تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حقّ نصيحت خواه اين است كه به راه صحيحى كه مى دانى مى پذيرد، راهنمائيش كنى و سخن در حدّ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827181316




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حادث بودن عالم با فاصله زمانی صورت نمی‌گیرد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ابراهیمی دینانی:
حادث بودن عالم با فاصله زمانی صورت نمی‌گیرد

معمای زمان


شناسهٔ خبر: 2532204 دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
دین و اندیشه > اندیشمندان

اگر میان واجب الوجود بالذات و جهان به عنوان مخلوق، زمان نیز به عنوان مخلوق دیگری فاصله شود و این امر مستلزم تسلسل بی پایان یا دور باطل خواهد بود. بنابراین حادث بودن عالم با فاصله زمانی صورت نمی‌گیرد. به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر با عنوان «مسئله حدوث ذاتی» یادداشتی است که در سایت شخصی دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی منتشر شده است.بدون تردید خداوند تبارک و تعالی واجب الوجود قدیم بالذات بوده و همواره نیز فعال است. کسی نمی تواند بگوید خداوند، زمانی فعال نبوده و سپس فاعل بودن در او حادث شده است زیرا حق تعالی محل حوادث نیست و هیچ گونه تغییر و دگرگونی در ساحت مقدس او راه ندارد. به عبارت دیگر می توان گفت در دستگاه آفرینش تعطیل وجود ندارد و خداوند تبارک و تعالی هرگز بیکار و بدون فعل نبوده است. چگونه ممکن است کسی به ذات و صفات حق تعالی باور داشته باشد و چنین پندارد که ذات و صفات حق تعالی برای مدتی نامعلوم یا غیر متناهی منشأ آثار نبوده است؟ شاید بتوان این پرسش را گسترش داد و با درک معنی واقعی وجود پرسید که آیا می شود یک موجود هر اندازه کوچک و فرومایه باشد، بی اثر شناخته شود و هیچ فعلی از آن صادر نگردد؟اگر بپذیریم که وجود عین منشأیت آثار است چگونه می‌توانیم از یک موجود بدون اثر و بی خاصیت سخن بگوییم؟ با توجه به آنچه در اینجا ذکر شد به آسانی می توان گفت خداوند که واجب الوجود بالذات و قدیم ازلی است هرگز بدون فعل نبوده و در دستگاه آفرینش او تعطیل جایگاهی ندارد. فلاسفه و حکمای مسلمان ضمن اینکه فاعل بودن حق تبارک و تعالی را قدیم می دانند به حادث بودن عالم سخت باور دارند. زیرا در نظر آنان عالم، ممکن الوجود است و خارج شدن جهان از حد امکان و مرحله تساوی میان هستی و نیستی به سوی وجود، حادث شناخته می شود. ممکن، از آن جهت که ممکن است با هستی و نیستی نسبت مساوی دارد. خارج شدن ممکن از حد تساوی همان چیزی است که در نظر حکما حادث شناخته می شود.در خارج شدن ممکن از حد تساوی میان هستی و نیستی و رسیدن به مرحله وجود، فاصله زمانی تحقق نمی پذیرد زیرا اگر میان واجب الوجود بالذات و جهان به عنوان یک مخلوق، زمان نیز به عنوان یک مخلوق زمان دیگری فاصله شود و این امر مستلزم تسلسل بی پایان یا دور باطل خواهد بود. بنابراین حادث بودن عالم با فاصله زمانی صورت نمی پذیرد بلکه حدوث عالم همان چیزی است که «حدوث ذاتی» خوانده می شود.در حدوث ذاتی فاصله زمانی مطرح نیست بلکه تأخر مخلوق از خالق به معنی تاخر فعل از فاعل شناخته می شود. همانگونه که میان معلول و علت تامه فاصله زمانی وجود ندارد میان فعل از آن جهت که فعل است با فاعل خود نیز فاصله زمانی تحقق نمی پذیرد. حرکت و گردش یک کلید علت گشوده شدن قفل است بنابراین تقدم گردش کلید بر گشوده شدن قفل یک امر مسلم به شمار می آید ولی در این تقدم و تاخر فاصله زمانی دخالت ندارد. با این همه گشوده شدن قفل اثر گردش و چرخیدن کلید شناخته می شود و در نتیجه یک امر حادث به شمار می آید. کسانی که از حدوث ذاتی سخن می گویند و حادث بودن را یک امر موخر می شناسند به همین معنی از تأخر اشاره می کنند و البته معلوم است که این نوع از تأخر، تأخر زمانی نیست و زمان هیچ گونه نقشی در آن ایفا نمی کند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن