واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴
دبیر کل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه «اصلیترین عنصر پاکی در خانواده زن است» گفت: اگر ما میخواهیم جامعهای پاک داشته باشیم باید بیوت و خانههای پاک داشته باشیم. به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیتالله محسن اراکی در مراسم "عطر بهشت؛ فاطمه(س) سیدة النساء العالمین، حبل المتین، وحدت مسلمین" که به مناسبت میلاد فاطمه زهرا (س) در جمکران برگزار شد، اظهار کرد: مفهومی که در قرآن کریم بسیار تکرار و بر آن تأکید شده و به عنوان هسته اصلی و بنیاد اجتماعی و همچنین شکل گیری جامعه خیر و برتر شمرده میشود مفهوم "بیت" است. وی با اشاره به آیات شریفه 32 و 33 سوره احزاب، «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا ﴿۳۳﴾ وَاذْکُرْنَ مَا یُتْلَی فِی بُیُوتِکُنَّ مِنْ آیَاتِ اللَّهِ وَالْحِکْمَةِ إِنَّ اللَّهَ کَانَ لَطِیفًا خَبِیرًا ﴿۳۴﴾» اظهار کرد: وقتی کلمه " یُرِیدُ" در قرآن کریم میآید اشاره به سنتهای بنیادین الهی است بنابراین در اینجا خدای متعال به سنتهای بنیادین اشاره کرده سنتی که سرنوشت جامعه اسلامی به آن گره میخورد. اراکی با اشاره به اینکه «حضرت ابراهیم آغازگر یک جریان اساسی در تاریخ بشری است و قرآن کریم ابراهیم را چنین توصیف میکند« هُوَ اجْتَباکُمْ وَ ما جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبیکُمْ إِبْراهیمَ هُوَ سَمَّاکُمُ الْمُسْلِمینَ مِنْ قَبْلُ »، این راه و روش، راه و روش پدر شما ابراهیم است» اظهار کرد: این پدری، پدری نسبی نیست اگر چه ابراهیم(ع) از لحاط نسبی پدر عرب بود اما در اینجا منظور پدری نسبی نیست بلکه مراد از این پدری، پدری معنوی و هویتی است. دبیر کل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه «نظیر آن نوع پدری که برای ابراهیم(ع) آمده برای رسول اکرم(ص) نیز صادق است و در قرآن کریم و روایات وارده معصومین(ع) نیز آمده است که نبی اکرم(ص) پدر جامعه اسلامی است و این پدری حقیقی است» اظهار کرد: هم در منابع شیعه و هم در منابع اهل سنت روایت داریم که همسران پیامبران مادران مؤمنین هستند و در توضیح آن آمده است که رسول اکرم(ص) پدر است و همسران وی نیز مادر جامعه هستند چون جامعه اسلامی از یک پدر و مادر برخوردار است بنابراین مردم این جامعه با هم برادر و خواهرند و این برادری و خواهری نسبی و جسمانی نیست بلکه برادری و خواهری هویتی است. وی با اشاره به اینکه از لحاظ تاریخی این هویت(منظور هویت اسلامی) به ابراهیم(ع) باز میگردد و لذا ابراهیم را پدر مینامند، گفت: حضرت ابراهیم(ع) آغازگر یک هویت در جامعه بشری است که خداوند در قرآن کریم و در سوه بقره میفرماید« وَ مَنْ یَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْراهیمَ إِلاَّ مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ وَ لَقَدِ اصْطَفَیْناهُ فِی الدُّنْیا وَ إِنَّهُ فِی الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحینَ». اراکی افزود: حضرت ابراهیم(ع) هویت اسلامی را در جامعه بشری نهادینه کرد و آنرا نسل به نسل منتقل کرد و همچنین به نسل بعد آموخت که خداوند این راه و روش زندگی را به وی آموخته است و این راه و روش، یک هویت جدید در جامعه بشری است. وی اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم میفرماید: هرکس از این هویت الهی پیروی کند دارای هویت راستین و حقیقی میشود و به سمت یک هدف واحد حرکت میکند و هرکس از آن پیروی نکرد آواره و گمراه میشود و به هدف واقعی نمیرسد بنابراین هویت اسلامی هدفی است که راه آن روشن و مشخص است و مسلما تا آخرین لحظه برآن باقی میماند زیرا میداند که به کجا میرود. دبیر کل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه جامعه برتر و هویت اسلامی از بیت آغاز میشود، اظهار کرد: بیت یعنی یک بافت. با ازدواج یک بافت اجتماعی شکل میگیرد و از ترکیب این بافتها یک جامعه تشکیل میشود. وی با بیان اینکه بافت زنده جامعه اسلامی از خانه پیامبر(ص) آغاز شده است، اظهار کرد: خانه فاطمه (س) نخستین بافت جامعه اسلامی است و آن چیزی که اعضای بافت جامعه اسلامی را به هم پیوسته کرده وجود مقدس فاطمه زهرا(س) است. اراکی با بیان اینکه اصلیترین عنصر پاکی در خانواده زن است، تأکید کرد: اگر ما میخواهیم جامعهای پاک داشته باشیم باید بیوت و خانههای پاک داشته باشیم. دبیر کل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه بیت یک بافت بنیادین برای ساختن جامعه است، اظهار کرد: اگر هویت بیت هویت الهی شد جامعه پاک به وجود میآید که در اینجا نقش زن نقشی بنیادین است. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]