واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
دلیل وضو گرفتن دلیل اینکه وضو گرفتن و ساعت و وقت بجای آوردن نماز ما ( نیز اینکه نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشاء را پشت سر هم می خوانیم) با برادران اهل سنت تفاوت دارد چیست؟ نخست باید دانست شیعیان با استفاده از احادیث و روش علمی امامان معصوم(علیهم السّلام) احکام خود و روش وضو و نماز را به دست آورده اند و امامان(علیهم السّلام) تا امام علی(علیه السّلام) نزدیک ترین افراد به پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) بودند، لذا به روشنی می توانیم مطمئن باشیم پیرو سنت واقعی پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) ما شیعیان هستیم. اگر چه برخی در انجام اعمال کوتاهی می کنند. برای توضیح بیشتر در این باره توجه شما را به مطالب زیر جلب می کنیم. «الی» در آیه شریفه «فاغسلوا وجوهکم و ایدیکم الی المرافق» به همان معنای مشهور خود (انتهای غایت) است.یعنی حد نهایی شستن دستها مرفق است، نه اینکه لزوماً مسیر شستن به سوی آن باشد. لازم به ذکر است، آیه شریفه در مورد این که شستن آیا باید از بالا به پایین و یا پایین به بالا باشد بیانی ندارد، برای مثال اگر شما به نقاش بگوییددیوار را تا فلان نقطه رنگ بزن در این جمله هیچ دلالتی بر اینکه آیا باید از پایین به بالا و یا بالعکس رنگ بزند وجود ندارد. حال سؤال این است که وقتی در آیه دلالتی نیست پس بالاخره وظیفه چیست از بالا به پایین یا بالعکس. اینجاست که باید به روش پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) و معصومین مراجعه نمود. بنا بر روایات صحیحی که در این زمینه وجود دارد باید از بالا به پایین شسته شود. از نظر طبیعی نیز از بالا به پایین شستن طبیعی تر است تا عکس آن ولیکن باید توجه شودکه: اختلاف در نحوه وضو گرفتن از اواسط خلافت عثمان پیدا شد و حتی عثمان در ابتدا به روش معمول بین شیعه وضو میگرفت؛ ولی بعدا گرفتار شک و تردید شد و علی رغم مخالفت بسیاری از صحابه رسول خدا و از جمله حضرت علی(علیه السّلام) و ابن عباس برخلاف مرسوم و برخلاف سنت پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) به جای مسح پاها را شست، بعداً بنی امیه مردم را مجبور به پذیرش نظریه عثمان کردند و تبلیغات وسیعی در تأیید آن به راه انداختند. چنان که در زمان حجاج از ابو مالک اشتری کیفیت وضوی رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) را پرسیدند؛ او عدهای از خواص قبیله خود را جمع کرد و پرسید آیا شخص ناشناسی بین شماست؟ وی پس از اطمینان به این صورت وضو گرفت: ابتدا صورت و سپس دستها را شستو بعد سر و پاها را مسح کرد. از این روایت معلوم میشود که در زمان بنی امیه صحابه پیامبر کاملا در تقیه بودند وقدرت نداشتند برخلاف روش عثمان وضو بسازند. برای آگاهی بیشتر ر.ک : وضوء النبی من خلال ملابساتالتشریع،علی شهرستانی. نیز : سبع مسائل فقهیه، الشیخ جعفر سبحانی. نکته دیگری که در آیه وضو قرار دارد این است که قرآن مجید میفرماید: وامسحوا برؤسکم و ارجلکم و این آیه، صراحت در لزوم مسح پا دارد؛ لیکن اهل تسنن به خاطر«نصب» ارجلکم آن را عطف به ما قبل «وامسحوا» نموده و میگویند باید پاها را شست در حالی که عطف به ماقبل جمله فعلیه هرگز در ادبیات عرب وجود ندارد و این یک خطای بزرگ است؛ بلکه نصب آن به خاطر عمل آن است وعطف به محل «برؤسکم» میباشد؛ زیرا کلمه فوق محلاً منصوب است، هر چند لفظاً به خاطر حرف «باء» که بر سر«رؤسکم» آمده مجرور شده است. همچنین دست بسته نماز خواندن از زمان خلیفه دوم و به دستور او شایع شد. به دلیلی که می پنداشت رعایت احترام خدا این گونه بیشتر خواهد بود. در صورتی که خداوند و پیامبرش بهتر می دانند چگونه رعایت حفظ شود، لذا در مذهب مالکی دست انداخته نماز می خوانند. ناگفته نماند نمازهای یومیه را در پنج وقت خواندن مستحب است و از مشترکات مذاهب اسلامی است. در بسیاری از اصول دین و فروع دین این دو با یکدیگر اشتراک دارند و عموم مسلمانان بایستی با تکیه بر مشترکات خود, راه وحدت را پیموده و یا از طرح موارد مورد اختلاف پرهیز کنند. برادر عزیز! چون بسیاری از موارد آن مورد اتفاق شیعه و سنی است گرچه ممکن است برخی به آن عمل نکنند (مثلا" نظم صفوف , شرکت در جماعت , اهتمام به نماز اول وقت و...) در این صورت به شما خواهیم گفت که برادران اهل سنت نوعا" در این موضوع گوی سبقت را ربوده اند; ولی اگر مقصود شما چگونگی نماز خواندن است , تفاوت شیعه و سنی در این مورد تنها در دست بسته نماز خواندن و گفتن آمین و سجده بر هر چیز است و در بقیه موارد تفاوت چندانی نیست . برای این موارد نیز فقهای شیعه دلیل فقهی دارند که جایگاه بررسی آن در فقه استدلالی است . این تفاوت ها از آنجا ناشی می شود که شیعه , فقه خود را فقط از پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) و اهل بیت (علیهم السّلام) می گیرد; ولی اهل سنت از اشخاص دیگری نیز در این زمینه بهره می برن.* ارسال مقاله توسط عضو محترم سایت با نام کاربری : alijam110/خ
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 286]