تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ياران مهدى جوان‏اند و ميان‏سالى در ميان آنان نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1844281764




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اشکال برخی مسیحیان به معجزات پیامبر اسلام


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


پرسمان؛
اشکال برخی مسیحیان به معجزات پیامبر اسلام
گروهی از مسیحیان به معجزات پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) اشکال می‌کنند. اینان می‌گویند معجزه بایستی سودمند باشد، شکافتن ماه، سخن گفتن سنگ ریزه، انار و ... چه سود و نفعی دارد؟



  به گزارش سرویس دینی جام نیوز، معجزه از ماده‌ی «عجز» به معنای ناتوانی، کار خارق‌العاده‌ای را گویند که از راه علل ماوراء طبیعی با اراده‌ی خدای بزرگ از شخص مدّعی نبوت به جهت تصدیق نبوتش، به همراه مبارزه طلبی صورت پذیرد.[۱]   آن‌گونه که از بیان فوق مشخص می‌گردد قوام معجزه به سه شرط است:

- معلول عوامل غیر طبیعی، که عموم مردم از انجام آن ناتوان باشند.
- به همراه ادعای نبوت باشد.
- با تحدی (مبارز طلبی) همراه باشد.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) حسب گزارش‌ها، معجزاتی داشته‌اند که تعدادشان را بالغ بر چهار هزار مورد بر شمرده‌اند. تعدادی از آن‌ها را قرآن نقل می‌کند. معجزه‌ی  قرآن مجید اصلی‌ترین آن‌ها است که  ماندگار و همیشگی است.  تحدی قرآن بهترین دلیل بر اعجاز قرآن است تا آن‌جا که خود قرآن می‌فرماید: «اگر در این کتاب که بر بنده‌ی خود نازل کرده ایم شک دارید سوره‌ای همانند آن بیاورید».[۲]

یکی دیگر از معجزات، «شق القمر» است. واقعه‌ی شق القمر از این قرار بود که، مشرکان مکه -قبل از هجرت- از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) تقاضای نشانه‌ای کردند. آنان گفتند: «اگر واقعاً پیامبر خدا هستی ماه را برای ما بشکاف و دو نیم کن، پیامبر به آنان فرمود: «اگر این کار را برای شما انجام دهم ایمان می‌آورید؟» گفتند: «آری». آن شب، شب بدر بود یعنی ماه در آسمان کامل بود. پیامبر اکرم از پروردگارش خواست تا ماه دو نیم شود، با اشاره‌ی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) ماه به دو نیم شد و عده زیادی این معجزه‌ی بزرگ را دیدند اما مشرکان دوباره این معجزه بزرگ را انکار کردند و گفتند محمد ما را جادو کرد.[۳] قرآن مجید این انکار مشرکان را بیان کرده و می فرماید: «و هر گاه [مشرکان] نشانه و معجزه‏‌اى را ببینند روى گردانده، مى‏‌گویند که این سِحرى مستمر است»[۴]!

گروهی از مسیحیان به معجزات پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) اشکال می‌کنند. اینان می‌گویند معجزه بایستی سودمند باشد، شکافتن ماه، سخن گفتن سنگ ریزه، انار و ... چه سود و نفعی دارد؟ این گروه معتقدند که اینها جزو خرافات است! به این اشکال دو گونه می‌توان پاسخ داد. گونه‌ای نقضی و گونه‌ای حلی.

و اما پاسخ نقضی آن‌که این اشکال به نحو دقیق و شدیدتر -بر فرض تسالم (پذیرش) مبنای شما- بر خود شما و کتاب مقدستان وارد است. توضیح آن‌که در انجیل یوحنا از کتاب مقدس معجزه‌ای به حضرت عیسی نسبت داده شده که بنا بر ظاهر همین اشکال را داراست. «و در روز سوم، در قانای جلیل، عروسی بود... و چون شراب تمام شد، مادر عیسی بدو گفت: "شراب ندارند." ... و در آنجا شش قدح سنگی بر حسب تطهیر یهود نهاده بودند... عیسی بدیشان گفت: "قدح‌ها را از آب پر کنید." و آن‌ها را لبریز کردند. پس بدیشان گفت: " الآن بردارید و به نزد رئیس مجلس ببرید." پس بردند؛ و چون رئیس مجلس آن آب را که شراب گردیده بود، بچشید ... بدو گفت: "هر کسی شراب خوب[!] را اول می‌آورد و چون مست شدند، بدتر از آن. لیک تو شراب خوب را تا حال نگاه داشتی؟" و این ابتدای معجزاتی است که از عیسی در قانای جلیل صادر گشت ...»[۵]! سوال و در حقیقت اشکال این است که  معجزه‌ی شرابِ خوب (!) کردن آب چه سود و نفعی دارد که از قضا به عنوان اولین معجزه هم در کتاب مقدس بیان می‌شود؟ اگر صرف هر منفعتی موجه (معقول ساز) این اعجاز باشد؛ پس شکافت ماه و یا به زبان آمدن سنگ‌ریزه هم دارای نفعی بوده است؛ مثل: اتمام حجت و یا اسکات خصم و ...

و اما جواب حلی آن‌که منظور از سود و منفعت چیست؟ آیا از نظر شما سود و منفعت تنها مادی و جسمی[۶] است؟! به گمانم شما نیز به عنوان ایمان‌دارانی که به متافیزیک، امور و واقعیت‌های روحی باور دارید[۷] از حیث منطقی و نیز شهودی، منکر سود و زیان‌های روحی/روانی نیستید. حال سوال این است که آیا ایمان و اطمینانی که از رهگذر چنین معجزاتی در قلب بندگان بی‌غل و غش و یا آیندگان، سکنی می‌گزیند کم سودی است؟ آیا این باور روانی، حاصل از مشاهده‌ی چنین معجزاتی و یا شنیدن آن‌ها که منشأ عمل می‌گردد، کمتر از منفعت‌های دیگر است؟!

و در آخر؛ این به زبان در آمدن الاغ بلعام چه سود و منفعتی دارد که از پس قرن‌ها بازگویش می‌کنید؟[۸] نتیجه آن‌که معجزات بر آمده از متون معتبر و دارای شرایط که گزارش می‌شوند از آنجا که کمتر کارکردشان اطمینان بخشی به قلب‌های بدون مرض است از سود و منفعت فراوان برخوردار است ضمن آن‌که این شیوه در کتاب مقدس هم به چشم می‌خورد؛ پس منطق و وجدان جایی برای اشکال باقی نمی‌نهد.  
پی‌نوشت‌ها:

[۱]. مرحوم علامه‌ی حلی در تعریف معجزه می‌گوید: «و نعنی بالمعجزه ثبوت ما لیس بمعتاد مع خرق العاده و مطابقه الدعوی ...» منظور ما از معجزه ثبوت چیزی است که معمول و عادی نباشد در حالی‌که همراه خرق عادت و مطابق مدعای نبوت باشد (علامه  حلی، كشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، قم، مؤسسه النشر الاسلامی، ۱۴۱۵ ق، ص۳۵۰).
[۲]. وَ إِن کُنتُمْ فىِ رَیْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلىَ‏ عَبْدِنَا فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَ ادْعُواْ شُهَدَاءَکُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن کُنتُمْ صَادِقِین (بقره، ۲۳).
[۳]. طبرسی، فضل بن حسن، ترجمه مجمع البیان، ج ۲۴، ص ۱۰.
[۴]. «وَ إِن یَرَوْاْ ءَایَةً یُعْرِضُواْ وَ یَقُولُواْ سِحْرٌ مُّسْتَمِرٌّ،وَ کَذَّبُواْ وَ اتَّبَعُواْ أَهْوَاءَهُمْ وَ کُلُّ أَمْرٍ مُّسْتَقِر؛ .. آنها (آیات خدا را) تکذیب کردند و از هواى نفسشان پیروى نمودند و هر امرى قرارگاهى دارد» (قمر، ۲).
[۵]. یوحنا ۲: ۱-۱۲.
[۶]. Physical
[۷]. و مست شراب مشوید که در آن فجور است، بلکه از روح پر شوید. و با یکدیگر به مزامیر و تسبیحات و سرودهای روحانی گفتگو کنید ... (افسسیان، ۵: ۱۸-۲۰).
[۸]. اعداد ۲۲: ۲۸-۳۰.    



۱۸/۱۲/۱۳۹۳ - ۱۹:۰۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن