محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830611585
حسود به قضا و قدر الهی معترض و خشمگین است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پای درس اخلاق آقامجتبی تهرانی؛
حسود به قضا و قدر الهی معترض و خشمگین است
شناسهٔ خبر: 2530653 شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
در روایتی هست که «حسود دشمن نعمت من است، خشمگین است نسبت به قضا و تدبیر من، راضی نیست به آنچه من تقسیم بندی کرده ام بین بندگانم.» به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر چکیده نهمین جلسه از بحث حسد از سلسله مباحث اخلاق مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی است که فایل صوتی آن در سایت دفتر حفظ و نشر آثار وی، موجود است.قال امام المجتبی(ع): "هلاک الناس فی ثلاث: الکبر،الحرص، الحسد. الکبر به هلاک الدین و به لعن ابلیس. الحرص عدو النفس و به اخرج آدم من الجنة. الحسد رائدالسوء و به قتل قابیل هابیل: امام حسن مجتبی(ع) فرمودند: هلاکت و نابودی مردم در سه چیز است: کبر و حرص و حسد. تکبر که به سبب آن دین از بین می رود و به واسطه آن، ابلیس، مورد لعنت قرار گرفت. حرص که دشمن جان آدمی ست و بواسطه آن آدم از بهشت خارج شد. حسد که سر رشته بدی ست و به واسطه آن قابیل، هابیل را کشت.در هفته های قبل بحث راجع به حسد را آغاز کردیم و بعد از توضیحاتی پیرامون معنای این رذیله و منشأ آن و آثار آن، این سوال را مطرح کردیم که آیا این رذیله قابل درمان است یا خیر؟ دو نوع ابتلا به حسد را بیان کردیم که یکی قابل درمان و دیگری غیر قابل درمان بود.گفتیم اگر کسی، هر آنچه غیر از خدا را مقصود قرار ندهد و تمام کارها و اعمالش را بر مبنای رسیدن به خدا و حب به خدا قرار دهد، اگر مبتلا به حسد شد، این رذیله در او قابل درمان است. این فرد از همه نعماتی که برخوردار می گردد نیز در راستای هدف الهی اش بهره می برد و در نتیجه بهره مندی از نعمات دنیایی برای این دسته از افراد منافاتی با داشتن هدف الهی و آخرتی ندارد و تمام بهره های دنیایی به منزله وسیله هایی هستند که مسیر را برای وی هموار می کند.راه علاج حسد به دو روش "عقلی" و "عملی" است. راه عقلی این است که: حسود بداند به خاطر حسدش، ضرر دینی و دنیایی به خودش وارد می شود و به محسودش نه تنها ضرر دینی وارد نمی شود که نفع دینی می برد و نه تنها ضرر دنیایی نمی برد، که شاید نفع دنیایی نیز ببرد.درباره اینکه در حسادت ورزیدن به حسود ضرر دینی وارد میشود و به محسود نفع دینی کمی توضیح دهیم:۱-پیشتر گفتیم که ورود به وادی حسد یعنی باز شدن باب گناه و معصیت اعم از غیبت و تهمت و ... معاصی زبانی و غیر زبانی۲- حسود به قضا و قدر الهی معترض و خشمگین است. در روایتی هست که "حسود دشمن نعمت من است، خشمگین است نسبت به قضا و تدبیر من، راضی نیست به آنچه من تقسیم بندی کرده ام بین بندگانم."۳-حسود منکر عدل الهی است. ما معتقدیم آنچه خدا بر بساط دنیا پیاده کرده است بر محور عدل اوست. حال اگر خدا به کسی نعمتی داد و کسی به این بخشش معترض شد یعنی منکر عدل خدا شده.همه مواردی که ذکر شد گویای این مطلب است که کسی که حسد ورزید، فقط در حد ابتلا به یک خوی ناپسند نبوده و گویی با خدا در افتاده است. اما چه درافتادنی؟جدالی که هیچ بهره و عایدی برای حسود ندارد."کسی که راضی به قضای من نیست و شکر نعمتهای من را نمی کند برود یک خدای دیگر برای خود بگیرد ..." کجا می خواهد برود؟ کجا را دارد برود؟۴- گفتیم حسد باعث ایجاد دشمنی و خصومت شخصی می شود و روابط دوستانه و خانوادگی و عهد های اخوت را از بین می برد و اینها که از بین رفت، ایمان از دست می رود. "سرایت کرده است به شما، بیماری امت های قبل از شما، دشمنی و عداوت و حسد. دشمنی آن چیزی ست که دین را از بین می برد. قسم به آن موجودی که جان من در دست اوست وارد بهشت نمی شوید تا اینکه ایمان بیاورید و هیچ گار ایمان نیاورده اید مگر اکه مودت بین شما حاکم باشد و نه عداوت."۵-یکی از بهترین راه های حفظ دین معاشرت با بزرگان و بندگان صالح است که حسد بزرگترین مانع این کار است.۶- حسد به کارهای نیک آدمی ضربه می زند و آنها را تباه می کند.۷- حسد باعث می شود انسان از نعمات اخروی محروم شود. موسی بن عمران کسی را دید که زیر سایه ی عرش خداست، از خدا پرسید این کیست که عرش تو بر او سایه افکنده؟ خدا گفت او از کسانی ست که نسبت به آنچه خدا به مردم از فضلش عطا کرده بود، حسد نورزید. از این روایت این طور بر می آید که کسی که حسد می ورزد از بزرگترین نعمت خدا در قیامت که در امان ماندن در آن روز و در زیر سایه ی او قرار گرفتن است، محروم است.۸- گرفتار شدن به عذاب الهیپس حسد، نه تنها برای فرد سودی ندارد که به اصل توحید و اصل ایمان فرد ضربه می زند. از حزب خدا خارج می شود و تحت ولایت شیطان قرار می گیرد. رفته رفته ایمان از دستش گرفته خواهد شد. حسد، ایمان را می سوزاند، آنچنان که آتش، هیزم خشک را. اگر کسی که به مبدا و معاد معتقد است و از قضا مبتلا به حسد شده بود، اگر به این موارد توجه کند کم کم دلش آماده می شود که این رذیله را ترک کند و مقصد و مقصود الهی در دلش جای گیرد.تا به اینجای کار بحث ضرر های دینی حسد به حسود را بررسی کردیم. حال ضرر های دنیایی آنرا با هم برشمریم:۱- فیض خدا به بندگان چیزی نیست که منقطع باشد. همیشه بوده و هست. با حسد هم نمی توان جلوی آن را گرفت. پس حسد ورزیدن نسبت به فیض خدا به بنده ای برای حسود فقط درد و رنج و خودخوری و ناراحتی های بیهوده را دارد.۲- حس سرخوردگی در زندگی دنیایی و در نتیجه سستی در کار و عقب ماندگی.۳-از آنجا که روح و جسم تاثیرات متقابل روی همدیگر دارند و حالات هر کدام روی دیگری ظهور و بروز خارجی دارد، وقتی حسود به سبب حسادتش از نظر درونی به هم میریزد، به لحاظ جسمی نیز متحمل بیماری ها و فشارهای فراوانی می شود.۴-در بعد اجتماعی، به محض اینکه حسود کمی از حالات درونی اش بروز خارجی پیدا کند، دچار خفت و خواری شده، افراد او را ترد می کنند.۵- خسر الدنیا و الاخرة .... پس علاج واقعی حسد در دو چیز است: دل از غیر خدا گسستن و به خدا بستن... .
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 126]
صفحات پیشنهادی
رئیس قوه قضاییه: خاطیان تعرض به ۲ زائر ایرانی باید به اشد مجازات برسند/یاید از تلاش تیم مذاکره کننده هستهای ق
رئیس قوه قضاییه خاطیان تعرض به ۲ زائر ایرانی باید به اشد مجازات برسند یاید از تلاش تیم مذاکره کننده هستهای قدردانی کنیمرئیس قوه قضاییه با تأکید بر ضرورت قدردانی از تلاشها و اقدامات تیم مذاکره کننده هستهای تصریح کرد تعرضکنندگان به ۲ زائر ایرانی در عربستان باید به اشد مجازات بنمایندگان استان کرمان از اجرای طرح نوروزی آرامش بهاری قدردانی کرد
نمایندگان استان کرمان از اجرای طرح نوروزی آرامش بهاری قدردانی کرد شناسهٔ خبر 2524749 سهشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی نمایندگان مردم استان کرمان در استان کرمان در بازدید از برنامه های نوروزی در اماکن متبرکه کرمان از دست اندرکاران این طرحقدردانی رئیس قضا از تیم مذاکره کننده
قدردانی رئیس قضا از تیم مذاکره کنندهتاریخ انتشار چهارشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۵ ۳۸ رئیس قوه قضاییه گفت تیم مذاکره کننده هستهای کار بسیار دشواری پیش رو داشت و باید از روند طی شده حمایت و تقدیر و تشکر کنیم به گزارش مهر آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عفلسفه ثواب و عقاب الهی در کلام حضرت فاطمه (س)
فلسفه ثواب و عقاب الهی در کلام حضرت فاطمه س پدرم قیام کرد در میان مردم پس آنها را از گمراهی رهایی بخشید و از کوری نجاتشان داد و آنها را به دین محکم هدایت و به راه راست دعوت نمود چندی از رحلت رسول الله ص نگذشته بود که دو حادثه مهم و سرنوشت ساز تمام وقایع پس از آن را تحت تاثقدردانی معاون اول دستگاه قضا از رسانه ملی/ ماجرای نامه سرگشاده مطهری چه بود؟/ آیا کیفرخواستی برای عوامل فتنه 8
مروری بر نشستهای خبری سخنگوی دستگاه قضا طی دی ماه 93 قدردانی معاون اول دستگاه قضا از رسانه ملی ماجرای نامه سرگشاده مطهری چه بود آیا کیفرخواستی برای عوامل فتنه 88 صادر میشود سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به نامه سرگشاده علی مطهری نسبت به حصر نامزدهای انتخابات در سال 88 مبنی برشرفالشمس چقدر اعتبار دارد؟
چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۲ ۰۳ شرفالشمس دعایی است منسوب به امام علی ع که در نوزدهم فروردین با آداب خاصی نوشته میشود و نقشی رمزگونه را پشت انگشتر عقیق زردرنگ حک میکنند به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا نوزدهمین روز از ماه فروردین که به شرف الشمشرفالشمس چقدر اعتبار دارد؟ |اخبار ایران و جهان
شرفالشمس چقدر اعتبار دارد شرفالشمس دعایی است منسوب به امام علی ع که در نوزدهم فروردین با آداب خاصی نوشته میشود و نقشی رمزگونه را پشت انگشتر عقیق زردرنگ حک میکنند کد خبر ۴۸۹۲۶۱ تاریخ انتشار ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۷ ۲۲ - 08 April 2015 شرفالشمس دعایی است منسوب به امام علی عدر سالی که گذشت، قرآن چقدر از مهجوریت خارج شد؟
جمعه ۱۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۷ ۴۱ در سال گذشته دستگاهها سازمانها و نهادهای زیادی در عرصه قرآن کارهای ارزشمندی انجام دادند اما تمام این فعالیتها باید مقدمهای باشد برای تدبر در مفاهیم قرآنی و عمل به قرآن در زندگی به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا اینکبهار پرطراوت نشانه قدرت لایزال الهی است
شجاعی کیاسری بهار پرطراوت نشانه قدرت لایزال الهی است شناسهٔ خبر 2521738 جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۸ استانها > مازندران ساری - خبرگزاری مهر نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس با تبریک فرارسیدن ایام نوروز گفت حلول سال نو و بهار پرطراوت نشانه قدرت لایزال الهی و تجدید حیات طبشب قدر همان فاطمه زهراء(س)
فاطمیه شب قدر همان فاطمه زهراء س هركس فاطمه را آنگونه كه سزا است بشناسد ليلةالقدر را ادراك كرده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز فاطمه صلوات اللَّه عليها ليلةالقدر بود و ليلةالقدر داراي مراتبي است چنانكه همه حقايق وجودي چنين اند هر مرتبه داني رقيقه عالي آن است و مرتادب الهی در ارتباط با نفس بررسی میشود
در هجدمین نشست حدیث پارسایی ادب الهی در ارتباط با نفس بررسی میشود شناسهٔ خبر 2530645 شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی هجدمین نشست از سلسله نشست های مذهبی حدیث پارسایی با موضوع ادب الهی در ارتباط با نفس یکشنبه ۲۳ فروردین ماه در فرهنگسراهمه باید متخلق به اخلاق الهی باشند/ نزاهت اخلاقی، دستور جهانی است
آیت الله جوادی آملی همه باید متخلق به اخلاق الهی باشند نزاهت اخلاقی دستور جهانی است شناسهٔ خبر 2530624 شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۴ دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق خود بیان کرد دستور نزاهت اخلاقی دستور جهانی است و همه ما موظفیم متخلّق به اخلاقآیا پیامبران الهی(ع) رجعت میکنند؟
معارف آیا پیامبران الهی ع رجعت میکنند تمام پیغمبران به رسول خدا ایمان مى آورند و على ع را یارى می نمایند به گزارش سرویس دینی جام نیوز یک بار نویسندهی کتابی در حال امضا کردن کتابش به من گفت «این کتاب را فقط نخر بخوانش » و همین طور که کتاب را به دستم میرئیس قوه قضاییه: تیم مذاکره کننده هسته ای قدر حمایتهای همه جانبه را بداند/خاطیان تعرض به دو زائر ایرانی باید ب
رئیس قوه قضاییه تیم مذاکره کننده هسته ای قدر حمایتهای همه جانبه را بداند خاطیان تعرض به دو زائر ایرانی باید به اشد مجازات برسند آیت الله صادق آملی لاریجانی حمایت مقام معظم رهبری مسئولان نظام و آحاد مختلف مردم از تیم مذاکره کننده هسته ای را نقطه قوت در گذشته و آینده روند مذاکرات۴۴۹ واحد بهداشتی متخلف در گلستان به مراجع قضایی معرفی شدند
خلیلی ۴۴۹ واحد بهداشتی متخلف در گلستان به مراجع قضایی معرفی شدند شناسهٔ خبر 2524329 یکشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳ ۵۸ استانها > گلستان گرگان- مدیر گروه بهداشت محیط استان گلستان گفت در ایام نورز طی بازدید های صورت گرفته از مراکز تهیه و فروش مواد غذایی ۴۴۹ واحد صنفی متخلف به مراججریان قدرت درعرصه بین الملل تغییرکرده/چاره ای جز توافق با ایران ندارند
استاد دانشگاه کمبریج در گفت وگو با ایرنا جریان قدرت درعرصه بین الملل تغییرکرده چاره ای جز توافق با ایران ندارند لندن - ایرنا - رودنی شکسپیر استاد دانشگاه کمبریج انگلیس با بیان اینکه تحولات بین المللی در سال های اخیر جریان قدرت را تغییر داده است تصریح کرد کشورهای غربی به خصوآتیلا پسیانی، بهاره رهنما ، سحر دولتشاهی ، روزبه نعمت الهی به عید دیدنی کودکان رفتند
آتیلا پسیانی بهاره رهنما سحر دولتشاهی روزبه نعمت الهی به عید دیدنی کودکان رفتند چند رسانهای > عکس - هنرمندان عرصه تئاتر سینما تلویزیون و موسیقی با حضور در بیمارستان مرکز طبی کودکان با انگیزۀ حمایت از کودکان مبتلا به بیماری نقص ایمنی ساعاتی را با کودکان بستری-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها