تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819720200




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توکل و مراتب آن


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: بحث ديگري که درکتاب چهل حديث حضرت امام خميني (ره) بدان پرداخته شده در باب توکل، معناي آن و تفاوت توکل با رضا و ثقه است . دريچه در اين زمينه ، با روايتي از امام کاظم عليه السلام باز مي شود. علي بن سويد مي گويد: از امام کاظم عليه السلام درباره اين فرموده خدا " وَ مَن يَتـَوَکـَّل عـَلي الله فَهُو حَسبُه" ( يعني هر کس به خدا توکل کند، خداوند براي او کافي است) ، سوال کردم. حضرت فرمود: توکل بر خدا داراي درجاتي است . از مراتب توکل ، آن است که در تمام کارهايت بر خداوند توکل کني . پس هر آنچه درباه تو انجام داد، از آن خشنود باشي . بداني که او نيکويي و فضل را از تو منع نمي کند و بداني که فرمان در آن مخصوص خداست. پس بر خداوند نسبت به واگذاري آن [امور] به او توکل کن و به خداوند در آن [ امور] و غير آن[ امور] اعتماد نما. "معناي توکل و مراتب آن" توکل از لحاظ لغت ، به معناي اظهار ناتواني و اعتماد به غير خود مي باشد. صاحب " منازل السائرين" توکل را اين دانسته است: " واگذار کردن تمام امور به صاحب آن و بر وکالت او اعتماد داشتن." برخي نيز گفته اند: توکل بر خدا ، به معناي آن است که بنده، تمام اميدها و آرزوهاي خود را از مخلوقات قطع کند و به حق بپيوندد. توکل بسته به مقامات مختلف بندگان و مراتب معرفت انسانها، داراي در جات و مراتب است . " فرق بين رضا و توکل " شخص متوکل ، خير و مصلحت خود را مي خواهد و خداوند متعال را در کسب اين خير و مصلحت ، وکيل امور خود مي کند ؛ اما شخص راضي ، اراده خود را در اراده خداوند فاني کرده و هر آنچه را خداوند اراده کند ، مي پسندد. بر اين اساس ، مقام رضا عالي تراز مقام توکل است . چنان که از بعضي اهل سلوک پرسيدند:" چه اراده کرده اي؟ " گفت:" اراده کرده ام که اراده اي نداشته باشم." اين مطلب بيانگر مقام رضاي ايشان است. " فرق ميان تفويض ، توکل و ثقه" ميان توکل ، تفويض و ثقه ، تفاوت هاي ظريفي وجود دارد . خواجه عبدالله ، تفويض را لطيف تر از توکل دانسته است. تفويض آن است که بنده در کليه کارها ، خود را بدون قدرت و توان و بدون تصرف بشمارد و خداوند را متصرف بداند؛ اما شخص متوکل ، خداوند را قائم مقام خود در جلب خير و صلاح خويش مي گرداند . تفويض در کليه امور؛ اما در توکل ، براي جلب خير و مصلحت است. " تفاوت ديگر اين که توکل زماني محقق مي شود که کارِ موجب توکل ايجاد شود ، مثل توکل پيامبر ويارانش در حفظ آنها از مشرکين ؛ اما تفويض ، گاه قبل از ايجاد سبب امر مورد تفويض و گاه بعد از وقوع سبب مي باشد ؛ مثل تفويض مؤمن آل فرعون " . مطالبي که پيش تر آمد ، شرح عارف معروف عبدالرزاق کاشاني از عارف کامل خواجه عبدالله انصاري است. در اين که توکل شعبه اي از تفويض باشد، مسامحه اي روشن است، و همچنين توکل مي تواند قبل و بعد از بروز موجب توکل باشد. " ثقه" نيز غير از توکل و تفويض است. چنان که خواجه گفت: مقامات سه گانه [ توکل ، رضا و تفويض ] بدون ثقه به دست نمي آيد. بلکه روح آن مقامات ، اعتماد به خداوند متعال است ، و تا زماني که بنده به خداوند متعال اعتماد نداشته باشد، به آن مقامات نمي رسد




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 590]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن