واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
سمينار «نگاه جامع به احاديث در دنيای معاصر» در اندونزی برگزار شد
شناسهٔ خبر: 2529064 پنجشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱
دین و اندیشه > اسلام در جهان
سمينار نگاه جامع به احاديث در دنيای معاصر توسط دانشكده اصول الدين دانشگاه اسلامی سونان كاليجاگای شهر جوگجاكارتا اندونزی با حضور پرشور اساتيد و دانشجويان رشتههای مختلف علوم اسلامی برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر، در اين سمينار رايزن فرهنگي ايران نيز كه مدعو دانشگاه بود با ارائه مقاله به دفاع از آموزه هاي مكتب اهل بيت(ع) پرداخت.سخنرانان و ارائه دهندگان مقالات عبارت بودند از:دكتر شهيران رئيس گروه قرآن و حديث دانشگاهدكتر عالم روسوانتارا رئيس دانشكده اصول الدينروحيني ذوحياه معاون دانشگاهپرفسور دكتر عقيل منور استاد تمام دانشگاه و وزير اسبق امور ديني اندونزيپرفسور دكتر سرپادي استاد تمام دانشگاهحجت الله ابراهيميان رايزن فرهنگي جمهوری اسلامی و عضو هیأت علمی دانشگاهدر ابتداي اين سمینار دكتر شهيران هدف از برگزاري اين سمينار را تبيين كرد و از حضور رايزن فرهنگي ايران جهت تبيين ديدگاه هاي شيعه تقدير و تشكر نمود.سپس دكتر عالم روسوانتارا رئيس دانشكده ابراز داشت: ما مي توانيم نقش خود را به عنوان عالمان علوم اسلامي با استفاده از حديث جهت حل مشكلات جامعه مشخص كنيم. بديهي است كه اين قدم اول است كه بايد در اين مسير مجاهدت هاي علمي انجام دهيم.در ادامه خانم روحيني معاون دانشگاه اظهار داشت: من از طرف رياست دانشگاه از همه به خصوص رايزن فرهنگي ايران تشكر ميكنم كه در اولين اقدام پس از امضاي تفاهمنامه اين دانشگاه با دارالحديث در حدود يك ماه قبل، با حضور در اين سمينار اراده بر همكاري علمي را ثابت نمودند.وي گفت: رياست دانشگاه اراده قوي براي همكاريهاي علمي دارد، همه ميدانيم كه اختلاف علمي و فقهي اجتناب ناپذير است ولي بايد نسبت به هم دیگر احترام متقابل گذاشت و به غني سازي اشتراكات بپردازيم. وي گفت: ما ميخواهيم با رعايت اعتدال، انديشه باز در اين دانشگاه حفظ شود.در ادامه اين جلسه پرفسور عقيل منور وزير اسبق ديني اندونزي به گستردگي علوم حديث اشاره كرد و گفت: امروز علوم حديث به ۶۵ رشته رسيده است و ممكن است گستردهتر شود.وي به تقسيم بندي علوم حديث پرداخت و يادآور شد: براي فهم جامع از احاديث بايد مطالعات پيراموني را فراموش نكنيم.استاد تمام رشته حديث دانشگاه بيان داشت: برگزاري اين سمينارها كمكي به روحيه تقريب خواهد كرد چرا كه اختلافات ميان شيعه و سني را از نظر علمي واضح ميكند و از برخورد جاهلانه ميكاهد. وي تاكيد كرد: در بيان استدلالها بايد محكم نظر خود را بدون واهمه به صورت علمي مطرح كنيم.در ادامه آقاي پرفسور دكتر سرپادي استاد تمام رشته تفسير و حديث در خصوص علوم حديث در حل مشكلات مسائل جهان به ايران سخن پرداخت. وي ابتدا با اشاره به شكل گيري تكفيريها عنوان داشت: بدون شك گروههاي تكفيري مانع از تشكيل مباحث اينچنيني هستند.وي گفت: يك متن حديث در زمان خاص و منطقه خاص معنا شده است و بايد بحث شود كه چگونه ميتواند براي زمان ما هم حلاّل مشكلات باشد. امام شافعي فهم خود را با اجتهاد از احاديث بيان كرد حال ما به عنوان مجتهدان بايد بفهيم كه استنباط ما چيست. كتب احاديث با اينكه شروح زيادي دارد اما نياز جوامع براي حل مشكلات توسط احاديث مورد انتظار است.وي گفت: موضوع فقه الحديث بسيار مهم است و بايد فراتر از نگاه فردي به احاديث نگاه جتماعي داشته باشيم، وي سپس به موضوع يمن اشاره كرد و گفت: آيا حمله به مردم يمن طبق آموزههاي حديثي است؟وي در ادامه نسبت به مذهب شيعه واكنش نشان داد و گفت: پيروان اين مذهب از مدت ها قبل در اندونزي بودهاند ولي چرا اكنون بازار آنها داغ شده و به آنها تهمت ميزنند؟، فرهنگ ما اهل تسنن از شيعه گرفته شده است، لذا دعواها به دليل عدم آگاهي است.دكتر سريادي در ادامه گفت: شيعيان از نظر منابع قوي هستند. اسلام براي حل مشكلات راه خشن را نميپسندد لذا اگر اينگونه تفسير كنيم فهم را محدود كردهايم لذا بايد تفسير مجدد از حديث داشته باشيم.وي گفت: اينكه همواره دنبال اين باشيم كه فلان حديث صحيح است و يا موثق يا ضعيف مشكلي را رفع نميكند، امروز با استفاده از احاديث بايد مشكلات فقر و اقتصادي و اجتماعي را برطرف كرد.در ادامه حجتالله ابراهيميان رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در كشور اندونزي و عضو هيئت علمي دانشگاه و همچنين طلبه حوزه علميه قم در خصوص واژه فقه جعفري و اماميه و شيعه و نیز مكتب اهل بيت(ع) توضيحاتي ارائه كرد و اظهار داشت: اين واژه ها از يك حقيقت اخذ شده است.وي در ادامه به تعريف حديث از نگاه شيعيان پرداخت و با ارائه تعريفي از نگاه شيخ بهايي موضوع را تبيين نمود.همچنين ابراهيميان در اين جلسه از اشتراكات ميان شيعيان و اهل سنت سخن گفت و علوم پيراموني حديث را تشريح كرد.اين طلبه حوزه علميه قم با بیان منابع حديثي درباره كتابهاي: كافي، من لا یحضره الفقیه، تهذيب، و استبصار سخن گفت و شاه كار مرحوم كليني، شيخ صدوق و شيخ طوسي را تبیین نمود.وي در ادامه با تبيين سه منبع حديثي متاخر، از كتاب هاي وافي و وسائل الشيعه و بحار الانوار سخن گفت و مندرجات اين كتابها را به طور اجمال بيان نمود.ابراهيميان در ادامه به چالش هاي امروزي و رويكرد غير فردگرايانه به حديث را يادآور شد و از دستاوردهاي جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه سخن به ميان آورد.در ادامه اين سمینار، طبق روال هميشگي سمينارها در مراكز علمي اندونزي وقت قابل توجهي به پرسش و پاسخ اختصاص داده شد كه عمده سئوالات دانشجويان و اساتيد متوجه استاد ايراني حاضر در جلسه بود.عمده سئوالات مطرح شده از سوي دانشجويان و اساتید از اين قرار بود:نكاح متعه چيست و چرا در فقه شيعه مشروع است؟چرا در تعريف حديث نزد شيعه علاوه بر پيامبر(ص)، ساير اولاد پيامبر را قائل هستيد و اساسا چرا امامان شما ۱۲ نفر هستند؟آيا در شيعه گروه هاي مختلف نيز وجود دارند؟معناي تقيه چيست و چرا شيعه اين را كه معنايي نفاق و دورويي دارد مشروع مي داند؟آيا همه احاديث جوامع حديثي شيعه حجت می باشند؟حديث به چند قسم تقسيم مي شود و معناي حديث ضعيف چيست؟راه حل هاي شيعه براي احاديث متناقض چيست؟چه موضوعاتي هم اكنون در ايران محور توجه به احاديث است؟دلايل عصمت امامان شيعه كدام است؟ در ادامه ابراهيميان دانش آموخته حوزه علميه قم در بحث مبسوطي به پاسخ سئوالات فوق كه از طرف اساتيد و دانشجويان مطرح شده بود پرداخت.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]