تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس فرزندش را ببوسد ، خداوند عزّوجلّ براى او ثواب مى نويسد و هر كسى كه او را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798017527




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رسانه متهم ردیف اول نیست


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: تلویزیون در بروز رفتار خشونت‌آمیز چقدر نقش دارد؟
رسانه متهم ردیف اول نیست

تاریخ انتشار : شنبه 11 بهمن 1393 ساعت 11:46 | شماره خبر : 1807380609350148539 تعداد بازدید: 0
پ پ








«ریموند کارور» می‌گوید: «تأثیر، همان نیرو است» («مقدمه‌« کلیسای جامع» ‌/‌ فرزانه طاهری) به نظر می‌رسد با نوعی عبارت تضادآمیز روبه‌روییم. مثل این‌که گفته شود: قدرت، همان ضعف است. البته در واقع، منظور نویسنده این است که برای درک ساز و کار تأثیر یک اثر هنری بر مخاطب، توجه به منبع تأثیر ضروری است. در اینجا سؤالی پیش می‌آید: آیا هر اثری بر مخاطب مؤثر است؟ یک بیننده‌ تلویزیون را در نظر بیاورید. کسی که جلوی تلویزیون نشسته و فیلمی لبریز از خشونت را تماشا می‌کند. آیا او طبق مدل ارسطویی به محاکاو تقلید خواهد پرداخت و رفتارهایی را که دیده تکرار خواهد کرد؟

پاسخ به این پرسش، منفی است. نه، صرف دیدن تصاویر خشونت‌آمیز منجر به رفتاری خشونت‌آمیز نخواهد شد. اگر بیننده آنچه را می‌بیند، باور نکند، محتوای ارائه شده بر او مؤثر نخواهد بود. می‌بینیم مخاطبان با انتخاب خودشان پای تماشای فیلم‌های ترسناک می‌نشینند تا بترسند! اما چرا؟ روان‌شناسان، همه‌ حالت‌های عاطفی ـ روانی انسان را «هیجان» می‌نامند. هیجان و ترس نوعی برانگیختگی است که باعث آزاد شدن هورمون‌های «آدرنالین» و «سروتونین» در بدن می‌شود. احساسی که در پی می‌آید، لذت، میل به حرکت و رهایی از تنش ذهنی و جسمی است، اما هم چنان که گفته شد، تأثیر فیلم خشن یا ترسناک بر مخاطبان متفاوت است. گروهی هستند که تماشای این فیلم‌ها را بی معنی می‌دانند و هر گز دچار چنین هیجاناتی نمی‌شوند. نتیجه‌ای که حاصل می‌شود این است که: نمی‌توان تلویزیون را در بروز رفتارهای خشن اجتماعی مقصر درجه‌ اول دانست. تلویزیون، البته رسانه‌ای تأثیر گذار است و چشم نیز دریچه‌ای است که در مقوله‌ تأثیر، متهم ردیف اول به حساب می‌آید. با این همه باید پذیرفت که قبل از رسانه، زمینه‌های شخصیتی و خانوادگی، تباری و اجتماعی در شکل رویکرد مخاطب به برنامه‌های خشن یا ترسناک اهمیت دارند. حالا رسانه در کجای این معادله قرار دارد؟ بالاخره باید رسانه را در بروز رفتارهای خشن مقصر دانست یا نه؟ البته جای انکار نیست رسانه از قدرتی شگفت‌انگیز برای تأثیر گذاشتن برخوردار است اما رسانه ملی در این زمینه، خطوط قرمز مشخصی دارد و دستورالعمل‌های تولید تلویزیونی، خالی از هرگونه ابهامی هستند. رسانه‌ ملی تا امروز کوشیده است که نه تنها از ترویج خشونت و هیجانات کاذب حاصل از ترس پرهیز کند بلکه به اصلاح ذائقه مخاطب نیز بپردازد. گو این‌که در هر حال، تولیدات داستانی اقتضائاتی دارند که در مواردی نمی‌توان از آنها بر کنار بود (مثلا سریال «مختارنامه» با وجود همه محاسنی که داشت، صحنه‌های خشنی را پرداخت کرده بود که رسانه ناچار از حک و اصلاح این سکانس‌ها شد) باید قبول کرد که ـ در کمال تأسف ـ خشونت و ترس به یکی از جاذبه‌های برنامه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای تبدیل شده است. رسانه از سویی باید تلاش کندکه در تولید آثار جذاب و پر تحرک عقب نماند و از سوی دیگر باید مرزبندی مشخص خود را با چنان مجموعه‌هایی حفظ کند. کار آسانی نیست. گر چه راه‌های نرفته هم کم نیستند. سرمایه‌گذاری درست رسانه روی طبقه‌ متوسط اجتماع و روی آثار دفاع مقدس و منابع مکتوب موجود ـ که داستان‌هایی ناب و شگفت در خود پنهان دارند ـ می‌تواند راهگشا باشد. اگر رسانه بتواند به دور از شعار و از منظری منصفانه به داستان زندگی انسان‌های کوچه و خیابان نگاه کند، باز هم تولیداتی از قبیل «پایتخت» رقم خواهند خورد. اگر رسانه به مرور زندگی مردان و زنانی بپردازد که هشت سال جنگی چنان دشوار را اداره کردند، به امکان تأثیرگذاری عمیقی دست یافته است. فراموش نکنیم تأثیر، همان نیروست مشروط بر این‌که مخاطب آن را بپذیرد و باور کند. امید بهشتی (فیلمنامه‌نویس) / قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)


تاریخ انتشار : شنبه 11 بهمن 1393 ساعت 11:46 | شماره خبر : 1807380609350148539 تعداد بازدید: 0





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن