تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براى كسب بلند مرتبگى از وطن خود دور شو و سفر كن كه در مسافرت پنج فايده است: برطرف ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835268166




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اخلاق خداوند (2)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
اخلاق خداوند (2
اخلاق خداوند (2) درطليعه ي دعاي امام زين العابدين (ع) که به دعاي ابوحمزه ي ثمالي شهرت دارد آمده است :الحمدالله الذي اخلو به حيث شئت لسري بغيرشفيع فيقضي لي حاجتي »؛«ستايش مخصوص خداوندي است که هرگاه خواستم براي سرخويش بدون هيچ واسطه اي با او خلوت مي کنم و او درخواست مرا برآورده مي سازد » . ج )امام راحل ( سره )درطرفه اي حکيمانه فرمود :«آيا تاکنون فکرکرده ايد که چرا حيوانات بر روي شکم و چهار دست و پا حرکت مي کنند ،ولي انسان بر روي دو پا آفريده شده است ؟» آن گاه فرمود :«شايد جهتش اين باشد که حيوانات تمام وجهه ي همت و نگاهشان به سمت و سوي خاک و عالم ماده است ، ولي انسان که مستوي القامه است دو جبنه دارد : گاهي نگاهي به آسمان و عالم معنا مي کند و گاه نگاه به زمين و ماده » . اين گونه لطايف نشان و حکايت از آن دارد که جسم و روح انسان و قدرت و ظرفيتي که به وي داده شده است کاملاً متناسب با توقعي است که از او مي رود و اين توقع همانا جانشيني خداوند از طريق عبوديت و بندگي است :«العبوديه جوهره کنهها الربوبيه ،فما فقد في العبوديه وجد في الربوبيه و ما خفي عن الربوبيه اصيب في العبوديه » (1) و بالاخره محدث خبير ميرزاي نوري در مستدرک الوسائل (2) آورده است :« روايت شده است که خداوند در بعضي از کتاب هايش (کتاب هاي آسماني ) مي فرمايد : اي پسرآدم من زنده اي هستم که نمي ميرم . مرا درآنچه به تو فرمان مي دهم اطاعت کن تا تو را زنده اي قرار دهم که نمي ميرد ! اي پسر آدم من به چيزي مي گويم : موجود شو . موجود مي شود .در آنچه تو را نهان مي دهم اطاعت کن من نيز تو را به گونه اي قرار مي دهم که به چيزي مي گويي : موجود شو : موجود مي شود ! اخلاق خداوند جانشين خداوند شايسته است اخلاق خداوندي داشته باشد و به قدر امکان به او تشبه پيدا کند تا به کمال مطلق دست يابد . جاي بسي تعجب است که با وجود کلام گهربارو حديث افتخارآميزي چون « تخلفوا باخلاق الله »ـ که منسوب به حضرت رسول اکرم (ص) است و ـ سخن بلندي چون «تادبوا بآداب الله » ـ که منسوب به امام اميرالمومنين (ع) مي باشد ـ اين دو رهنمود روشن و اصول متين و اصيل ، کمتر درکتب اخلاقي و محوريت مباحث عرفاني مورد توجه و استناد قرار گرفته و مي گيرد . و اين درحالي است که بزرگاني چون علامه مجلسي (علي الله مقامه ) در بحارالانوار ، مولي محمد صالح مازندراني در شرح اصول کافي و حکيم ملاهادي سبزواري ، در شرح الاسماء الحسني ،با نقل و استناد به اين شعار محوري ،به شرح و توضيح آن مي پردازند . محدث بزرگوار ،مجلسي ، در مجلد 58 از بحار الانوار مي فرمايد :«لا نزاع ان حصول الالهيه في حق الخلق محال الا انه قال (ع) : «تخلفوا باخلاق الله »؛ و « الفلاسفه قالوا :الفلسفه عباره عن التشبه بالاله بقدرالطافه البشريه ؛فيجب عليه ان يعرف هذا التخلف و هذا التشبه ؛و معلوم انه لا معني لهما الا تقليل الحاجات و اضافه الخيرات و الحسنات بالاستکثارمن اللذات و الشهوات » مولي محمد صالح مازندراني نيز در مجلد نهم از شرح اصول کافي آورده است :«و ليس التقرب الي الله بالزمان و لا بالمکان، بل بالتشبه في الکمال کما قبل : تخلفوا باخلاق الله تعالي» و آنگاه به معناي تخلف به اخلاق الهي مي پردازد که در ادامه به آن خواهيم پرداخت . و بالاخره حکيم متاله ، ملاهادي سبزواري ، در مجلد دوم از شرح الاسماء الحسني (3) آورده است : « ... و ليس لذي العرش صوره الاصفاته الجماليه و الجلاليه و ارباب القلوب قد امروا بقوله صلي الله عليه و آله تخلفوا باخلاق الله » درآن چه از اقوال بزرگان نقل شد ، علاوه بر استناد به حدثيث شريف : « تخلفوا باخلاق الله »،درکيفيت و معناي اين تخلف و تشبه مطالب و اشاراتي بيان شده است ؛ چنان چه علامه در مجلسي پس از رد ايده ي لذت گرايي ،تعريف روشن و صريح خود را از تخلف به اخلاق خداوندي اين گونه بيان مي دارد (تقليل الحاجات و اضافه الخيرات و الحسنات ) . مولي محمد صالح مازندراني ، به طور مشروح ،به بيان کيفيت تشبه به خداوند مي پردازد .وي در قسمتي از عبارت خود چنين آورده است و «ليس التقرب الي الله بالزمان و لا بالمکان ،بل بالتشبه في الکمال ،و کل ما حصل في انسان من صفاته تعالي کالعلم و الحلم و الرحمه و البرما هو اکمل بالرياضه و الزهد کان القرب اشد » . آن گاه سخني از حضرت عيسي بن مريم (ع) تمسک مي جويد که خطاب به حواريون چنين فرموده است :«کونوا کاملين کما ان الله ربکم في السماء کامل » وي سپس اضافه مي کند : « و بالجمله مع حب الدنيا و الاستغراق في شهواتها و مهالکها لا يمکن الالتفات الي باطن النفس و تحصيل التشبه بالخالق و التقرب اليه و تحصيل علم الآخره ،فالورع اقوي ما يفيد النفس البته ، و اما ما ذکره الشارح من عدم جواز الفخر بالعلم و الورع و عدم الغرور بهما فلان الفخر و الغرور ينشان من حب الدنيا و الجاه و التراس » (4) چنان چه ملاحظه شد ،با همه ي عبارات و متون ديني که در موضوع اخلاق و خودسازي وارد گرديده ،تخلق به اخلاق خداوندي و تادب به آداب الهي محوري ترين نقش و اصولي ترين جايگاه را در اين موضوع ايفا مي کند و شايسته است همواره در غره ي کتاب ها ، دستورالعمل ها و مطالب اخلاقي قرار مي گيرد . جالب است بدانيم افلاطون و استاد او سقراط نيز سعادت و کمال انسان را درتشبه به خداوند دانسته اند . مرحوم سيد جلال الدين مجتبوي در ترجمه ي تاريخ فلسفه ،اثرفردريک کاپلسوتن ، سخن افلاطون را که به انديشه ي « فضيلت معرفت » شهرت دارد چنين آورده است : « نهايت سعادت انسان در تشبه او به خداوند است و اين غايت از طريق آراستگي به فضايل حاصل مي شود ... ما بايد تا حد امکان شبيه خدا شويم و آن عبارت است از عادل شدن به کمک حکمت.» بايد توجه داشت که در معناي تشبه به خداوند ، ربوبيت و عبوديت ملحوظ مي گردد . قرآن کريم حضرت رسول اکرم (ص) را اسوه ي حسنه و سرمشق نيکوي حق جويان و خدا خواهان و آخرت گرايان معرفي فرموده است ، اما پيداست که نبي اکرم (ص) ويژگي هاي منحصر به خويش دارد که از آنها به « خصائص النبي » ياد مي شود و قابل تسري به ديگران و تعميم به سايرين نمي باشد ؛لذا ما بنا به تعليم اولياي معصومين (ع) دعا مي کنيم که :«اللهم اجعل محياي محيا محمد و آل محمد و مماتي ممات محمد و آل محمد »،ليکن خصايص و ويژگي هاي منحصر به فرد آنان مورد تاسي نيست . خداوند متعال نيز داراي خصايصي است که به ذات قدسي او انحصاردارد ؛همانند آن که صفت متکبر از اسماء مقدس اوست ، ولي براي ديگران صفتي است ناپسند .ازاين اختصاصات که بگذريم ، تشبه به خداوند و تخلق به اخلاق الهي عين دستيابي به سعادت و خير محض است . حسن ختام مطلب ، يکي از مهمترين و روشن ترين ادله اي که انسان را به تشبه و تخلق به اخلاق الهي فرا مي خواند کريمه اي است که فرمود : ( احسن کما احسن الله اليک )(5) با اين صراحت جاي هيچ شک و شبهه اي وجود ندارد که اصلي ترين روشن سعادت و کمال ،توجه به صفات ربوبي و گام برداشتن درتحصيل اين صفات است . همان گونه که او رئوف ،صادق ، عدل ، عفو ، غفور ، شکور ، بر،غياث ، قاضي الحاجات ، ستار ، محسن و سريع الرضا و ... است ، رافت ، صدق ، عدالت ، بخشش ، سپاسگذاري ، نيکوکاري ، فريادرسي و ... را با اين نگرش ارزش گذاري کنيم و از ساحت قدس او فرا گيريم . پي نوشتها : 1 ـ مصباح الشريعه ، ص 536 .2 ـ مستدرک وسائل الشيعه ، ج 11 ، ص 258 .3 ـ شرح الاسماء الحسني جلد 2 ص 41 .4 ـ شرح اصول کافي ، مولي محمد صالح مازندراني ، ج 9 ، ص 372 .5 ـ قصص 77 .منبع:نشريه پايگاه نور،شماره 8/ن
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 285]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن