محبوبترینها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1855482869
ناصرخسرو میان عقلانیت و تأویل ایستاده است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: بلخاری:
ناصرخسرو میان عقلانیت و تأویل ایستاده است
شناسهٔ خبر: 2532531 یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
دین و اندیشه > اندیشکده ها
حسن بلخاری در بیان تفاوت تأویل ناصر خسرو و ابن عربی گفت: تأویل ناصرخسرو تأویلی مبتنی بر عقلانیت است. تأویل ابن عربی در مواردی عقل گریز است. به گزارش خبرگزاری مهر، هفتمین مجموعه درسگفتارهایی درباره ناصرخسرو به «مفهومشناسی، تنزیل و تاویل در آثار ناصرخسرو» اختصاص داشت که با سخنرانی دکتر حسن بلخاری در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد. شما را به مطالعه متن آن دعوت می کنیم.اسماعیلیه را خداوندگاران تاویل میدانند. از جمله این تاویل مشهورشان از یکی از روایات پیامبر (ص) که «میان قبر من و منبری که روی آن موعظه میکنم، باغی از باغهای بهشت قرار دارد.» اسماعیلیه این روایت را برای تبیین دقیقِ جایگاه فلسفه در عالم هزینه کردند. آنان منبر را ظاهر شریعت تفسیر کرده و قبر را فلسفه دانستهاند. ناصرخسرو به عنوان «حجت زمین خراسان» و یک اسماعیلی، تحت تاثیر رویکرد اسماعیلیه به ویژه در حوزه تاویل قرار دارد. این تاثیرپذیری به نظر میرسد بیشتر از اندیشههای حکمی ـ استدلالی کسانی چون اخوان الصفا در الرسائل باشد که به عنوان مولفان اولین دایرهالمعارف اسلامی تاثیر شگرفی بر حکما و دانشمندان پس از خود گذاشتند.شناختن جایگاه ناصرخسرو در قلمرو اندیشهدکتر حسن بلخاری در این درسگفتار سخنانش را اینگونه آغاز کرد: در نزد ما ایرانیان، و نیز در نزد بسیاری از مردمان، ناصرخسرو یا به دیوانش شناخته میشود یا به سفرنامهاش. او را بیشتر یک «جهانگرد شاعر» میدانند تا یک فیلسوف، متکلم و کسی که در قلمرو تاویل راه را بر امثال ابن عربی و شیخ اشراق گشوده است. اما آثار منثور ناصرخسرو نشان میدهد که او را صرفا یک جهانگرد شاعر پنداشتن پنداری به تمامی غلط است. پس ضروری است جایگاه و اهمیت او را در قلمرو اندیشه و به ویژه تاویل بشناسیم.یک بحث دیگر من بررسی جایگاه ناصرخسرو در سیر تحول و تطور اندیشه اسلامی است. در بحث اول ما شخصیتشناسی داریم و در بحث دوم جایگاهشناسی. این که ناصرخسرو از چه آثاری متاثر است؟ و آیا بر جریان اندیشهای و فکری بعد از خود تاثیر گذاشته است یا نه؟این که اشاره کردهاند که ناصرخسرو رویکرد نوافلاطونی دارد، حرف درستی است. اخوانالصفا، نوافلاطونیان مسلمان بودند. رسائل اخوانالصفا جمع رویکرد شریعت است با نوعی حکمت عرفانی شدهی یونانی که سمبُل آن فلوطین است. اما واقعیت قضیه این است که ناصرخسرو صرفا از جریان حکمت اشراقی اخوانالصفا متاثر نیست. من با نگاهی که به آثار او داشتهام دیدهام که در برخی از آثارش رویکرد تاویلی او از افق اندیشهی اخوانالصفا بسیار فراتر و بالاتر است.آثار ناصرخسرو نشانگر گشایش راه در افق تاویلاین که ناصرخسرو از گذشتهی خود متاثر بوده تردیدی نیست. این تاثیر بیشتر از ناحیهی قرآن، روایات شیعی و همچنین حکمت اشراقی اخوانالصفا است. البته ناصرخسرو از جریان فلسفه غالب آن زمان بسیار اندک اثر پذیرفته است. چون زمانی که ناصرخسرو بهدنیا آمد (۳۹۶ هجری) ابن سینا جوان جویای نام ۲۴ سالهای بود. اگر چه به بار نشستن علمی ناصرخسرو در طول قرن پنجم است، اما قرن پنجم قرنی نیست که صدارت فلسفی ابن سینا را پذیرفته باشد.بعد از ناصرخسرو، در قرن ششم و هفتم، سرداران بزرگ اندیشه و فلسفه و حکمت چنین کسانی بودند: شیخ اشراق و ابن عربی و مولانا. پس ما بعد از قرن پنجم بزرگانی داریم که جدیترین و بنیادیترین منش اندیشه آنها تاویل بوده است. ابن عربی خداوند بلامنازع تاویل است. مولانا هم در کارش تاویل بسیار دارد. آیا میتوان گفت رویکردی که ناصرخسرو در تاویل مسائل هستیشناسی دارد بر برجستهتر شدن و اوج گرفتن و محوریت روش تاویلی در تاریخ اندیشهی اسلامی موثر بوده است؟ من میگویم بوده است. این البته ادعای بزرگی است. وقتی آثار ناصرخسرو را نگاه میکنیم با کسی روبهرو میشویم که راه میگشاید و بهشدت در گشودن افق تاویل، که مهمترین منش فکری حکمای مسلمان بعد از شیخ اشراق بوده است، تاثیر داشته است.ناصرخسرو میان عقلانیت و تاویل ایستاده استتا قبل از شیخ اشراق منش حاکم بر اندیشه مسلمین عقلانیت بود. با ضربات ویران کنندهای که غزالی بر عقلانیت وارد کرد و فلاسفه را تکفیر کرد، ما شاهد جریان دیگری در روششناسی اندیشه مسلمین هستیم که دیگر عقلانیت نیست، بلکه تاویل است. دورهی اندیشه اسلامی را از دید روششناسی به دو دوره حضور عقلانیت (که ثمرهاش ابن سینا و فارابی و خوارزمی و ابن هیثم و بوزجانی است) و دوره تاویل (که ثمرهاش ابن عربی و مولاناست) تقسیم میکنند. ناصرخسرو در میانه این دو ایستاده است.اما فرق تاویل با عقلانیت چیست؟ عقلانیت در سیر خود مبتنی بر یک سری قواعد و ساختارهاست. عقل یعنی حد. بنیاد عقل، حرکت در مسیر مبانی و قواعد کاملا شناخته شده و مسّلم است. اما تاویل این قواعد و ساختارها را به رسمیت نمیشناسد. تاویل فکر را عقال و بند نمیداند. در تاویل، فکر و عقل آزاد است. عقل ادراک خدا را حرام میداند. تاویل ادراک خدا را عاشقی میداند. پس فرق تاویل با عقل آن است که عقل حد میزند، تاویل حدود را از میان برمیدارد. این یعنی گشوده شدن افقهای جدید.ناصرخسرو وجهی را در تاریخ اندیشهی اسلامی گشودبه دیدگاه ناصرخسرو دین و انسانیتِ انسان کامل نمیشود مگر این که شریعت را تاویل کند. میگوید پیغمبر دین را تنزیل کرد. کار مومن بازگرداندن آن است به اصل خود. این تاویل است. چنین رویکردی افق ذهن را وسعت داد. من میگویم با آثاری که از ناصرخسرو میشناسیم او وجهی را در تاریخ اندیشه اسلامی گشود که از پس او بزرگان اندیشه، تاویل را جدی گرفتند و دیدند که در قلمرو تاویل میتوان به معانی رسید که عقل، پیش از تامل در آنها، خود را به عدم درک محکوم کرده بود. تئوری من این است که ناصرخسرو در گشودن افقهای تاویل و این که شیوه و روش تحقیقاتی مسلمین بعد از شیخ اشراق تاویلی شود، موثر بوده است. میدانیم که تاویل از لحاظ تاریخی شیوه دومی است که ما مسلمین در تاریخ اندیشه خود برای تحقیق در مبانی و معانی به کار بردیم.آیا میتوان ناصرخسرو را در یک محاکمه بلند تاریخی متهم کردنکته سوم، بحث در این باب است که در یک محاکمه بلند تاریخی آیا ناصرخسرو متهم است یا نیست؟ این سخن به چه معناست؟ امروزه متفکرانی داریم که معتقدند تمدن اسلامی یک دوره طلایی در قرنهای چهارم و پنجم داشته است. در این دو قرن ابن سینا را به جهان ارائه کردیم که یکی از چهرههای قطعا بیبدیل است. در کنار او فارابی و ابوریحان بیرونی را داریم. در ظهور معماریهای شگفت و مسائل ریاضی و کشفیات هندسی تمدن اسلامی چهرههای بسیار برجستهای دارد. بعد از آن افول عقلانیت است. میپرسند چه شد که مسلمین از عصر طلایی خود دور افتادند و عقلانیت تبدیل به شهود شد؟ چه شد که فلسفهگرایی و عقلگرایی افول کرد؟در قرن چهارم و پنجم موضوع تحقیق دانشوران مسلمان زمین بود و هستی محسوس. در قرن ششم و هفتم هستی معقول است و رد و نفی هستی محسوس. یکی از اصلیترین متهمان این دادگاه تاریخی غزالی است. میگویند این غزالی بود که با حمله به عقل و برجسته کردن تصوف و تکفیر فلاسفه، زیر پای فلسفه و عقل را خالی کرد. متهم ردیف دوم ناصرخسرو است. برخی معتقدند برجسته کردن تاویل و رویکرد تاویلی در آثار ناصرخسرو موثر بر ظهور جریانهای بعدی بود که از دل آن ابن عربی و مولانا بیرون آمد.تاویل ناصرخسرو تاویلی مبتنی بر عقلانیت استمن با این نکته سوم به یک دلیل مخالفم. ما یک تفاوتی میبینیم میان تاویلی که ناصرخسرو دارد با تاویلی که ابن عربی دارد. تاویل ناصرخسرو تاویلی مبتنی بر عقلانیت است. تاویل ابن عربی در مواردی عقل گریز است. من در این که رویکرد تاویلی ناصرخسرو بر ابن عربی و مولانا تاثیر گذاشته است تردید ندارم. اما تاویل ناصرخسرو را متمایز میدانم از تاویل ابن عربی. ناصرخسرو تاویل را با مقدم شمردن عقل، مشروع میداند. او در بحث شریعت و طریقت و حقیقت اعتقاد ندارد که میشود شریعت را دور زد. او به شطحیات عرفا اعتقاد ندارد. چون عنصر عقلانیت در تاویل او برجسته است.حد اعتبار و احترام ناصرخسرو به عقل بالا استناصرخسرو مهمترین کسی را که صاحب تاویل میداند حضرت علی (ع) است. حضرت علی در دعای کمیل به جامعهی انسانی پیام میدهد که کار شریعت این است که نردبانی بسازد که تو را به حقیقت روحانی تو برگرداند. این کار تاویل است. ناصرخسرو هرجا به مسالهی تاویل رسیده به صاحب تاویل حضرت علی (ع) اشاره کرده است. در تاویل ناصرخسرو حضور قرآن و حضور حضرت علی (ع) را داریم. حضور اینها یعنی حضور عقل. ناصرخسرو به شدت مواظب است که تاویلهایش از حوزه و حدود برهان خارج نشود. این تمایز تاویل ناصرخسرو با دیگران است. او در «جامع الحکمتین» میگوید: «اول همهی موجودات ابداع است کو به عقل متحد است و موید همهی رسولان عقل است»شما در این عبارت حد اعتبار و احترام ناصرخسرو به عقل را میبینید. سخن من این است که تردیدی نیست که ناصرخسرو در باب کردن نوعی تاویل و تاثیر این تاویل بر آیندگان نقش داشته است. اما تاکید میکنم که نوع تاویل ناصرخسرو با تاویلهایی که بعد از او داریم، متفاوت است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]
صفحات پیشنهادی
مفهومشناسی تنزیل و تأویل در آثار ناصرخسرو
با سخنرانی بلخاری برگزار می شود مفهومشناسی تنزیل و تأویل در آثار ناصرخسرو شناسهٔ خبر 2526548 یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۶ دین و اندیشه > اندیشکده ها مرکز فرهنگی شهر کتاب در برنامه آینده خود با عنوان مفهوم شناسی تنزیل و تاویل در آثار ناصر خسرو با سخنرانی دکتر حسن بلخاری بههمایش«ضرورت گفتوگو در علوم انسانی: مطالعات میانرشتهای»
دانشگاه خوارزمی برگزار میکند همایش ضرورت گفتوگو در علوم انسانی مطالعات میانرشتهای شناسهٔ خبر 2526749 دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۶ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها همایش ضرورت گفتوگو در علوم انسانی مطالعات میانرشتهای در دانشگاه خوارزمی برگزار می شود به گزارشسخنان مبلغان باید مطابق با عقلانیت و استدلالهای دینی باشد
یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۹ معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه گفت مبلغان دینی باید با مهارتهای ارتباطی و تبلیغی بویژه فن رثاء و مرثیهخوانی برای اهل بیت ع که یک مهارت به شمار میرود به صورت تخصصی آشنا شوند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسناممنوعیت حجاب برای نظامیان ترکیه برداشته شد
با رای دادگاه نظامی ممنوعیت حجاب برای نظامیان ترکیه برداشته شد طبق قانون ترکیه حجاب برای زنان شاغل در ارتش و پلیس و همچنین زنانی که همسران آن ها در این دو ارگان فعالیت میکنند ممنوع است به گزارش سرویس دینی جام نیوز دادگاه نظامی ترکیه طی قراری اعلام کرد زنان شاغل در ارامضای تفاهم نامه همكاری ميان موسسه دارالحديث با دانشگاه اندونزی
با حضور قائم مقام موسسه دارالحديث امضای تفاهم نامه همكاری ميان موسسه دارالحديث با دانشگاه اندونزی شناسهٔ خبر 2526550 یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۷ دین و اندیشه > اسلام در جهان تفاهم نامه همكاری ميان موسسه دارالحديث با دانشگاه سونان کالیجاگای شهر جوگجاکارتای اندونزی به امضااحیاء عقلانیت، راه برون رفت جامعه اسلامی از معضلات امروز است
آیت الله جوادی آملی احیاء عقلانیت راه برون رفت جامعه اسلامی از معضلات امروز است شناسهٔ خبر 2529706 پنجشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۲ دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله جوادی آملی با تاکید بر احیاء عقلانیت در مقابله با معضلات امروز جامعه اسلامی اظهار داشت ابتدا باید دین را ازپاداش اسلامیان به اعضای تیم ملی امید
پاداش اسلامیان به اعضای تیم ملی امید نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال پس از پایان دیدار مقابل افغانستان به اعضای تیم ملی فوتبال ایران پاداش داد خبرگزاری فارس تیم ملی فوتبال امید ایران امروز مقابل تیم امید افغانستان به پیروزی ۶ بر صفر رسید پس از این دیدار محمود اسلامیان در رختکنحضور اسلامیان و اسدی در رختکن تیم ملی امید
حضور اسلامیان و اسدی در رختکن تیم ملی امید نایب رییس و دبیر کل فدراسیون به همراه حسینی مسوول روابط عمومی فدراسیون فوتبال به رختکن تیم ملی امید رفتند به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران بعد از پیروزی تیم ملی امید مقابل افغانستان نایب رییس و دبیر کل فدراسیون به همراه حسینانصار الله برگزاری گفتوگو میان گروههای یمنی در مراکش را رد کردند
جنبش انصار الله حوثیها انتقال مکان برگزاری گفتوگو میان گروههای یمنی از صنعا به مراکش را نپذیرفتند به گزارش ایلنا به نقل از المیادین انصارالله با انتقال مکان برگزاری گفتوگو میان گروههای یمنی برای حل بحران این کشور به مراکش مخالفت کردند در همین حالسفیر عربستان: مناقشه یمن جنگ نیابی میان ایران و عربستان نیست
سفیر عربستان مناقشه یمن جنگ نیابی میان ایران و عربستان نیست واشنگتن پست نوشت سفیر عربستان در آمریکا گفت نبرد قومی فزاینده در یمن جنگ نیابی میان ایران و عربستان نیست به گزارش نامه نیوز عادل الجبیر در گفتگو با شبکه ان بی سی گفت این یک جنگ برای حفاظت از مردم یمن و دفاع از دولت مشجزئیات توافق نهایی میان ایران و 1+5
جزئیات توافق نهایی میان ایران و 1 5 جمع بندی اخبار واصله از لوزان نشان دهنده آن است که توافق هسته ای میان ایران و 1 5 تا روز سه شنبه اعلام خواهد شد به گزارش فرهنگ نیوز جمع بندی اخبار واصله از لوزان نشان دهنده آن است که توافق هسته ای میان ایران و 1 5 تا روز سه شنبه اعلام خواهدحیرت گاردین از محبوبیت ایران میان مردم عرب
تراز یک روزنامه معتبر انگلیسی در یادداشتی نوشت حملات هوایی عربستان سعودی در یمن تنها باعث شدت یافتن وخامت اوضاع در این کشور میشود به گزارش تراز روزنامه انگلیسی «گاردین» یکشنبه هفته جاری طی مطلبی با اشاره به حوادث رخ داده در یمن نوشت اقدامهای تهاجمی ریاض علعیدی خوبی به هواداران دادید اسلامیان: شما میتوانید طلسم ۴۰ ساله را بشکنید
عیدی خوبی به هواداران دادیداسلامیان شما میتوانید طلسم ۴۰ ساله را بشکنیدنایب رئیس اول فدراسیون فوتبال گفت با انگیزه و پتانسیلی که در شما دیدم میدانم که توانایی شکستن طلسم ۴۰ ساله عدم حضور در المپیک را دارید به گزارش خبرگزاری فارس محمود اسلامیان پس از پیروزی 6 بر صفر تیم ملیمیانگین مصرف روزانه بنزین در تعطیلات نوروز
میانگین مصرف روزانه بنزین در تعطیلات نوروزتاریخ انتشار يکشنبه ۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۲۰ ۳۹ معاون وزیر نفت گفت از نخستین روز فروردین تاکنون بطور میانگین روزانه ۸۴ ۵ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است و پیشبینی میشود این رقم تا پایان تعطیلات نوروزی تداوم داشته باشدنظامیان رژیم بحرین 18 شهروند این کشور را بازداشت کردند
نظامیان رژیم بحرین 18 شهروند این کشور را بازداشت کردند تهران - ایرنا - مزدوران رژیم بحرین روز یکشنبه با یورش به مناطق مختلف این کشور 18 شهروند این کشور را بازداشت کردند به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اسلامی الوفاق بحرین مزدوران دریورش بامدادی خود به جزیره ستره 18 شهروند را بادعاهای ریچارد هاس درباره جنگ نیابتی خطرناک در خاورمیانه در گفتگو با فرید زکریا
ادعاهای ریچارد هاس درباره جنگ نیابتی خطرناک در خاورمیانه در گفتگو با فرید زکریا بین الملل > آمریکا - رئیس شورای روابط خارجی آمریکا به کاهش نقش مستقیم آمریکا در بحران هایی منطقه ای مثل یمن و عراق اشاره کرد به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه ی تلویزیونیمیانگین سن مدیریت در خوزستان بالا است
مقتدایی میانگین سن مدیریت در خوزستان بالا است شناسهٔ خبر 2524519 دوشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۴ استانها > خوزستان اهواز - استاندار خوزستان گفت استفاده از مدیران مسن باعث بالا رفتن سن مدیریت در استان به صورت نگران کننده ای شده است به گزارش خبرنگار مهر عبدالحسن مقتدایی شامگ-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها