تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798606178




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عبارت مکتوب بر شمشیر پیامبر رحمت


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


معارف؛
عبارت مکتوب بر شمشیر پیامبر رحمت
نبرد حق و باطل، خود حقیقتی است که همه ادیان الهی و اندیشه سالم انسانی بر آن صحه گذاشته و می‌گذارند.



  به گزارش سرویس دینی جام نیوز، حق در جهان بر قرار نمی‌شود، مگر اینکه باطل در هم کوبیده شود. نبرد حق و باطل، خود حقیقتی است که همه ادیان الهی و اندیشه سالم انسانی بر آن صحه گذاشته و می‌گذارند. در این میان شریف‌ترین کائنات، انبیای عظام به جهت اقامه حق، مجاهدت‌ها کردند تا زنجیرها را از جسم و جان مردم باز کنند. آزاد کردن انسان‌ها از بندگی طاغوت، امری است که فی نفسه مستلزم مبارزه فکری و نظامی است.

مردان حق اما در همان حال نیز نیت خدایی و گرَوِش الهی خود را از یاد نمی‌برند. مولا علی (علیه السلام) آن هنگام که عمرو بن عبدُوَد را به درک واصل می‌کند، جز بندگی به درگاه معبود هدفی ندارد و هیچ قصد دیگری در ذهن خود نمی‌پروراند. این همان سنت نبوی است. به زیر کشیدن گردن‌کشان از سویی، و محبت و یاری رساندن به مظلومین از سویی دیگر! و توجه به پروردگار در هر حال ! این است سیره و منش محمد رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم).

در عصر رسالت پیامبر اکرم، جنگ‌هایی بر ایشان تحمیل شد. نبرد‌هایی که طبیعتاً موجب از بین رفتن جان و مال عده ای می‌شد. لیکن آقا رسول الله در جبهه نبرد و در سخت‌ترین شرایط نیز خود را ملزم به رعایت اصول الهی می‌دانستند (از جمله اینکه هیچ بی‌گناهی نباید آسیب ببیند). که در آن اصول، درس‌هایی شگرف برای اهل معرفت است.

امیر المؤمنین علي (علیه السلام) نقل کرده اند که دیدم بر قائمه (دسته) شمشیر پیامبر این عبارت نوشته شده بود: «صِل مَن قَطَعَکَ وَ قُل الحَقَّ وَ لَو عَلىَ نَفسِکَ وَ أحسِن إلَى مَن أساء إلَیکَ [۱] پیوند دوستی برقرار کن با کسی که از تو بریده است. حق را بگو، گرچه بر ضرر تو باشد. خوبی کن به کسی که با تو بدی کرده است.»

چه عبارات پرمغزی! انسان در اوج قدرت باشد و به خویشتن چنین اندرز دهد؟! به راستی کدامین کسی را در تاریخ می‌شناسیم که چنین خود را پند دهد؟ آیا جز کسی که غرق در محبت خدا باشد، می‌تواند اینگونه بیاندیشد(آن هم در سخت‌ترین شرایط )؟ مردان خدا، حتی از شمشیرشان نیز رایحه ارزش‌های الهی و تعالی انسانی به مشام می‌رسد. شمشیری پس از پیامبر به مولا علی (علیه السلام) به ارث رسید.[۲] شمشیری که جز برای اقامه حق و دفاع از ارزش‌های الهی به کار نرفت.
پی‌نوشت:

[۱]. شيخ صدوق، من لا يحضره الفقيه، قم: انتشارات جامعه مدرسين، ۱۴۱۳ هـ.ق،‌ ج ۴، ص ۱۷۹، حدیث ۵۴۰۳
علامه مجلسى، بحار الأنوار، بیروت: مؤسسة الوفاء، ۱۴۰۴ هـ.ق، ج ۱۶، ص ۹۹، حدیث ۳۷؛ همان، ج ۷۱، ص ۱۵۷
شیخ صدوق، الأمالی، تهران: نشر کتابخانه اسلامیه، ۱۳۶۲. مجلس ۱۷، ص ۷۲.
ورام بن ابى فراس، مجموعة ورام، قم: انتشارات مكتبة الفقيه، ج ۲، ص ۱۵۶.
[۲]. ابوجعفر محمد بن یعقوب کلینی، االکافی، تهران: نشر دارالکتب الاسلامیة، ۱۳۶۵. ج ۱، «بَابُ مَا عِنْدَ الْأَئِمَّةِ مِنْ سِلَاحِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ مَتَاعِهِ» و «بَابُ أَنَّ مَثَلَ سِلَاحِ رَسُولِ اللَّهِ ص مَثَلُ التَّابُوتِ فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ»، ص ۲۳۵-۲۳۸
 



۰۴/۰۱/۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن