محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798234412
اخلاقی زیستن یعنی چی؟
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
اخلاقی زیستن یعنی چی؟
این روزها که جامعه تحت تاثیر حکم صادره درباره معاون اول رییس جمهوری در دوران محمود احمدی نژاد و نوع واکنش مدعی مدیریت جهان و پاک دستی و رعایت حقوق مردم است، بحث اخلاقی زندگی کردن یا زندگی به گونه ای دیگر بیش از گذشته متناسب به نظر می رسد.
هفته نامه امید جوان - مصطفی ملکیان: این روزها که جامعه تحت تاثیر حکم صادره درباره معاون اول رییس جمهوری در دوران محمود احمدی نژاد و نوع واکنش مدعی مدیریت جهان و پاک دستی و رعایت حقوق مردم است، بحث اخلاقی زندگی کردن یا زندگی به گونه ای دیگر بیش از گذشته متناسب به نظر می رسد.
گفتار حاضر نگاه استاد دکتر مصطفی ملکیان به مقوله زندگی اخلاقی را بازمی تاباند. مثال را البته ما آورده ایم و گفتار استاد، کلی است.
در بحث ازدواج و فرزندآوری فرض می کنیم که شرایط اخلاقی زیستن برای زوجین مهیا شده باشد و فرزندآوری و ازدواجی اخلاقی داشته باشند. بعد از احراز این شرایط، پدر و مادر در مقابل فرزند خود چه وظایفی دارند؟ و همچنین فرزند چه وظایفی در مقابل والدین خود دارد؟
- من فکر می کنم جواب حقوقی به این سوال با جواب اخلاقی متفاوت است. مطابق با حقوق موجود در اروپا، والدین به حکم قانون مجبور هستند که نیازهای ضروری فرزندان را تا 18 سالگی برآورده کنند. بنابراین [بعد از این سن] فرزند نمی تواند بگوید که شما بایستی برای من آپارتمانی بخرید یا اجاره کنید یا ماهیانه فلان مقدار پول به من بدهید یا مقدمات ازدواج را برایم فراهم کنید یا شغلی برایم پیدا کنید. بنابراین پدر و مادر به لحاظ حقوقی هیچ وظیفه ای بعد از این سن ندارند.
البته حقوق بسته به قانون هر کشوری فرق می کند اما وظیفه اخلاقی با حقوقی متفاوت است. انجام ندادن وظیفه حقوقی منجر به پرداخت جریمه خواهد شد و مردم فقط مجبورند که حقوقی زندگی کنند و مجبور نیستند که اخلاقی زندگی کنند. کسانی اخلاقی زندگی می کنند که تمایل دارند روح متعالی داشته باشند.
اگر کسی نخواست اخلاقی زندگی کند، نمی توان او را مجبور ساخت که اخلاقی زندگی کند. مثلا شما می خواهید تا آخر عمر متکبر باشید، هیچ کس نمی تواند شما را مجبور کند که دست از تکبر بردارید.
اخلاق یک عمل کاملا گزینشی و اختیاری است. اگر می خواهید اخلاقی زندگی می کنید و اگر نمی خواهید، اخلاقی زندگی نمی کنید. احدی حق ندارد که به ما بگوید که تو بایستی اخلاقی زندگی کنی یا نکنی. در اخلاق بایدی وجود ندارد. در حقوق است که باید وجود دارد. حقوق می گوید برحسب قانون کشور بایستی عمل کرد اما اخلاق می گوید که اگر پدر و مادری قصد اخلاقی زیستن دارند، بیشتر با فرزندان خودشان همراهی کنند.
ممکن است پدر و ماددری بخواهند تا وقتی زنده هستند، فرزندشان را از هر لحاظ تامین کنند و ممکن است پدر و مادری هم نخواهند اخلاقی باشند و بنابراین به حکم قانون در 18 سالگی که فرزند از شمول آنها بیرون می رود، دیگر هیچ کاری برای فرزندشان انجام ندهند.
همیشه باید به این نکته توجه داشت که ما مجبور به اخلاقی زیستن نیستیم. تنها چیزی که ما مجبور به آن هستیم، این است که قانونی زندگی کنیم.
اخلاق برای کسانی است که می خواهند خودشان را ارتقا دهند. اگر کسی نمی خواهد خودش را ارتقا دهد، می تواند متکبر باشد یا تمام عمر دروغ بگوید. هیچ کس حق ندارد شما را به زندان بیندازد. البته دو سه تا دروغ وجود دارد که جنبه حقوقی دارند. مثلا شهادت دروغ گفتن در دادگاه. اگر شما تمام عمر حسد بورزید، سخنت چینی کنید، غیبت کنید یا تهمت بزنید، کسی نمی تواند شما را «مجبور» به دست برداشتن از این کار کند.
بنابراین در اخلاق بایدی وجود ندارد. اگر پدر و مادر می خواهند اخلاقی تر زندگی کنند، فرزندشان را از هر لحاظ تامین می کنند. اگر باز هم می خواهند اخلاقی تر زندگی کنند، باز رفاه فرزندشان را بیشتر تامین می کنند. اگر هم نمی خواهند اصلا اخلاقی زندگی کنند، فقط تا 18 سالگی حمایت را بنا به حکم قانون انجام می دهند.
بنابراین برای اخلاق نمی توان قاعده ای وضع کرد. فقط حقوق است که می توان برایش قاعده وضع کرد. بعد از 18 سالگی قانون ساکت است و اخلاق به سخن گفتن درمی آید. اخلاق اولا می گوید که آیا می خواهید اخلاقی باشید یا نه؟ و هر چقدر که می خواهید اخلاقی تر باشید، بیشتر به فرزندتان کمک کنید؛ کما اینکه من هر چقدر اخلاقی باشم، به فقیر کمک می کنم و کسی نمی تواند مرا مجبور به کمک کند. نمی خواهم اخلاقی باشم، کمکی نمی کنم. می خواهم اخلاقی تر باشم، به فقرای بیشتری کمک می کنم.
آیا فرزندان تنها موظف هستند که درد و رنج غیرلازم به والدین وارد نکنند یا وظایف دیگری دارند؟
- نه، وظیفه شان فقط همین است.
آیا پدر و مادر این حق را دارند که شأن هدایت گری و دخالت درباب آینده فرزندشان داشته باشند؟ به بیان مصداقی تر، آیا والدین این حق را دارند که در آینده شغلی و تحصیلی فرزندانشان دخالت کنند؟
- ببینید دو نوع دخالت وجود دارد. نوع اول زمانی است که پدر و مادر به فرزند خودشان امر یا نهی می کنند که این رشته تحصیلی را برو یا نرو، این شغل را انتخاب کن یا این شغل را انتخاب نکن. در این مورد هیچ حقی ندارند اما نوع دومی وجود دارد که والدین امر و نهی نمی کنند، بلکه تجربه خودشان را با فرزندشان در میان می گذارند که اگر این راه را در پیش بگیری، لان خوبی ها و بدی ها را دارد. عرفای ما از این کار به «دلالت به خیر» تعبیر کرده اند.
عرفا می گفتند ما امر به معروف و نهی از منکر نمی کنیم، بلکه «دلالت به خیر» می کنیم. بنابراین اگر تجارب خودشان را با فرزندشان در میان بگذارند و اظهار کنند که اگر فلان شغل را اختیار کنی این سودها و بدی ها را دارد، این کار را به لحاظ اخلاقی نه فقط حق دارند بلکه وظیفه نیز دارند.
وقتی می گوییم وظیفه اخلاقی دارند، به این معناست که اگر می خواهند اخلاقی باشند، بایستی این وظیفه را انجام دهند اما هیچ کس حق ندارد به فرزند خود امر کند که این رشته تحصیلی را برو یا این رشته تحصیلی را نرو؛ این درس را بخوان یا نخوان؛ این شغل را انتخاب کن یا نکن اما می توانند دلالت به خیر کنند. پدر و مادر هر چقدر می خواهند اخلاقی تر باشند، بایستی تجارب خودشان را بیشتر با فرزندشان در میان بگذارند و دلالت به خیر را هر چه بیشتر انجام دهند.
شما در سلسله جلسات روانشناسی اخلاق به 6 مورد از دارایی های انسان (علم، شهرت، پول، حیثیت اجتماعی، محبوبیت و قدرت) اشاره کرده اید. اگر این 6 مورد با اخلاق تعارضی پیدا کرد آیا این امری اختیاری است که من اخلاقی زندگی کنم؟ فرض می کنیم رشوه دادن شخصی را پلیس متوجه نشود، آیا اجباری وجود دارد که من اخلاقی باشم و رشوه مبادله نکنم؟ (با فرض غیراخلاقی بودن رشوه گرفتن و دادن)
- اگر نمی خواهید اخلاقی زندگی کنید و حقوق هم نتوانست جلوی شما در مورد رشوه گرفتن را بگیرد، شما می توانید اخلاقی زندگی نکنید.
ذیل همین سوال، اگر انسانی خودگرای محض باشد و صرفا مصالح شخصی خود را مطمح نظر بگیرد یا به تعبیر دیگر از میان سه مولفه زندگی آرمانی یعنی 1) خوشی 2) خوبی 3) معناداری تنها مولفهاول و سوم آن یعنی خوشی و معناداری را اختیار کند و تمایلی به اخلاقی زیستن نداشته باشد، شما چه نقد یا نقدهایی به این نوع شیوه زیستن دارید؟ چنین رفتاری چه آثار و نتایجی خواهد داشت؟ دیگران با وی بایستی چه برخوردی داشته باشند؟
- خودش مشکلی نخواهد داشت. تنها ادعایی که می شود، این است که انسانی که اخلاقی زندگی نمی کند، توازن و تعادل زندگی اش را از دست خواهد داد. یعنی اگر شخصی اخلاقی زندگی نکند، دچار اضطراب می شود. میزان رضایت باطنی اش کاهش می یابد. چون هر 5 ساحت وجودی انسان (باورها، احساسات و عواطف و هیجانات، خواسته ها، گفتار و کردار) بایستی با یکدیگر هماهنگی و توازن داشته باشند.
وقتی اخلاقی عمل نکنم، این هماهنگی و تعادل به هم می خورد. در آن صورت در ناحیه اعصاب، ذهن، جسم و نفس دچار بی تعادلی خواهم شد اما آیا انسان های دیگر به عنوان ناظر حق دارند شما را مواخذه کنند که چرا اخلاقی زندگی نمی کنید؟ اصلا و ابدا چنین حقی ندارند. مگر اینکه اخلاقی نزیستن انسان منجر به ارتکاب یک جرم حقوقی شود.
در بحث فضیلت «سادگی» شما یکی از ویژگی های انسان ساده را «بدون راز» زندگی کردن می دانید اما در جای دیگری گفته بودید که خودتان را مسخّر دیگران نکنید و آینده و گذشته تان را برای دیگران به تصویر نکشید. آیا فضیلت سادگی با این توصیه اخلاقی عرفا متعارض نیست؟
- ابتدا بایستی میان دو نوع «راز» فرق گذاشت. راز به معنای اول، mystery است و آن چیزی است که انسان هیچ گونه شناختی راجع به آن نمی تواند به دست بیاورد. چیزی که عقل در باب آن نه قدرت اثبات دارد و نه نفی. بعضی خدا را راز می دانند. اما راز به معنای دوم، secret است؛ بدین معنا که من کاری را انجام داده ام اما نمی خواهم که دیگران از این کار باخبر شوند.
مثل اینکه شما کتابی را در جایی قرار داده اید و نمی خواهید من از مکان آن کتاب باخبر شوم. خانه ای در جایی دارید اما نمی خواهید من از آن باخبر شوم. در زبان فارسی به هر دو، راز اطلاق می شود اما در زبان انگلیسی به اولی mystery و به دومی secret گفته می شود.
اما اگر راز به معنای دوم را اختیار کنیم و آن وقتی است که چیزی را از من می پرسید اما من به شما نمی گویم ه آن چیز کجاست، این با «سادگی» منافات دارد. انسان ساده مسئله مخفی ندارد و اگر چیزی از او سوال کنید، به شما پاسخ آن چیز را خواهد داد.
اما بحث دیگر این است که انسان تا می تواند نبایستی گذشته و آرزوهای آینده خود را برای دیگران بازگو کند. یعنی در ابتدای ساکن، محل تولد و کارهای گذشته و آرزوهای آینده خود را برای دیگران بازگو نکند.
بنابراین فرق استت میان اینکه کسی از من سوالی بپرسد و منِ ملکیان بدانم و جواب ندهم که البته با فضیلت سادگی منافات دارد یا اینکه کسی از من سوالی نپرسیده است و من خودم شرح زندگی ام را در جلسه ای بگویم یا در کتابی بیاورم. این کار در اخلاق عرفانی اصلا توصیه نمی شود چرا که هر چقدر فردی بیشتر شناخته شده باشد، دیگران بیشتر می توانند از او سوءاستفاده کنند.
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]
صفحات پیشنهادی
داستانک/ خالی بندی یعنی این!
داستانک خالی بندی یعنی این شب که میشود حوصلهها مانند سایه ماه کوتاه است و کمرنگ داستانک قلقلکی کوتاه برای فکر و روحمان است تا در ساعات پایانی شب لحظات کوتاه امروز را با خواندن جملاتی کوتاه بهتر و بیشتر قدر بدانیم مجله شبانه باشگاه خبرنگاران دو دیوانه با هم سخن می گفتندعارف: مشکلی اصلی امروزمان بی اخلاقی است
عارف مشکلی اصلی امروزمان بی اخلاقی است رییس بنیاد امید ایرانیان معتقد است مشکلی اصلی امروزمان بیش از هر چیز بی اخلاقی است که دامن بسیاری از حوزه ها و از جمله سیاست و فعالیت سیاسی را گرفته است آفتاب به گزارش امید دکنر محمدرضا عارف در هفتمین کنگره سراسری حزب اراده ملت ایران &nbsحبیب الله اخلاقی: از تماشاگران بخاطر حمایتشان تشکر می کنم
جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸ ۴۸ دارنده مدال طلای بازی های آسیایی می گوید کاهش وزن زیاد باعث شده او در لحظات پایانی کشتی را به حریف آذربایجانی واگذار کند حبیب الله اخلاقی در گفتگو با ایسنا درباره سومی ایران در رقابتهای جام جهانی کشتی فرنگی اظهار کرد اگر در مسابقه دیروز با آذربایجان به- بخش عظیمی از فساد اخلاقی به ورود پول های کثیف به سیاست بازمی گردد
وزیر کشور بخش عظیمی از فساد اخلاقی به ورود پول های کثیف به سیاست بازمی گردد تهران - ایرنا - وزیر کشور گفت بخش عظیمی از فساد اخلاقی در کشور به موضوع ورود پول های کثیف به سیاست بازمی گردد به گزارش خبرنگار انتظامی ایرنا عبدالرضا رحمانی فضلی روز شنبه در همایش تخصصی روسای پلیس مبشریت امروز بیش از هر زمانی دچار فقر معنوی و اخلاقی است
جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵ ۴۳ نمایندهی ولی فقیه در استان مرکزی گفت متأسفانه بشریت امروز بیش از هر زمانی دچار فقر معنوی و اخلاقی است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا - منطقهی مرکزی آیتالله قربانعلی درینجفآبادی در خطبههای نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته بدترینتحلیلگر سیاسی سوریه در گفتوگو با فارس: دمشق با طرح سازمان ملل هوشیارانه تعامل میکند/تعهد ارتش سوریه به قواعد
تحلیلگر سیاسی سوریه در گفتوگو با فارس دمشق با طرح سازمان ملل هوشیارانه تعامل میکند تعهد ارتش سوریه به قواعد اخلاقی جنگتحلیلگر سیاسی سوریه با اشاره به اینکه عملیات بزرگ ارتش سوریه در حلب منطبق با اصول نظامی و اخلاقی جنگ و با هدف بازگرداندن امنیت برای شهروندان آن است گفت تعامل هواین یعنی فاجعه !
روزنامه خزر این یعنی فاجعه روزنامه خزر در شماره روز پنجشنبه سی ام بهمن ماه مطلبی را با عنوان این یعنی فاجعه به قلم رضا احمدی سراوانی منتشر کرده است به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز وقتی که رییس سازمان چای کشور اعلام می کند در آمد هر هکتار چایکاری فقط 300 هزار تومان است ایک مشاور امر ازدواج خبر داد فعالیت بیش از 300 سایت غیرقانونی و غیراخلاقی همسرگزینی در کشور
یک مشاور امر ازدواج خبر دادفعالیت بیش از 300 سایت غیرقانونی و غیراخلاقی همسرگزینی در کشوریکی از مشاوران در امر ازدواج گفت بیش از 300 سایت غیرقانونی و غیراخلاقی همسرگزینی در کشور فعالیت میکنند به گزارش خبرگزاری فارس از کامیاران شیرزاد سیفی پنجشنبه شب در سمینار معیارعدم پايبندي به اصول اخلاقي باعث بزهكاري ميشود
عدم پايبندي به اصول اخلاقي باعث بزهكاري ميشود نویسنده جلال مهرگان زنان به عنوان مادر خواهر يا نقش مهمي در تربيت افراد جامعه دارند وجود انحراف در رفتار آنها آسيبهاي جبرانناپذيري براي جامعه به همراه دارد و باعث ايجاد مجرمان جديد ميشودنمایش های غیراخلاقی فیلمساز فراری، گویا تمامی ندارد +تصاویر
یک اثر مبتذل دیگر از مخملباف نمایش های غیراخلاقی فیلمساز فراری گویا تمامی ندارد تصاویر هرچه سن و سال محسن مخملباف بیشتر میشود هذیان های او که در قالب فیلمهایش به نمایش درمیآیند نیز بیشتر میشود به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز فیلمسازی که زمانی با استفادههای ابزنمایش های غیراخلاقی فیلمساز فراری گویا تمامی ندارد +تصاویر
یک اثر مبتذل دیگر از مخملباف نمایش های غیراخلاقی فیلمساز فراری گویا تمامی ندارد تصاویر هرچه سن و سال محسن مخملباف بیشتر میشود هذیان های او که در قالب فیلمهایش به نمایش درمیآیند نیز بیشتر میشود به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز فیلمسازی که زمانی با استفادههای ابزااگر اسرائیل غلطی بکند ظرف کمتر از ده دقیقه تلآویو را نابود میکنیم/ مهاجرت معکوس یعنی مرگ رژیم صهیونیستی
حجتالاسلام والمسلمین ذوالنور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اگر اسرائیل غلطی بکند ظرف کمتر از ده دقیقه تلآویو را نابود میکنیم مهاجرت معکوس یعنی مرگ رژیم صهیونیستی مشاور عالی نمایندگی ولیفقیه در سپاه گفت اگر رژیم صهیونیستی غلطی بکند موشکهای ما ظرف کمتر از ده دقیقه تلآویووزیر کشور: بخش عظیمی از فساد اخلاقی به ورود پولهای کثیف به سیاست باز میگردد
وزیر کشور بخش عظیمی از فساد اخلاقی به ورود پولهای کثیف به سیاست باز میگردد سیاست > دولت - وزیر کشور با اشاره به آگاهی بخشی و مسوولیت پذیری ۹۸ ۵ درصد از جمعیت ایران که معتاد نیستند گفت در این حوزه کوتاهی کرده ایم زیرا مردم مواد مخدر صنعتی را نمی شناسند حتی ما نویدئو/ شیر هم که باشی جلوی جمعیت گاو کم می آوری، یعنی این!
ویدئو شیر هم که باشی جلوی جمعیت گاو کم می آوری یعنی این دانلود لینک ۰۳ ۱۲ ۱۳۹۳ - ۱۴ ۴۰۹۰ درصد ۸ تا ۱۶ ساله ها سایت غیر اخلاقی می بینند
۹۰ درصد ۸ تا ۱۶ ساله ها سایت غیر اخلاقی می بینند یک پژوهشگر فضای مجازی می گوید کاربران ایرانی اینترنت به طور میانگین در ۱۱ سالگی وارد سایتهای غیر اخلاقی میشوند برابر پیشبینی موسسه های معتبر اروپایی و آمریکایی ایران در پنج سال آینده جزو شش کشور نخست جهان در استفاده از فناوملاحظات اخلاقی در پیوند اعضا
ملاحظات اخلاقی در پیوند اعضاتلاش برای رفع موانع و مشکلات موجود در پیوند اعضا علاوه بر کاهش هزینه های نگهداری بیماران مرگ مغزی و امیدبخشی به بیماران نیازمند پیوند اعضا از اقدامات سودجویانه غیراخلاقی و غیرقانونی در این زمینه جلوگیری می کند بخش اول چکیده پیوند اعضا از مسائل نوین۸۹ درصد محتوای وایبر غیراخلاقی است
به گزارش جام جم کلیک رضا رحیمی پژوهشگر و مدرس دانشگاه در پنجمین همایش رایانه در زندگی من با هدف بررسی تاثیر شبکههای اجتماعی روی فرزندان با اشاره به اینکه طبق پیشبینیهایی که موسسات معتبر اروپایی و آمریکایی داشتهاند ایران در پنج سال آینده جزو شش کشور اول-
سبک زندگی
پربازدیدترینها