تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر کس دو رکعت نماز بخواند و بداند چه می گوید، از نماز فارغ می شود، درحالی که میا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798241562




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقدی بر فیلم سینمایی رسوایی۲ مسعود ده نمکی!


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: رسوایی۲ پیش از آنکه سینما باشد، وعظی نغض است که با تصویر بیان می شود و از این حیث با سینمایی که ما سراغ داریم قرابتی بسیار دارد. نمیتوان از رسوایی۲ حرف زد و نقش جلوه های بصری و اثرگذاری آن را بر مخاطب را نادیده گرفت.
رسوایی ۲فیلم رسوایی۲ ، به کارگردانی مسعود ده نمکی فیلمی متفاوت است. که نمیتوان آن را در چهارچوب درام های معمول سینما تعریف کرد. رسوایی۲ آرمانگرایی خاص دارد که شاید مطلوب سینما نباشد اما قطعا مطلوب جامعه مدنی اسلامی که مدعی منتظران امام عصرند هست. رسوایی ۲ نه یک سینمای سرگرم کننده و فرح بخش که یک نیاز فرهنگی، اجتماعی و مذهبی است. یک نیشتر به تفکر عمومی جامعه اسلامی است، که گاهی مسیر را اشتباه رفته و راه را گم می کنند. ده نمکی در رسوایی ۲ مسیری را طی کرده است که آن را با شروع فعالیتش در سینما با اخراجی ها آغاز کرده بود. تعدیل، تطهیر و پالایش انسان و جامعه، اصلی ترین تم آثار ده نمکی هستند که گاهی در زیر زرق  برق درام، حضور بازیگران، فضای کمدی حاکم بر داستان و دیگر موارد منحصر  به اثار او پنهان می شوند. اما این پنهان شدن به هیچ روی با اثرگذاری بر ناخوداگاه مخاطب منافات ندارد. رسوایی۲ اگرچه از لحاظ سر و شکل، نام اثر و گروهی از بازیگرانش دنباله ای بر رسوای ۱ قلمداد می شود اما از چند لحاظ اثری متفاوت از آن و به مراتب کامل تر از قسمت نخست آن است. رسوایی ۲ حرفی جدی تر و اثرگذار تر دارد و مخاطب نیز این را متوجه می شود. اما هیچ کدام از حرف های ده نمکی و ایدئولوژی اش با شعار زدگی و گل درشتی در ذوق مخاطب نمیزند، فروش آثار این فیلمساز خود گویای این حقیقت است که لحن عاری از شعارزدگی فیلم های او به مراتب روان تر و گیراتر از مدعیان سینمای اجتماعی است که سعی دارند با تقلید از موج فراگیر فرهادیسم به زور مسائل و معضلات اجتماعی را با رنگ و لعابی سیاه و تلخ به خورد مخاطب بدهند. اما مخاطب فهمیم است و در این دهه خوب میتواند تشخیص دهد چه کسی حرف دلش را میزند یا فقط ادا در می آورد و قصد دارد در دنیای شبه روشنفکری سینما ژست بگیرد. مخاطب به مراتب لحن ناصح ولی طناز و لطیف ده نمکی را به طعنه های تند اجتماعی و نقدهای به ظاهر اجتماعی و سیاه نمای سینمای شبه اجتماعی ترجیح می دهد. نصیحتی که در لحن و جنس سینمای ده نمکی وجود دارد نصیحتی گزنده و نیش دار نیست، لحنی پدرانه دارد که بیشتر موعظه وار است تا نصیحت گون. موعظه ای که مخاطب ایرانی از دیرباز آن را به گوش جان سپرده و برای پذیرشش آغوش باز می کند. موعظه ای که از مکتب خانه در کلام حکیم و معلم آن را شنیده تا پای منبر واعظ و منبری.رسوایی ۲ نیز آنچنان که اخیرا یکی از وعاظ مشهور تهران در باب آن گفته است، از همین وعظ های منبری آمده است و از همین روست که بر مخاطب اثرگذار است و برای او آشناست.رسوایی۲ پیش از آنکه سینما باشد، وعظی نغض است که با تصویر بیان می شود و از این حیث با سینمایی که ما سراغ داریم قرابتی بسیار دارد. نمیتوان از رسوایی۲ حرف زد و نقش جلوه های بصری و اثرگذاری آن را بر مخاطب را نادیده گرفت.زبان تصویری رسوایی ۲ نیز منحصر به خودش است و در این باب از  فیلم های دیگر تقلید نکرده است، اللخصوص سینمای هالیوود که با مصادیق فراوانش در اجرای بی نظیر جلوه های ویژه بستر مناسبی برای تقلید دارد. اما ده نمکی سعی کرده با تکیه بر آنچه توصیف قرآنی به شمار می آید تصویری نمایشی خلق کند که مخاطب را به خود بیاورد نه آنکه به سرعت آدرسی از سینمای غرب و فیلمهای هالیوودی بدهد. سکانس زلزله ای که در فیلم دو بار با دو رویکرد تصویری متمایز به تصویر کشیده می شود اگرچه به معنای واقعی سینماست اما در محتوای داستان و انتقال حس به مخاطب، کار کردی قرآنی و ناصحانه دارد که برگ برنده ده نمکی در آثارش به شمار می رود.شاید تا به امروز هیچ کس به میزان مسعود ده نمکی موارد ممیزی در فیلم هایش به کار نرفته باشد، چه از جنس کلام و دیالوگ، و چه بازی و رفتار و چه موارد دیگر که برخی به عنوان نقد بارها در ارتباط با ده نمکی و سینمایش از آن ها یاد کرده اند. اما باید اذعان داشت که سینمای ده نمکی نیز همانند سینمای سلحشور و آثار تلویزونی آن فیلمساز فقید رنگ و بویی دینی و اسلامی دارد که حتی به رغم به کار بردن برخی ممیزی ها در تصویر و کلام، اثری درست بر مخاطب می گذارد و همواره کار کردی اسلامی و دینی دارد. پوسته جذاب و ظاهر آراسته فیلم های ده نمکی یکی از دلایلی است که سبب جذابیت مخاطب در طیف عام آن می شود و به همان میزان میتواند خروجی اثرپذیری در مخاطب را هم به میزان قابل قبولی به همراه داشته باشد. رسوایی ۲ قرار است اثرگذار باشد پس می طلبد تا بیشترین مخاطب را از همه قشر و هر طبقه به سینما بکشاند، پس استفاده درست فیلمساز از فکت های سینمایی در جای خود همانا هوشمندی و سیاست رسانه ای فیلمساز را می رساند که ده نمکی آن را با خود از زمان مطبوعات و فعالیت مطبوعاتی و رسانه ای اش به همراه دارد. این طرز فکر که برای القای مفاهیم دینی و قرآنی باید مستقیما به سراغ قصص قرآنی رفت و داستانی از انبیاء را بازگو کرد همیشه درست نیست و گاهی مصادیقی در عمل دارد که نشان می دهد می توان با داستانگویی در فضای امروز، در شهری خیالی و در زمانی نامعلوم هم از سینمایی سخن گفت که کارکرد قرآنی و دینی داشته باشد.رسوایی ۲ را باید فارغ از هرگونه جبهه و نگاه سیاسی دید، حتی می توان ادعا کرد رسوایی۲ فرادینی سخن گفته و برای مخاطب مسیحی یا کلیمی هم کاربرد انسانی مشابهی دارد. جایگاه انسان و کارکرد انسانی اش در مطالبات همه ادیان الهی در جامعه حرفی است که رسوایی۲ بر آن تکیه دارد و توانسته با استفاده از سینمایی ترین و جذاب ترین شگردهای سینمایی آن را برای مخاطبش به جذاب ترین وجه بزند.پس نباید سینمای ده نمکی را شعارزده، جناحی و خاص قلمداد کرد، چرا که زمان خود ثابت کرده است ده نمکی و سینمایش هنوز مردمی ترین سینمای ایران است و این چیزی است که در سینما ماندنی است.سینماپرساخبار مرتبط :سحر قریشی در رسوایی 2 +عکس"رسوايي 2" امروز مقابل دوربين مي رود+عکسسحر قریشی و اکبر عبدی از رسوایی 2 می گویند!عکس جالب در وبلاگ مسعود ده نمکی مسعود ده‌نمکی این روزها مشغول چه کاری است؟دومين سالگرد درگذشت جانباختگان فیلم مسعود ده نمکی!
مطالب پیشنهادی


آموزش تهیه گل شکلاتی + فیلم بسیار زیبا


دیگه وقتشه جلوی ریزش موهات رو بگیری!!!


خوش گذرانی های بهاری/با ما باشید


نمایش تصویری اعمال جراحی پلاستیک بدن





یکشنبه 9 خرداد 1395





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 313]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن