واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
اخلاق نمازگزاران منبع: سایت اندیشه قم محبوبترين بندگان قال الصادق - عليه السلام -احب العباد الى الله - عزوجل - رجل صدوق فى حديثه ، محافظ على صلواته و ماافترض الله عليه مع ادائه الامانة محبوب ترين بندگان نزد خدا، مردى است كه در سخنش راستگو باشد، از نماز و هرآنچه كه خداوند بر او واجب كرده است ، محافظت كند و اداى امانت نمايد. (بحارالانوار، ج 82، ص 11). نماز و شيعيان اهل بيت (ع ) قال الصادق - عليه السلام -شيعتنا اهل الورع و الاجتهاد و اهل الوفاء و الامانة و اهل الزهد و العبادة و اصحاب الاحدى و خمسين ركعة فى اليوم و اللية شيعيان ما اهل تقوا و پاكدامنى و جديت اند و مردمى باوفا و امين اند و اهل زهد و عبادت اند و كسانى هستند كه در شبانه روز پنجاه و يك ركعت نماز مى خوانند (بحارالانوار، ج 68، ص 167) بى بهره از نماز قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -و من لم تنهه صلاته عن الفحشاء و المنكر، لم تزده من الله الا بعدا هركس كه نمازش او را از فحشا و منكر باز ندارد، هيچ بهره اى جز دورى از خدا نبرده است . (بحارالانوار، ج 82، ص 198، شهاب الاخبار، ص 215). نماز وسيله پاكسازى از كبر قالت فاطمة الزهراء - عليها السلام -جعل الله الصلاة تنزيها لكم عن الكبر خداوند نماز را مايه دورى شما از كبر و خودپسندى قرار داد.(اعيان الشيعه ، ج 1، ص 316). ديندارى مؤ منان قال الصادق - عليه السلام -فى خبر طويل ذكرفيه الائمة و علامة الائمة فقال : ودينهم الورع و العفة و الصدق و الصلاح و الاجتهاد واداء الامانة الى البر و الفاجر و طول السجود و قيام الليل و اجتناب المحارم ، و انتظار الفرج بالصبر و حسن الصحبة و حسن الجوار در خبرى طولانى كه در آن امامان و نشانه آنان را ذكر كرده است نقل شده كه حضرت فرمود: دين آنان پرهيز از گناه و عفت و راستى و صلاح و كوشش و اداى امانت به نيك و بد و طول دادن سجده و عبادت شب و پرهيز كردن از حرام و با شكيبايى در انتظار فرج آل محمد (ص ) بودن و نيكى مصاحبت و نيكى رفتار با همسايگان است . (بحارالانوار، ج 87، ص 143، اصول وافى ، ج 2، ص 121). ملاك شناخت نمازگزار قال الصادق - عليه السلام -يعرف من يصف الحق بثلاث خصال : ينظر الى اصحابه من هم ، و الى صلوته كيف هى و فى انى وقت يصليها فان كان ذامال نظر اين يصنع ماله كسى كه متصف و متصل به حق است ، به سه خصلت شناخته مى شود: 1 - به دوستانش نگاه كنيد(چگونه دوستى دارد) . 2 - و نمازش را ببينيد چگونه است و در چه وقتى نماز مى خواند. 3 - و اگر مالى به دستش آمد چگونه از آن مال استفاده مى كند.(مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 184). نماز، خانه اخلاص قال الباقر - عليه السلام -الصلاة بيت الاخلاص و تنزيه عن الكبر نماز (حقيقى و كامل ) جايگاه و خانه اخلاص و باعث دورى از كبر و خودپسندى است .(ميزان الحكمه ، ج 5، ص 375، بحارالانوار، ج 78، ص 183). نماز با ورع قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -ركعتان من رجل ورع افضل من الف ركعة من مخلط دو ركعت نماز انسان با تقوا، برتر از هزار ركعت نماز فرد لاابالى است . (نهج الفصاحه ، حديث 1672). قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -كن بالعمل بالتقوى اشد اهتماما منك بالعمل فانه لايقل عمل بالتقوى ، يا اباذر! اصل الدين الورع و راءسه الطاعة و اعلم انكم لو صليتم حتى تكونوا كالحنايا و صمتم حتى تكونوا كاوتار ما ينفعكم الا بورع باپايبندى به تقوا بيشتر از عمل ، اهتمام كن ... اصل دين پرهيزكارى است و راءس آن اطاعت از خداوند است ... بدان كه شماها اگر آن قدر به نماز بايستد كه مانند كمان ، خم شويد و آن قدر روزه بگيريد كه مانند زه كمان لاغر گرديد، جز با پرهيزكارى به شما سود نخواهد داد. (مكارم الاخلاق ، ص 468). ويژگى نمازگزار حقيقى قال الصادق - عليه السلام - قال الله - تبارك و تعالى - انما اقبل الصلاة لمن تواضع لعظمتى و يكف نفسه عن الشهوات من اجلى ، و يقطع نهاره بذكرى ولايتعاظم على خلقى و يطعم الجائع و يكسوالعارى ، ويرحم المصاب و يؤ وى الغريب فذلك يشرق نوره مثل الشمس خداوند تبارك و تعالى مى فرمايد: همانا نماز كسى را قبول مى كنم كه : 1 - دربرابر عظمتم تواضع كندو برايم خاكسار باشد. 2 - براى رضاى من از شهوت ها دورى جويد؛ 3 - روزهايش را با ذكر من به شب رساند؛ 4 - بر بندگانم فخرى نفروشد؛ 5 - گرسنگان را سير كند؛ 6 - برهنگان را بپوشاند؛ 7 - بر مصيبت ديدگان رحم كند؛ 8 - بى پناهان راپناه دهد؛ اوست كه نور (بندگى اش ) مانند خورشيد مى درخشد.(بحارالانوار، ج 69، ص 391). اخلاص در نماز قال الصادق - عليه السلام - ليست الصلوة قيامك و قعودك انما الصلوة اخلاصك و ان تريد بها الله وحده نماز، قيام و قعود (نشستن و برخاستن ) تو نيست ، بلكه نماز، اخلاص و خداخواهى تو است .(شرح نهج البلاغه ، ابن ابى الحديد، ج 1، ص 325).
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 170]