تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804697539
![نمایش مجدد: معنای "روح القدس " در قرآن چیست؟! refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
معنای "روح القدس " در قرآن چیست؟!
واضح آرشیو وب فارسی:بیتوته:
![روح القدس,معنای روح القدس,روح القدس در قرآن روح القدس,معنای روح القدس,روح القدس در قرآن](http://www.beytoote.com/images/stories/religious/re1551.jpg)
واژه «رُوحُ القُدُس» چهار بار در قرآن مجید آمده که گاه درباره حضرت عیسى (علیه السلام) و گاه درباره پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله) است.
در مورد حضرت مسیح (علیه السلام) مى فرماید: «وَآتَیْنَا عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ الْبَیِّنَاتِ وَأَیَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ»: (و به عیسى بن مریم دلایل روشن دادیم; و او را با روح القدس تایید کردیم).(سوره بقره، آیه 87)
در مورد سخن گفتن عیسى (علیه السلام ) در گاهواره، مى فرماید: «ذْ أَیَّدتُّكَ بِرُوحِ الْقُدُسِ تُكَلِّمُ النَّاسَ فِی الْمَهْدِ وَكَهْلًا »: (به خاطر آور زمانى که تو را با "روح القدس" تأیید کردم; که در گاهواره و نیز در حال میانسالى، با مردم سخن مى گفتى).(سوره مائده، آیه 110)
و درباره پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: «قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِن رَّبِّكَ بِالْحَقِّ»: (بگو: "روح القدس آن را از جانب پروردگارت بحق نازل کرده").(سوره نحل، آیه 102)
مفسّران براى «رُوحُ القُدُس» عمدتاً دو تفسیر ذکر کرده اند:
یکى فرشته وحى جبرئیل، و دیگرى نیروى مرموز غیبى خاصّى که با انبیاء بوده است.
آیه مربوط به پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله) با معناى اول تناسب دارد ولى آیات مربوط به حضرت مسیح (علیه السلام) متناسب با معناى دوم است و همان بود که مسیح را تأیید مى کرد تا در گاهواره سخن بگوید و یا مردگان را زنده نماید.
این روح مقدّس و پاک منبع الهام بخش بزرگى براى انبیاء بوده و حتّى از بعضى از تعبیرات احادیث استفاده مى شود که روح القدس با افراد با ایمان (طبق سلسله مراتب ایمانى) نیز همراه است، و همان است که گویندگان متعهّد و شاعران با ایمان را در گفتن و سرودن نثر و نظم هاى بلیغ تأیید مى نموده، و مومنان راسخ را در تصمیم گیرى هاى مهم تقویت مى کرده است.
از روایات فراوانى بر مى آید که روح القدس حقیقتى بوده است در انبیاء و ائمه معصومین (علیهم السلام) که با آن حقایق بسیارى را درک مى کرده اند از جمله در روایات متعددى آمده است که امامان معصوم (علیهم السلام) به هنگام قضاوت و داورى از روح القدس مدد مى گرفتند.
منظور از تأیید حضرت عیسی (علیه السلام) توسط روح القدس !
موضوع تأیید و کمک عیسی بن مریم (علیه السلام) توسط روح القدس، چندین بار در قرآن آمده است:
1. «وَلَقَدْ آتَیْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَقَفَّیْنَا مِن بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ وَآتَیْنَا عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ الْبَیِّنَاتِ وَأَیَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ ... ». [1]
2. «تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ مِّنْهُم مَّن كَلَّمَ اللّهُ وَرَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجَاتٍ وَآتَیْنَا عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ الْبَیِّنَاتِ وَأَیَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ ... ».[2]
3. «إذْ قَالَ اللّهُ یَا عِیسى ابْنَ مَرْیَمَ اذْكُرْ نِعْمَتِی عَلَیْكَ وَعَلَى وَالِدَتِكَ إِذْ أَیَّدتُّكَ بِرُوحِ الْقُدُسِ تُكَلِّمُ النَّاسَ فِی الْمَهْدِ وَكَهْلًا ... ». [3]
در آیه اول و دوم نام حضرت عیسی (علیه السلام) بعد از ذکر کلمه پیامبران آمده است. علت این ذکر خاص بعد از عام، به خصوص در آیه اول تأکید بر نام عیسی (علیه السلام) بوده که شریعت جدیدی را بعد از موسی (علیه السلام) آورده است، البته این پیامبران مقام بالایی داشتهاند، اما بعد از موسی (علیه السلام)، قطعاً عیسی (علیه السلام) دارای شریعت جدید بوده و دین موسی را نسخ کرده و این علت ذکر خاص عیسی(علیه السلام) است. [4]
مفسران «بیّنات» در دو آیه اول را نیز به معنای معجزات عیسی (علیه السلام)؛ مانند زنده کردن مردگان، شفا دادن مریض ها و ... ذکر کردهاند. [5]
بحث در مورد روح القدس به دو صورت می تواند تقریر شود:
اول: این که، روح القدس به صورت کلی چه معنایی در قرآن دارد؛ در این مورد بحث های مفصلی جریان دارد که نیازی به ذکر آنها در این جا نیست. [6]
دوم: روح القدس در این آیات، چه معانی دارد؛ در این آیات، احتمالاتی پیرامون روح القدس وجود دارد که برخی از آنها معتقدانی نیز دارد و برخی تنها در حد احتمال ذکر شدهاند. این احتمالات از این قرارند:
1. تعدادی از مفسّران روح القدس در این آیات را به مانند آیات دیگر قرآن به جبرئیل تفسیر کردهاند.
2. برخی از مفسّران روح القدس را به انجیل تعبیر کردهاند؛ به این معنا که خداوند به وسیله انجیل حقانیت عیسی (علیه السلام) را بر مردم آن زمان اثبات کرد و وجود انجیل، تأیید و کمکی بر عیسی شد. [7]
3. روح القدس، همان اسم اعظمی است که عیسی (علیه السلام) توسط آن مردگان را زنده می کرد و با این اسم بود که حقانیت عیسی بر همگان آشکار شد.
4. منظور از روح در این عبارت؛ روح عیسی (علیه السلام) است و منظور از «القدس» خداوند باری تعالی تعبیر می کند، اما در این که چرا خداوند، روح عیسی (علیه السلام) را به خود نسبت داده، به نظر می رسد برای بزرگ کردن و گرامی داشتن عیسی (علیه السلام) بوده است.[8]
اینها احتمالاتی بود که در تفسیرهای مختلف ذکر شده است؛ برخی از مفسّران یکی را انتخاب کردهاند.
=================================
پی نوشت ها:
[1]. بقره، 87: «ما به موسى کتاب دادیم و در پى او پیامبرانى فرستادیم و به عیسى بن مریم معجزاتى دادیم و او را با روح القدس تأیید کردیم ... ».
[2]. بقره، 253: «از آن فرستادگان برخى را بر برخى برترى بخشیدیم. از آنان کسى است که خدا با او سخن گفت، و برخى از آنان را درجات و مراتبى بالا برد. و عیسى بن مریم را دلایل و نشانههاى روشن دادیم، و او را به وسیله روح القدس توانایى بخشیدیم ... ».
[3]. مائده، 110: «[یاد کنید] هنگامى که خدا فرمود: اى عیسى بن مریم! نعمتم را بر خود و بر مادرت یاد کن، آنگاه که تو را به وسیله روح القدس توانایى بخشیدم، که با مردم در گهواره [به اعجاز] و در میانسالى [به وحى] سخن گفت ... ».
[4]. فخرالدین رازی، ابوعبدالله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، ج 3، ص 595، دار احیاء التراث العربی، بیروت، چاپ سوم، 1420ق.
[5]. فیض کاشانی، ملامحسن، تفسیر الصافی، تحقیق: اعلمی، حسین، ج 1، ص 157، انتشارات الصدر، تهران، چاپ دوم، 1415ق.
[6]. برای اطلاعات بیشتر ر.ک: 5973: روح در قرآن و علت عدم توضیح بیشتر در مورد ماهیت آن.
[7]. از جمله کسانی که این قول را مطرح کرده است: محمد رشید بن علی رضا (رشید رضا)، تفسیر المنار، ج 1، ص 312، الهیئة المصریة العامة للکتاب، مصر، 1990م.
[8]. این قول به برخی از بزرگان منسوب است که در برخی از تفاسیر نقل شده است: مفاتیح الغیب ، ج 3، ص 596.
منابع:
islamquest.net
x-shobhe.com
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: بیتوته]
[مشاهده در: www.beytoote.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 439]
صفحات پیشنهادی
معنای (یس) در سوره یس چیست؟
نکته قرانی معنای یس در سوره یس چیست یکی از دامهای شیطان همین است که انسان را از متشابهات قرآن منحرف میکند از این راه وارد میشود و فتنهانگیزی میکند تا بتواند فکر خودش را بر قرآن تحمیل نماید لذا همان کسانی که متشابهات را میدانند این دعا را هم میخوانند به گزارشتأملی دوباره در نظریة استقلال دلالی قرآن
تأملی دوباره در نظریة استقلال دلالی قرآنیکی از وجوه مسلم اعجاز قرآن دوری از اختلاف و تناقض است قرآن تمام کسانی را که در حقانیت قرآن تردید دارند به تدبر در آن فراخوانده و نداشتن اختلاف را دلیلی بر الهی بودن متن آن دانسته است بخش دوم و پایانی نقش روایات اهل بیت ع در تفسیربسترسازى قرآن در مدیریت اعتدالگرایانه غم و شادى
بسترسازى قرآن در مدیریت اعتدالگرایانه غم و شادىطبق آیات قرآن اگر انسان در جهت شادى اعتدال را رعایت نکند در جانب غم نیز اعتدال را از دست خواهد داد کسانى که در شادى ها خدا را در نظر نمى گیرند و سرمستانه و غافلانه شاد مى شوند در غم ها نیز خدا را فراموش کرده و به منجلاب ناامیدىتأکید قرآن بیشتر بر چه عملی است و چرا؟
سبک زندگی فاطمی تأکید قرآن بیشتر بر چه عملی است و چرا يكي از معارف حياتبخش قرآن مسئله انفاق است كه از يك سو راهكاري براي برطرف كردن فاصله طبقاتي و از بين بردن فقر از جامعه است به گزارش سرویس دینی جام نیوز يكي از معارف حياتبخش قرآن مسئله انفاق است كه از يك سو۶ صفت همسر شایسته از نظر قرآن
۶ صفت همسر شایسته از نظر قرآن شخصي كه مي خواهد خانه و خانواده مسلمان و با ايماني را بنا نهد بايد قبل از هر چيز همسر مسلمان و پاكدامني را برگزیند در غیر این صورت بناي خانواده استوار نخواهد بود خیلی زود بنيان و اساس آن سست ناپايدار متزلزل و آسيب پذير مي گردد اهمیت گزینش همسر وعلت ايران هراسي و شيعه هراسي در دنيا چيست؟
جهان تشیع علت ايران هراسي و شيعه هراسي در دنيا چيست جمهوری اسلامی ایران با قاطعیت از مسایل اسلامی حمایت می کند و در این راه هیچ تردیدی ندارد به گزارش سرویس دینی جام نیوز شيخ نفيع الله عشيروف مفتي روسيه به تشريح وضعيت مسلمانان روسيه و چالش ها و فرصت های پیش روی آنها پقرآن مروج نفرت نیست
همایشی در پنسیلوانیا قرآن مروج نفرت نیست تبلیغات اسلام ستیزانه با وجود مخالفت سازمان حمل و نقل جنوب شرق پنسیلوانیا بر روی اتوبوسها نصب شده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز در یک همایش همبستگی علمای دینی و مقامات سیاسی در مسجد «الله» شهر «ایست مونت ایتفاوت بين بهشت و جهنم از نظر اسلام و اديان ديگر چيست؟
پرسمان تفاوت بين بهشت و جهنم از نظر اسلام و اديان ديگر چيست از آن رو كه اعتقاد به زندگي پس از مرگ و قدم برداشتن در آن مسير از ريشة فطري بهره مند است در تمام اديان با تفاوت هايي عقيده به بهشت و جهنم وجود دارد به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در خصوص آخرت اینکهنظر آیت الله مکارم شیرازی در مورد تاتوی ابرو چیست؟ |اخبار ایران و جهان
نظر آیت الله مکارم شیرازی در مورد تاتوی ابرو چیست پاسخ آیت الله مکارم شیرازی به این پرسش که نظر آیت الله مکارم شیرازی در مورد تاتوی ابرو چیست بر اساس نظر آیت الله مکارم شیرازی منبع رادیو سراسری معارف تبیان کد خبر ۴۸۸۸۳۸ تاریخ انتشار ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶ ۴۳ - 06 Aprilحکم خندیدن زن در برابر نامحرم چیست؟
احکام حکم خندیدن زن در برابر نامحرم چیست شنیدن صدای خنده زن- بدون ریبه- در صورتی که معرضیت برای فتنه نداشته باشد جایز است اگر چه احتیاط خوب است به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در خصوص رابطه با نامحرم اینکه الف حکم خندیدن زن در برابر نامحرم چیست ب شنیدن صدادیدار نوروزی جامعه قرآنی کشور ۱۵ فروردینماه برگزار میشود
دیدار نوروزی جامعه قرآنی کشور ۱۵ فروردینماه برگزار میشود شناسهٔ خبر 2525448 پنجشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸ ۵۰ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی پیشکسوتان مدیران و فعالان قرآنی کشور ۱۵ فروردین ماه در اولین روز کاری سال جدید به منظور دیدار نوروزی در خبرگزاری بینالمللی قرآن ایکنراههای دعوت به نماز چیست؟
شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۷ ۵۲ رئیس حوزه علمیه علوی هیدج با تاکید بر اینکه نماز یکی از مهمترین اعمال دینی است گفت اهمیت نماز تا بدانجاست که قبولی همه اعمال نیک و صالح انسان به قبولی نماز او بستگی دارد حجتالاسلام احمد صالحی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسبهترین نوع ستایش خداوند چیست؟
معارف بهترین نوع ستایش خداوند چیست خداوند به هیچ نوع ستایشی بالاتر از تسبیح فاطمه - سلام الله علیها - عبادت نشده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز عن ابی جعفر - علیه السّلام - قال ما عُبِدَ اللهُ بشیءٍ مِنْ التحمیدِ افضلَ مِنْ تسبیحِ فاطمةَ - سلام الله علیها - و لو کانَ شیءٌ لعید نوروز در قرآن و فرهنگ اسلامی چه جایگاهی دارد؟
نوروز در روایات عید نوروز در قرآن و فرهنگ اسلامی چه جایگاهی دارد مائده طبق و خوانی است که در آن طعام باشد که هم به آن طبق و هم به طعام مائده گفته می شود به گزارش سرویس دینی جام نیوز واژه عید در قرآن کریم تنها یکبار در آیه 114 سوره مائده آمده است " عیسی بن مریمفلسفه تطبیقی چیست/فلسفه تطبیقی نه فلسفۀ مضاف است و نه تاریخ فلسفه
قاسم کاکایی پاسخ میدهد فلسفه تطبیقی چیست فلسفه تطبیقی نه فلسفۀ مضاف است و نه تاریخ فلسفه شناسهٔ خبر 2527057 دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۶ دین و اندیشه > اندیشمندان فلسفۀ تطبیقی نه فلسفۀ مضاف است و نه تاریخ فلسفه بلکه فلسفه ورزیدن به روشی خاص است راه انداختن یک گفتگو بین ددر سالی که گذشت، قرآن چقدر از مهجوریت خارج شد؟
جمعه ۱۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۷ ۴۱ در سال گذشته دستگاهها سازمانها و نهادهای زیادی در عرصه قرآن کارهای ارزشمندی انجام دادند اما تمام این فعالیتها باید مقدمهای باشد برای تدبر در مفاهیم قرآنی و عمل به قرآن در زندگی به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا اینکآیه ای از قرآن که درباره نوروز است
آیه ای از قرآن که درباره نوروز است این روز نوروز نام خداوند است ظاهراً آیه کلَّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ ۳ درباره این روز است خداوند در هر روز در مواهب و بخششهای جدید و تازه ای به بندگان خود میبخشد نوروز نظارهگر ثبت رویدادهایی بوده است که اصل و حیات زندگانی بشر در کره خا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها