تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834569309
چه کسانی از بیعت با اهل سقیفه سر باز زدند؟
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تفسیر علامه طهرانی از آیه مودت(۲)؛
چه کسانی از بیعت با اهل سقیفه سر باز زدند؟
شناسهٔ خبر: 2520272 دوشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
دین و اندیشه > اندیشمندان
تاريخ نويسان به تخلف على(ع) از بيعت تصريح نموده اند. شيخ بخارى و شيخ مسلم در دو صحيح خود تصريح كرده اند به اينكه على(ع) از بيعت سرباز زد. به گزارش خبرنگار مهر، أعداء آل محمد از روز اول بنا بر آزار آل محمد گذاردند و تمام حقوق آنها را از ولايت كبرى و خلافت رسول خدا از آنها گرفتند و حتى آنها را از خمس و ميراث رسول الله منع كردند و از هر جهت آنها را در فشارهاى طاقت فرسا و آلام و مصائب كمرشكن قرار دادند.قُل للمُغَيَّبِ تَحتَ أطباقِ الثَّرَى إن كنتَ تَسمَعُ صَرْخَتى و نِدآئياصُبَّت علَىَّ مَصآئبٌ لَو أنَّها صُبَّت علَى الأيَّامِ صِرنَ لَياليا (۷)«بگو به آن پدر مهربانی که در زیر خاکهای زمین پنهان شده است. اگر ناله و فریاد مرا گوش می دهی و سخن مرا میشنوی، از هنگامی که تو از دنیا رخت بربستی چنان مصیبت هایی بر من وارد شد که اگر بر روزهای روشن وارد میشد مانند شب ظلمانی تاریک می شدند.»جریان کشاندن امیرالمومنین(ع) به مسجد برای بیعت و حالات و کلمات حضرت زهرا(س)ابن قُتَيبه دِينَوَرى متوفى ۲۷۶ هجرى مي گويد: چون على از آمدن براى بيعت خوددارى كرد، قام عمرُ، فمَشَى معهُ جماعةٌ حتّى أتَوا بابَ فاطمة، فَدَقُّوا البابَ، فلمّا سَمِعتْ أصواتَهم نادَت بأعلَى صوتِها: يَا أبَتِ! يَا رَسُولَ اللَهِ، مَاذَا لَقِينَا بَعْدَكَ مِنِ ابْنِ الْخَطَّابِ و ابْنِ أَبِى قُحَافَةَ. «در اين هنگام عمر برخاست و با او جماعتى حركت كردند تا به خانه فاطمه رسيدند. در را كوفتند، چون حضرت فاطمه صداى آنان را از پشت در شنيد، با صدائى هرچه بلندتر فرياد زد: اى پدر من ! اى رسول خدا! چه بسيار مصائب و آزارهائى كه بعد از تو از عمر بن الخطّاب و أبوبكر به ما رسيد.» (۸)و نيز مي گويد: پس از آنكه از على در مسجد نتوانستند بيعت بگيرند، فَلَحِقَ علىٌّ بِقَبْر رسولِ اللهَ صلّى اللهُ علَيه [ و ءالِه ] و سلّم يَصيحُ و يَبكى و يُنادى : يَابْنَ اُمِّ إنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِى وَ كَادُوا يَقْتُلُونَنَى. «على خود را به قبر رسول خدا رسانيده و خود را برروى قبر انداخت و فرياد مىزد و گريه مىكرد و با صداى بلند مىگفت: اى رسول خدا! اى فرزند مادرم! امّت تو مرا حقير و ضعيف شمردند و نزديك بود كه مرا بكشند.» (۹) و نيز مي گويد: أبوبكر، عمر را براى آوردن على و أفراد ديگرى كه از بيعت امتناع نموده بودند، فرستاد. آنها همه در خانه على جمع بودند و از بيرون آمدن و بيعت نمودن إبا كردند.اسامی متخلفین از بیعت با اهل سقیفهعلامه طهرانی در ادامه و در تعلیقه این مبحث چنین آورده اند(ترجمه): آيت الله سيد شرف الدين عاملى در كتاب «الفصول المهمّة» ص ۴۵ تا ص ۴۷، در ذكر طائفه اى از اهل تأويل كه تخلف و امتناع از بيعت نمودند و اين امر در نزد عامه موجب قدح در عدالت آنها نمى شود، مي فرمايد: «این أبوثابت سعد بن عباده عَقبى بَدرى است كه سيد و نقيب قبيله خزرج و جواد و بخشنده انصار و بزرگ آنان است. او از بيعت خليفه اول و دوم سرباز زد و با خشم و غضب سوى شام رفت و در سال پانزدهم از هجرت با فريب و خدعه در منطقه حوران به طور مرموز به قتل رسيد.او در روز سقيفه و بعد از آن، سخنانى ايراد كرد كه ما طالبين آن را به كتاب «الإمامة و السّياسة» ابن قتيبه يا «تاريخ طبرى» يا «كامل ابن أثير» و يا غير از اينها از كتب سير و تواريخ ارجاع مى دهيم، چرا كه من گمان نمى كنم كتابى باشد كه در آن ذكر سقيفه شده باشد و سخنان او در آنجا يافت نشود. همه تذكره نويسانى كه از سعد چيزى گفته اند، جريان تخلف او را از بيعت ذكر كرده اند و با وجود همه اينها ايشان در اينكه او از أفاضل مسلمين و عدول مؤمنين بوده است شك نورزيده اند و اين نيست مگر از اين جهت كه او أهل تأويل بوده است. بنابر اين او را معذور مى دانند اگر چه خطا كار باشد.و اين حباب بن منذر بن جموح أنصارى بدرى اُحدى است كه او نيز از بيعت سر باز زد، چنانچه به حكم ضرورت از تاريخ گذشتگان معلوم است و اين عدم بيعت ضررى به عدالت او و نقصى به فضل او وارد نساخت، اوست كه ميگويد: من نسبت به ايشان بمانند چوبهایی هستم كه آن را براى شتر گر نصب مى كنند تا به وسيله آن خود را خارانده و آرامش پيدا كند (يعنى من كسى هستم كه در مشكلات به من مراجعه مى كنند و به رأى من عمل مى كنند) و من شاخه بزرگ اين نخل هستم، من پدر شير بچگان در بيشه زار شيران هستم، قسم به خدا تحقيقاً اگر بخواهيد، دوباره آتش جنگ را شلعه ور ميكنم.او سخن ديگرى نيز دارد كه ديديم سزاوار است از آن إعراض كنيم و اگر نبود معذور بودن اهل تأويل، اينطور نبود كه اهل سنت با قطع و يقين اين مرد را از أفاضل بهشتيان بدانند مخصوصاً با وجود اينكه علناً با خليفه اول و دوم برخورد نمود ، آنچنانكه در كتب فريقين (خاصه و عامه) به طور مبسوط آمده است.جریان تخلف امیرالمومنین علیه السلام از بیعت(ع)و اين أميرالمؤمنين عليه السلام و عموى او عباس و فرزندانش و عتبة بن أبى لهب و سائر بنى هاشم و سلمان فارسى و أبوذر و مقداد و عمّار و زبير و خزيمة بن ثابت و اُبىّ بن كعب و فروة بن عمرو بن ودقه أنصارى و خالد بن سعيد بن عاص و براء بن عازب و ديگران هستند كه همگى از بيعت تخلّف ورزيدند كه خبر آن به طور متواتر به ما رسيده و مانند روشنى خورشيد در بلنداى روز واضح و آشكار است و تحقيقاً شيخ بخارى و شيخ مسلم در دو صحيح خود تصريح كرده اند به اينكه على عليه السّلام از بيعت سرباز زد تا اينكه سيّده نساء به پدر خويش صلّى الله عليه و آله و سلم ملحق گشت و قوم از على روگرداندند.تاريخ نويسان به تخلف على عليه السلام از بيعت تصريح نموده اند؛ كسانى چون ابن جرير طبرى در دو موضع از وقايع سال يازدهم از تاريخ مشهور خود و ابن عبد ربّه مالكى در جزء دوم از «العقد الفريد» در حديث سقيفه و ابن قتيبه در أوائل كتاب «الإمامة و السياسة» و ابن شحنه در كتاب «روضة المناظر» آنجا كه جريان بيعت سقيفه را ذكر كرده است، و أبى الفداء آنجا كه در كتاب تاريخ خود به نام «المختصر فى أخبار البشر» به ذكر أخبار أبى بكر و خلافت او پرداخته است و مسعودى در «مروج الذهب» آنرا از عروة بن زبير ـ در مقام اعتذار از برادرش عبدالله كه به هنگام بيعت نكردن بنى هاشم با او به آتش زدن خانه هاى ايشان همت گماشته بود ـ نقل مي نمايد.شهرستانى در «الملل و النحل» در ذكر فرقه نظاميه از نظام نقل كرده است و ابن أبى الحديد معتزلى حنفى نيز آن را در اوائل جلد ششم «شرح نهج البلاغة» آورده است و همچنين علامه در كتاب «نهج الصدق» از كتاب «المحاسن» و «أنفاس الجواهر» و «غرر» ابن خزابه و ديگر كتب معتبره نقل نموده است و أبو مخنف شخصاً درباره بيعت سقيفه كتاب مستقلّى تأليف كرده و مشروح آنچه را كه ما بطور خلاصه در مورد تخلّف على عليه السّلام از بيعت و عدم پذيرش اطاعت از اهل سقيفه آورديم بيان كرده است.»جریان آتش زدن خانه حضرت زهرا سلام الله علیهافَدَعا بالحَطَب و قال: و الّذى نفسُ عمر بِيَده لَتَخرُجُنَّ أو لأحْرُقَنَّها على مَن فيها. فقيل: يا أبا حَفص! إنّ فيها فاطمةَ! فقال: و إنْ! فخَرَجوا فبايَعوا إلاّ عليًّا فإنّه زعَمَ أنّه قال: حَلَفْتُ أنْ لاَ أخْرُجَ وَ لاَ أضَعَ ثَوْبِى عَلَى عَاتِقِى حتَّى أجْمَعَ الْقُرْءَانَ. فوَقَفتْ فاطمةُ رضى اللهُ عنها على بابِها، فقالتْ: لاَ عَهْدَ لِى بِقَوْمٍ حَضَرُوا أَسْوَأَ مَحْضَرٍ مِنْكُمْ؛ تَرَكْتُمْ رَسُولَ اللَهِ صَلَّى اللَهُ عَلَيْهِ [و آلِه] وَ سَلَّمَ جِنَازَةً بَيْنَ أَيْدِينَا وَ قَطَعْتُمْ أَمْرَكُمْ بَيْنَكُمْ ، لَمْ تَسْتَأْمِرُونَا وَ لَمْ تَرُدُّوا لنَا حَقًّا. (۱۰)«در اين هنگام عمر هيزم طلبيد و گفت: سوگند به آن كسي كه نفس عمر در دست اوست، يا خارج شويد براى بيعت يا آنكه خانه را با هر كس در اوست آتش مى زنم! به عمر گفتند: اى عمر! آخر در اين خانه فاطمه است! گفت: اگر چه فاطمه هم باشد! و سپس همه را از منزل خارج كردند و از همه بيعت گرفتند ، مگر از على كه نتوانستند از او بيعت بگيرند، چرا كه او گفت: قسم خورده ام كه از منزل بيرون نروم و لباس بر دوش نيفكنم تا آنكه قرآن را جمع كنم.در اين حال فاطمه درب منزل ايستاد و گفت: من أبداً با مردمى برخورد نكرده ام كه مانند شما اينطور حضورشان زشت و قبيح باشد؛ شما جنازه رسول خدا را روى دست ما گذاشتيد، و رفتيد و خودتان براى خود از پيش خود خليفه تعيين كرديد، و ما را به ولايت أمر خود نپذيرفتيد و حق ما را به ما رد ننموديد.»امتناع امیرالمومنین(ع) از بیعت و دفاع فاطمه زهرا(س) از ایشان به نقل ابن ابی الحدیدابن أبى الحديد مي گويد: ثُمّ دخلَ عمر فقال لِعلىٍّ: قُم فبايِعْ ! فَتَلكَّأَ و احْتبسَ، فأخذ بيَده فقال: قُمْ ! فأبَى أن يقومَ، فحملَه و دفعَه كما دفعَ الزُّبيرَ حتّى أمسَكهما خالدٌ و ساقَهما عمر و مَن مَعه سوقًا عنيفًا، و اجتمعَ النّاسُ ينظُرون و امتَلأتْ شَوارِعُ المدينة بالرِّجال. و رأتْ فاطمةُ ما صنع عمرُ، فصَرختْ وَ وَلوَلتْ وَ اجتَمع معها نسآءٌ كثيرٌ مِن الهاشميّات و غيرِهنّ، فخرجتْ إلى باب حُجرتها و نادتْ: يَا أَبَابَكْرٍ! ما أَسْرَعَ ما أَغَرْتُمْ عَلَى أَهْلِ بَيْتِ رَسُولِ اللَهِ ! وَ اللَهِ لاَ أُكَلِّمُ عُمَرَ حَتَّى أَلْقَى اللَهَ!(۱۱)مىگويد: «سپس عمر داخل خانه على شد و گفت: اى على برخيز و بيعت كن! على خوددارى كرد و امتناع ورزيد. عمر دست او را گرفته كشيد و گفت: برخيز ! على از برخاستن إبا كرد . عمر او را به شدّت از جاى خود بلند كرده و با شتاب به بيرون رد كرد، همچنانكه زبير را قبلاً با شتاب از جاى خود بلند نموده و به بيرون رد كرده بود. خالد بن وليد، على و زبير را نگاهداشته و عمر و أفراد ديگرى كه با آنها بودند على و زبير را به شدّت با كمال قهر و سختى به طرف مسجد سوق مى دادند و مردم همه جمع شده تماشا مى كردند و كوچه هاى مدينه از مردم پُر شده بود.چون فاطمه كردار عمر را نگريست، فرياد زد و وِلوله كرد و جماعت بسيارى از زنان هاشميه و غير هاشميه با فاطمه اجتماع نمودند. فاطمه خارج شد و درِ حجره خود ايستاد و فرياد برآورد: اى أبابكر ! چقدر زود از روى نخوت و حميت جاهلى بر اهل بيت رسول خدا حسد ورزيديد! سوگند به خدا كه من با عمر تكلم نخواهم كرد تا خداى خودم را ملاقات كنم!».منابع:۱. سوره شوری، آیه ۲۳.۲. سوره الشوری، صدر آیه ۲۴.۳. الفصول المهمه، ص ۲۲۲.۴. تفسیر صافی، ج ۲، ص ۵۱۳.۵ و ۶. همان مصدر۷. مناقب ابن شهر آشوب، ج ۱، ص ۱۶۸۸. الامامة و سیاسة، ج ۱ ، ص ۱۳.۹. همان مصدر۱۰. الامامة و سیاسة، ج ۱ ، ص ۱۲.۱۱. شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج ۲، ص ۱۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]
صفحات پیشنهادی
گزارش تمرین پرسپولیس حضور بازیکن مصدوم در درفشیفر/ نوری و کفشگری پنالتی زدند
گزارش تمرین پرسپولیسحضور بازیکن مصدوم در درفشیفر نوری و کفشگری پنالتی زدندآخرین تمرین تیم فوتبال پرسپولیس پیش از سفر به عربستان با حضور بازیکن مصدوم این تیم برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس آخرین تمرین تیم فوتبال پرسپولیس پیش از سفر این تیم به عربستان امروز در ساعت 16 15 در وترکیب تراکتورسازی برای بازی با الاهلی عربستان مشخص شد
ترکیب تراکتورسازی برای بازی با الاهلی عربستان مشخص شدبازیکنان تیم فوتبال تراکتورسازی در بازی امشب مقابل الاهلی عربستان از سوی تونی اولیویرا مشخص شدند به گزارش خبرگزاری فارس تراکتورسازی و الاهلی عربستان از ساعت 20 و 50 دقیقه امشب در عربستان به مصاف یکدیگر میروند ترکیب ترابازی تیم های تراکتورسازی تبریز با الاهلی امارات/2 تراکتورسازی تبریز و الاهلی امارات وارد ورزشگاه شدند/ 10 هزار
بازی تیم های تراکتورسازی تبریز با الاهلی امارات 2تراکتورسازی تبریز و الاهلی امارات وارد ورزشگاه شدند 10 هزار تماشاگر در ورزشگاه یادگار امامتیم های تراکتورسازی تبریز و الاهلی امارات وارد ورزشگاه یادگار امام ره شدند به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز در هفته دوم لیگ قهرمانان باشگاپاسخ رحمتی به قلعه نویی: سیاه باز منم یا کسانی که وزارت لیستشان را منتشر کرد؟
تصمیم جدا شدنم از استقلال را برایم گرفته بودند دوست دارم برگردم ولی نه الان پاسخ رحمتی به قلعه نویی سیاه باز منم یا کسانی که وزارت لیستشان را منتشر کرد دروازهبان تیم فوتبال پیکان گفت اول و وسط و آخر تمام محبوبیتهای دنیا هم که باشی پس فردا در یک متر جا باید بخوابی به گزچه کسانی میتوانند معارف قرآن را بفهمند ؟
آیتالله جوادی آملی تشریح کرد چه کسانی میتوانند معارف قرآن را بفهمند قوم یعلمون قوم عرب و فارس و عجم و حتی قوم علما نیستند بلکه قوم یعلمون کسانی هستند که قائم به علم هستند به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیتالله جوادی آملی در سلسله جلسات درس تفسیر خود در تفسیآشتي کنان کياني و احمدزاده در بازي الاهلي
آشتی کنان کیانی و احمدزاده در بازی الاهلی شايد اگر دعواي روز گذشته مهدي کياني و فرشاد احمدزاده دو بازيکن تيم تراکتورسازي نبود توني اوليويرا از هر دوي آنها در ترکيب اصلي بازي استفاده نمي کرد به گزارش "ورزش سه" حضور احمدزاده در جمع بازیکنان تراکتورسازی جواب داد و اینانقلاب اسلامی مبارزهای برای بازگشت به هویت ایرانی اسلامی است
همایش نقش دین و قومیت در هویت مردم بالکان در زاگرب انقلاب اسلامی مبارزهای برای بازگشت به هویت ایرانی اسلامی است شناسهٔ خبر 2514912 دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶ ۲۳ دین و اندیشه > اسلام در جهان رايزن فرهنگی ايران در زاگرب گفت جمهوری اسلامی ايران ثمره توجه به مفاهیم مدرن استقلالایرانپوریان به بازی با الاهلی نمیرسد وضعیت دقیق مصدومیت هاشمی امروز مشخص میشود
ایرانپوریان به بازی با الاهلی نمیرسدوضعیت دقیق مصدومیت هاشمی امروز مشخص میشودپزشک تیم فوتبال تراکتورسازی گفت به نظر مشکل میرهانی هاشمی خیلی جدی نیست ولی امروز پس از معاینهای که روی پای او انجام میدهیم میتوانیم اظهارنظر دقیقی داشته باشیم به گزارش خبرگزاری فارس تراکتورسازیپذیرایی در دید و بازدید عید نوروز با گوشت برادر مرده!
آفتی به نام غیبت پذیرایی در دید و بازدید عید نوروز با گوشت برادر مرده زبان می تواند ما را به لغزشگاههای بزرگی بکشاند زبان می تواند ما را تا آنجا پیش ببرد که گوشت برادر مرده خود را بخوریم به گزارش جام نیوز زبان می تواند ما را به لغزشگاههای بزرگی بکشاند زبان می تواند ما را تافردین عابدینی بهترین بازیکن بازی تراکتورسازی تبریز با الاهلی امارات معرفی شد
فردین عابدینی بهترین بازیکن بازی تراکتورسازی تبریز با الاهلی امارات معرفی شدبازیکن بومی تیم تراکتورسازی تبریز و سازنده تنها گل بازی به عنوان بهترین بازیکن میدان معرفی شد به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز فردین عابدینی در دقیقه 20 به جای ایرانپوریان وارد میدان شد توانست عنوان بهتسید علی خمینی:تهمت های زیادی به پدرم زدند ولی او روی هدفش ایستاد/حفظ احترام کسانی که از اول پای انقلاب ایستادن
سید علی خمینی تهمت های زیادی به پدرم زدند ولی او روی هدفش ایستاد حفظ احترام کسانی که از اول پای انقلاب ایستادند دغدغه سید احمد خمینی بود مراسم بزرگداشت بیستمین سالگرد ارتحال حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینی با حضور جمعی از مسوولین استان اصفهانٰ و سخنرانی حجت الاسلام و اگاف عجیب در زمین بازی تراکتور با الاهلی +عکس
گاف عجیب در زمین بازی تراکتور با الاهلی عکس وجود یک بنر عجیب در کنار زمین ورزشگاه یادگار امام تبریز توجهات زیادی را به خود جلب کرد روز نو این بنر عجیب باعث شده تا حاضران در ورزشگاه نیز در خصوص آن با هم صحبت کنند چرا که جمله نوشته شده در این بنر به طرز عجیبی اشتباه است  سرمربی الاهلی امارات: تراکتور جنگنده بود/ بازی کردن در جو این استادیوم برای ما سخت بود
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸ ۳۵ سرمربی تیم فوتبال الاهلی امارات درخصوص بازی با تراکتورسازی گفت تراکتور تیم جنگندهای بود ولی ما موقعیتهای بیشتری نسبت به این تیم داشتیم به گزارش ایسنا اولاریو در نشست خبری بعد از پایان بازی مقابل تراکتورسازی افزود بازی جنگندهای بود هر دو تیمکارگردانان وبازیگران محبوب از نگاه مخاطبان واقعی سینما چه کسانیاند؟/از اصغر فرهادی تا پرویز پرستویی
کارگردانان وبازیگران محبوب از نگاه مخاطبان واقعی سینما چه کسانیاند از اصغر فرهادی تا پرویز پرستویی فرهنگ > سینما - اصغر فرهادی ابراهیم حاتمیکیا و کمال تبریزی به ترتیب بهترین کارگردانان از نگاه تماشاگران سی و سومین جشنواره فیلم فجر شناخته شدند به گزارش خبرگزاری خپولادگر: خبرنگارانی که سنگ مهماندوست را به سینه میزدند چشمشان را باز کنند!
سهشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۷ رییس فدراسیون تکواندو گفت تبعه شدن تکواندوکاران ایرانی بعد از حضور مهماندوست در کادرفنی تیم ملی آذربایجان رنگ گرفت که امیدوارم وی در این مساله نقشی نداشته باشد محمدرضا پولادگر در گفتوگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در خصوص تکاظهارنظر بازیکنان تراکتورسازی پس از پیروزی بر الاهلی امارات
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹ ۲۸ آندرانیک تیموریان گفت تراکتورسازی مقابل تیم های عربی بهتر بازی میکند و در بازی با نسف هم روی بدشانسی باختیم به گزارش ایسنا آندرانیک تیموریان بعد از پایان بازی تراکتورسازی مقابل الاهلی در جمع خبرنگاران درباره حضور پر شور تماشاگران در این بازی گفترحمتی: سیاهباز منم یا کسانی که وزارت لیستشان را منتشر کرد؟
رحمتی سیاهباز منم یا کسانی که وزارت لیستشان را منتشر کرد دروازهبان تیم فوتبال پیکان گفت اول و وسط و آخر تمام محبوبیتهای دنیا هم که باشی پس فردا در یک متر جا باید بخوابی به گزارش نامه نیوز سالی که برای مهدی رحمتی گذشت شاید به قول خودش برایش خنثی گذشت اما از نظر خیلی ها رحم-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها