تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيرت از ايمان است و بى بند و بارى از نفاق.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798216532




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اعلام رقم بودجه حمایتی آسیب‌زا است/ اعتراض سینمای بدنه موجه نیست


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گفتگو با مدیران انجمن سینمای جوان-۲
اعلام رقم بودجه حمایتی آسیب‌زا است/ اعتراض سینمای بدنه موجه نیست

مدیران انجمن سینمای جوان


شناسهٔ خبر: 3691557 - دوشنبه ۷ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲
هنر > سینمای ایران

.jwplayer{ display: inline-block; } چندی پیش رییس سازمان سینمایی از تخصیص بودجه اختصاصی برای تولید ۳۰۰ فیلم کوتاه و همچنین ردیف بودجه اختصاصی برای انجمن سینمای جوانان خبر داد که مدیران انجمن درباره این موضوع توضیح دادند. خبرگزاری مهر- گروه هنر: فیلم کوتاه دارای ظرفیت بالایی برای انتقال مفاهیم مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... دارد و البته به اندازه اهمیت و تاثیرگذاری آن نیاز به حمایت دارد تا این ظرفیت ها به درستی به کار گرفته شود اما معمولا نه این ظرفیت ها به قدر کافی دیده شده و نه به همین میزان از آن حمایت شده است. شاید بخشی از این مساله به ناآشنا بودن مخاطب با این حوزه برگردد و اینکه مخاطب عام تر دوست دارد ساعتی بنشیند و یک اثر داستانی با قصه ای بلند را نظاره گر باشد. با این حال امروزه با پیشرفت تکنولوژی و توسعه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی فیلم های کوتاهِ کوتاهی هم پیدا می شوند که دست به دست شده و گاه در لحظه مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهند. دنیای امروز و سرعت در آن اهمیت و ضرورت ساخت فیلم کوتاه را بیش از پیش نمایان می سازد و شاید یک وجه این ضرورت مدیرانی هستند که بتوانند در این حوزه ذائقه سازی کنند و سبد فکری و فرهنگی مردم را تغییر دهند. چندی پیش فرید فرخنده‌کیش مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران به همراه سعید توکلیان معاون آموزشی و پژوهشی و سهیلا عسگری مدیر روابط عمومی انجمن در نشستی در خبرگزاری مهر حضور یافتند و از سینمای کوتاه سخن گفتند. یکی از مسایلی که در این نشست به آن اشاره شد بودجه ای بود که مطرح شد حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی برای ساخت ۳۰۰ فیلم کوتاه در اختیار انجمن سینمای جوان قرار خواهد داد. میزان این بودجه و زمان تخصیص آن اعلام نشد و به همین دلیل بخشی از نشست مهر با مدیران انجمن سینمای جوان به این موضوع اختصاص پیدا کرد. مدیران انجمن سینما درباره این میزان بودجه اختصاص یافته برای تولید فیلم کوتاه بیان کردند که اعلام آن برای فیلمسازان کوتاه خوب نیست چراکه آنها براساس یک میانگین مالی سراغ ساخت اثر می روند. همچنین بیان شد که بسیاری از فیلم های کوتاه فاخر هستند درحالیکه وقتی نام فیلم های فاخر به گوش می رسد همه فکر می کنند باید حدود ۲۰ میلیارد برای آن هزینه شده باشد. با ما در این گفتگو همراه می‌شوید: *چندی پیش آقای ایوبی در مراسمی بیان کردند که بودجه ساخت ۳۰۰ فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوانان ایران تامین شده است و به زودی این بودجه به حساب انجمن واریز می شود. سوال من این است که چه بودجه ای برای این ۳۰۰ فیلم در نظر گرفته شد و چه زمانی قرار است واریز شود؟ سعید توکلیان: من سوالی دارم ۳۰۰ فیلم مهمتر است یا بودجه ای که به آنها تعلق گرفته است؟ *این دو مکمل هم هستند. ممکن است با آن بودجه ۳۰۰ فیلم ضعیف ساخته شود و ممکن است دو فیلم حرفه ای به تولید برسد. فرید فرخنده‌کیش: من چندان موافق این نظر نیستم که بودجه می تواند در ساخت یک فیلم تاثیرگذار باشد. به طور مثال زمانی که نام فیلم فاخر می آید عده ای فکر می کنند باید بیشتر از چند میلیارد هزینه شود، به طور مثال اگر قرار باشد فیلم بسیار فاخری تولید شود باید حدود ۲۰ میلیارد هزینه شود. واقعیت این است که از نظر من فیلم کوتاهی مثل «کودکان ابری» ساخته رضا فهیمی و یا «آغی» به کارگردانی یوسف کارگر از منظر فرهنگی آثار فاخر هستند. این فیلم ها از منظر من فاخر است درحالیکه در فرهنگ ما فیلم های فاخر همراه با رقم دیده می شود یعنی فیلمی که ۲۰ میلیارد تومان هزینه آن شده است. ما متولی تولید فیلم کوتاه حرفه ای هستیم و هدفمان این است که آثاری حرفه ای بسازیم و این مساله تابعی از عدد و رقم نیست. آقای ایوبی عددی را به ما پیشنهاد داد و بنده را توجیه کرد که بودجه ای اختصاصی است و قرار نیست در قالب بودجه معمول انجمن در نظر گرفته شود. *این بودجه تنها به سال ۹۵ تعلق دارد، درست است؟ فرخنده کیش: بله. آقای ایوبی اعلام کرد بودجه ای به ما اختصاص می دهد که ما بتوانیم با آن ۲۵۰ تا ۳۰۰ فیلم تولید کنیم؛ آثاری که بتوانیم از بیشتر آنها که فیلم های حرفه ای کوتاه هستند، دفاع کنیم. بیان رقم این بودجه کمکی نمی کند و اتفاقا ضرر هم دارد. متاسفانه این اتفاق در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هم رخ داد و بیان رقمِ کمکی بازخوردهای خوبی نداشت. به طور مثال زمانیکه گفته شد به فیلم های اول در این مرکز حدود ۳۰۰ میلیون تومان کمک می شود همه سینماگران مبنا را روی این میزان قرار دادند درصورتیکه این میانگین، حاصل یک تلورانس بود. امروز هم اگر من به شما رقمی را اعلام کنم فیلمسازان بر این اساس تولید آثارشان را تنظیم می کنند که این مساله به کیفیت آثار ضربه می زند. روند اختصاص بودجه اینگونه است که شخصی که ایده را می آورد باید بتواند همچون سایر موسسه ها و مراکز تولید در جهان از ایده خود دفاع کند. اگر صاحب ایده بتواند ما را در مورد هزینه های فیلم توجیه کند ما هم بودجه لازم را در اختیارش قرار می دهیم. در غیر این صوت باید به عدد مورد نظر ما کفایت کند. امیدواریم ۲۵۰ تا ۳۰۰ فیلم با بودجه مورد نظر کلید بخورد که البته این امر بدین معنا نیست که تا پایان سال همه این فیلم ها به تولید می رسند. بخشی از این فیلم ها نیازمند بازه زمانی مناسب هستند. با این حال با حمایت سازمان سینمایی این فیلم ها تا پایان سال کلید می خورد و این موضوع را آقای ایوبی هم نوید داده اند. *آقای ایوبی بیان کرد که بودجه این آثار به زودی اختصاص پیدا می کند، آیا زمان مشخصی بیان نشده است؟ فرخنده کیش: معمولا بودجه ها به سه ماهه اول سال نمی رسند. انتظار ما این است که بودجه ها از تیرماه برسد، با این حال ما کار خود را شروع می کنیم و قصد داریم ایده های نو و متفاوت را پیش ببریم و یک جریان به روز داشته باشیم، همچنین قرار است در تمام دفاتر انجمن در سراسر کشور منتظر این ایده های نو از طرف دوستان باشیم؛ ایده هایی که باید در مسیر تولید ورز بخورد. یک نکته را هم باید اشاره کنم اینکه تولید فیلم های حرفه ای که آقای ایوبی روی آن تاکید کرد جریانی است که باید بتواند در مسیر حرکت، قوت بگیرد. البته ما رویکردهای گذشته را هم در انجمن داریم. تولید فیلم هایی که حاصل آموزش و از نوع نیمه حرفه ای است همچنان دنبال می شود و تولید فیلم های اول هنرجویی که به صورت اختصاصی و با نگاه تمرکز زدایی ماموریت آن را به دفاتر انجمن محول کرده ایم نیز در دستور کار است. امسال دفاتر انجمن با نگاهی متفاوت از گذشته این وظیفه را با پوشش مدیریت استانی انجام می دهند و ما تمرکز خود را روی ساخت فیلم های حرفه ای کوتاه خواهیم گذاشت. *توضیحی درمورد نحوه تخصیص بودجه می فرمایید اینکه بودجه به طور کامل در اختیار شما قرار می گیرد یا به صورت اعتباری؟ فرخنده کیش: ما دو روش پشتیبانی داریم که یکی حمایت قبل از تولید و دیگری حمایت پس از تولید است. بخشی از حمایت از تولید شامل وام بلاعوض خواهد بود. سرمایه ای در اختیار فیلمساز قرار می گیرد که بتواند سرمایه گذار را توجیه کند که کار متفاوتی انجام می دهد و انتظاری از دریافت رایت نداریم و رایت در اختیار خود فیلمساز قرار می گیرد. بخشی از فیلم ها به گونه ای است که ما به عنوان یک وظیفه فرهنگی از آنها حمایت و به طور تمام و کمال رویشان سرمایه گذاری می کنیم. فکر می کنم این دو منظر برای فیلمساز مفید است مخصوصا نوع اول که به گردش اقتصادی برای فیلمساز کمک می کند.

توکلیان: در بخش آموزش باید گفت ما روی انیمیشن و مستند هم متمرکز شده ایم چون در گذشته تولیدات ما بیشتر داستانی، تجربی و فیلم کوتاه بود ولی از زمانیکه جشنواره فیلم کوتاه تهران بخش مستند و انیمیشن را هم جدی گرفت ما هم برای چنین آثاری طراحی های بلندمدت در نظر گرفته و از کارشناسان استفاده کردیم. در همین راستا حدود ۱۴ دفتر از انجمن در سراسر ایران تجهیز می شوند تا به طور جدی آموزش انیمیشن را آغاز کنند. دوره ای را هم برای آموزش مستند برگزار می کنیم که فیلمسازان ما از قالب سینمای درام دارای هنرپیشه و دکور فاصله بگیرند و فیلمسازی را حتی با موبایل آغاز کنند. بنابراین از میان ۳۰۰ فیلمی که قول بودجه آنها داده شده است حتما ۵۰ فیلم انیمیشن است. فرخنده کیش: ما خود را موظف به توسعه سینمای کوتاه می دانیم. البته وظیفه اداری ما تولید فیلم کوتاه حرفه ای داستانی است اما اینطور نیست که ما از حوزه های دیگر شانه خالی کنیم. یکی از شرایطی که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای در اختیار گذاشتن بودجه تولید مدنظر دارد این است که هر فردی که به آنها مراجعه می کند باید سه فیلم کوتاه اعم از مستند و یا انیمیشن تولید کرده باشد. مرکز گسترش از مراجعان سه فیلم به عنوان سابقه می خواهد و انجمن به نوعی موظف است شرایط ترسیم این سابقه را تسهیل کند. یکی از بسترهای این سابقه هم این است که کمک کنیم تولید انجام گیرد. سال گذشته بهترین فیلم کوتاه مستند در جشنواره «سینما حقیقت» محصول انجمن سینمای اردبیل بود. بنابراین حتی اگر با نگاه نیمه حرفه ای هم دست به حمایت بزنیم تولیدات حرفه ای اتفاق می افتد. پس در تولیدات فیلم کوتاه حرفه ای مجبوریم که بخشی را به تولیدات انیمیشن و مستند اختصاص دهیم. توکلیان: این نکته را هم اضافه کنم که بخش پژوهش ما در حال رایزنی با دانشگاه هایی از جمله تربیت مدرس و دانشگاه هنر است تا دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد را حمایت کنیم تا بتوانند تولیدات خود را به عنوان پایان نامه بگذرانند و پروژه های دانشجویی به آرشیوها نرود. اتفاقا از این ظرفیت دانشگاه ها هم استقبال شده است و امیدواریم این برنامه را ادامه دهیم. *صحبت دیگری هم آقای ایوبی داشتند مبنی بر اینکه در ردیف بودجه سازمان سینمایی سهمی به انجمن های سینمایی تعلق می گیرد که برای هزینه های جاری استفاده خواهد شد. فرخنده کیش: تعیین این بودجه در حال تکمیل است. اگر ما این تعریف را از دفاتر انجمن سینمای جوان در سراسر کشور داشته باشیم که بال اجرایی سازمان سینمایی هستند و انجمن بتواند یک ردیف بودجه داشته باشد دیگر درگیر مسایل روزمره اداری نخواهد بود. حداقل این بخش بیمه می شود و به ما کمک می کند آنچه را که به عنوان بودجه در اختیار داریم در جهت تولید هزینه کنیم. تاکید من روی تولید است چون اعتقاد دارم که تولید وابستگی زیادی به آموزش دارد و اگر ما به دنبال تولید خوب هستیم باید آموزش را هم تقویت کنیم. به همین دلیل صحبت آقای ایوبی درباره دفاتر باعث می شود که ما از بودجه های جاری خود کمتر برای روشن نگه داشتن چراغ دفاتر استفاده کنیم و بیشتر بودجه را به سمت تولید در گرایش های مختلف آن اعم از آموزشی، هنرجویی، تولید نیمه حرفه ای و حرفه ای ببریم. آقای ایوبی از منظر دیگری هم ماجرا را باز کرد و آن، اینکه برای گرایشات خاص مثل پرداختن به موضوع مهم مدافعان حرم و ترسیم تفکری که این بزرگواران در شرایط اجتماعی ما دارند، هم می توانیم بودجه های خاص داشته باشیم. مساله دیگر مولانا بود و تاکید وی بر این بود که هنرجویان بتوانند از ادبیات معاصر و فرهنگ غنیِ ادبی کشور برای تولید استفاده کنند. سال گذشته ما در جشنواره فیلم کوتاه شبی را به سینما و ادبیات اختصاص دادیم. قرار است ما جریان تولید اقتباسی را ترویج دهیم و این یکی از اهداف کلان است که از سال گذشته شروع شد. با حمایتی که از خانه کتاب دریافت کردیم و با عنایتی که آنها به سینمای اقتباسی داشتند، قرار شد امسال در جشنواره فیلم کوتاه تهران علاوه بر جوایز معمول، جوایزی هم به سینمای اقتباسی تعلق گیرد. امسال هر شب از جشنواره فیلم کوتاه به یک موضوع اختصاص می یابد و یک شب هم به ادبیات و سینما اختصاص دارد. امسال در جشنواره فیلم جهانی فجر هم موقعیت خوبی مهیا شد تا ما با چند سازمان و انجمن سینمایی در سطح دنیا وارد مذاکره شویم. امسال مدیریت جشنواره جهانی فجر دقت کافی در انتخاب مهمانانش داشت و فضایی برای ما مهیا کرد تا با موسسه ای ایتالیایی که مشابه انجمن سینمای جوان بود، تعامل کنیم و بتوانیم با یکدیگر تبادل هنرجو داشته باشیم به این ترتیب ما عملا می توانیم هنرجویان خود را به موسسه آنها بفرستیم تا با روش ها و نگاه تولید آنها آشنایی پیدا کنند و از طرفی آنها هم بتوانند از آموزش های ما بهره‌مند شوند. ما قرار است بچه هایی را که حداقل سابقه لازم را دارا باشند به این موسسه معرفی کنیم این روش با دوستان لبنانی هم انجام شد و به دنبال این هستیم که با دوستان دیگری در کشورهای دیگر هم این تبادلات انجام شود. * فکر نمی کنید بدنه سینمای ایران در مقابل این اتفاق مثبت و اختصاص بودجه به انجمن سینمای جوان گارد بگیرد و احساس کند که این بودجه سهمی است که باید به آنها تعلق می گرفت. فرخنده کیش: تمام بودجه ای که قرار است در اختیار ما گذاشته شود تنها چند درصد از بودجه یک فیلم فاخر بلند را شامل می شود. اتفاقا دوستان باید مواظب باشند تا ما بودجه ای کم نیاوریم زیرا اگر هم اعتراضی باشد از طریق بچه های انجمن سینمای جوان و فیلم کوتاه است که معمولا محروم شده اند. انتظار ما این است که این جوان ها دیده شوند و بخشی از این مساله خارج از حیطه اجرایی ما است. البته ما انتظار داریم حمایتی که آقای ایوبی از هنرجویان انجمن سینمای جوان در حوزه فیلم کوتاه انجام می دهد در حوزه سینمای بلند هم اتفاق بیفتد و همانطور که گفتم سینماگران انتظار دارند که برای ساخت فیلم اولشان حمایت بیشتری از آنها صورت بگیرد. امیدواریم، بتوانیم بودجه ها را به سمت استعدادهای امروز و سینماگران فردای کشور جاری کنیم. من بعید می دانم که عده ای اعتراض کنند و اگر این چنین باشد نشان دهنده کم لطفی دوستان نسبت به اتفاقاتی است که در سینمای کوتاه رخ می دهد. این جوانان بیش از اینها نیازمند حمایت هستند. پیش از این هم بیان کردم که این جوانان به انجمن می آیند تا آموزش دیده و تجربیات نخست خود را کسب کنند و بعد ما آنها را به مرکز سینمای دیگری روانه می کنیم و دوست داریم این هنرجویان به افرادی سپرده شوند که با نگاهی فرهنگی از آنها حمایت شود. امیدوارم دوستان معترض نباشند چرا که در این صورت دامنه اعتراض این جوانان بیشتر است. توکلیان: سینمای اکران همیشه حق خود را می گیرد اما بخش فیلم کوتاه همیشه مهجور بوده است. فیلم بلند داستانی«سویوق» ساخته بهمن و بهرام ارک که جایزه اول جشنواره نوجوان همدان را دریافت کرد هزینه ناچیزی داشت. با این حال برای ساخت فیلم کوتاه خیلی کمتر از چیزی که شما تصور می کنید و در مقایسه با ساخت یک فیلم بلند هزینه می شود. بسیاری از فیلم های سینمای بلند به صورت آرشیوی تولید می شوند یعنی نه تنها دیده نمی شوند بلکه به اکران هم در نمی آیند و حتی جایزه ای هم نمی گیرند.

فرخنده کیش: این فیلم (سویوق) حاصل تلاش دو برابر آذری زبان تبریزی است که با بودجه اندکی که خودشان مهیا کرده بودند، تولید شد و انجمن سینمای جوان استان مورد نظر تنها از این دو برادر حمایتی معنوی به عمل آورد. این دو اولین فیلم بلند خود را در شهر خود و با هزینه خود ساختند؛ با هزینه ای که امروز برای ساخت یک فیلم کوتاه صرف می شود و اتفاقا فیلمشان موفق شد در جشنواره بین المللی نوجوان همدان جوایزی دریافت کند. با این حال چه کسی به این جوانان توجه می کند. ما برای این فیلم درخواست اکران داشتیم اما این فیلم که فیلم اول جشنواره نوجوان همدان بود درجه «ج» گرفت و شرایط مناسبی برای اکران آن مهیا نشد. حتی اگر بتوان اکرانی در حد پرداخت یارانه مهیا کرد باید آن را انجام داد اما چرا این فیلم در ردیف «ج»  قرار داده شده است به این دلیل که عضوی از انجمن تهیه کنندگان در آن دخیل نبوده و تهیه کننده آن جوانی در تبریز است؟ چه کسی قرار است این تهیه کننده جوان را حمایت کند؟ وقتی صحبت از تولید فیلم کوتاه می شود مساله صرفا فیلمسازان این حوزه نیستند بلکه منظور جریان تولید فیلم کوتاه است که بخشی از آن نیز تهیه کنندگی است. این تهیه کننده جوان که به دنیای سینما ورود کرده و از ساخت این فیلم در استان آذربایجان شرقی حمایت کرده چگونه باید پشتیبانی شود؟ پشتیبانی از این فرد به این ترتیب است که به او امکان دیده شدن و اکران فیلمش را بدهیم. البته به نظر من چنین فیلمی نباید به گروه سینمایی «هنر و تجربه» برود بلکه تماشاگر باید به دیدن چنین فیلم هایی عادت کند. این فیلم داستانی معمول و مناسب دارد و بازیگرانی دارد که اگر چه چهره نیستند اما نقش تاثیرگذاری در موفقیت فیلم دارند. چرا باید دو برادر جوان از خود هزینه کنند بهترین فیلم جشواره نوجوان همدان را بسازند اما کسی برای اکران فیلم از آنها حمایت نکند؟ ما به این افراد متعهد هستیم و باید اتفاقا کمک کرد تا اینها بتوانند فیلم دوم خود را بسازند. من در یک اکران نیمه خصوصی در تبریز، این فیلم را دیدم و خواهشم از دوستان خود در سینما از جمله آقایان حبیب ایل بیگی معاون ارزشيابی و نظارت سازمان سينمايی و علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد فارابی این است که شرایط برای اکران این چنین فیلم هایی را فراهم کنند. من نمی خواهم اسم ببرم اما پیشنهاداتی داشته ایم که در ابتدا حمایت نشده اند اما وقتی از طریق تهیه کنندگان مطرح شده اند با استقبال هم مواجه شدند. توکلیان: کاش شما هم در اکران این فیلم در تبریز حضور داشتید چراکه نوعی جشن ملی بود. *شاید بتوان به نوعی اکران بومی در این مناطق هم فکر کرد. فرخنده کیش: من حوزه هنری را متولی چنین اتفاقاتی می دانم چرا که مجموعه بزرگی از سینماها را در اختیار دارد و اتفاقا شاید لازم باشد که از مسئولان این نهاد کمک بخواهیم. من خاطرم هست که فیلمی به کارگردانی آقای فائقیان در بوشهر ساخته شد که با موضوع سید الشهدا و عزاداری های ماه محرم ارتباط داشت. ما تاکنون فیلمی با این موضوع اکران نکرده ایم و اتفاقا در ماه محرم نیازمند اکران چنین فیلم هایی هستیم.  این فیلم هیچ گاه اکران نشد، اینها فاصله ها و شکاف هایی است که در فرهنگ سینمای کشور بوجود آمده و تنها از طرف سازمان سینمایی و حوزه هنری نبوده است. باید از فیلم آن جوان فیلمساز که آن هم بدون هیچ حمایت منطقی و با کمترین هزینه صورت گرفت پشتیبانی می شد. این فیلم ها چگونه می توانند تشویق شوند. برادران ارک از منزل خود به عنوان لوکیشن فیلم و از دوستانشان به عنوان ارتباط های لازم بهره گرفتند. سینمای کنونی تا حالا به این جوانان فیلمساز نگاه حمایتی نداشته است و اتفاقا اگر قرار است کسی اعتراض کند این افراد هستند که اجازه دارند اعتراض کنند. *من بازمی گردم به سوال اول چراکه فکر می کنم در موضوع ساخت ۳۰۰ فیلم بودجه اهمیت زیادی دارد چون برای اولین بار است که این اتفاق رخ می دهد و حتی این سوال پیش می آید که چرا تاکنون این بودجه اختصاص پیدا نکرده است؟ فرخنده کیش: اختصاص این بودجه مقطعی نخواهد بود و با قولی که ما از آقای ایوبی گرفتیم این جریان استمرار پیدا می کند. این اتفاق پیش از این در جای دیگری رخ می داد. به طور مثال در سال۹۳ و سال های قبل از آن، این وظیفه برعهده مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بود. مرکز گسترش متولی تولید فیلم کوتاه حرفه ای بود. گرچه نوع نگرش آنها به فیلم کوتاه تفاوت اساسی با ما داشت چراکه آنها برای تولید فیلم اول داستانی به دنبال هنرمند نخبه بودند در صورتی که ما این نخبه ها را داریم و به آنها کمک می کنیم تا بتوانند خود را در قالب تولید فیلم کوتاه حرفه ای اثبات کنند. خوشبختانه از سال ۹۴ که البته دیرهنگام بود این وظیفه به عهده انجمن سینمای جوان گذاشته شد که عملا در سال ۹۴ این بودجه اختصاص نیافت ولی ما تلاش کردیم فیلم های موفقی تولید کنیم و مصداق آن هم این است که بهترین فیلم جشنواره جهانی فجر، جشنواره های داخلی و حتی خانه سینما به انجمن تعلق داشت. این وظیفه پیش از این دچار یک فرسایش یک و نیم ساله شد. قرار ما و قول دکتر ایوبی این بود که به دلیل آن فرسایش و نبود نقدینگی در سال ۹۴ بودجه متفاوتی را به انجمن سینمای جوان تخصیص دهند تا این انجمن تقویت شود. *شائبه ای هم بوجود آمد درباره اینکه قرار است آثار به صورت سفارشی ساخته شوند و گفته شد به سمت اقتباس از آثار مولانا و سعدی پیش بروید. فرخنده کیش: خود ما از سال گذشته توجه بیشتر به سینمای اقتباسی را در پیش گرفتیم. در مواردی مثل جشنواره دانشجویی«سایه» به سمت اقتباس رفتیم و دامنه آن را هم محدود به اقتباس و بهره گرفتن از کتاب های انقلاب و دفاع مقدس کردیم و کتاب هایی که از سوی انتشارات سوره مهر حوزه هنری منتشر شدند مورد توجه قرار گرفت ولی این محدودیت ملی نیست. ما از کارگردانان می خواهیم که سراغ اقتباس بروند اما آن را به چند کتاب و یا حتی ادبیات غنی گذشته محدود نمی کنیم بلکه از آنها می خواهیم که از ظرفیت غنی ادبیاتمان هر آنچه را که می خواهند بهره بگیرند. بنابراین توجه به اقتباس و بعضی از آثار سفارشی کار کردن نیست بلکه توجه به فرهنگ غنی ایرانی-اسلامیمان است. *البته تحمیل سفارش نیست چون اصل سفارشی کار کردن مشکلی ندارد. فرخنده کیش: استاد محمدرضا اصلانی جمله ای کلیدی دارد که می گوید «سفارش بگیر ولی سفارشی کار نکن» هر فضایی نیازهای خود را دارد که فیلمساز باید فضای متناسب با آن سفارش فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... را تشخیص دهد. به طور مثال فیلم «شیشه» یک اثر شاخص در سینمای مستند فرانسه است و البته با همین نام فیلم دیگری هم در فرانسه وجود دارد. دلیل آن هم این است که کارگردان ایده این فیلم را از صاحب یک کارخانه سفارش می گیرد و از او خواسته می شود فیلم را مطابق نظر سفارش دهنده و با موضوع او در راستای مسیر خط تولید بسازد. کارگردان هم این نکته را می پذیرد و بعد از مدتی فیلم سفارشی صاحب کارخانه را به او نشان می دهد که او هم تایید می کند و بعد فیلم دیگری را به او نشان می دهد و می گوید که آن را با نگاه هنری خودش ساخته است و اتفاقا آن اثر نظر صاحب کارخانه یعنی سفارش دهنده را تغییر داد و اکنون ما در تاریخ فرانسه دو فیلم با عنوان «شیشه» داریم که از یک کارخانه و از یک خط تولید و با حضور یک کارگردان ساخته شده است. این فیلم بهترین اثر در نوع خودش در دنیای مستند است، بنابراین وقتی از سفارش صحبت می شود ما باید دریافت خود را از سفارش تصحیح کنیم چرا که ما به دنبال سفارش های اشتباه می رویم. ادامه دارد...









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن