محبوبترینها
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1840598054
بلای الهی نردبان سلوک مؤمنین
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
سلوک حقیقی؛
بلای الهی نردبان سلوک مؤمنین
سیر و سلوکی است که با عاشورا حاصل میشود. آن سیر، مؤمنین را از جزایر مستقل بیرون میآورد و حول بلا ولیشان آنها را به یک امّت تبدیل میکند.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، عاشورا نقطه کانونی شفاعت نبی اکرم صلیاللهعلیهوآله نسبت به مؤمنین و همهی امم و حتی اولیاء و انبیاست؛ یعنی مرتبهای از شفاعت نبی اکرم (ص) برای تقرب موجودات، در عاشورا واقع شده است. ما در مسیر حرکت به سوی خدای متعال بعد از همهی ریاضتها و زحمتها وارد وادی ابتلائات و وادی بلا الهی میشویم. ورود به این وادی، نردبان رشد ماست و سیر و حرکت ما به سوی خدای متعال با این بلاء بیش از هر چیز دیگر اتفاق میافتد. بر این اساس ابتلائاتی که برای مؤمنین پیش میآید، نردبان سلوک آنهاست؛ ابتلائاتی که مؤمنین را سالک الی الله میکند، با ریاضت تفاوت دارد. یکی از تفاوتهای اساسی آن با ریاضت این است که ریاضتها ممکن است منتهی به عجب انسان شوند و در انسان طلبکاری ایجاد کنند؛ ولی ابتلائات معمولاً در انسان حالت اخبات و انکسار ایجاد میکنند. تفاوت دوم این است که ریاضتهای ما با برنامهریزی خودمان است؛ ولی ابتلائات معمولاً با برنامهریزی خداوند متعال است؛ اوست که میداند مؤمن چگونه باید رشد یابد و با چه ابتلایی سالک شود. به هر حال این بلا بهترین نردبان سلوک و ترقی مؤمن است. هر مؤمنی در مراحل سیر خود نیاز به ابتلا دارد. این ابتلائات الهی مؤمن را سالک میکند و به سوی خدای متعال و مقصد پیش میبرد. یک وجه از بلایی که خدای متعال برای مؤمن رقم میزند، سختی و دشواریها و تحمل ناهمواریهاست؛ وجه دیگر آن جاذبه الهی و محبت و رحمتی است که شامل مؤمن میشود؛ لذا باطن این بلاء نیز رحمت الهی و دستگیریهای خدای متعال است. تفاوت ابتلائات در ایجاد ظرفیت رشد و ظهور رحمت الهی ابتلائات انسانها متفاوت است. برخی ابتلائات بهاندازۀ وجود خود آدمهاست و حداکثر میتواند خود او را رشد دهد؛ ظرفیت رشد چنین ابتلائاتی محدود است؛ ابتلائاتی همچون بیماری، فقر، گرفتاری، ابتلا به خوف و ابتلا به نقص در ثمرات و انفس.۱ این ابتلائات بهاندازۀ ظرفیتی که دارند، انسان را رشد میدهند و بیش از این نمیتوانند در او تحرّک ایجاد کنند. اما دستهی دوم، ابتلائاتی هستند که ظرفیت رشد آنها تنها محدود به شخص مؤمن نیست بلکه ظرفیت دستگیری و هدایت دیگران را نیز دارند. انسانهایی هستند که بلاءشان علاوه بر اینکه خود آنها را سالک و مقرب میکند، میتواند دیگران را هم به مقصد برساند؛ اولیاء خدا معمولاً اینگونه هستند. در اصول کافی آمده است که امام صادق (ع) فرمودند: «گاهی صبر یک مؤمن عامل نجات یک امت است» ایشان در آن روایت یوسف صدیق (ع) را مثال زدند و فرمودند: «بلا برای یوسف پیش آمد؛ او بود که به چاه رفت؛ از پدرش جدا شد و به این هجران مبتلا شد؛ او بود که متهم و زندانی شد؛ او پای این ابتلائات الهی ایستاد؛ او بود که به زنان مصری مبتلا شد و تحمل کرد. ولی نتایج این ابتلائات فقط برای خودش نبود، بلکه مردم مصر هم با این امتحان و ابتلاء از کفر و قحطی و مرگ نجات پیدا کردند. بلای نبی اکرم، اعظم ابتلائات و مصائب عالم بلا گاهی رحمتی را در پی دارد که آن رحمت، دیگران را هم در برمیگیرد. معمولاً بلا مؤمن مسیر نزول رحمتهای رحمانی است؛ یعنی ایمان، یقین، معرفت، محبت، صفات حمیده و درجات قرب و توحید در متن این بلاء پنهان و پوشیده هستند. با این وصف اعظم ابتلائاتی که در عالم پیش آمده و رقم خورده است، از آن وجود مقدّس حضرت نبی خاتم است. «لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِیَّهُ وَ جَلَّتْ وَ عَظُمَتِ الْمُصیبَهُ»؛ این فراز از عاشورا فهم نمیشود، مگر اینکه انسان توجه کند که حامل این مصیبت، شخص نبی اکرم (ص) هستند؛ مصدر این مصیبت جلال الهی است؛ لذا امر سادهای نیست! این اعظم ابتلائاتی است که برای نبی اکرم (ص) رقم خورده است. بر اساس بعضی روایات، این اعظم ابتلائات چند چهره دارد؛ یکروی آن تقرب خود نبی اکرم و اهلبیت (ع) است؛ بهواسطهی این ابتلاء برای آنها قربی حاصل میشود که برای احدی قابلتصور نیست؛ «یا أَیتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ ارْجِعِی إِلى رَبِّکِ راضِیهً مَرْضِیهً»؛ نبی اکرم (ص) صاحب اصلی بلای عاشورا هستند؛ کما اینکه در ماجرای ذبح اسماعیل صاحب اصلی این ابتلا حضرت ابراهیم (ع) است. با این توصیف همهی بلای ائمه ابتلائات نبی اکرم (ص) است که از طریق آنها واقع میشود. حضرت برای اینکه باب شیطان را ببندند و در جامعهی بشری ارتقاء وجدان ایجاد کنند و مردم و همهی عالم را به حق و به قرب برسانند، حاضر شدند که همهی این مصائب را تحمل کنند و این امتحان واقع شود. در باب سیدالشهدا در زیارت اربعین آمده است: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلالَهِ»۲؛ ایشان خون دل دادند تا عبادالله را از جهالت و حیرت بیرون آورند؛ یعنی گویا اگر عاشورا نبود، عبادالله در جهالت و حیرت و ضلالت بودند! آنجا هم معلوم نیست که منظور از عبادالله بندههای عادی باشند. لذا حضرت که اباعبدالله است، برای عبادالله ابوّت کردهاند؛ یعنی مانند پدر با دامن محبّت خود این بلا را تحمل کردند تا عبادالله سالک شوند و به مقامات برسند. این بلاء هم دارای چنان ظرفیتی است که همهی موجودات و کائنات میتوانند با آن سالک باشند. اگر فرمودهاند: «أَشْهَدُ أَنَّ دَمَکَ سَکَنَ فِی الْخُلْدِ وَ اقْشَعَرَّتْ لَهُ أَظِلَّهُ الْعَرْشِ وَ بَکَى لَهُ جَمِیعُ الْخَلَائِقِ وَ بَکَتْ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَ الْأَرَضُونَ السَّبْعُ»۳ و اگر همهی خلایق در این حادثه درگیرند، به این دلیل است که حضرت بلایی را تحمل کردهاند که همه کائنات، اعم از جماد و نبات و حیوان و... را با آن رشد میدهند. در روایات آمده است که جمادات، جن، حیوانات و ماهیهای دریا تا ملائکه و عوالم بالا همه گریه میکنند. این بلاء ظرفیت رشد همهی عالم را دارد. «لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِیَّهُ وَ جَلَّتْ وَ عَظُمَتِ الْمُصیبَهُ.» یک جلوه از این بلاء عظیم، شفاعت و دستگیری ارباب سلوک است. همهی ارباب سلوک، حتی اولیاء و انبیاء با این بلاء سالک و متقرب میشوند. اگر خدای متعال در مراحلی از سلوک انبیاء الهی، روضهی سیدالشهدا (ع) را به نحوی برایشان میخوانده برای زکریا، موسی، نوح و حضرت آدم خواندند! به این دلیل است که منزلتی از قرب آنها تنها با عبور از وادی کربلا حاصل میشود؛ بخش مهمی از تجلیاتی که بر قلوب آنها واقع میشود، از وادی کربلا ناشی میشود و از آنجا به آن رحمت خاص الهی میرسند. روایتی از امام رضا (ع) در عیون اخبارالرضا آمده که مرحوم صدوق هم در خصال آن را نقل کردهاند. حضرت آیۀ «وَ فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ» را اینگونه معنا میکنند و توضیح میدهند که این ذبح عظیم چه بوده است. حضرت در توضیح این آیه مقدمات بسیار عجیبی میفرمایند: «ابراهیم خلیل بعد از اینکه اسماعیل (ع) را برای قربانی کردن برد و کارد به حلقومش کشید، خدای متعال فرمود: «قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیَا.»۴ابراهیم به خدای متعال عرضه داشت: «من دوست میداشتم این فرزند را در راه تو قربانی کنم و به ثواب اعظم مصائب برسم؛ یعنی حضرت میخواست صاحب ابتلاء اعظم باشد و ثواب ابتلاء اعظم و آن رحمت رحمانیهای که در آن ابتلاء هست، به ایشان برسد. خدای متعال مسیری را برای حضرت ابراهیم (ع) هموار کردند و ایشان را به وادی کربلا بردند. سپس از حضرت پرسیدند: خودتان را بیشتر دوست دارید یا نبی خاتم را؟ عرض کرد: نبی خاتم را از خودم بیشتر دوست دارم. پرسید: سیدالشهدا (ع) را بیشتر دوست دارید یا اسماعیل را؟ عرض کرد: سیدالشهدا را پیداست خلیل الرحمن است؛ چون وقتی خدا سیدالشهدا را بیشتر دوست دارد، ایشان هم او را بیشتر دوست دارد. کسی که به مقام خُلّت رسید و در محبت خالص شد، گداخته در محبّت شد، همه محبتهایش شعاع محبت الهی است؛ جایی که محبّت الهی بیشتر ظهور دارد، او هم همان جا سیر میکند بعد از اینکه این اقرارها گرفته شد، خدای متعال مقایسه کرد.۵ خدای متعال صحنه کربلا را نشان داد! ببینید ذبح عظیم اسماعیل را! ابتلا عظیم اینجاست یا آنجا؟! شاید حافظ به همین حقیقت اشاره دارد. آنجا که میگوید: مرید پیر مغانم ز من مرنج ای شیخ چرا که وعده تو کردی و او به جا آورد بعضی گفتهاند مُرید پیر مغان، یعنی مریدِ نبی اکرم (ص). وقتی روضه سیدالشهدا (ع) برای ابراهیم خلیل خوانده شد به آن نکته و مصیبت بزرگ که امام رضا (ع) در حدیث ریان بن شبیب میفرمایند و ناظر به صحنهای است که شرح آن معلوم نیست درست باشد! ـ حضرت چنان غصهدار شد که اگر اسماعیل را ذبح میکرد، این حالت برایش پیدا نمیشد! وقتی میگوید: من سیدالشهدا را بیشتر دوست دارم، اگر صحنه کنار برود و قصه را نشان بدهند، پیداست که این اتفاق میافتد؛ بعد خدای متعال فرمود: «وَ فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ.»۶ امام رضا (ع) دراینباره فرمود: یعنی آن ثوابی که تو در قربانی کردن اسماعیل دنبال میکردی، حالا به آن رسیدی. عاشورا آن ابتلاء اعظمی است که برای نبی اکرم و اهلبیت (ع) پیش آمد. یک چهرهی این ابتلاء، تقرب خودشان به خدای متعال است که اثر این تقرب، قرب همهی عالم است؛ «بِنَا عُبِدَ اللّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اللّهُ». وقتی او تقرب پیدا میکند، همهی کائنات هم تقرب پیدا میکنند. چون «لَولاکَ لَما خَلَقتُ الأَفلاک»، همهی عالم متعلق به وجود او خلق شدهاند؛ لذا وقتی هم که ایشان مبتلا میشوند، همهی عالم مبتلا میشوند و قرب پیدا میکنند. در این بلاء به اندازهای رحمت الهی نزول و تجلی کرده و به قدری حقیقت در آن ظهور یافته که میتواند باب حقیقت را به روی همه عالم باز کند؛ لذا همهی عالم در هر مرتبهای از مراتب که باشند، میتوانند بهواسطه آن متنعم و متقرب شوند. حتی ابراهیم خلیل (ع) هم بعد از اینکه به مقام خلّت رسیده و مأمور به ذبح اسماعیل (ع) شده است، باید وارد این وادی شود تا به آن جذبههای عاشورایی و آن وجود مقدس برسد. ابراهیم خلیل به آنچه از محبت و عنایت الهی طلب کرده، نخواهد رسید مگر اینکه این مصیبت را درک کند. اگر موسی هم باشد، همینطور است. لذا فرمودهاند که حضرت خضر (ع) در آن فرصت کوتاه، روضهی سیدالشهدا را هم برای حضرت موسی (ع) خوانده است و همینطور سایر کسانی که در روایات آمده است. مناسک سلوک با ابتلا عظیم عاشورا این ابتلا عظیم طریق تقرب همهی عوالم است و همه عوالم در مرحلهای از سیر خود از مسیر آن رحمت عبور میکنند. این ابتلا مناسکی برای سلوک دارد که اگر آن مناسک رعایت شود، انسان با آن سالک میشود. جامعهی شیعه نیز با همان مناسک سیر میکند. آنهایی که میخواهند فقط با نماز و روزه خود سالک شوند، بروند سالک شوند! ما همهی این نماز و روزهها را انجام میدهیم تا شاید در این وادی به ما اجازه ورود بدهند و انشاءالله این باب برای ما باز شود و سیر ما از وادی کربلا اتفاق بیفتد. میشود در سیر با عاشورا به جایی رسید که « وَاَسْئَلُ اللَّهَ بِحَقِّکُمْ وَبِالشَّاْنِ الَّذی لَکُمْعِنْدَهُ اَنْ یُعْطِیَنی بِمُصابی بِکُمْ اَفْضَلَ ما یُعْطی مُصاباً بِمُصیبَتِهِ مُصیبَهً مااَعْظَمَها وَ اَعْظَمَ رَزِیَّتَها فِی الاِسْلامِ وَ فی جَمیعِ السَّمواتِ وَ الاَرْض » و میشود با این بلاء به جایی رسید که «اَللّهُمَّ اجْعَلْنی فی مَقامی هذا مِمَّنْ تَنالُهُ مِنْکَ صَلَواتٌ وَ رَحْمَهٌوَ مَغْفِرَهٌ» این مزد صابرین است که حضرت فرمود یکی از آنها را اگر به ملائکه بدهند، راضی میشوند. میشود به جایی رسید که «اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیایَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِمُحَمَّدٍ وَ مَماتی مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.» بلاء عاشورا بستر رشد تولّی و تبرّی اگر کسی به این بلاء عظیم گره بخورد، دو بال پرواز به او میدهند: «اَللّهُمَّ اِنّی اَتَقَرَّبُ اِلَیْکَ فی هذَ الْیَوْمِ وَ فی مَوْقِفیهذا وَ اَیّامِ حَیاتی بِالْبَراَّئَهِ مِنْهُمْ وَاللَّعْنَهِ عَلَیْهِمْ وَ بِالْمُوالاتِ لِنَبِیِّکَوَ آلِ نَبِیِّکَ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمُ اَلسَّلامُ». این دو بال، وسیلهی تقرب همهی کائنات و روح تهذیب است. باطن تهذیب اخلاقی، تولّی و تبرّی است. باطن و سرّ همهی اخلاق کریمه، سجده بر خدای متعال و نفی استکبار و خشوع است ـ همان امری که حضرت در خطبهی قاصعه فرمودند امتحان ملائکه بود باطن آن تولی و تبری است و ظاهرش تخلیه از صفات رذیله و تعبیهی صفات حمیده است. باطن همۀ اخلاق کریمه، تولی و تبری است و عالم با تولی و تبری به اخلاق و بعد به توحید میرسد. همهی این اخلاق نیز مقدمهی خشوع و سجدهی تام است؛ مقدمهی پرستش کامل است و اینها از طریق تولی و تبری واقع میشود. مرزبندی صف و قتال در آینه زیارت عاشورا وقتی عقل رشد کرد، تبدیل به بصیرت و موضعگیری و صفبندی میشود و صفوف شکل میگیرد. مدخل ما و شروع این باب با مصیبت است؛ «یا اَباعَبْدِاللَّهِ لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِیَّهُ وَ جَلَّتْ وَ عَظُمَتِ الْمُصیبَهُ بِکَ عَلَیْنا وَعَلی جَمیعِ اَهْل الاِسْلامِو جَلَّتْ وَ عَظُمَتْ مُصیبَتُکَ فِی السَّمواتِ عَلی جَمیعِ اَهْلِ السَّمواتِ». اگر کسی به عظمت و جلالت مصیبت رسید و سطح ابتلا را متوجه شد و درک کرد که این بلای فراگیری است که بر نبی اکرم (ص) وارد شده است، به بصیرت میرسد. انسان در آینهی این بصیرت یک صفبندی عظیم تاریخی را مشاهده میکند که یک طرف آن نبی اکرم (ص) است که میخواهد کائنات را به قرب برساند و برای تحقق این هدف این بلا عظیم را تحمل میکند؛ یک طرف دیگر هم جبهۀ مقابل است که برای بستن مسیر نبی اکرم (ص)، این حادثه را طراحی و پیگیری و یارگیری کرده و این هدف را در تاریخ ادامه میدهد؛ یعنی در آینه عاشوراست که رسول اکرم (ص) حاضر شد این بلا را امتحان و تحمل کند و آنها هم در دشمنی با حضرت تا اینجا پیش رفتند. وقتی انسان به بصیرت میرسد این جبهه را لعن میکند و شناخت جبههی تاریخی دشمن و آن جبههی تباهی، محصول درک این بلاست که به لعن هم میرسد. «فَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّهً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِ عَلَیْکُمْاَهْلَ الْبَیْتِوَ لَعَنَ اللَّهُ اُمَّهً دَفَعَتْکُمْ عَنْ مَقامِکُمْ وَاَزالَتْکُمْ عَنْ مَراتِبِکُمُ الَّتی رَتَّبَکُمُ اللَّهُ فیها و لَعَنَ اللَّهُ اُمَّهً قَتَلَتْکُمْ». جمعی را که امام دارند، امّت میگویند. « وَ لَعَنَ اللَّهُ الْمُمَهِّدینَ لَهُمْ بِالتَّمْکینِ مِنْ قِتالِکُمْ» «بَرِئْتُ اِلَی اللَّهِوَ اِلَیْکُمْ مِنْهُمْ وَ مِنْ اَشْیاعِهِمْ وَ اَتْباعِهِمْ وَ اَوْلِیاَّئِهِم ». بعد از این بصیرت، صفبندی و مرزبندی شکل میگیرد تا به صف و قتال میرسد؛ «اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ اِلی یَوْمِ الْقِیامَهِ» سپس به خونخواهی و وجاهت و قرب و معیت و ثبات قدم میرسد. تشکیل جامعه مؤمنین و امت واحد در سیر و سلوک با زیارت عاشورا مرحلهی دوم سیر از فراز پایانی زیارت عاشورا شروع میشود؛ «اَللّهُمَّ اِنَّ هذا یَوْمٌ تَبرَّکَتْ بِهِ بَنُواُمَیَّهَ»؛ آن لعنها و سلامهای مکرر و آن سجدهی قرب که حاصل آن شفاعت است، سیر و سلوکی است که با عاشورا حاصل میشود. آن سیر، مؤمنین را از جزایر مستقل بیرون میآورد و حول بلا ولیشان آنها را به یک امّت تبدیل میکند. لذا جامعه و صف، حول امام شکل میگیرد. در واقع انسانها دیگر نمیخواهند راه را مستقل از سیدالشهدا (ع) بروند و به صورت جزایر مستقل هم نمیخواهند به امام گره بخورند؛ چون بریده از هم نیستند و نمیخواهند خودشان این راه را با ریاضات بروند؛ بنابراین وارد این وادی شده و دور هم جمع میشوند؛ «سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ». در محور عاشورا و بلا، امّت درست میشود و این امّت با ابتلاء به عاشورا، مراتب سیر و سلوک را طی میکند تا به صف و قتال میرسد؛ بعد هم به معیت و ثبات قدم در همۀ ادوار و احوال خود میرسد تا مسئلهی شفاعت و قربِ سجود. این سیری است که در عاشورا باید داشته باشیم. همهی توحید و ولایت هم در همین سیر اقامه میشود. اقامهی ولایت و توحید در عالم و ارواح و پیکرهی عالم با همین حادثه سیدالشهد است که «أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلَاهَ وَ آتَیْتَ الزَّکَاهَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیْتَ عَنِ الْمُنْکَرِ.» تبیان/میرباقری
۲۵/۰۱/۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]
صفحات پیشنهادی
کتاب «کیمیای وصال» دروازه ورود به حقایق سلوک
انتشارات سروش منتشر کرد کتاب کیمیای وصال دروازه ورود به حقایق سلوک شناسهٔ خبر 2527391 سهشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵ ۱۷ دین و اندیشه > سایر چاپ چهارم کتاب کیمیای وصال تألیف آیت الله استاد محمد شجاعی از سوی انتشارات سروش وارد بازار نشر شد به گزارش خبرگزاری مهر کتاب حاضروظیفه شکر بعد از رسیدن هر نصرت الهی
سخن بزرگان وظیفه شکر بعد از رسیدن هر نصرت الهی معنای انابه این است كه توجه به خدای متعال پیدا كنیم برای حال و آینده گفتهاند فرق بین توبه و انابه این است كه توبه مربوط به گذشته است انابه مربوط به حال و آینده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز بعد از هر نصرتی كه خدای متعدلائل پيشگامی امیرالمؤمنین در اسلام
اهل بیت ع دلائل پيشگامی امیرالمؤمنین در اسلام آن روز اسلام جز به خانه پیامبر و خدیجه راه نیافته بود و من سومین نفر آنها بودم نور وحی و رسالت را میدیدم و بوی نبوت را میشنیدم به گزارش سرویس دینی جام نیوز دلائل و شواهد پیشگامی امیرالمومنین عليهالسلام در مجشنواره صلح و وحدت ویژه کودکان و نوجوانان ادیان الهی برگزار میشود
دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۶ جشنواره صلح و وحدت ویژه کودکان و نوجوانان ادیان الهی پس از استانهای آذربایجان غربی و فارس اواسط اردیبهشت ماه در استان یزد برگزار میشود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه یزد محمدعلی طالبی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی اسادب الهی در ارتباط با نفس بررسی میشود
در هجدمین نشست حدیث پارسایی ادب الهی در ارتباط با نفس بررسی میشود شناسهٔ خبر 2530645 شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی هجدمین نشست از سلسله نشست های مذهبی حدیث پارسایی با موضوع ادب الهی در ارتباط با نفس یکشنبه ۲۳ فروردین ماه در فرهنگسراحسود به قضا و قدر الهی معترض و خشمگین است
پای درس اخلاق آقامجتبی تهرانی حسود به قضا و قدر الهی معترض و خشمگین است شناسهٔ خبر 2530653 شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی در روایتی هست که حسود دشمن نعمت من است خشمگین است نسبت به قضا و تدبیر من راضی نیست به آنچه من تقسیم بندی کرده امهمه باید متخلق به اخلاق الهی باشند/ نزاهت اخلاقی، دستور جهانی است
آیت الله جوادی آملی همه باید متخلق به اخلاق الهی باشند نزاهت اخلاقی دستور جهانی است شناسهٔ خبر 2530624 شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۴ دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق خود بیان کرد دستور نزاهت اخلاقی دستور جهانی است و همه ما موظفیم متخلّق به اخلاقبرگزاری جشنواره صلح و وحدت ویژه کودکان و نوجوانان ادیان الهی
برگزاری جشنواره صلح و وحدت ویژه کودکان و نوجوانان ادیان الهی فرهنگ > دین و اندیشه - ایسنا نوشت جشنواره صلح و وحدت ویژه کودکان و نوجوانان ادیان الهی پس از استانهای آذربایجان غربی و فارس اواسط اردیبهشت ماه در استان یزد برگزار میشود محمدعلیآیا پیامبران الهی(ع) رجعت میکنند؟
معارف آیا پیامبران الهی ع رجعت میکنند تمام پیغمبران به رسول خدا ایمان مى آورند و على ع را یارى می نمایند به گزارش سرویس دینی جام نیوز یک بار نویسندهی کتابی در حال امضا کردن کتابش به من گفت «این کتاب را فقط نخر بخوانش » و همین طور که کتاب را به دستم میاهميت رفع حوائج مؤمنين
معارف اهميت رفع حوائج مؤمنين من شرمم مى آيد كه اگر بگويند تو كه اعتبار داشتى چرا قرض نكردى و رفع حاجت محتاجين را نكردى به گزارش سرویس دینی جام نیوز گاهى اعتبار جاه و مقام بالاتر و اقوى از اعتبار مال است در زمانى كه مرحوم آقا شيخ زين العابدين مازندرانى 2 در كربلا مفرماندار گلوگاه: 12 فروردین سالروز تحقق وعده الهی در قرن معاصر بود
فرماندار گلوگاه 12 فروردین سالروز تحقق وعده الهی در قرن معاصر بود ساری – ایرنا - فرماندار شهرستان گلوگاه گفت یوم الله 12 فروردین روز تجلی و ظهور دین باوری و ولایت مداری مردم ایران بود و این روز سالروز تحقق وعده الهی پیروزی مستضعفان بر مستکبران در قرن معاصر بود عیسی قاسمی طوسبرگزاری برنامه نردبان آسمان در حرم مطهر شاهچراغ (ع)
برگزاری برنامه نردبان آسمان در حرم مطهر شاهچراغ ع شیراز- ایرنا- نردبان آسمان عنوان ویژه برنامه گفتمان دینی و جلسات پرسش و پاسخ شرعی و اعتقادی است که در ایام نوروز یک ساعت قبل از اوقات اذان ظهر و اذان مغرب در شبستان امام خمینی ره و رواق دارالعباده حرم مطهر حضرت احمدبن موسی ع ببرد اتلتیکو در حضور 90 دقیقه ای عزت الهی
با لژیونرها برد اتلتیکو در حضور 90 دقیقه ای عزت الهی خبرگزاری پانا تیم فوتبال اتلتیکومادرید با حضور هافبک ایرانی خود تیمی آمریکایی را شکست داد ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۳ فروردين ساعت 10 28 به گزارش خبرگزاری پانا تیم فوتبال جوانان اتلتیکومادرید که در حال حاضر در تورنمنتی چند جانبه در ش3شرط امیرالمؤمنین(ع) برای رفتن به مهمانی
3شرط امیرالمؤمنین ع برای رفتن به مهمانی یک کارشناس دینی گفت برای امیرالمؤمنین ع هدیهای آوردند حضرت مناسبت هدیه را سوال کردند گفتند الیوم النیروز امروز نوروز است حضرت در پاسخ فرمودند اگر نوروز به هدیه دادن است پس هر روز ما نوروز است به گزارش فرهنگ نیوز حجتالامعاون سپاه کربلای مازندران: اردویهای جهادی تجلی پیوند عمیق دانشجویان با مردم است
معاون سپاه کربلای مازندران اردویهای جهادی تجلی پیوند عمیق دانشجویان با مردم استمعاون روابطعمومی سپاه کربلای مازندران گفت اردوی جهادی دانشجویان مازندرانی تجلی بصیرت پیوند عمیق دانشجویان با مردم به شمار میرود به گزارش خبرگزاری فارس از ساری حسینعلی رضایی عصر امروز در جمع خبرنگصالحی: حضور ظریف در رأس دستگاه دیپلماسی یک تقدیر الهی است
جمعه ۱۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۴ رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به مذاکرات هستهای ایران و گروه 1 5 و تفاهم طرفین بر سر موضوعات مطرح شده اظهار کرد پس از انقلاب شکوهمند اسلامی یک بار دیگر شاهد طلوع خورشید علم و فناوری بودیم به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا علی اک12 فروردین روز تجلی حکومت الهی و تحقق وعده های خداوند است
امام جمعه نورآباد 12 فروردین روز تجلی حکومت الهی و تحقق وعده های خداوند است خرم آباد - ایرنا - امام جمعه شهرستان نورآباد لرستان گفت 12 فروردین روز تجلی حکومت الهی و تحقق وعده های خداوند و روز استقلال طلبی واقعی ملت غیور ایران است حجت الاسلام سید جعفر هاشمی نژاد روز چهارشنبه در-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها