تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798188452




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حقی که از دستیار کارگردانان ضایع می‌شود/ ۱۵ امتیاز کم است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: چالش تایید صلاحیت فیلم‌اولی‌ها
حقی که از دستیار کارگردانان ضایع می‌شود/ ۱۵ امتیاز کم است

آناهید آباد


شناسهٔ خبر: 2928442 - شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱
هنر > سینمای ایران

رییس کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان تاکید کرد در روند فعلی برای تایید صلاحیت متقاضیانِ ساخت اولین فیلم بلند داستانی، در حق کسانی که سال‌ها سابقه دستیاری دارند اجحاف می‌شود. آناهید آباد رییس کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به امتیازهایی که برای احراز صلاحیت متقاضیان برای دریافت مجوز کارگردانی فیلم اول درنظر گرفته شده است، گفت: دوستان در شورای صدور پروانه ساخت امتیازهایی را برای تایید صلاحیت فرد برای کارگردانی فیلم اول در نظر گرفته اند که از ۱۰۰ امتیازی که بخش های مختلف از جمله ساخت فیلم کوتاه، تحصیلات سینمایی، حضور در جشنواره ها و دیگر فعالیت های هنری دارد، تنها ۱۵ امتیاز برای سابقه دستیاری کارگردانی در نظر گرفته شده است. وی ادامه داد: آیا فردی که سال ها در حوزه سینما به عنوان دستیار کارگردانان نامدار سینمای ایران کار کرده و حضور در پروژه های بزرگ در کارنامه کاری‌اش وجود دارد، تنها باید ۱۵ امتیاز از این همه تجربه در سینما بدست آورد و ساخت فیلم کوتاه ۵۰ امتیاز داشته باشد؟ وی با اشاره به دیگر امتیازهای در نظر گرفته شده بیان کرد: برای حضور در جشنواره های بین المللی ۱۰ امتیاز در نظر گرفته شده است، این درحالی است که امروز در دنیا آدمی که جشنواره‌ها را خوب بشناسد به سهولت می تواند یک فیلم را در قالب یک اثر آموزشی و غیرحرفه ای بسازد و آن را به جشنواره ها ارسال کند. سینما یعنی تخصص و حرفه ای گری ولی نوع شرایطی که برای ورود فیلم های اول در نظر گرفته اند نشان می دهد که مبنای چشم انداز سینمای آینده ایران براساس آزمون و خطا چیده شده است. رییس کانون برنامه ریزان و کارگردانان خانه سینما با اشاره به اینکه محاسبات فعلی در امتیازبندی ها نشان می دهد که آینده سینما چگونه ترسیم می شود، تاکید کرد: بسیاری از دستیاران کارگردان با اینکه سال ها در حوزه سینما فعالیت داشته اند، اما فیلم کوتاه نساخته اند و آن هم به این دلیل است که هرچقدر فرد کار حرفه ای انجام دهد، سینما برای آن جدی تر می شود و کمتر به سمت تولید آثاری که می توان آن را به نوعی آزمون و خطا دانست، می رود. وی با اشاره به اینکه هرچقدر دانش و تجربه فرد در سینما بیشتر باشد شانس حضور او به عنوان کارگردان کمتر است، توضیح داد: زمانی که مبنای ورود به سینما برای کارگردان فیلم اول تولید فیلم کوتاه و یا حضور در جشنواره های مختلف گذاشته می شود، یعنی مبنای سینمای ما در آینده بر دوش کارگردانان غیرحرفه ای است چراکه به سال ها تجربه در سینما توجه نمی شود. کافی است از فارغ التحصیلان حوزه سینما بپرسید زمانی که برای اولین بار سر صحنه فیلمبرداری می روند تا چه اندازه فیلمسازی را بلد هستند، بی شک اکثر آنها می گویند زمانی که سر صحنه فیلمبرداری می‌روند تازه دست به کسب تجربه می زنند. آباد ادامه داد: من نمی گویم همه دستیاران کارگردان می توانند و یا باید فیلم بسازند اما معتقدم اگر دستیار کارگردانی بعد از سال ها تجربه بخواهد فیلم بسازد باید راه برای او باز باشد و در یک مسیر طبیعی فیلم خود را جلوی دوربین ببرد. نباید فراموش کرد اگر دستیار کارگردانی نتواند به خوبی در سینما کار کند، بعد از گذشت چند سال خود به خود از سینما خارج می شود. این هنرمند بیان کرد: آیا افرادی مانند حمید قربانی، مانفرد اسماعیلی و یا افشین رضایی بعد از سال ها فعالیت در سینما برای اینکه بتوانند اجازه ساخت یک فیلم سینمایی را داشته باشند، باید اول فیلم کوتاه بسازند و بعد صلاحیت آنها برای حضور در سینما به عنوان یک کارگردان مشخص شود؟ باز هم تاکید می کنم قرار نیست هر دستیار فیلمسازی کارگردان شود، اما امتیاز ۱۵ هم امتیاز نامهربانانه است. وی ادامه داد: مگر ممکن است تجربه سال ها فعالیت در سینما تنها با ساخت چند فیلم کوتاه برای یک جوان به دست آید. نباید فراموش کرد که فرآیند تولید فیلم کوتاه در کشور یک فرآیند آزمون و خطا و تجربه شخصی است و فیلم کوتاه به معنای حرفه ای در کشور تولید نمی شود. البته این را هم باید بگویم که تعداد آثار قابل توجه در سینمای کوتاه کم نیست و بسیاری از آثار توانسته اند در سطح بین المللی خوش درخشند. آناهید آباد در پایان گفت: نسبت امتیازهایی که برای تایید صلاحیت کارگردانی فیلم اول در نظر گرفته شده است، ناعادلانه است. بهتر است برای نمونه کار ۱۵ امتیاز، دستیاری کارگردان ۱۵ امتیاز و بخشی از امتیازها نیز به کانون کارگردانان داده شود.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن