تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز دژ محكم خداوند رحمان و وسيله راندن شيطان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812794816




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به برخي از آثار سازنده قرآن کريم


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
نگاهي به برخي از آثار سازنده قرآن کريم
نگاهي به برخي از آثار سازنده قرآن کريم   نويسنده: فروغ طاهري   قرآن؛ کتاب يادآوري   قرآن کريم در سازندگي شخصيت انسان و تهذيب و روان آدمي، نقش بسيار مهمي دارد. خداوند در اين باره مطالب بسيار پر ارجي را در قرآن مجيد بيان مي فرمايد که به برخي از آنها اشاره مي کنيم : قرآن کريم «ذکر» است ، چنان که در ابتداي آيه پنجاه سوره مبارکه انبيا آمده است:« و هذا ذکرمبارک انزلنا؛ و اين کتاب که آن را نازل کرده ايم ، يادآوري خجسته است». ذکر، به معني حضور يک شي در نفس است و برخي بر ضد فراموشي و غفلت مي کند. بنابراين، ذکر از امور قلبي آدمي است. انساني که همواره با قلب خود در حال توجه به يک موضوع است و آن را از ياد نمي برد ، همواره در حال ذکر است. قرآن مجيد ، کتاب ذکر است و براي بيداري انسان ها و نجات آنها از حالت فراموشي خدا و بي راهه رفتن آمده است. به گفته علامه طباطبائي، در قرآن هر جا کلمه ذکر به طورمطلق آمده و به چيزي اضافه نشده است متعلق آن، خداست . بنابراين ، در اين آيه شريفه و آيه هايي مانند آن که ذکر به صورت مطلق بيان شده ، به معني «ذکرالله » است. پس قرآن کريم ، ذکر الله است ، يعني قلب هاي تاريک غفلت زده را متوجه خدا مي سازد و تلاوت آيه ها و انديشيدن در عمق آيه ها، زنگار خودخواهي را از قلب مي زدايد و آن را با ياد خدا نور و صفا مي بخشد.(1) در کتاب شريف نهج الفصاحه حضرت رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم درباره قرآن کريم فرمود: «دوروا مع کتاب الله حيثما دار، هرجا که قرآن (حضوردارد) با او باشيد.»(2) پيام متن:   بهترين چيزي که آدمي را به ياد خدا مي اندازد و دل او را از زنگار ها پاک مي کند، سخنان خداوند در قرآن کريم است. قرآن، کتاب موعظه، شفا ، هدايت و رحمت   در آيه پنجاه و هفتم سوره يونس مي خوانيم : يا ايها الناس قد جاءتکم موعظه من ربکم و شفاء لما في الصدور و هدي و رحمه للمؤمنين . اي مردم، به يقين ، براي شما از جانب پروردگارتان اندرزي و درماني براي آنچه در سينه هاست و رهنمود و رحمتي براي گروندگان (به خدا) آمده است. به عقيده علامه طباطبائي، اين چهار ويژگي ، چهار مرحله براي تکامل معنوني انسان هاست.(3) نخستين مرحله ،«وعظ» است . قرآن کريم براي انسان ها موعظه است و وعظ و موعظه ، چنان که زبان شناسان ،گفته اند به معني چيزي است که قلب را نرم و آماده مي سازد تا به شايستگي ها روي آورد و از ناشايستگي ها روي گرداند. (4) پس هرگونه نصيحت تو خيرخواهي ، موعظه نيست . ويژگي ديگر موعظه آن است که افزون بر دعوت به خير و صلاح ، به گونه اي باشد که دل ها را جذب خود کند و آماده پذيرش سازد. پس نخست ، قرآن کريم قلب ها را مخاطب قرار مي دهد و براي پذيرش مواعظ الهي زمينه مناسب را فراهم مي آورد . بدون شک، تا انسان در اين مرحله توفيق نيابد ، از پيمودن مراحل بعدي نيز ناکام خواهد بود، زيرا وعظ و اندرز براي هشياري و آماده سازي انسان هاي غفلت زده لازم است و هيچ موعظه اي در صداقت و تأثير و نفوذ با موعظه هاي خداوند مهربان برابر نيست ، چنان که حضرت علي عليه السلام فرمود : «ان الله سبحانه لم يعظ احدا بمثل هذا القرآن ، خداوند سبحان هيچ کس را به وسيله اي چون قرآن موعظه نکرده است»(5) «قرآن کريم شفاء است » بدين معنا، قلب را از احساسات و گرايش هاي پست و شيطاني خالي مي کند تا پس از آن آماده پذيرش علم و اخلاق شايسته شود و درمان پذيرد و بي ترديد، تا جان آدمي از اين گونه آلودگي ها پيراسته نشود، نمي تواند گامي براي آراستن خود به پاکي ها و شايستگي ها بردارد. حضرت علي عليه السلام درباره شفابخشي قرآن کريم مي فرمايد : « و دواء ليس بعده داء؛ و دارويي که پس از آن دردي نمي ماند»(6) «قرآن مجيد، کتاب هدايت است.» در واقع پس از آنکه نفس انسان از رذيلت هاي فکري و روحي پيراسته شده ، آماده هدايت و رواه يابي به حريم امن الهي مي شود. قرآن کريم اين مرحله از مسئوليت را نيزعهده دار است و انسان را پس از شفاء به عقيده درست و اخلاق شايسته و عمل صالح هدايت خواهد کرد. «و قرآن کريم رحمت است» به اين بيان که پس از پيموده شدن مرحله هاي قبل ، انسانها مشمول رحمت قرآن کريم خواهند شد و اين رحمت، جز همان سعادت حقيقي و پايدار براي پيروان قرآن مجيد نيست . البته اين رحمت تنها شامل مؤمناني است که توفيق گذر از مرحله هاي پيشين را يافته اند ، همان گونه که در بخشي از آيه پنجاه و هفتم سوره يونس آمده است :«و رحمه للمومنين» ولي گروه لجوجي که به مواعظ قرآن کريم گوش دل نسپرده و خود را از پستي و گناه خالص نساخته و از دلالت ها و ارشادهاي قرآن کريم سودي نبرده اند ، قرآن مجيد براي اينها نه تنها رحمت نيست ، بلکه وسيله اي براي سرکشي و لجام گسيختگي بيشتر آنان خواهد شد. به تعبير زيباي حافظ: باران که در لطافت طبعش ملال نيست در باغ، لاله رويد و در شوره زار خس پيام متن:   کسي که به دنبال شنيدن بهترين موعظه ها و خواهان سلامت نفس و به دنبال هدايت و رحمت خداست، به قرآن کريم پناه آورد. قرآن ؛ عامل اصلي انسجام مسلمانان   قرآن کريم، محور وحدت مسلمانان است ، چنان که در ابتداي آيه صد و سوم و سوره آل عمران آمده است « و اعتصموا بحبل الله جميعا و لا تفرقوا و همگي به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراکنده نشويد.» «حبل» در اين آيه ، به چند معني تفسير شده که يکي از آنها قرآن کريم است . پس قرآن کريم «حبل الله » است يعني ريسمان الهي . پس بنا به فرمان خداوند ، مسلمانان بايد از چنگ زدن به اين ريسمان ، خود را از تفرقه هاي جاهلانه بر کنار بدارند؛ زيرا قرآن کريم ترسيم کننده اصول سياست و اقتصاد و روابط اجتماعي مسلمان است . بدون شک با پاي بندي مسلمان به اين اصول هرگز خطر پراکندگي امت جامعه اسلامي و چيرگي بيگانگان ، مسلمانان را تهديد نخواهد کرد. هم اکنون نيز تنها راه نجات جوامع اسلامي از استبداد ، استثمار و استعمار ، بازگشت آشکار و سريع آنان را به دامان آموزه هاي قرآن کريم است. حضرت علي عليه السلام مي فرمايد: ان الله سبحانه لم يعظ احدا بمثل هذا القرآن فانه حبل الله المتين .(7) خداوند سبحان هيچ کس را پند نداد مانند اين پند که قرآن ريسمان محکم و استوار خداست . پيام متن:   اگر مسلمانان به ريسمان الهي که قرآن کريم است، چنگ زنند، خود را در کنار يکديگر و با همديگر خواهند يافت . پي نوشت :   1-محمد سيد حسين طباطبائي ، تفسير الميزان ج 8 ص 175و ج 17، ص 181. 2-ابوالقاسم پاينده ، نهج الفصاحه ، ح 2718. 3-الميزان ،ج 10،ص 120. 4-راغب المفردات ، ماده «وعظ» 5-نهج البلاغه ، خطبه 175. 6-نهج البلاغه، خطبه 189. 7-همان ، خطبه 175.   منبع: ماهنامه ي طوبي 25 /س  
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 623]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن