57 2:4 مانده تا غروب خورشید. ذکر روزهای هفته. ماه مبارک .... حقوق اقلیت ها در حکومت نبوی (2) · حقوق اقلیت ها در ...
vazeh.com 04:13:57 05:55:28 12:59:19 20:01:07 20:21:57 2:4 مانده تا غروب خورشید. ذکر روزهای هفته. ماه مبارک .... حقوق اقلیت ها در حکومت نبوی (2) · حقوق اقلیت ها در ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها